När kan man säga att man i FV. upphörde att ommärka plan som omfördelats, många gånger på grund av att flottiljer nedlagts?
Frågar ej om "lån" mellan flottljer, där ommärkning i stort sett aldrig förekommit.
På grund av nerläggningarna förekom ju tex. Viggar och SK 60 på ny plats , men med gamla beteckningarna kvar, i vissa fall säkert till skrotning.
Finns det tex. en "order" att pga. , ja vaddå, kanske brist på färg!
inte från något datum att man skall slopade ommärkning?
Eller hade man i sammanhanget redan bestämt att snart helt spola flottiljmärkningen?
Det förekommer väl fortfarande F5 märkta SK 60 flygande.
Finns alltså någon närmare "order" hur det skulle tillämpas?
Bengt
Ingen ändring av flottiljmärkningen?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Ingen ändring av flottiljmärkningen?
Under senare delen av 2003 beslutade Högkvarteret att flottiljsiffran på SK 60 skulle utgå. Som vi har sett följdes beslutet inte till punkt och prickar, om man säger så.
Att exempelvis JA 37, som under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet flyttade runt bland flottiljerna (under perioderna för D- och Di-modifieringarna var det ett väldigt flyttande på maskiner) mer sällan märktes om med korrekt flottiljsiffra (vilket i många fall även innebar att stationssignalen (siffrorna på fenan m.m.) måste ändras) berodde nog på flera faktorer. Förutom att det kostade pengar kunde ju flygplanet, under ommärkningen (som tog några dagar i anspråk), inte nyttjas i flygtjänst. Detta i kombination med höga krav på flygtidsproduktione medförde sannolikt att man föredrog att företa ommärkningen i samband med någon större service, t.ex tillsyn, då flygplanet ändå var borta från flygtjänst. Dessutom tröttnade man nog pö om pö. Det funkade ju i alla fall. Det spelade liksom inte så stor roll att flygplanen var märkta med "utomsocknes" flottiljsiffror eller hade annan anropssignal än den flottilj som flygplanet tillhörde. Vidare skulle ju JA 37 snart gå i graven och så även någon/några av de flottiljer som nyttjade JA 37.
Måhända diskuterades ekonomin på diverse möten och principbeslut togs om att omärkning skulle ske restriktivt. Men någon riktig order eller beslutpå papper, i likhet med det för SK 60, har jag inte sett till eller hört talas om.
I september 1998 bestämdes (på papper) att JAS 39 skulle få tresiffrig stationssignal, som skulle vara densamma som de tre sista siffrorna i respektive flygplans flygplannummer. På så sätt skulle två 39:or aldrig kunna få samma stationssignal. Dessutom skulle flottiljmärkningen (först flottiljsiffra, sedan flottiljbokstav på fentoppen) slopas. Tack vare detta skulle man slippa märka om flygplanen överhuvudtaget då de bytte flottiljtillhörighet, med allt vad det innebar.
Att exempelvis JA 37, som under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet flyttade runt bland flottiljerna (under perioderna för D- och Di-modifieringarna var det ett väldigt flyttande på maskiner) mer sällan märktes om med korrekt flottiljsiffra (vilket i många fall även innebar att stationssignalen (siffrorna på fenan m.m.) måste ändras) berodde nog på flera faktorer. Förutom att det kostade pengar kunde ju flygplanet, under ommärkningen (som tog några dagar i anspråk), inte nyttjas i flygtjänst. Detta i kombination med höga krav på flygtidsproduktione medförde sannolikt att man föredrog att företa ommärkningen i samband med någon större service, t.ex tillsyn, då flygplanet ändå var borta från flygtjänst. Dessutom tröttnade man nog pö om pö. Det funkade ju i alla fall. Det spelade liksom inte så stor roll att flygplanen var märkta med "utomsocknes" flottiljsiffror eller hade annan anropssignal än den flottilj som flygplanet tillhörde. Vidare skulle ju JA 37 snart gå i graven och så även någon/några av de flottiljer som nyttjade JA 37.
Måhända diskuterades ekonomin på diverse möten och principbeslut togs om att omärkning skulle ske restriktivt. Men någon riktig order eller beslutpå papper, i likhet med det för SK 60, har jag inte sett till eller hört talas om.
I september 1998 bestämdes (på papper) att JAS 39 skulle få tresiffrig stationssignal, som skulle vara densamma som de tre sista siffrorna i respektive flygplans flygplannummer. På så sätt skulle två 39:or aldrig kunna få samma stationssignal. Dessutom skulle flottiljmärkningen (först flottiljsiffra, sedan flottiljbokstav på fentoppen) slopas. Tack vare detta skulle man slippa märka om flygplanen överhuvudtaget då de bytte flottiljtillhörighet, med allt vad det innebar.