Hade verkligen inte 3:e divisionen i Söderhamn,F15 ,någon devis/märke?
Har länge sökt, men inte hittat någon.
Kan någon hjälpa till med information?
bengt
Saknat divisionsmärke
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Saknat divisionsmärke
Hej,
En intressant frågeställning Bengt. Jag har inte tänkt på det tidigare, men det ligger något intressant i det hela.
Då jag själv har F15 som "min" inkörsport till flyget som livsstil blir det lite extra intressant.
37 epoken hade ju en hel rad med olika teman. Asterix och den "svarta handen" för första divisonen samt Snobben för andra.
På tekniska enheten hade vi vår egna devis. "Nemo volat sine ars vulcani" Utan vår (teknikernas) insats stannar flyget på marken.
Tredje divisonen lades ju ner 1967 och i gamla tredjes lokaler (hangar 83) höll ju Rutger Brodd och company till med målflyggruppen under några år (J 32B 1969-70).
Jag har en känsla av att F15, jämfört med dom flesta andra flottiljer, låg ganska lågt med divisionsemblem etc. under lansen epoken.
Detta trots färgstarka personer på divisonerna. Jag kan inte minnas några konkreta bevis eller rykten som tyder på något annat.
Hälsingebocken användes flitigt, och givetvis brett över divisonerna.
En teori handlar om att F15 ombildades från jakt till attack 1960-61. Innan ombildandet fanns ingen tydlig tradition hos F15 vad avser emblem etc.
Vid ombíldandet överfördes en hel del personal från F14 vilken heller inte hade någon direkt tradition vad avser divisons emblem.
Man kan därför anta att det inte fanns någon "drivande kraft" för detta utan tiden gick, och inte förän i mitten på 70-talet då 37 systemet introducerades väcktes intresset.
Givetvis bara analyser, men ändå en tanke. Sen tror jag mig veta att andan på F 15 under den aktuella perioden hade något utöver vad som var allmänt vedertaget.
F15 rönte stora framgångar vid dom flesta gemensamma övningar som hölls under tidsperioden, och detta kanske gjorde att man inte kände behov av att hävda den enskilda divisionens profil, utan mer hela flottiljens styrka. En annan viktig parameter var definitivt det faktum att flottiljen under den här epoken leddes av en mycket färgstark person, nämligen Överste Sven Lampell. Hans ledarskap och mycket speciella hållning präglade "alla" som lydde under hans chefsskap.
Detta sagt med positiv känsla. Vilken annan flottiljchef hade under samma tidsperiod anbefallt kortärmad skjorta utans slips godkänt under sommar halvåret.
En intressant frågeställning Bengt. Jag har inte tänkt på det tidigare, men det ligger något intressant i det hela.
Då jag själv har F15 som "min" inkörsport till flyget som livsstil blir det lite extra intressant.
37 epoken hade ju en hel rad med olika teman. Asterix och den "svarta handen" för första divisonen samt Snobben för andra.
På tekniska enheten hade vi vår egna devis. "Nemo volat sine ars vulcani" Utan vår (teknikernas) insats stannar flyget på marken.
Tredje divisonen lades ju ner 1967 och i gamla tredjes lokaler (hangar 83) höll ju Rutger Brodd och company till med målflyggruppen under några år (J 32B 1969-70).
Jag har en känsla av att F15, jämfört med dom flesta andra flottiljer, låg ganska lågt med divisionsemblem etc. under lansen epoken.
Detta trots färgstarka personer på divisonerna. Jag kan inte minnas några konkreta bevis eller rykten som tyder på något annat.
Hälsingebocken användes flitigt, och givetvis brett över divisonerna.
En teori handlar om att F15 ombildades från jakt till attack 1960-61. Innan ombildandet fanns ingen tydlig tradition hos F15 vad avser emblem etc.
Vid ombíldandet överfördes en hel del personal från F14 vilken heller inte hade någon direkt tradition vad avser divisons emblem.
Man kan därför anta att det inte fanns någon "drivande kraft" för detta utan tiden gick, och inte förän i mitten på 70-talet då 37 systemet introducerades väcktes intresset.
Givetvis bara analyser, men ändå en tanke. Sen tror jag mig veta att andan på F 15 under den aktuella perioden hade något utöver vad som var allmänt vedertaget.
F15 rönte stora framgångar vid dom flesta gemensamma övningar som hölls under tidsperioden, och detta kanske gjorde att man inte kände behov av att hävda den enskilda divisionens profil, utan mer hela flottiljens styrka. En annan viktig parameter var definitivt det faktum att flottiljen under den här epoken leddes av en mycket färgstark person, nämligen Överste Sven Lampell. Hans ledarskap och mycket speciella hållning präglade "alla" som lydde under hans chefsskap.
Detta sagt med positiv känsla. Vilken annan flottiljchef hade under samma tidsperiod anbefallt kortärmad skjorta utans slips godkänt under sommar halvåret.
Hälsningar
//EK
//EK
3e div på hade ett eget märke, tror dock att det bara fanns som våtdekal. Märket kan ses på Tonys flygsida:
http://tonysflygsida.files.wordpress.co ... -facht.jpg
Tony har även historien bakom detta märke har jag för mig.
MVH
Robban
MVH
Robban
Tack Björn och Robert.
Ja så var det säkert, man glömmer så fort,känner ju igen "tigern"!
Om vi säger så här
Var någon Lansen från F15 Söderhamn märkt med sitt divisions märke?
Angående "andan" på flottiljerna ,vill många/alla?
påskina att det på "sin flottilj" var det "jätte".
åtminstone vad jag "hörde" vid min vpl-tjg. som väder-Bi på F15
var att inte många som ville till Söderhamn eller till någon flottilj i landsorten.... men att de ändå då de var så baserade såg att det inte
"var så jälklgt ",eller väntade man på förflyttning till sitt "älsklings-förband"
Ja en liten utvikning men som inte många tagit upp.
Bengt
Ja så var det säkert, man glömmer så fort,känner ju igen "tigern"!
Om vi säger så här
Var någon Lansen från F15 Söderhamn märkt med sitt divisions märke?
Angående "andan" på flottiljerna ,vill många/alla?
påskina att det på "sin flottilj" var det "jätte".
åtminstone vad jag "hörde" vid min vpl-tjg. som väder-Bi på F15
var att inte många som ville till Söderhamn eller till någon flottilj i landsorten.... men att de ändå då de var så baserade såg att det inte
"var så jälklgt ",eller väntade man på förflyttning till sitt "älsklings-förband"
Ja en liten utvikning men som inte många tagit upp.
Bengt
- Tony Damberg
- Kontakt:
Hej på Er!Robert L skrev:3e div på hade ett eget märke, tror dock att det bara fanns som våtdekal. Märket kan ses på Tonys flygsida:
MVH
Robban
Var ett tag sedan jag var aktiv på forumet så svaret har dröjt! Jo, jag fick för ett antal år sedan kontakt med den numera framlidne flygföraren Pin Facht (Penttinen) som hade vänligheten att skicka mig en bild på sin sparade hjälmdekal. Han skrev såhär:
Önskar Er alla en fortsatt trevlig helg!/Ursprungligen var tigern ett jaktdivisionsmärke. När det kom till vet jag inte, men det fanns på 1950-talet (skapat av den sedermera kända Bertil Skogsberg). När divisionen ombeväpnades till attack tyckte vi att tigerns jaktklor inte räckte som beväpning. Högerbenet lyftes upp med en raket i tassen (ritades av fnav Håkan Sandbladh) och så beställdes klisterdekaler på den.
Då var det så att FV-chefen Thunberg hade bestämt att flyghjälmar endast fick prydas med flottiljvapnet! (F15-hjälmarna hade Hälsingebocken handmålad på hjälmarna). Trots böner hos flottiljchefen, ingen pardon. På en flygvapenövning 1963 eller 1964 då 3/F15 låg på Hässlöbasen beslöt divisionen enhälligt att klappa på tigern på hjälmarna. Där flög den utan klagomål ända tills 3/F15 vakansattes som första division i mitten av 1960-talet.
Ett märke vardera finns på Flygvapenmuseum (Malmen) och Söderhamn/F15 Flygmuseum samt ett märke i undertecknads ägo. Därutöver flög (28C) en hjälm med tigern på sommaren 2007 (undertecknad under, 50-årsjubileum examen Ljungbyhed) Hjälmen i flygtjänst ca 30 år. Finns numera på Söderhamn/F15 Flygmuseum.
Med vänliga hälsningar/ Pin Facht (fd Penttinen)
Med vänliga hälsningar Tony Damberg
- Bilagor
-