Bloodhound

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Carl-Johan
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 feb 2008, 20:31
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Bloodhound

Inlägg av Carl-Johan »

Hej!

Det står fortfarande en Rb 68 utanför Växjö vid SAAB Risingeenhet som var underhållsverkstad för FMV när det begavs. Området är stängt och fotoförbud råder fortfarande! Anläggningen omnämns även i boken Kalla kriget i Kronoberg så direkt hemlig är den inte längre.
Carl-Johan Lagerkvist
Leif Alenäs
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 feb 2008, 23:07

Re: Bloodhound

Inlägg av Leif Alenäs »

Det står en Bloodhound utanför F10 museum, att den står kvar hoppas jag, jag besökte detta fina museum 2009.
Leif Alenäs F9 kamratför.
Användarens profilbild
T Kontoret
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
Ort: Nyköping-STHLM

Re: Bloodhound

Inlägg av T Kontoret »

Finns ett militärt objekt mellan Nyköping & Norrköping som jag varit vid många gånger. "Objektet" ligger högt belägen (ca 90 m.ö.h)
4st gjutna betongplattor ca 6 x 8 meter som är kamouflage-målade. Det är ca 20-25 meter emellan de fyra betongplattorna.
Hittade lite info på Wiki och där en skiss i högerspalten med bildtexten Gruppering 285, Rb 68, plats okänd
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bristol_Bloodhound

När jag såg denna skiss, började jag fundera över om objektet som jag känner till, i själva verket kan vara en
gammal grupperingsplats för RB 68 Bloodhound?
Någon som kan beskriva hur betongplattan ska se ut under själva lavetten? Fästanordning? Kulvert för kabel/kablar etc?
åkersorken
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 feb 2012, 11:22

Re: Bloodhound

Inlägg av åkersorken »

Åtminstone 2 av plattorna har en kabelkulvert täckt med metallplattor, från centrum av plattan till ena sidan. Längs kanterna brukar några av sidorna ha en "reling". I mitten av plattan 3 fästen, ca 25 cm i diameter, med 6-8 skruvskallar.
M
Användarens profilbild
T Kontoret
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
Ort: Nyköping-STHLM

Re: Bloodhound

Inlägg av T Kontoret »

Tack för svaret! =) Jag kommer smiska upp bilder i mitt album Sörmländska Bilder på detta, nästa år, under våren, tänker jag sopa rent en av plattorna
och fotografera mera detaljer! ;-)
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: Bloodhound

Inlägg av RobinW »

tror att det låg en övningsgrupperingsplats vid norra sidan utav bråviken i trakterna mellan Nävekvarn och krokek. kan inte komma ihåg var men har läst det och även sett kartbilder uppritade på eniro.
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: Bloodhound

Inlägg av RobinW »

tog inte många min. länkar till en annan tråd jag startade i ämnet.
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... 572#p16572
Användarens profilbild
T Kontoret
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2012, 17:00
Ort: Nyköping-STHLM

Re: Bloodhound

Inlägg av T Kontoret »

Dåså RobinW! Kanske vi kan ta en tur med Jeepen till platsen någon dag? ;-)

Går att köra hela vägen upp (vägbommen är borta sedan några år)
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"