Stigtomta och Larslund (Fält 10)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Håkan Olsson

Stigtomta och Larslund (Fält 10)

Inlägg av Håkan Olsson »

Under mina små försök att finna information på nätet så fann jag denna länk som behandlar historia på Stigtomta och Larslund.
http://stigtomtaflygplatsveteraner.se/

Kanske är det någon på forumet som känner igen sig själv på de många bilderna ?
Ta god tid på er och njut.
Användarens profilbild
Lars Sundin

Re: Stigtomta och Larslund (Fält 10)

Inlägg av Lars Sundin »

Dessa fält nämnde jag i ett inlägg i februari ( http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... omta#p6210) där jag bla länkande till en karta av Stigtomta-fältet ca 1949 avplåtad ur "Ett år i luften". Här

Jag har också tidigare i en annan tråd lagt ut tidningsartikel som Stig Kernell fick publicerad ca 1942 och där han beskriver sin provflygning av Södertälje-killarnas självbyggda Anfänger 1938 på Stigtomta-fältet. Artikeln är lånad ur "En gnutta Flax"- boken om ÖSFK. Se här Stig kunde skriva redan då...

Detta är alltså litet längre tillbaka i tiden än bildmaterialet Håkan tipsade om. Fast det var ju roligt att där se Lennart Zetterström, "Z", som jag minns honom från Ottsjö ca 1967...

Lars S, som flög på Vängsö 1966-78 dit Södertälje-folket på 40-talet förlade sitt flygande i stället för på Stigtomta
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Förutom Nyge-ingenjören Lennart Zetterström känner man även igen - bland andra - Emil Bachofner (FMASTER) och Lars Hallin (Hallins Flygradio på Säve) på dessa bilder.

Rörande Stigtomta så kan det vara intressant att nämna att Svensk Flygtjänst annordnade under somrarna 1937, -38 och -39 flygskoleinternat här.
Kent Schram

Inlägg av Kent Schram »

Hitta.se länk nån?
Kunde vara kul att jämföra mina egna
resultat med någon som ev vet var dessa fält låg.

KS HAD
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Kent!

Var Stigtomta-fältet låg framgår av den kartbild från sent 40-tal som jag lagt ut på webben enligt mitt tidigare inlägg. (Alltså här.)

I "Ett år i luften" 1950 beskrivs detta fält och andra civila fält. Och den beskrivningen (inklusive longitud och latitud) kan man faktiskt läsa på http://larssundin.ownit.nu/Flygfalt.jpg, som jag lagt ut i en tråd nyligen om Svarteborg och Näsinge.

Lars S, som dock inte hittar några geocache-gömmor i närheten ;-)
Kent Schram

Inlägg av Kent Schram »

Hej Lars!
Jo det var den jag fann på egen hand.
På en del av bilderna ifrån Stigtomta ser man
ju både "körka" och järnväg och då var det inte
så svårt att finna fältet. Larslunds fält är tydligen någon stor
odling idag och den fann jag efter lite letande den med.
Eftersom jag är här uppe i jobb nu kunde varit skoj att se
om man kan ana gränserna för fälten än idag så det får bli
ett projekt framöver.
Nej det finns tyvärr inga Geocacher som minner om dessa flyghistoriskt
intressanta platser ser jag.
Hade varit två självklara cacheställen om jag bott i området.
Kan däremot lobba för en trevlig cache som
ligger inte långt ifrån F11 museum som jag passade på att logga i samband med ett
intressant besök för ett par helger sedan.

KS HAD
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Kent!

En liten geocache-utvikning om det tillåts:

Det ligger några gömmor (cacher) vid Skavsta flygplats samt någon några km väster om Nyköping.

Sedan loggade du samma samma cache som jag på Femörehuvud vid Oxelösund en vecka efter mig. (Kanske du inte fick mitt PM härom; PM verkar vara en litet racklig funktion.) Femörehuvud med fyrplats rekommenderas som strövterräng och ett besök på KA-batteri -museet rekommenderas. Fin terräng och kustmiljö, se mina bilder (klicka "view gallery") på cache-loggen.

Lars S, som från en repövning minns arméflygets Dornier-plan vimlande runt i skyn över oss i något slag av simulerad flygattack
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej Lars.S.
Lars Sundin skrev: Lars S, som från en repövning minns arméflygets Dornier-plan vimlande runt i skyn över oss i något slag av simulerad flygattack
Låter intressant, utveckla om du vill.

Bengt
Användarens profilbild
T Kontoret

Inlägg av T Kontoret »

Jag är ny på forumet så ha tålamod med felaktiga förkortningar, samt infogade bilder. Angående Larslundbasen (fält 10) blir jag nu förbryllad över om den var militär från början(?) då jag tittat på de bilder här på forumet från segelflygklubben som nyttjade Larslundbasen.

Den "militära" bas vid Larslund som jag fick kännedom om för ca 10 år sedan ligger belägen http://www.hitta.se/karta#center=651624 ... r%22%7D%5D

Vid den tidpunkten fick jag kännedom om att det skulle stå en gammal buss, som enligt källan fungerat som mobilt flygledartorn, där de byggt själva torndelen i busstaket. Enligt källan gick det att gå in i bussen (läs:skogsvraket) och kliva upp på podiet och kika ut igenom utbyggnaden. Jag tvingade med några vänner för några år sedan, och gick i det närmaste skallgång i skogen runt den forna basen utan resultat. =(

Jag har varit på den forna Larslundbasen i runda slängor 6 ggr de senaste 10 åren. Det som skvallrar om att de varit en i stil med FRAMOM/BAKOM syns till de skyttevärn, jordbankar vid uppställningsplatser. Samt en gjuten platta för hangar som för längesedan avlägsnats. Min källa nämnde även att fundament från baracker härrörande logement etc finns kvar närmare det sandtag och granplantage som ligger strax intill.

Tillbaka till själva delen av basen där uppställningsfickor kan skönjas, hittar du (vad jag förmodar är) skyttevärn intill:
Bild

I övrigt har markägaren nyligen dikat ur själva taxibanan. Tillika har markägaren avverkat skog vilket resulterat i ett kalhygge, vilket åt ena hållet framträder jordbankar/fickor, åt andra hållet hämmar att kunna se "uthuggnaden" av träd som bildat fickorna.

Tack vare att jag bor nära området kan jag sticka ut dit och "lokalisera mera" över tid, om någon här på forumet vill!
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Bild
Finns en del om Larslund här.
Användarens profilbild
T Kontoret

Inlägg av T Kontoret »

Bra där! :D

Vet du Fredric något om det "mobila flygledartornet" (Bussen/skogsvraket)?
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"