Ju 52

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

christer
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 jun 2010, 07:12

Ju 52

Inlägg av christer »

Hej, jag har fått denna fråga från en medlem. Kan någon på detta förträffliga forum hjälpa Lennart?
Hel, jag var under slutet av Ahrenbergsflyg verksamhet anställd som mekaniker på Bromma.
Skulle önska veta vilka registreringarn var på Ju 52 flottan i mitten av 50 talet. Är ganska säker på att det var 4 Ju 52 i flottan . SE-ADR och SE-ABY men de övriga 2 kan jag inte erinra mig. Skulle också vilja veta till vilket land de exporterades, 3 av dem, ADR finns vad jag förstår kvar i Sverige, i varje fall delar av. Tacksam om ni har information om detta och om jag kunde få del av denna.
V M H Lennart Johansson
Tack!
/christer
SFF Medlemsservice
Användarens profilbild
Lennart A
Inlägg: 503
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Ju 52

Inlägg av Lennart A »

Hel, jag var under slutet av Ahrenbergsflyg verksamhet anställd som mekaniker på Bromma.
Skulle önska veta vilka registreringarn var på Ju 52 flottan i mitten av 50 talet. Är ganska säker på att det var 4 Ju 52 i flottan . SE-ADR och SE-ABY men de övriga 2 kan jag inte erinra mig. Skulle också vilja veta till vilket land de exporterades, 3 av dem, ADR finns vad jag förstår kvar i Sverige, i varje fall delar av. Tacksam om ni har information om detta och om jag kunde få del av denna.
V M H Lennart Johansson
Hej!

SE-ADR fanns kvar till 1955 och SE-AYB, SE-BUD och SE-BUE såldes samma år till Nya Guinea (Gibbes Sepik Airways) och fick där registreringarna VH-BUW, BUV och BUU. Två av dem levererades dock inte förrän 1957.

Lennart A
christer
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 jun 2010, 07:12

Re: Ju 52

Inlägg av christer »

Tack för hjälpen Lennart!

Det tog 36 minuter att få sakkunnig hjälp i detta forum.

/christer
Medlemsservice
Erling Norberg
Inlägg: 73
Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
Ort: Eskilstuna

Re: Ju 52

Inlägg av Erling Norberg »

Hej Christer

Har Lennart Johannson läst tråden som jag startade 2010?
Det blev ju många intressanta inlägg där.

Junkers Ju52 SE-ADR av Erling Norberg » 02 jan 2010, 21:23

Hälsn Erling Norberg
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9950
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Ju 52

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Här är tråden som Erling Norberg refererar till

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2046
lennart j
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 sep 2012, 09:58

Re: Ju 52

Inlägg av lennart j »

Hej och tack för all info angående Ahrenbergs Ju 52:or på 50 talet.
Det var så att min första anställning efter flygtekninkt gymnasium var på Bromma och Ahrenbergsflyg.
Någon skrev om flygningarna till skid VM i Falun och jag var med på dessa och kommer speciellt ihåg en dag, kanske den första.
Vi strtade från Bromma på morgonen med passagerare och landade på sjön Runn vid Falun. På förmiddagen gick vi tillbaka till Bromma för att hämta kvällstidningar. Albin hade bjudit ett yngre par på flygtur Falun-Bromma t.o.r. Efter att ha lastat tidningarna startade vi igen mot Falun. Minns inte viken Ju:a det var men vi hade en radiokompass och den var inställd på rundradiosändaren i Falun. Efter en tids flygning börjad ADF, en snurra, radiosändaren i Falun var avstängd på grund av sändningsuppehåll, som det var på den tiden. Cap. Nordwaeger började cirkla över en liten stad och frågade mig om jag visste vilken det var. Kände igen Avest, min fru är kulla och jag hade varit på Hedemora's TT tälingar några gånger. Men Nordwaeger var inte säker så han bad mig fråga fripassagerarna längst bak i cabinen vilken stad det var. De bekräftade Avesta och vi kunde följa Dalälven till Runn. Det small bra i isen när Juan landade och de smla höga hjulen passade bra för det var ganska myket snö och det borrades många hål för att kolla is tjockleken kommer jag ihåg.
Lennart Johansson
Erling Norberg
Inlägg: 73
Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
Ort: Eskilstuna

Re: Ju 52

Inlägg av Erling Norberg »

Tack för den nya informationen angående Faluresorna till skid VM 1954.
Jag var först inne på Runn som landningsplats men sedan hamnade vi i tråden på Siljan.
Tänkte mig att man använde Dala-Husby kyrka som navigationshjälpmedel. Den är vit och syns på långt håll.
1954 såg jag JU 52:an över kyrkan och planet flög lågt och sakta och det var gråmulet.
Följer man sedan Dalälven ca 5 km har man kursen klar mot Runn och Falun.

Flög den vägen själv för en del år sedan med en Piper PA28 när jag skulle till Borlänge.
Tornet gav mig klart för en lång final från Hedemora, men jag tyckte det var roligare att bese
hemtrakterna från 50-talet. Och det gick bra det också.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"