SE-BAN, Boeing F-17 Felix

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

SE-BAN, Boeing F-17 Felix

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Typ: Boeing F-17 Felix (ombyggt av SAAB)
c/n: 8426
Tillverkad: 1942

Fd 42-3490 (USAAF B-17F-70-DL, kod -C)
1944-06-21 Nödlandade på Bulltofta efter uppdrag mot Berlin (402)
Reg 1945-10-10 Kungl. Maj:t och Kronan, Stockholm. Disp. av AB Aerotransport/SILA, Stockholm "Ted"
Avreg 1948-10-05 Skrotat 1948
Trazan

Re: SE-BAN, Boeing F-17 Felix

Inlägg av Trazan »

En gång för länge sedan flög jag, tillsammans med mina föräldrar, som 7 årig pojke med SE-BAN, Ted, från Bromma till Addis Abeba. Det var i februari 1947. Resan gick, med mellanlandning i Amsterdam, till Rom där vi övernattade. Nästa dag vidare, med mellanlandning i Athen, till Kairo med uppehåll där i två dagar. Slutetappen gick, med mellanlandning i Kartoum, till Addis Abeba. Vid starten från Kairo flög planet på ganska låg höjd i en cirkel runt pyramiderna i Giza med som jag upplevde det en kraftig bankningsvinkel. Sånt gör man ju knappast i dag. Ett riktigt äventyr för en liten pojke!
Om någon är intresserad kan jag skriva ned flera hågkomster från resan och leta fram några foton.
Alla B-17 Felix hade enstaviga mansnamn, tex Ted; vet någon vilka dessa personer var?
tommy clementzlor

Re: SE-BAN, Boeing F-17 Felix

Inlägg av tommy clementzlor »

Hej "trazan"!
Eftersom jag inte vet vem du är som gömmer dig bakom signaturen, men då jag länge har odlat,
och fortfarande har ett synnerligen starkt intresse för just B-17 Felix, så skulle jag mycket
gärna vilja lära känna dig. Jag har samlat mycket dokumentation och bilder om Felix.
Jag blir mycket nyfiken på dina bilder som du nämner!
Jag heter Tommy Clementzlor och har skrivit en del artiklar om bl.a. Felix i Sv. Flyghistorisk Tidskrift.
Jag tror att vi har en hel del gemensamma intressen och nog har något att lära av varandra.
Jag nås antingen per tel 0707-128018 eller 08-267309 eller mail tommyclementzlor@yahoo.se
Hälsningar
Tommy Clementzlor
Skriv svar

Återgå till "SE-BAA -- SE-BZZ"