Fälgidentifiering

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Fälgidentifiering

Inlägg av Per Björkqvist »

Jag skulle vilja veta till vilken flygplantyp denna fälg kommer i från.
Det är inte Sk 16 eftersom denna har fyra hål för att montera fast "navkapseln" med.
Någon som har ett bra uppslag?
Diametern på fälgen är 34 cm.
P10402161.JPG
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Fälgidentifiering

Inlägg av Lars Larsson »

Ser ut att vara från en Gloster Gladiator ?

Hur ser fälgen ut på andra sidan ?

/Lars L


EDIT:
Det är nog inte till en Gladiator, man blir lätt lurad av dom sex ekrarna, men innanmätet är helt annorlunda, se bild på länken:
http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=69621

Låter inlägget ligga kvar så ingen annan också tar fel ;-)
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Fälgidentifiering

Inlägg av Per Björkqvist »

Ursprunget är tydligen från F 4 och 60-talet då fälgen kom därifrån..
Sk 14 är det inte heller.
Det måste vara nån annan typ, men vilken?
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: Fälgidentifiering

Inlägg av RobinW »

B5? hade inte F4 B5?
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Fälgidentifiering

Inlägg av Per Björkqvist »

Jo F 4 flög med B 5...men den fälgen ser helt annorlunda ut och är mycket större.
Det här kan röra sig om en fälg till ett nödlandat flygplan,Skua eller Swordfish som jag fått bra tips om.
Utreder vidare!
Användarens profilbild
Olle Ekwall
Inlägg: 206
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: Fälgidentifiering

Inlägg av Olle Ekwall »

För att ringa in identiteten lite.

Kan du mäta diameter och bredd där däcket skall ligga mot. Om du kan mäta med precision på 0,5 mm kan man kanske avgöra om det är tum eller metriska dimensioner. Borde göra att man kan utesluta en del. Vad är det för hålcirkeldiameter på hålen för "navkapseln", verkar det vara tum eller metriskt? Diametrar för axel/lager.

Jag har inte kunskaper att dra nytta av mätningarna, men kanske någon annan.
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Fälgidentifiering

Inlägg av Per Björkqvist »

Jag har inte tillgång till fälgen själv utan har fått en förfrågan.
Skall försöka få måtten på denna!
Jan H Vold
Inlägg: 165
Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
Ort: Trondheim, Norge

Re: Fälgidentifiering

Inlägg av Jan H Vold »

Her er litt fra bergingen av en Skua fra Trondheimsfjorden.
Fotoene av hjulene gir ikke noe direkte svar, men kan kanskje sammenlighnes med tanke på størrelse ?

http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 061574.ece

edit:

I Trondheim er vi så heldige å ha et fartøy, godt utstyrt for undervannsoperasjoner.
MV Gunnerus. http://www.polarkonsult.no/index.php?op ... &Itemid=75
Skipet er bygd for NTNU - universitet i Trondheim.
Samarbeidet med flyhistoriske miljø gir studentene trening og erfaring i spesielle undervannsoperasjoner som kommer mange til nytte.

I tillegg er eieren av deltagende Taubåtkompaniet også eier av et av Norges største innenlands helikopterselskap. (Helitrans)
Og flyr selv en R44.

Når flere gode krefter samarbeider kan de vanskeligste oppgaver la seg løse.
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Fälgidentifiering

Inlägg av Per Björkqvist »

Tack för länk till fina bilder!
Mycket intressant som bärgas i Norge...ännu finns mycket kvar att hitta gissar jag.
Jag har inte kommit längre i fälgfrågan,men än finns det hopp, för den har ju suttit på någon flygplantyp i alla fall!!
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 536
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Fälgidentifiering

Inlägg av Lennart Berns »

1940 nödlandade en Skua i Ramsele (se Norsk Luftfartshistorisk Magasin 9/08). Den bärgades och skickades omsider via F 4 till Linköping för undersökning. Många delar sparades bl a som instruktionsmtrl innan den definitivt skrotades. Kan det vara ett hjul från den Skuan? Det finns bilder från bärgningen i SFF bildarkiv.
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Fälgidentifiering

Inlägg av Per Björkqvist »

Stämmer bra det Lennart.
Det landade ju även en Skua i Vassara träsk, som sedan kom att sluta sina dagar som skjutmål på Åsön i Storsjön.
En del av en vingen till denna maskin skulle slängas i början på 80-talet, då Åsön städades från skrot och jag fick syn på resterna.
Det sas att den vingdelen var från en Mustang och inget att spara så den skulle slängas.
Men en Mustang med dykbromsar, och dessutom med engelska nationalitetsbeteckningar, kunde ju omöjligt ha hamnat på F 4 tänkte jag och konstaterade att den var från en Skua.
Den vingen finns sedan många år i Bodö då den skänktes dit från SFF J/H.
Annars tycker jag att Skuaspåret stämmer bäst av alla flygplantyper...lite svårt att hitta bra bilder på hjulen dock.
Jag ska kolla med Bodö om de rentav har något Skuahjul i sin ägo och se om det stämmer.
I så fall är det rätt unikt om denna fälg finns kvar!
eralehm
Inlägg: 404
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Fälgidentifiering

Inlägg av eralehm »

Fälgen kommer inte från en Skua: den hade fälgar liknande de på Spitfire och Hurricane. Och Swordfish hade visserligen ganska lika fälgar under "navkapseln", men med fem snarare än sex ekrar...

/Leif Hellström
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Fälgidentifiering

Inlägg av Per Björkqvist »

Precis Leif...jag tyckte också att fälgarna var "kraftigare" på Skuan än på bilden.
Noterade också att Swordfishens fälgar stämmer rätt bra men en eker fattas :D
Jakten går vidare!
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: Fälgidentifiering

Inlägg av RobinW »

sitter det kullager i ? isåfall vilket fabrikat på dessa? kan ju ge en hum om nationalitet. dock kan ju både brittiskt och tyskt ha Skf lager.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"