He 111

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

jaka

He 111

Inlägg av jaka »

Hej!
Eftersom mjag sysslar med modellflyg sedan 36 år tillbaka så går jag då och då (varje dag faktiskt) in på den Amerikanska siten "R/C Universe".
För några dagar sedan hittade jag under forumsrubriken "R/C Scale Aircraft" en amerikan som höll på att tillverja CAD ritningar på en He 111 i skala 1:6, en ganska stor R/C kärra med andra ord.

På ritningen han utgick ifrån så visades att stabilisatorn på He 111 satt med negativ vinkel gentemot mitten på kroppen. Har för mig att det vara hela -1,95 grader. Detta reagerade jag på då jag tyckte det vara konstigt att stabben satt monterad med så många graders negativ anfalls vinkel. Jag kollade på nätet om jag kunde hitta bilder som verifierade detta, men det var svårt att hitta några direkta bilder som var tagna rakt emot stabbe /bakkropp.
De bilder jag hittade visade däremot att stabben satt monterad med i stort sätt neutral anfallsvinkel (0 grader).
När jag presenterar bilderna för amerikanen säger han att det antagligen är vinkelfel i kameran som gjort att stabben ser ut att ha 0 graders anfallsvinkel och menar att hans ursprungsritning stämmer.

Det finns ju inte många He 111 kvar i livet idag och därför undrar jag om ni som håller på och renoverar den He 111 som finns i sverige kunde verifiera hur det förhåller sig med stbben på He 111. Sitter den monterad med negativt vinkel eller sitter den neutralt?
Hälsningar!
Jan Karlsson
Peter

Re: He 111

Inlägg av Peter »

Jan,

Du kan kanske kontakta det gänget direkt via hemsidan

http://www.forcedlandingcollection.se/L ... -rest.html

MVH
Peter
jaka

Re: He 111