Flygtrafikbolaget Stockholm-Göteborg

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 537
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Flygtrafikbolaget Stockholm-Göteborg

Inlägg av Lennart Berns »

Är det någon "out there" som har information om Flygtrafikbolaget Stockholm-Göteborg, utöver det som står på nätet och i bl a SFT 6/11? Linjen var en av Sveriges första reguljära inrikeslinjer Flög man båda somrarna 1934 och 1935? Hur var beläggningen? Vem var piloter, utöver Kurt Björvall?
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Flygtrafikbolaget Stockholm-Göteborg

Inlägg av Mats Averkvist »

Hittade detta i kronologin:
Flygtrafikbolaget Stockholm - Göteborg startar flygningar med ett Sikorsky S 38 amfibieflygplan, SE-EKN. 56
dubbelturer genomfördes.
1934, juni: Ingenjör Olle Ekmans ansökan om att öppna flygtrafik mellan Stockholm och Göteborg avslås av
Kommerskollegium men regeringen ger i slutet av månaden tillstånd till en månads försöksverksamhet med Ekmans Sikorskymaskin. Ekman har i pressen tidigare uttryckt sitt missnöje med den rådande
monopolsituationen inom svenskt trafikflyg.
I tidningen MACH nr 50 berättas om Olle Ekman och hans flygarbana, inklusive linjen Stockholm-Göteborg
under juli 1934 då Kurt Björkvall ofta vara andrepilot samt senare rundflygverksamhet. I en artikel i
Flyghistoriskt Månadsblad nr 1-2/1984 ger Edgar Johannes ytterligare detaljer om Ekman och hans verksamhet
och återger även egna minnen som 10-åring av en rundflygning med Sikorskyn. Ekman fick senare anställning i
ABA och blev där s k flygmiljonär.
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 537
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Flygtrafikbolaget Stockholm-Göteborg

Inlägg av Lennart Berns »

Tack Mats! Deras flygplan Sikorsky S-38 SE-EKN gick ju ett sorgligt öde till mötes när den sköts ner över Medelhavet av en Polikarpov I-15 tillhöring den republikanska sidan i spanska inbördeskriget, särskilt som Sikorskyn var avsedd för just den republikanska sidan i konflikten. Jag har inte fått klart för mig om den hade ändrad registrering då, eller hur många offer nedskjutningen krävde.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"