Billigare och bättre förr?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
Billigare och bättre förr?
Var det billigare att flyga förr?
Jag har hittat ett par häften som Chalmers FK delade ut då de försökte värva nya medlemmar.
Den ena verkar vara från 1969. I den finns uppgifter om flygpriser:
MFI 9B 63 SEK/h
Cherokee 180 96 SEK/h
Cherokee Arrow 117 SEK/h
På annat ställe har jag hittat priser för matkuponger till matsalen i kårhuset vid Chalmers TH vid samma tid:
Lunchkuponger 33,50 SEK
Middagskuponger 42,00 SEK
Om vi nu gissar att det var 10 kuponger i häftena och att motsvarande priser i dag borde vara 600 resp. 750 SEK så får vi att maskinerna i dagsläget skulle kosta:
ca 1125 SEK/h
ca 1715 SEK/h
ca 2090 SEK/h
Detta ser väl ungfär ut som priserna i en klubb i dag.
P.S.: Platsar dessa häften i FFSs litteratursamling?
Jag har hittat ett par häften som Chalmers FK delade ut då de försökte värva nya medlemmar.
Den ena verkar vara från 1969. I den finns uppgifter om flygpriser:
MFI 9B 63 SEK/h
Cherokee 180 96 SEK/h
Cherokee Arrow 117 SEK/h
På annat ställe har jag hittat priser för matkuponger till matsalen i kårhuset vid Chalmers TH vid samma tid:
Lunchkuponger 33,50 SEK
Middagskuponger 42,00 SEK
Om vi nu gissar att det var 10 kuponger i häftena och att motsvarande priser i dag borde vara 600 resp. 750 SEK så får vi att maskinerna i dagsläget skulle kosta:
ca 1125 SEK/h
ca 1715 SEK/h
ca 2090 SEK/h
Detta ser väl ungfär ut som priserna i en klubb i dag.
P.S.: Platsar dessa häften i FFSs litteratursamling?
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Billigare och bättre förr?
År 1969 kostade en liter bilbensin 90 öre. Idag är priset nästan 16 kr efter senaste höjningen. Flygbensinen låg på ca 45 öre/liter, idag vid privatflygning, alltså med skatt är priset ca 20 kr/liter eller mer. År 1969 kostade elströmen ca 15 öre/KWh. Idag är den billigare än på länge, men med skatter och avgifter ca 70 öre/kWh, dvs nästan 5 ggr mer.
En intressant sida med prisjämförelser finns på http://www.scb.se/statistik/_publikatio ... BR0801.pdf
Jag började motorflyga 1966, då kostade en Piper PA-22-108 Colt 60 kr/tim i Halmstad Flygklubb. Timpriset vid skolning med lärare tror jag var 75 kr, möjligen något mer. År 1968 inköptes en ny Piper PA-28-180 Cherokee (SE-FAD) och priset på den låg då på 90 kr, något år senare var priset 96 kr. Priserna höjdes inte speciellt mycket förrän omkrin 1980.
Jag håller med Olle och tycker därför att det inte dyrare att flyga idag, men det är kanske så att man idag måste ha sina intjänade slantar till så mycket mer. År 1969 fanns inte mobiltelefon, DVD-spelare, datorer och mycket annat som idag också kostar pengar och är en självklarhet för var och en.
/Sven-Erik
En intressant sida med prisjämförelser finns på http://www.scb.se/statistik/_publikatio ... BR0801.pdf
Jag började motorflyga 1966, då kostade en Piper PA-22-108 Colt 60 kr/tim i Halmstad Flygklubb. Timpriset vid skolning med lärare tror jag var 75 kr, möjligen något mer. År 1968 inköptes en ny Piper PA-28-180 Cherokee (SE-FAD) och priset på den låg då på 90 kr, något år senare var priset 96 kr. Priserna höjdes inte speciellt mycket förrän omkrin 1980.
Jag håller med Olle och tycker därför att det inte dyrare att flyga idag, men det är kanske så att man idag måste ha sina intjänade slantar till så mycket mer. År 1969 fanns inte mobiltelefon, DVD-spelare, datorer och mycket annat som idag också kostar pengar och är en självklarhet för var och en.
/Sven-Erik
- Bengt Bergholm
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Billigare och bättre förr?
Kanske är flygtimpriserna idag rimliga betraktat den allmänna prisutvecklingen (index) men tyvärr har det ju inte varit en linjär utveckling. Det som verkligen tog knäcken på allmänflyget i Sverige var när bränslets skatteundantag togs bort runt 2006 eller när det var... då sprängdes den "magiska" 1000-lappsvallen övernatt. Från c:a 700:-/h till 1100:-/h. Det, tillsammans med TS nya höga avgifter, tog glädjen med sig och gick för många. Jag har inte tidigare betraktat det som vare sig dyrt eller en "rikemanshobby" men där är vi definitivt idag. Hade det varit annorlunda om prisutvecklingen varit mer linjär? Hade det inte känts likadant då, kanske? Filosoferande såhär på en tidig lördagsmorgon...
Re: Billigare och bättre förr?
MFI-9 ligger på ca 900/h inkl kapitalkostnad så det stämmer ju skaplig.Olle Ekwall skrev:Var det billigare att flyga förr?
Jag har hittat ett par häften som Chalmers FK delade ut då de försökte värva nya medlemmar.
Den ena verkar vara från 1969. I den finns uppgifter om flygpriser:
MFI 9B 63 SEK/h
Cherokee 180 96 SEK/h
Cherokee Arrow 117 SEK/h
På annat ställe har jag hittat priser för matkuponger till matsalen i kårhuset vid Chalmers TH vid samma tid:
Lunchkuponger 33,50 SEK
Middagskuponger 42,00 SEK
Om vi nu gissar att det var 10 kuponger i häftena och att motsvarande priser i dag borde vara 600 resp. 750 SEK så får vi att maskinerna i dagsläget skulle kosta:
ca 1125 SEK/h
ca 1715 SEK/h
ca 2090 SEK/h
Detta ser väl ungfär ut som priserna i en klubb i dag.
P.S.: Platsar dessa häften i FFSs litteratursamling?
Vi räknade f.ö ut att på en chaufförslön fick man ungefär lika mycket bensin för en timlön på 60 talet som man gör nu.
Re: Billigare och bättre förr?
Finns uppgifter om vad "rea"/jet bränslet för Flygvapnet egentligen kostade vid olika tidpunkter?
Kan man anta att ingen skatt behövde "betalas"?
Man kan väl säga att "åtskilliga litrar" konsumerades.
Någon kanske har bränsle åtgången /år i Flygvapnet?
Kan man anta att ingen skatt behövde "betalas"?
Man kan väl säga att "åtskilliga litrar" konsumerades.
Någon kanske har bränsle åtgången /år i Flygvapnet?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Billigare och bättre förr?
Jag har i mångt och mycket samma bild av skeendet som Bengt. När bränsleskatten infördes vid halvårsskiftet 2008 så tvärstannade svenskt allmänflyg.Bengt Bergholm skrev:Kanske är flygtimpriserna idag rimliga betraktat den allmänna prisutvecklingen (index) men tyvärr har det ju inte varit en linjär utveckling. Det som verkligen tog knäcken på allmänflyget i Sverige var när bränslets skatteundantag togs bort runt 2006 eller när det var... då sprängdes den "magiska" 1000-lappsvallen övernatt. Från c:a 700:-/h till 1100:-/h. Det, tillsammans med TS nya höga avgifter, tog glädjen med sig och gick för många. Jag har inte tidigare betraktat det som vare sig dyrt eller en "rikemanshobby" men där är vi definitivt idag. Hade det varit annorlunda om prisutvecklingen varit mer linjär? Hade det inte känts likadant då, kanske? Filosoferande såhär på en tidig lördagsmorgon...
Antalet utfärdade giltiga flygcertifikat i Sverige uppgick 2001 till 3 998 inom trafikflyget och 8 591 inom allmänflyget. 70% av de piloter som 2002 blev trafikflygare har börjat sin flygutbildning i klubbregi. Hur ser motsvarande siffror ut idag?
Vore kul och jämföra antalet utfärdade A-cert/PPL 1970, -75, -80, -85, -90, -95, 2000, -05 och -10. Kostnaderna är helt klart en faktor att räkna med, men jag tror att tidsaspekten för den enskilde är det största problemet. I dagens samhälle är vi ständigt jagade...
Re: Billigare och bättre förr?
Med tanke på vad Svenssons lägger på andra fritidssysselsättningar som Mc, Båt, Snöskoter, resor etc etc så är ekonomin egentligen inte ett problem. Visst kan det verka avskräckande att ett PPL cert kostar 100.000 men som jämförelse så kostar en Ny snöskoter som körs 500 mil i runda slängar 80.000 på ett år och det lägger folk gladeligen ut. Jag tror mycket sitter i folks föreställningar om att det är svårt och krångligt att hålla på med flyg.