Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Ja ja men. Där kom det rätta svaret!
...men vem var det som kom på det?
Martin
Jag kanske skall förklara de olika saker jag frågade efter.
Dokumenterad flygerfarenhet är ju att han har i sina böcker skrivit om sitt yrkesliv inom flyget.
Koppling till två fordonstillverkande orter. Han bor i Torslanda (Volvo) och hade ett bolag som hette Trollflyg i Trollhättan (SAAB).
Orten som inte var men kunde blivit Sveriges huvudstad är Karlsborg. Tjänstgöring vid F 6.
Anders var förutom vid F 6 även vid F 1. Västerås=gurkstaden.
Anders har en bror som heter Mats som gett ut böcker med flygbilder över olika delar av Sverige. Det finns alltså skillnader men bådas böcker har koppling till flyget.
Flygplanen som Anders flugit var bl.a. J 30 och moskiter är ju irriterande små flygande djur. Andra flygplan var PA-31 Navajo (indianer) Ettor och nollor efter trean.
Namnsdag med kunglig koppling är 30 november, dvs Karl XII´s dödsdag år 1718.
Martin
...men vem var det som kom på det?
Martin
Jag kanske skall förklara de olika saker jag frågade efter.
Dokumenterad flygerfarenhet är ju att han har i sina böcker skrivit om sitt yrkesliv inom flyget.
Koppling till två fordonstillverkande orter. Han bor i Torslanda (Volvo) och hade ett bolag som hette Trollflyg i Trollhättan (SAAB).
Orten som inte var men kunde blivit Sveriges huvudstad är Karlsborg. Tjänstgöring vid F 6.
Anders var förutom vid F 6 även vid F 1. Västerås=gurkstaden.
Anders har en bror som heter Mats som gett ut böcker med flygbilder över olika delar av Sverige. Det finns alltså skillnader men bådas böcker har koppling till flyget.
Flygplanen som Anders flugit var bl.a. J 30 och moskiter är ju irriterande små flygande djur. Andra flygplan var PA-31 Navajo (indianer) Ettor och nollor efter trean.
Namnsdag med kunglig koppling är 30 november, dvs Karl XII´s dödsdag år 1718.
Martin
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Anders Rogberg blev gjenkjend av Olav fra Norge.Er naturligtvis medlem av SFF og hittar massor av spennande info i alla publicationer-vilken innsats Ni alla gjør!
Om jag skal prova på en fråga från mitt spesialinteresse:
Navnet på dom flygføretag som opererat DHC-2 Beaver på flottører? ( 7 stk er dom jag kjenner til)
Vennlig hälsning Olav Kjøll
Om jag skal prova på en fråga från mitt spesialinteresse:
Navnet på dom flygføretag som opererat DHC-2 Beaver på flottører? ( 7 stk er dom jag kjenner til)
Vennlig hälsning Olav Kjøll
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Beaver-frågan blev kanske for omfattande; och utan ledtrådar?
Om førsta operatør kan man si at navnet angir hvad typ av passagerer man flög- och orten man var baserad,känd for vintertestbanar och silver
Olav
Om førsta operatør kan man si at navnet angir hvad typ av passagerer man flög- och orten man var baserad,känd for vintertestbanar och silver
Olav
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Jag skulle kunna svara Widerøes, Fonnafly, Transit Air, Norving, Sirdalsfly, Norrønafly, men det är kanske svenska företag du söker...?
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hei Mats,
Flott bilde av ex SE-BIO, men jeg tenkte denne gang på svenske operatører!
Hyggelig med respons fra noen som tydligvis kan sin sjøflyhistorie.Mange maskiner har jo både svensk og norsk historie.
Vennlig hilsen Olav
Flott bilde av ex SE-BIO, men jeg tenkte denne gang på svenske operatører!
Hyggelig med respons fra noen som tydligvis kan sin sjøflyhistorie.Mange maskiner har jo både svensk og norsk historie.
Vennlig hilsen Olav
-
- Inlägg: 4102
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej Olav!
vid en snabb räkning kommer jag på Turistflyg i Arjeplog, Tammert Aero, Kiruna Flyg, Polarflyg & Fjällflyg i Kiruna, som - så vitt jag minns - har haft Beavers på tofflor. Finns kanske ännu fler, men utan att kolla in min databas är jag inte 100%. Hur många fler finns?
+paul+
vid en snabb räkning kommer jag på Turistflyg i Arjeplog, Tammert Aero, Kiruna Flyg, Polarflyg & Fjällflyg i Kiruna, som - så vitt jag minns - har haft Beavers på tofflor. Finns kanske ännu fler, men utan att kolla in min databas är jag inte 100%. Hur många fler finns?
+paul+
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hei Paul
Tror at jag utropar deg til vinnare!
Her er dom jag känner til
1 Turistflyg i Arjeplog SE-FUH
2 Tammert Aero SE-GXX -IMM -IVV
3 Fjäll-Flyg Kiruna SE-INX ( ex LN-KCQ)
4 HELI AB ( senere Heliflyg) som samlet dom ovanstående
5 Kirunaflyg SE-KKR
6 Polarflyg SE-BIO ( til LN-BIE)
7 Kallaxflyg SE-KCK
Hilsen Olav
Tror at jag utropar deg til vinnare!
Her er dom jag känner til
1 Turistflyg i Arjeplog SE-FUH
2 Tammert Aero SE-GXX -IMM -IVV
3 Fjäll-Flyg Kiruna SE-INX ( ex LN-KCQ)
4 HELI AB ( senere Heliflyg) som samlet dom ovanstående
5 Kirunaflyg SE-KKR
6 Polarflyg SE-BIO ( til LN-BIE)
7 Kallaxflyg SE-KCK
Hilsen Olav
-
- Inlägg: 4102
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Tack Olav!
har lagt till lite extra Beaver uppgifter längst ner inkl två andra bolag som har haft 'SeaBeavers' som är tagna från min databas.
And .... the next question:
Som en del av ett utvecklingsprogram skickade/skänkte Sverige fem luftfartyg till Sierra Leone 1973. Någon som vet vilka typ och hur många luftfartyg och kanske vilka individer (dvs Reg, tillverknr) som var involverade?
+paul+
>
>
>1 Turistflyg i Arjeplog SE-FUH
>2 Tammert Aero SE-GXX -IMM -IVV & -INX & SE-KKR
>3 Fjäll-Flyg Kiruna SE-INX ( ex LN-KCQ) & -IMM
>4 HELI AB ( senere Heliflyg) som samlet dom ovanstående
>5 Kirunaflyg SE-KKR
>6 Polarflyg SE-BIO ( til LN-BIE)
>7 Kallaxflyg SE-KCK
&
8 MAF Mission Aviation Fellowship SE-LEV
9 Stenvalls Trä SE-KCK (innan Kallaxflygs innehavande)
har lagt till lite extra Beaver uppgifter längst ner inkl två andra bolag som har haft 'SeaBeavers' som är tagna från min databas.
And .... the next question:
Som en del av ett utvecklingsprogram skickade/skänkte Sverige fem luftfartyg till Sierra Leone 1973. Någon som vet vilka typ och hur många luftfartyg och kanske vilka individer (dvs Reg, tillverknr) som var involverade?
+paul+
>
>
>1 Turistflyg i Arjeplog SE-FUH
>2 Tammert Aero SE-GXX -IMM -IVV & -INX & SE-KKR
>3 Fjäll-Flyg Kiruna SE-INX ( ex LN-KCQ) & -IMM
>4 HELI AB ( senere Heliflyg) som samlet dom ovanstående
>5 Kirunaflyg SE-KKR
>6 Polarflyg SE-BIO ( til LN-BIE)
>7 Kallaxflyg SE-KCK
&
8 MAF Mission Aviation Fellowship SE-LEV
9 Stenvalls Trä SE-KCK (innan Kallaxflygs innehavande)
Senast redigerad av Paul R Compton den 06 sep 2012, 01:02, redigerad totalt 1 gång.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Jag har för mig att Sierra Leone fick MFI 17.
S E Everstål tjänstgjorde som instruktör där nere om jag inte har fel för mig.
Men individerna har jag inte koll på.
/Sven-Erik
S E Everstål tjänstgjorde som instruktör där nere om jag inte har fel för mig.
Men individerna har jag inte koll på.
/Sven-Erik
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Sierra Leone 73 ( iflg.Lars E Lundins helikopter-register 91)
Hughes 500 52-0384S (SE-HEZ ntu)
Hughes 500 62-0391S (SE-HFA)
Hughes 300 112-0170 (SE-HFBntu)
Takk for ytterligere Beaver-info!
Hilsen Olav
Hughes 500 52-0384S (SE-HEZ ntu)
Hughes 500 62-0391S (SE-HFA)
Hughes 300 112-0170 (SE-HFBntu)
Takk for ytterligere Beaver-info!
Hilsen Olav
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
- Ort: Trondheim, Norge
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Har i mine notater to MFI-15-200 som levert til Sierra Leone i 1973.
15003 SE-FIZ > GST401 og 15004 SE-FIY > GST444.
Usikker på kilden.
mvh JV
15003 SE-FIZ > GST401 og 15004 SE-FIY > GST444.
Usikker på kilden.
mvh JV
-
- Inlägg: 4102
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej Jan, Olav & S-E!
så fick vi fram alla fem till slut. Well done.
MFI-15-200 Safari c/n 04>15.004 (SE-FIY)>GST-444>GS-P7>osv.
MFI-15-200 Safari c/n 03>15.003 (SE-FIZ)>GST-401>GS-P6>osv.
Hughes 369D (500) c/n 52-0384S (SE-HEZ[1])>9L-LAP>GS-H512>GS-H1>osv.
Hughes 369HS (500) c/n 62-0391S SE-HFA>GS-H525>GS-H2>osv.
Hughes 269C (300) c/n 112-0170 (SE-HFB)>GS-H323>GS-H3
Då Olav hade '3 out of 5', får han kör vidare.
+paul+
så fick vi fram alla fem till slut. Well done.
MFI-15-200 Safari c/n 04>15.004 (SE-FIY)>GST-444>GS-P7>osv.
MFI-15-200 Safari c/n 03>15.003 (SE-FIZ)>GST-401>GS-P6>osv.
Hughes 369D (500) c/n 52-0384S (SE-HEZ[1])>9L-LAP>GS-H512>GS-H1>osv.
Hughes 369HS (500) c/n 62-0391S SE-HFA>GS-H525>GS-H2>osv.
Hughes 269C (300) c/n 112-0170 (SE-HFB)>GS-H323>GS-H3
Då Olav hade '3 out of 5', får han kör vidare.
+paul+
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Detta år bliver nogot vemodig:Først legger Lapplandsflyg ned, och nå ser det ut at Osterman Helicopter-namnet kanske forsvinner?
Flyghistoria er jo så mangt, men skapas ofta av framsynta personer.Her kommer tvådelat fråga:
Hva var namnet på Bertil Johanssons firma/flygbolag innan det blev Lapplandsflyg
Hva var namnet på Lennart Ostermans flygbolag innan det blev Ostermans Aero
Hilsen Olav
Flyghistoria er jo så mangt, men skapas ofta av framsynta personer.Her kommer tvådelat fråga:
Hva var namnet på Bertil Johanssons firma/flygbolag innan det blev Lapplandsflyg
Hva var namnet på Lennart Ostermans flygbolag innan det blev Ostermans Aero
Hilsen Olav
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej!
Föregångaren till Lapplandsflyg hette Firma Flygtransporter Bertil Johansson. http://www.lapplandsflyg.se/scripts/om_ ... ge=history Fast det fanns ju ett tidigare Lapplandsflyg som flög bl a Norseman - Minns den väl från min Luleåtid som varade till 1950 och då hade de kursat.
Lennart Ostermans tidigare bolag var Sveaflyg http://www.angelfire.com/retro/nordfly/ostermanair.html
Kan detta vara rätt?
Per S
Föregångaren till Lapplandsflyg hette Firma Flygtransporter Bertil Johansson. http://www.lapplandsflyg.se/scripts/om_ ... ge=history Fast det fanns ju ett tidigare Lapplandsflyg som flög bl a Norseman - Minns den väl från min Luleåtid som varade till 1950 och då hade de kursat.
Lennart Ostermans tidigare bolag var Sveaflyg http://www.angelfire.com/retro/nordfly/ostermanair.html
Kan detta vara rätt?
Per S
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Litet tips
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hei Per S og Fredric
Blir stadig imponert av kompetanse og innsats på dette forum!
Tenkte mest helikopter når jeg la ut spørsmålet-så det var Flygtransporter og Aero Service som var forventet svar. Sveaflyg kjenner jeg ikke mye til;Aero Service ble hva jeg vet startet 1943 og navnendret til Ostermans Aero.
Kanskje Per S skal utfordres til neste spørsmål siden han var raskest med to svar?
Hilsen Olav
Blir stadig imponert av kompetanse og innsats på dette forum!
Tenkte mest helikopter når jeg la ut spørsmålet-så det var Flygtransporter og Aero Service som var forventet svar. Sveaflyg kjenner jeg ikke mye til;Aero Service ble hva jeg vet startet 1943 og navnendret til Ostermans Aero.
Kanskje Per S skal utfordres til neste spørsmål siden han var raskest med to svar?
Hilsen Olav
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej!
27 aug 1940 mitt under Battle of Britain skedde en premiär på annat håll, som officiellt bekräftades. Men man fick ta tillbaka det, för den verliga premiären var en annan, på annan plats och tidigare!
Varsågoda!
Per S
27 aug 1940 mitt under Battle of Britain skedde en premiär på annat håll, som officiellt bekräftades. Men man fick ta tillbaka det, för den verliga premiären var en annan, på annan plats och tidigare!
Varsågoda!
Per S
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Kan det vara följande?
Caproni-Campini CC-2, ett experimentjetflygplan med en kolvmotor som drev kompressorn gjorde sin första start i Milano Italien.
Det angavs som första jetflygplanet men det var egentligen 27 augusti 1939 som första jetflygplanet kom i luften nämligen
Heinkel He-178. Antar det skedde i Rostock Tyskland.
/Thomas Adamsson
Caproni-Campini CC-2, ett experimentjetflygplan med en kolvmotor som drev kompressorn gjorde sin första start i Milano Italien.
Det angavs som första jetflygplanet men det var egentligen 27 augusti 1939 som första jetflygplanet kom i luften nämligen
Heinkel He-178. Antar det skedde i Rostock Tyskland.
/Thomas Adamsson
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej!
Visst var det så! Släppet är ditt!
Per S
Visst var det så! Släppet är ditt!
Per S
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Ok,
Då provar vi med följande fråga:
Vilken flottilj var den första att få utrullningshinder?
Guldstjärna om rätt år anges.
Bonusfråga:
Vad är beteckningen på det senaste utrullningshindret som installerades på Vidselbasen för några år sedan?
Lycka till
/Thomas Adamsson
Då provar vi med följande fråga:
Vilken flottilj var den första att få utrullningshinder?
Guldstjärna om rätt år anges.
Bonusfråga:
Vad är beteckningen på det senaste utrullningshindret som installerades på Vidselbasen för några år sedan?
Lycka till
/Thomas Adamsson
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Kan/bör? vara vid F1 Västerås i mars 1954 då en J33:a fångas upp.
Finns info om vilken individ det var är det av värde.
"beteckningen på det senaste utrullningshindret på Vidselbasen "
passar jag.
Bengt
Finns info om vilken individ det var är det av värde.
"beteckningen på det senaste utrullningshindret på Vidselbasen "
passar jag.
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Helt korrekt svar. Hindret var egentligen en prototyp men installerades ändå på F1 eftersom man hade problem J33-orna. Din tur att fråga.
Det senast i köpta hindret är två stycken mobila BAK-12 hinder som normalt betecknas MAAS (Mobile Aircraft Arrester System).
/Thomas Adamsson
Det senast i köpta hindret är två stycken mobila BAK-12 hinder som normalt betecknas MAAS (Mobile Aircraft Arrester System).
/Thomas Adamsson
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Lansen byggdes ju i 3 versioner, A32A, J32B och S32C.
Senare tillkom D och E med mod. av J32B.
Men det fanns rätt tidigt flera tilltänkta versioner (som inte blev av av olika orsaker).
Den jag tänker på var en "tänkt" Nyproducerad kärra.
Beteckning ?, Motor?
Har du andra 32-projekt, är det en bonus.
Bengt
Senare tillkom D och E med mod. av J32B.
Men det fanns rätt tidigt flera tilltänkta versioner (som inte blev av av olika orsaker).
Den jag tänker på var en "tänkt" Nyproducerad kärra.
Beteckning ?, Motor?
Har du andra 32-projekt, är det en bonus.
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
"Den jag tänker på var en "tänkt" Nyproducerad kärra."
Med Draken motor, RM6C.
Och i detta senario var Viggen nedlagd!
Nu blev det ju inte så, men vilken beteckning var tänkt?
Med Draken motor, RM6C.
Och i detta senario var Viggen nedlagd!
Nu blev det ju inte så, men vilken beteckning var tänkt?
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej Bengt,
Vet inte om du tänker på A36?
Den var väl, har jag för mig, tänkt som bärare av A-vapen.
Annars fanns ju en ensitsig jaktversion på ritbordet som kanske skulle ha kommit i stället för J 34?
I övrigt finns säkert mycket som dryftades i korridorerna på det härliga 50-talet som vi aldrig lär komma att få reda på.
Apropå versioner måste jag nämna J 32S (S=snöröjning). När jag jobbade på en artikel om flygplan 32 för den tyvärr insomnade tidskriften Kontakt
fick jag "kontakt" med ett projekt som handlade om användadet av en kasserad J 32 för snöröjning. Proven utfördes vid F21 och mer om detta står att
läsa i min artikel som publicerades i Kontakt 76. 32:an var m.a.o en mycket användbar maskin.
Vet inte om du tänker på A36?
Den var väl, har jag för mig, tänkt som bärare av A-vapen.
Annars fanns ju en ensitsig jaktversion på ritbordet som kanske skulle ha kommit i stället för J 34?
I övrigt finns säkert mycket som dryftades i korridorerna på det härliga 50-talet som vi aldrig lär komma att få reda på.
Apropå versioner måste jag nämna J 32S (S=snöröjning). När jag jobbade på en artikel om flygplan 32 för den tyvärr insomnade tidskriften Kontakt
fick jag "kontakt" med ett projekt som handlade om användadet av en kasserad J 32 för snöröjning. Proven utfördes vid F21 och mer om detta står att
läsa i min artikel som publicerades i Kontakt 76. 32:an var m.a.o en mycket användbar maskin.
Hälsningar
//EK
//EK