Björkviksbasen
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
- Ort: Kungsbacka
Björkviksbasen
Hej!
Vill bara informera alla som kör Flygsimulator MSFS 2004, om att Björkviksbasen, Fält 58 finns att ladda ner gratis från
RB Designs hemsida
http://www.rbdesign.se
Förutom själva flygfältet så finns de gårdar som ligger intill med, och även Björkviks kyrka och sockenstuga.
I dokumentationen finns en kort sammanfattning om basen.
Ha så kul!
God Fortsättning på Julen
önskar
Lennart
Vill bara informera alla som kör Flygsimulator MSFS 2004, om att Björkviksbasen, Fält 58 finns att ladda ner gratis från
RB Designs hemsida
http://www.rbdesign.se
Förutom själva flygfältet så finns de gårdar som ligger intill med, och även Björkviks kyrka och sockenstuga.
I dokumentationen finns en kort sammanfattning om basen.
Ha så kul!
God Fortsättning på Julen
önskar
Lennart
LBQ
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: Björkviksbasen
Åh, tack så mycket!!
Har inte möjlighet att testa ännu men det här var en bra julklapp :)
Var hittar man de fälthangarer som beskrivs i verkligheten? Jag har åkt en skogsväg söderut där jag hittade halvt igenvuxna uthuggningar i skogen för uppställningsplatser. Endast en (eller kanske två) hade sin betong och var därmed bra bevarade.
När man var där fick man en känsla av att UOM aldrig hade fördigställts? Eller var det så att det revs i samband med att basen utgick? Sedan häpnade jag även över att vägen dit var en grus väg, om än en gansk stabil sådan. Var det verkligen ok att bogsera tex fbl 37 på grus?
Mvh
Nicklas
Har inte möjlighet att testa ännu men det här var en bra julklapp :)
Var hittar man de fälthangarer som beskrivs i verkligheten? Jag har åkt en skogsväg söderut där jag hittade halvt igenvuxna uthuggningar i skogen för uppställningsplatser. Endast en (eller kanske två) hade sin betong och var därmed bra bevarade.
När man var där fick man en känsla av att UOM aldrig hade fördigställts? Eller var det så att det revs i samband med att basen utgick? Sedan häpnade jag även över att vägen dit var en grus väg, om än en gansk stabil sådan. Var det verkligen ok att bogsera tex fbl 37 på grus?
Mvh
Nicklas
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
- Ort: Kungsbacka
Re: Björkviksbasen
Hej Nicklas!
UOM på Björkviksbasen bestod av totalt 14 uppställningsplatser typ BAS 60.
Den betongplatta som är kvar och den som du såg är motorprovningsplatsen.
Längst ner söderut och faktiskt där E4 motorvägen går och under den södergående körbanan låg en av de två fälthanggarerna.
UOM innehöll 14 iordninggjorda uppställningsplatser inklusive motorprovning och två fälthangarer, två branddammar, en byggnad för framställning av flytsyre och en barack.
Hela UOM och främst vägen dit blev aldrig klar på grund av tvister med markägare och brist på pengar.
Så tyvärr har det aldrig varit något flygplan i UOM.
Därför har jag inte tagit med UOM i modellen för basen.
Hälsningar
Lennart
UOM på Björkviksbasen bestod av totalt 14 uppställningsplatser typ BAS 60.
Den betongplatta som är kvar och den som du såg är motorprovningsplatsen.
Längst ner söderut och faktiskt där E4 motorvägen går och under den södergående körbanan låg en av de två fälthanggarerna.
UOM innehöll 14 iordninggjorda uppställningsplatser inklusive motorprovning och två fälthangarer, två branddammar, en byggnad för framställning av flytsyre och en barack.
Hela UOM och främst vägen dit blev aldrig klar på grund av tvister med markägare och brist på pengar.
Så tyvärr har det aldrig varit något flygplan i UOM.
Därför har jag inte tagit med UOM i modellen för basen.
Hälsningar
Lennart
LBQ
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: Björkviksbasen
Tack Lennart!! Nu har jag testat och det är fantastiskt snyggt! Tack också för att du bringat klarhet i mitt huvudbry. Det här med problemen med markägare har jag även hört i ett annat sammanhang. Enligt ff som flugit på basen ska den varit svårlandad pga hög skog vid inflygning, försvaret ville inget hellre än att avverka men markägaren sa nej och de "svåra" inflygningsförhållandena fick därmed bestå.
Har sett att det florerar någon form av tidskrift/bok om basen men har ännu inte lyckats få fatt i ex. Vore mycket intressant med bilder och mer historia.
Mvh
Nicklas
Har sett att det florerar någon form av tidskrift/bok om basen men har ännu inte lyckats få fatt i ex. Vore mycket intressant med bilder och mer historia.
Mvh
Nicklas
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
- Ort: Kungsbacka
Re: Björkviksbasen
Hej Nicklas!
Kul att du gillade Björkviksbasen i min tappning.
Ja det var mycket träd nära banan i HN och även vid landning på bana 30 även bana 12.
Man högg ner en del träd på själva basen då en del tyckte det var olustigt att ha dem så nära.
En del andra ansåg att träden mycket väl kunde stått kvar.
Se bild! Notera hur nära stubbarna banljuset står.
När jag byggde Björkviksbasen i simulatorn så kontaktade jag Björkviks Hembygdsförening och frågade om någon hade dokumenterat basen.
Det hade man inte gjort så jag fick omgående frågan om jag ville göra detta.
Det gjorde jag med glädje och det finns en skrift utgiven av Björkviks Hembygdsförening som heter Björkviks flygbas och är utgiven 2009.
Vi tryckte ca 400 ex och de är nog helt slut. Kan finnas något ex kvar hos Hembygdsföreningen, i Kyrkan eller F11 flygmuseum och Femörefortet.
Hör av dig om du inte får tag i något ex, jag har ett kvar själv som mitt eget.
Det var mycket framgångsrikt att samarbeta med Hembygdsföreningen och intresset för basens historia har överträffat alla förväntningar.
Hälsningar
Lennart
Kul att du gillade Björkviksbasen i min tappning.
Ja det var mycket träd nära banan i HN och även vid landning på bana 30 även bana 12.
Man högg ner en del träd på själva basen då en del tyckte det var olustigt att ha dem så nära.
En del andra ansåg att träden mycket väl kunde stått kvar.
Se bild! Notera hur nära stubbarna banljuset står.
När jag byggde Björkviksbasen i simulatorn så kontaktade jag Björkviks Hembygdsförening och frågade om någon hade dokumenterat basen.
Det hade man inte gjort så jag fick omgående frågan om jag ville göra detta.
Det gjorde jag med glädje och det finns en skrift utgiven av Björkviks Hembygdsförening som heter Björkviks flygbas och är utgiven 2009.
Vi tryckte ca 400 ex och de är nog helt slut. Kan finnas något ex kvar hos Hembygdsföreningen, i Kyrkan eller F11 flygmuseum och Femörefortet.
Hör av dig om du inte får tag i något ex, jag har ett kvar själv som mitt eget.
Det var mycket framgångsrikt att samarbeta med Hembygdsföreningen och intresset för basens historia har överträffat alla förväntningar.
Hälsningar
Lennart
LBQ
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: Björkviksbasen
Sänder ett "PM" som svar
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Björkviksbasen
Talade i mellandagarna med den nuvarande ägaren till fd Björkviksbasen. Han var mycket trevlig och tillmötesgående och lovade att släppa in mig på fd basområdet för privat fotografering om jag ringde och meddelade datum några dagar i förväg.
Av kartbilder att dömma så verkar bansystemet fortfarande vara intakt. 3 av 4 Törebodar i HN finns kvar även om de numera är en smula ombyggda. TP plattan ser ut att vara ombyggd till en gocart-bana eller liknande.
På andra forum har jag läst att KC antingen är plomberat eller uppgrävt. Jag har även läst mig till att basen saknade fast bastropp så jag antar att det finns relativt få administrativa byggnader av intresse på basområdet.
Är det någon som har några tips om vart det finns intressanta objekt att fota? Skogsområdet söder om HN ser intressant ut från luften och i vis mån även skogspartiet söder.
Tips? Någon?
Mvh
Fredrik Lager
Av kartbilder att dömma så verkar bansystemet fortfarande vara intakt. 3 av 4 Törebodar i HN finns kvar även om de numera är en smula ombyggda. TP plattan ser ut att vara ombyggd till en gocart-bana eller liknande.
På andra forum har jag läst att KC antingen är plomberat eller uppgrävt. Jag har även läst mig till att basen saknade fast bastropp så jag antar att det finns relativt få administrativa byggnader av intresse på basområdet.
Är det någon som har några tips om vart det finns intressanta objekt att fota? Skogsområdet söder om HN ser intressant ut från luften och i vis mån även skogspartiet söder.
Tips? Någon?
Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
- Ort: Kungsbacka
Re: Björkviksbasen
Hej Fredrik!
Ja det stämmer att bansystemet är intakt men med en komplettering med en ny förbindelseväg mitt på huvudbanan och som förbinder taxi och huvudbanan. Detta har de nya ägarna gjort.
Det finns inga administrativa byggnader eller andra byggnader inne på området. De enda som fanns tidigare var ett torrdass och en lastbrygga. Det fanns heller inga andra byggnader utanför flygplatsområdet med ett undantag KC som idag är plomberat.
Sedan fanns tre Am-förråd och en extern bränsledepå. Allt är borta idag .
Uom är upprivet, två fälthangarer är borta men en motorkörningsplatta finns kvar.
Det som finns att fotografera finns inom flygplatsområdet, bl.a ett av kanonvärnen(dock utan kanontorn), skyddsrum vid HN och TLF kärrans plats.
De nya ägarna är mycket tillmötesgående och trevliga!
Hälsningar
Lennart
Ja det stämmer att bansystemet är intakt men med en komplettering med en ny förbindelseväg mitt på huvudbanan och som förbinder taxi och huvudbanan. Detta har de nya ägarna gjort.
Det finns inga administrativa byggnader eller andra byggnader inne på området. De enda som fanns tidigare var ett torrdass och en lastbrygga. Det fanns heller inga andra byggnader utanför flygplatsområdet med ett undantag KC som idag är plomberat.
Sedan fanns tre Am-förråd och en extern bränsledepå. Allt är borta idag .
Uom är upprivet, två fälthangarer är borta men en motorkörningsplatta finns kvar.
Det som finns att fotografera finns inom flygplatsområdet, bl.a ett av kanonvärnen(dock utan kanontorn), skyddsrum vid HN och TLF kärrans plats.
De nya ägarna är mycket tillmötesgående och trevliga!
Hälsningar
Lennart
LBQ
Re: Björkviksbasen
Lennart Bergqvist skrev:Hej Fredrik!
Ja det stämmer att bansystemet är intakt men med en komplettering med en ny förbindelseväg mitt på huvudbanan och som förbinder taxi och huvudbanan. Detta har de nya ägarna gjort.
Det finns inga administrativa byggnader eller andra byggnader inne på området. De enda som fanns tidigare var ett torrdass och en lastbrygga. Det fanns heller inga andra byggnader utanför flygplatsområdet med ett undantag KC som idag är plomberat.
Sedan fanns tre Am-förråd och en extern bränsledepå. Allt är borta idag .
Uom är upprivet, två fälthangarer är borta men en motorkörningsplatta finns kvar.
Det som finns att fotografera finns inom flygplatsområdet, bl.a ett av kanonvärnen(dock utan kanontorn), skyddsrum vid HN och TLF kärrans plats.
De nya ägarna är mycket tillmötesgående och trevliga!
Hälsningar
Lennart
Hej, den "lilla" stugan som ligger väster om landningsbanan (om jag minns rätt i vädersträck), tillhörde den "basen"? Var låg KC, inom området?
mvh Olof
Olof Nycop
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
- Ort: Kungsbacka
Re: Björkviksbasen
Hej Olof!
Den lilla stugan som du tänker på tror jag är Lövgölet och den ligger utmed huvudbanan i närheten av HN och öster om TP-plattan.
Den tillhörde inte basen utan låg precis utanför området.
Där bodde ett äldre par under 1980-talet.
De hade sin väg till Lövgölet som gick över huvudbanan och de fick passera HN.
När USAs dåvarande försvarsminister Caspar Wienberger besökte basen 1981 var det STORT säkerhetspådrag i flera dagar innan. En kvart innan Weinberger skulle anlända kommer det gamla paret åkandes, helt ovetande vad som pågick, i sin lilla bil och körde bara på som vanligt rakt igenom alla spärrar , genom HN över huvudbanan och säkerhetsfolket fick inte stopp på dem förrän de stannat vid sin stuga!!!
KC låg ca 2 km V om basen.
Hälsningar
Lennart
Den lilla stugan som du tänker på tror jag är Lövgölet och den ligger utmed huvudbanan i närheten av HN och öster om TP-plattan.
Den tillhörde inte basen utan låg precis utanför området.
Där bodde ett äldre par under 1980-talet.
De hade sin väg till Lövgölet som gick över huvudbanan och de fick passera HN.
När USAs dåvarande försvarsminister Caspar Wienberger besökte basen 1981 var det STORT säkerhetspådrag i flera dagar innan. En kvart innan Weinberger skulle anlända kommer det gamla paret åkandes, helt ovetande vad som pågick, i sin lilla bil och körde bara på som vanligt rakt igenom alla spärrar , genom HN över huvudbanan och säkerhetsfolket fick inte stopp på dem förrän de stannat vid sin stuga!!!
KC låg ca 2 km V om basen.
Hälsningar
Lennart
LBQ
- T Kontoret
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
- Ort: Nyköping-STHLM
Re: Björkviksbasen
Blåser lite liv i Björkvikstråden! Många anledningar och skälen till att jag reggade mig här på forumet, så härrör ett av dem till just Björkvikbasen!
Min dyre fader har alltid varit genuint intresserad av jaktflygplan, så under min uppväxt på 70-talet så var "en sväng med bilen" synonymt med att åka och kolla på flygplan ute vid F11 (tisdagar hade flottiljen kvällsflygningar) Vid någon av vår eller höstmanövern 1976 strök familjen runt på grusvägar i Björkviksskogarna med bil, då vi fick stanna vid den "sydliga" banändan på Björkvikbasen. Snarlikt en järnvägsövergång så blinkade två röda lampor och en klocka som larmade.
Sedan lyfte en 35:a förbi där vi satt i bilen, med tänd EBK i skymningen och steg mot okänt företag!
Sedan dess har jag under 1980-talet per cykel, moped & bil åkt till just Björkvikbasen när den fortfarande nyttjades av FV och när de flög där ifrån. (inflygningen var över den by jag är uppvuxen i) Avslutningsvis har jag varit på själva basen under 2000-talet när nuvarande ägare anordnat Dragracing.
En skröna jag hört igenom åren angående Björkvikbasen är följande:
Vid Valsberg gård strax NV om Jönåker anlades under 1960-talet ekonomibyggnader/hönshus i ett markant mönster och i linje för inflygning mot Björkvikbasen, för att till jaktpiloternas fördel verka som "visuell inflygningsfyr".
Länk till karta för ovannämnda skröna: http://kartor.eniro.se/m/9yo2M
Visst! När jag drar en linje ifrån de där hönshusen till flygbasen så kan det ju te sig som en intressant skröna.
Något annat som slår mig är att jag hörde detta första gången var; när "ta reda på från nätet" hade något med fiske att göra.
Samt att Åsa Bodhén & John Pohlman var de som kunde uppbringa satellitbilder!
Min dyre fader har alltid varit genuint intresserad av jaktflygplan, så under min uppväxt på 70-talet så var "en sväng med bilen" synonymt med att åka och kolla på flygplan ute vid F11 (tisdagar hade flottiljen kvällsflygningar) Vid någon av vår eller höstmanövern 1976 strök familjen runt på grusvägar i Björkviksskogarna med bil, då vi fick stanna vid den "sydliga" banändan på Björkvikbasen. Snarlikt en järnvägsövergång så blinkade två röda lampor och en klocka som larmade.
Sedan lyfte en 35:a förbi där vi satt i bilen, med tänd EBK i skymningen och steg mot okänt företag!
Sedan dess har jag under 1980-talet per cykel, moped & bil åkt till just Björkvikbasen när den fortfarande nyttjades av FV och när de flög där ifrån. (inflygningen var över den by jag är uppvuxen i) Avslutningsvis har jag varit på själva basen under 2000-talet när nuvarande ägare anordnat Dragracing.
En skröna jag hört igenom åren angående Björkvikbasen är följande:
Vid Valsberg gård strax NV om Jönåker anlades under 1960-talet ekonomibyggnader/hönshus i ett markant mönster och i linje för inflygning mot Björkvikbasen, för att till jaktpiloternas fördel verka som "visuell inflygningsfyr".
Länk till karta för ovannämnda skröna: http://kartor.eniro.se/m/9yo2M
Visst! När jag drar en linje ifrån de där hönshusen till flygbasen så kan det ju te sig som en intressant skröna.
Något annat som slår mig är att jag hörde detta första gången var; när "ta reda på från nätet" hade något med fiske att göra.
Samt att Åsa Bodhén & John Pohlman var de som kunde uppbringa satellitbilder!
- T Kontoret
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
- Ort: Nyköping-STHLM
Re: Björkviksbasen
Kan möjligen "det andra" kanonvärnet utanför området finnas kvar? Jag stod intill det, förvisso för över 20 år sedan, när de flög med 37:or från basen! http://www.hitta.se/karta#center=651858 ... F%22%7D%5DLennart Bergqvist skrev:Hej Fredrik!
Ja det stämmer att bansystemet är intakt men med en komplettering med en ny förbindelseväg mitt på huvudbanan och som förbinder taxi och huvudbanan. Detta har de nya ägarna gjort.
Det finns inga administrativa byggnader eller andra byggnader inne på området. De enda som fanns tidigare var ett torrdass och en lastbrygga. Det fanns heller inga andra byggnader utanför flygplatsområdet med ett undantag KC som idag är plomberat.
Sedan fanns tre Am-förråd och en extern bränsledepå. Allt är borta idag .
Uom är upprivet, två fälthangarer är borta men en motorkörningsplatta finns kvar.
Det som finns att fotografera finns inom flygplatsområdet, bl.a ett av kanonvärnen(dock utan kanontorn), skyddsrum vid HN och TLF kärrans plats.
De nya ägarna är mycket tillmötesgående och trevliga!
Hälsningar
Lennart
Sedan blir jag nyfiken på den plomberade KC som låg 2km väster om basen??
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
- Ort: Kungsbacka
Re: Björkviksbasen
Hej T-kontoret!
Du har helt rätt angivelse på det södra kanonvärnet.
Jag har inte varit där och kontrollerat om det är rivet, då den information jag har säger att det är rivet.
Däremot finns det norra kvar intakt så när som på pjäsen ett 37 mm stridsvagns torn.
Tala med ägarna till Björkvik Ring så får du säkert besöka värnet.
Beträffande det plomberade KC så maila mig din adress.
PS Nu finns Björkviksbasen i utgåva 2.3 att ladda ner på www.rbdesign.se
Jag har lagt till alla klargöringfordon och statiska flygplan som står under klargöring.
Björkviks skola som eleverna har byggt mm. ATC
Hälsningar
Lennart
Du har helt rätt angivelse på det södra kanonvärnet.
Jag har inte varit där och kontrollerat om det är rivet, då den information jag har säger att det är rivet.
Däremot finns det norra kvar intakt så när som på pjäsen ett 37 mm stridsvagns torn.
Tala med ägarna till Björkvik Ring så får du säkert besöka värnet.
Beträffande det plomberade KC så maila mig din adress.
PS Nu finns Björkviksbasen i utgåva 2.3 att ladda ner på www.rbdesign.se
Jag har lagt till alla klargöringfordon och statiska flygplan som står under klargöring.
Björkviks skola som eleverna har byggt mm. ATC
Hälsningar
Lennart
LBQ
- T Kontoret
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
- Ort: Nyköping-STHLM
Re: Björkviksbasen
Lennart! Du har PM!
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Björkviksbasen
Riktigt kul med lite fart i denna tråd! :)
Jag besökte Björkviksbasen förra sommaren. Bansystemet är fortfarande intakt (dock med de små ändringar som nämns i tidigare inlägg). Tre Törebodabågar finns kvar, om än i ombyggt skick och fungerar numera som förråd.
Jag såg inga rester efter kanonvärn, men håller det som högst troligt att jag missat dessa då jag vid besökstillfället inte visste att det funnits några där.
Inne i det stora skogspartiet, sydost om Törebodabågarna fanns det en del intressanta spår. Efter att gått ca femtio meter i i skogen på en smal skogsväg, blev den helt plötsligt mycket bredare och spåren efter fordon var påtaglig. Det fanns dessutom ett par större "röjda" områden där det var betydligt glesare vegetation, någon som jag knappast bedömer vara en slump.
Vid ett ställe längs med staketet (utsidan) låg ett flertal betongringar av den typ man konstruerar rörskyddsrum med. Utsidan av dessa rör var jordiga och på insidan i ett av rören så fann jag borrade hål. Dessa rör kan eventuellt utgöra rester av uppgrävda skyddsrum. Vidare så fann jag en betongkonstruktion som jag inte är bekant med. Den behöver naturligtvis inte ha något med basen att göra med de låg i närheten av betongringarna. Jag har bilder på denna konstruktion, ska se om jag kan lägga upp dessa här!
Jag besökte Björkviksbasen förra sommaren. Bansystemet är fortfarande intakt (dock med de små ändringar som nämns i tidigare inlägg). Tre Törebodabågar finns kvar, om än i ombyggt skick och fungerar numera som förråd.
Jag såg inga rester efter kanonvärn, men håller det som högst troligt att jag missat dessa då jag vid besökstillfället inte visste att det funnits några där.
Inne i det stora skogspartiet, sydost om Törebodabågarna fanns det en del intressanta spår. Efter att gått ca femtio meter i i skogen på en smal skogsväg, blev den helt plötsligt mycket bredare och spåren efter fordon var påtaglig. Det fanns dessutom ett par större "röjda" områden där det var betydligt glesare vegetation, någon som jag knappast bedömer vara en slump.
Vid ett ställe längs med staketet (utsidan) låg ett flertal betongringar av den typ man konstruerar rörskyddsrum med. Utsidan av dessa rör var jordiga och på insidan i ett av rören så fann jag borrade hål. Dessa rör kan eventuellt utgöra rester av uppgrävda skyddsrum. Vidare så fann jag en betongkonstruktion som jag inte är bekant med. Den behöver naturligtvis inte ha något med basen att göra med de låg i närheten av betongringarna. Jag har bilder på denna konstruktion, ska se om jag kan lägga upp dessa här!
Varför fråga, får ändå inga svar..
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
- Ort: Kungsbacka
Re: Björkviksbasen
Hej Fredrik!
Tack för dessa iakttagelser!
Det kvarvarande kanonvärnet ligger inne på Björkviks rings område i södra banänden.
Så vill du besöka värnet så är det bara att ta kontakt med ägarna.
Det hyr ut fältet till bl.a. fordonsprovning och vill inte ha folk gå omkring där inne.
Men tar man kontakt med ägarna så är de hjälpsamma och trevliga och ordnar säker så att du kan få komma in vid lämpligt tillfälle.
De öppna ytorna är säkert kvarlämningar av grupperingsplatser. Det fanns åtminstone tre sådana områden.
För övrigt kan nämnas att den nya ägaren har nu även tillstånd att flyga på basen.
Än lever de gamla gudarna!
Hälsningar
Lennart
Tack för dessa iakttagelser!
Det kvarvarande kanonvärnet ligger inne på Björkviks rings område i södra banänden.
Så vill du besöka värnet så är det bara att ta kontakt med ägarna.
Det hyr ut fältet till bl.a. fordonsprovning och vill inte ha folk gå omkring där inne.
Men tar man kontakt med ägarna så är de hjälpsamma och trevliga och ordnar säker så att du kan få komma in vid lämpligt tillfälle.
De öppna ytorna är säkert kvarlämningar av grupperingsplatser. Det fanns åtminstone tre sådana områden.
För övrigt kan nämnas att den nya ägaren har nu även tillstånd att flyga på basen.
Än lever de gamla gudarna!
Hälsningar
Lennart
LBQ
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Björkviksbasen
Efter en massa trassel med bildstorleken på originalfotot så tror jag mig nu fått ordning på formatet.
Detta är den betongkonstruktion som jag nämnde i mitt inlägg ovan. Jag har som sagt ingen aning om dessa har någon anknytning till Björkviksbasen, men de ligger i område som de uppgrävda cementringarna. Någon här kanske känner igen dessa och vet vad de använts till?
Kikade även igenom de dokument jag har rörandes Björkvik. På ett dokument, beskrivet som en översikt, finns det två värnkanoner inritade vid Helge syd. Ett i närheten av H7(?) samt ett på andra sidan banan och taxibanan. Mitt emot skulle man kunna säga. Dokumentet är tyvärr inte daterat så jag vet inte när det är ifrån. Fanns det två värnkanoner vid HS?
På detta dokument finns även BT1, BT2, BT3 och BT4 markerat. BT1-3 finns i banans omedelbara närhet, 1 och 2 vid HN, 3 vid HS medans BT4 finns markerat vid Virå. Vad betyder BT?
Mvh
Fredrik
Detta är den betongkonstruktion som jag nämnde i mitt inlägg ovan. Jag har som sagt ingen aning om dessa har någon anknytning till Björkviksbasen, men de ligger i område som de uppgrävda cementringarna. Någon här kanske känner igen dessa och vet vad de använts till?
Kikade även igenom de dokument jag har rörandes Björkvik. På ett dokument, beskrivet som en översikt, finns det två värnkanoner inritade vid Helge syd. Ett i närheten av H7(?) samt ett på andra sidan banan och taxibanan. Mitt emot skulle man kunna säga. Dokumentet är tyvärr inte daterat så jag vet inte när det är ifrån. Fanns det två värnkanoner vid HS?
På detta dokument finns även BT1, BT2, BT3 och BT4 markerat. BT1-3 finns i banans omedelbara närhet, 1 och 2 vid HN, 3 vid HS medans BT4 finns markerat vid Virå. Vad betyder BT?
Mvh
Fredrik
Varför fråga, får ändå inga svar..
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Björkviksbasen
50 m låter alldeles för nära för att kunna vara en grupperingsplats - den skulle i så fall ligga väldigt nära pressumtiva primära mål inom basen. Dock kan det röra sig om beredskapsplatser för klargöringstropparna. Vid klargöringsorder beordrades man sällan direkt till avsedd klargöringsplats. Istället skulle man bege sig till en beredskapsplats, belägen en bit ifrån avsedd klargöringsplats, och vid ankomst meddelade att man att man hade nått denna plats. Var läget pyrt beordrades soldaterna ut i igelkottsförsvar runt den nu parkerade kolonnen. Efter några minuter fick man order att köra fram till avsedd klargöringsplats, vilket ibland/ofta skedde ungefär samtidigt som flygplanet satte tofflorna i backen. Detta förfarande tillämpades för att man skulle spendera så kort tid som möjligt i den s.k primära riskzonen.Fredrik Lager skrev:Inne i det stora skogspartiet, sydost om Törebodabågarna fanns det en del intressanta spår. Efter att gått ca femtio meter i i skogen på en smal skogsväg, blev den helt plötsligt mycket bredare och spåren efter fordon var påtaglig. Det fanns dessutom ett par större "röjda" områden där det var betydligt glesare vegetation, någon som jag knappast bedömer vara en slump.
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Björkviksbasen
Tack för din input Emil! :)
Jag vill dock passa på och förtydliga mig lite angående dessa öppna ytor i skogspartiet. Den väg som jag gick in i skogen ledde från landsvägen och jag gick således inte in från "bashållet".
Fritt ur minnet skulle jag säga att dessa ytor låg ca 300 meter från HN, om detta fortfarande är för nära för att vara grupperingsplatser har jag ingen kunskap om utan lämnar detta till någon mer kunnig att bedöma! :)
En intressant detalj är dock att det går en asfalterad väg upp mot detta skogsparti. Vägen börjar vid taxibanan och leder upp mot skogen och den sträcker sig ca 5-10 meter in i skogen innan den tar slut. Detta torde betyda att det förekommit någon slags aktivitet i detta område, vilken slags aktivitet och till vilken grad är en helt annan fråga. En intressant sådan! :)
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Jag vill dock passa på och förtydliga mig lite angående dessa öppna ytor i skogspartiet. Den väg som jag gick in i skogen ledde från landsvägen och jag gick således inte in från "bashållet".
Fritt ur minnet skulle jag säga att dessa ytor låg ca 300 meter från HN, om detta fortfarande är för nära för att vara grupperingsplatser har jag ingen kunskap om utan lämnar detta till någon mer kunnig att bedöma! :)
En intressant detalj är dock att det går en asfalterad väg upp mot detta skogsparti. Vägen börjar vid taxibanan och leder upp mot skogen och den sträcker sig ca 5-10 meter in i skogen innan den tar slut. Detta torde betyda att det förekommit någon slags aktivitet i detta område, vilken slags aktivitet och till vilken grad är en helt annan fråga. En intressant sådan! :)
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Varför fråga, får ändå inga svar..
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Björkviksbasen
Ska kika på kartbild under morgondagen. Har tyvärr endast tillgång till mobil just nu.
Om jag lyckas lägga upp lite länkar till vart jag sett vad så kanske det blir lättare att göra en klok bedömning av uppgifterna :)
Om jag lyckas lägga upp lite länkar till vart jag sett vad så kanske det blir lättare att göra en klok bedömning av uppgifterna :)
Varför fråga, får ändå inga svar..
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
- Ort: Kungsbacka
Re: Björkviksbasen
Hej Fredrik!
Betong delarna härstammar från skyddsrum som låg intill Törebodabågarna.
Två sådana finns kvar idag.
Det öppna skogspartiet som du beskriver användes för att dra sig undan.
Det fanns dessutom tre grupperingplatser där man tältade och gömde fordonen i skyl .
Dessa ligger lite längre bort.
Beträffande BT så betyder det Bränsle Tankar och det fanns så många och en mindre depå fanns ovanför Virå.
Alla tankarna är uppgrävda idag
Totalt fanns 9000kubikmeter bränsle att till gå på Björkviksbasen så det räckte ett bra tag!
Tre ammunitions förråd fanns vid Ekåsen men även dessa är borta idag.
I övrigt fanns där inga mer byggnader förutom KC.
Hälsningar
Lennart
Hälsningar
Lennart
Betong delarna härstammar från skyddsrum som låg intill Törebodabågarna.
Två sådana finns kvar idag.
Det öppna skogspartiet som du beskriver användes för att dra sig undan.
Det fanns dessutom tre grupperingplatser där man tältade och gömde fordonen i skyl .
Dessa ligger lite längre bort.
Beträffande BT så betyder det Bränsle Tankar och det fanns så många och en mindre depå fanns ovanför Virå.
Alla tankarna är uppgrävda idag
Totalt fanns 9000kubikmeter bränsle att till gå på Björkviksbasen så det räckte ett bra tag!
Tre ammunitions förråd fanns vid Ekåsen men även dessa är borta idag.
I övrigt fanns där inga mer byggnader förutom KC.
Hälsningar
Lennart
Hälsningar
Lennart
LBQ