Aeroseums Tunna 29624 ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Aeroseums Tunna 29624 ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Aeroseums Tunna 29624 är väl den enda Tunna som inte har något kasserings datum angett?

Under sin karriär i FV. var hon på Säve, Malmen och Ängelholm innan Försökscentralen, FC,
övertog henne ett tag. Därefter en sista insats som målbogserare åter på F3/ Malmen.

Saknar tidpunkt för när 29624 överfördes till F3 samt när planet slutligen kasserades.
Ett tag var hon i Kåremo innan nuvarande ”basering” i Aeroseum.

Min fråga:
Finns bevarade handlingar kvar som kan berätta lite mer om hennes göranden?
Om dessa finns var är de? , FV-Museet eller Aeroseum eller ?

Tacksam med hjälp i frågan

Mvh Bengt

Obs :nämnda J 29F 29624 är inte med i listan över Rb 24- utrustade plan
Martin Hellberg
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: Aeroseums Tunna 29624 ?

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej Bengt!

Enbart gripet ur minnet och det vore bra om någon kan bekräfta eller dementera detta.
Jag har för mig att jag läst någonstans att denna 29:a flögs till Säve 1974 (av Målflygdivisionens chef?) Kan denne i så fall hetat Ingemar i förnamn?
Syftet var att flygplanet skulle sparas musealt. Men det blev inget av det utan flygplanet kom att bli kvar på Säve tills det togs till Kåremo. Jag förmodar att detta var i mitten av 80-talet.

Som sagt, detta är enbart gripet ur minnet...

Martin Hellberg, Backamo
Bengt Ekbladh

Re: Aeroseums Tunna 29624 ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Martin för att du återuppväckte mitt minne!
Sökning vidtogs...började med FM , Flyghistoriskt Månadsblad som "vår" tidning hette på -70-talet.
FM 6-7/74 säger:
>>29441 F3-53 sista flygning som måldragare var 1974-06-17 och nästa dag "rullade in" till hangar 109 Malmen -museet...samt
"I skrivandets stund (bör vara juni-1974) Flyger fortfarande 2 fpl 29 släpande mål i trakten av Gotland"

I dåtid , sommaren 1974, fanns 4 Tunnor som inte kasserats:
29441, 29575 , 29624 och 29507.
De två första kasserades 741220.
29624 troligen ? samma datum.?
Till slut 29507 1978-06-07 efter att genomfört sin sista flygning 1976-08-27

Nåväl vad som Martin skrev:
Kontakt 19 säger:
Välkommen hem 29624!
Landade för sista ggn. på Säve 1974-09-10
Märkt F3-55 , foto Sidelöv !
Ser dock ingen "Ingemar" men kan nog vara troligt.

För att återgå till ursprunkts frågan:
Var kan man tro att 29624:s flygplanshandlingar /dokumentationen finns?

Om vi säger så här
Vad jag uppfattat är att en "flygplans-journal" följde med individen genom tiden?
Om den var en "bok" eller en lite "mer lösaktigt" ursprungsdokument
återstår att berätta för mig.

Alltså var finner jag 29624:s journaler?
Tyvärr hitttas inte mycket på Kra, Krigsarkivet, i detta fall.

Bengt Ekbladh
Klas Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Aeroseums Tunna 29624 ?

Inlägg av Klas Andersson »

Har du hört med Flygvapen museet ? jag vet att de har ( hadde )! en hel del sparade mappar från avförda plan .
vill minnas de såg ut som en bok- pärm med serienummret på
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1778
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Aeroseums Tunna 29624 ?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Förste chef för MFD var Ingemar Eriksson.

29624 transporterades i april 1981 Säve - Kåremo.
Bengt Ekbladh

Re: Aeroseums Tunna 29624 ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Först ett tack för "vissa tipps"!

jag skrev ju:
>>De två första kasserades 741220.
29624 troligen ? samma datum.?>>

Öppnar sen Kontakt 29 från december 1976 och läser::

Kris för 29624!
J29:an (29624)som står hangarerad på Säve depå och avsedd för en ev. flyghistorisk samling i Göteborg kommer att skrotas då FV icke är benägen att ta ansvar för underhållet då flygplanet nu avförs ur "rullan".
Detta besked lämnade FV till SFF-G i mitten av oktober (1976) och man fick en vecka på sig att ordna ägande och ansvarsförbindelse.

Trots att det var SFF-G:s dåvarande ordförande Frank Pålsson som lyckades "rädda" J29:an till Göteborg ville man inte veta av flygplanet.
.... sen bla irritation i FV och att man skulle "i sista stund än en gång försöka rädda henne"

Vi vet ju att planet är kvar i F9:os berghangar.

Ovanstående tyder jag till att kass-datumet bör sökas runt slutet av 1976 ?

Det ger ju tyvärr inga exakta uppgifter var fpl-handlingarna finns/fanns
Sökning pågår, tacksam för vidare upplysningar som kan finnas

mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Aeroseums Tunna 29624 ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Fredric Lagerquist skrev:Förste chef för MFD var Ingemar Eriksson.
29624 transporterades i april 1981 Säve - Kåremo.
Tack Fredric.
Kåremo öppnade 18/7-81 och före avtransport dit ommärktes 29624 till
F9-gul P som hon hade som nylevererad.(november 1954)

Ja "affären" gick vidare...men av alla här inblandade, var kan flygplanshandlingarna vara?

Bengt
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1778
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Aeroseums Tunna 29624 ?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Bengt Ekbladh skrev:
Fredric Lagerquist skrev:Förste chef för MFD var Ingemar Eriksson.
29624 transporterades i april 1981 Säve - Kåremo.
Tack Fredric.
Kåremo öppnade 18/7-81 och före avtransport dit ommärktes 29624 till
F9-gul P som hon hade som nylevererad.(november 1954)

Ja "affären" gick vidare...men av alla här inblandade, var kan flygplanshandlingarna vara?

Bengt
Nej Bengt, 29624 märkes F 9 – Gul P när planet väl var på plats i Kåremo 1981.

Det finns en intressant vändning i detta med loggböcker etc för 29624 och vart de tagit vägen. Som somliga av er kanske minns så var den flygande J 29:an Gul Rudolf (29670) i skriande behov av motor/motordelar för några år sedan. Snart riktades intresset mot 29624 som då stod på Gotland. Anledningen var att planets RM 2 blev konserverad i samband med ankomsten till Säve 1974. Nåväl, men att använda denna motor var uteslutet om inte man kunde finna dess dokumentation. Ett stort problem, så där blev ärendet hängande.

Men nu hade man tur. I samband med flygplanflytt hit och dit hade loggbok och motorjournal tagits omhand när man såg att instrument och ur hade börjat försvinna ur 29624. Loggbok och motorjournal överlämnades till dåvarande Västgöta Veteranflygförening, vilket då möjliggjorde användandet av motor/motordelar från 29624 i 29670/SE-DXB.

Att denna dokumentation fanns tillgänglig var alltså i högsta grad en förutsättning för att vi skulle fortsatt se Gul Rudolf i luften. Se ovanstående som "vissa tips" ;-)
Bengt Ekbladh

Re: Aeroseums Tunna 29624 ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

En Tacker, Fredric
mvh Bengt
Stickan
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 apr 2010, 23:48
Ort: Norrköping

Re: Aeroseums Tunna 29624 ?

Inlägg av Stickan »

Bengt Ekbladh skrev:Tack Martin för att du återuppväckte mitt minne!
Sökning vidtogs...började med FM , Flyghistoriskt Månadsblad som "vår" tidning hette på -70-talet.
FM 6-7/74 säger:
>>29441 F3-53 sista flygning som måldragare var 1974-06-17 och nästa dag "rullade in" till hangar 109 Malmen -museet...samt
"I skrivandets stund (bör vara juni-1974) Flyger fortfarande 2 fpl 29 släpande mål i trakten av Gotland"

I dåtid , sommaren 1974, fanns 4 Tunnor som inte kasserats:
29441, 29575 , 29624 och 29507.
De två första kasserades 741220.
29624 troligen ? samma datum.?
Till slut 29507 1978-06-07 efter att genomfört sin sista flygning 1976-08-27

Nåväl vad som Martin skrev:
Kontakt 19 säger:
Välkommen hem 29624!
Landade för sista ggn. på Säve 1974-09-10
Märkt F3-55 , foto Sidelöv !
Ser dock ingen "Ingemar" men kan nog vara troligt.

För att återgå till ursprunkts frågan:
Var kan man tro att 29624:s flygplanshandlingar /dokumentationen finns?

Om vi säger så här
Vad jag uppfattat är att en "flygplans-journal" följde med individen genom tiden?
Om den var en "bok" eller en lite "mer lösaktigt" ursprungsdokument
återstår att berätta för mig.

Alltså var finner jag 29624:s journaler?
Tyvärr hitttas inte mycket på Kra, Krigsarkivet, i detta fall.

Bengt Ekbladh
Kanske skall vara i egen tråd!
Kommer ihåg att det i början 70 tal, troligtvis -74, att då det sånt fall borde varit dessa: 29441, 29575 , 29624 och 29507 som 4 grupp i flank kom lågt och "sakta" över Norrköping, kanske som nån slags sista flygning/tack o hej?!
Det var runt vår/sommar.

//Stickan
Bengt Ekbladh

Re: Aeroseums Tunna 29624 ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Waoo, det vore något man velat uppleva.
Tidningar brukar ju ibland uppmärksamma, om man säger
"slutpunkter"!.

Har inte kollat närmare, men det kan säkert finnas data.
Tills vidare,tack för info.

mvh Bengt

Tror tyvärr jag inte har tex Norrköpings Tidningar från denna tid, måste kolla
Lars Ekström
Inlägg: 79
Blev medlem: 07 mar 2008, 11:24
Ort: Torslanda

Re: Aeroseums Tunna 29624 ?

Inlägg av Lars Ekström »

Usch vad tiden rusar iväg. Det känns som i går som 29624 landade på Säve för sista gången. Här kommer lite bilder från det tillfället, troligtvis tagna av Jan-Ove Karlsson, SFF-G ordförande under flera år på 70-talet. Stödet från SFF huvudförening att bilda någon form av lokal flyghistorisk samling var obefintligt och man fick närmast uppfattningen att samla på flygplan skulle inte ske i föreningens regi utan sådant fick ÖFS syssla med. Som tur var så fanns det entusiaster ute i landet som inte brydde sig om det synsättet utan startade lokala samlingar. Tyvärr så var inte SFF-Göteborg med bland dessa. Möjligheterna och erbjudanden fanns, men på grund av splittring av intresse inom lokalföreningen och avsaknad av någon eller några drivande eldsjälar så rann det ut i sanden.
SFF-G hade på den tiden 10-15 ungdomar i ålder 15-20 som var väldigt sugna på allt med flyg, så volontärer hade säkert inte saknats.
På årsmötet 1974 så kommenterade Nils Söderberg det faktum att det var så många ungdomar från SFF-G, men även ungdomar blir äldre och trots att man fortfarande sänker medelåldern på månadsmötena så blir det lite karaktären av ett pensionärsmöte.

Hälsar
Lars Ekström
Torslanda
Bilagor
j290009.jpg
j290008.jpg
j290007.jpg
j290006.jpg
j290005.jpg
j290004.jpg
j290003.jpg
j290002.jpg
j290001.jpg
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"