J 32B och stolsbunden fallskärm?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Peder Thorell
Inlägg: 80
Blev medlem: 29 feb 2008, 09:26

J 32B och stolsbunden fallskärm?

Inlägg av Peder Thorell »

Jag undrar om någon kan svara på följande fråga: När införde man stolsbunden fallskärm i J 32B? Mycket tacksam för svar.

MVH//Peder
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: J 32B och stolsbunden fallskärm?

Inlägg av Björn Ek »

Hej Peder,

Stolsbunden fallskärm infördes i samtliga versioner av flygplan 32 i samband med den sista uppgraderingen av räddningssystemet.
Denna uppgradering innebar bl.a. byte av fallskärm från typ 46A till typ 54.
Skillnaderna bestod i införandet av en formsydd GQ kalott samt en ny sele av snabbpassningstyp.
Tidigare hade varje fallskärm individanpassats till förare/navigatör, och därmed inte lämpat sig som stolsbundna.
Med fask 54 möjliggjordes detta. Utprovningen av fask 54 ihop med vissa modiferingar på stolen gjordes under tiden 1971-09-25 - 1972-08-08.
Införandet av fask 54 och i och med detta stolsbunden fallskärm påbörjades under slutet av 1972 och genomfördes under löpet av 1973.
Således förekom aldrig stolsbunden fallskärm i J 32B under tiden som aktivt jaktflygplan på förband, utan endast hos Målflygdivisonen, RFN och FC.
Det är notabelt att flygplan som användes hos SAAB och FC ofta släpade efter med seriemässiga modifieringar.
Exempelvis kom aldrig provflygplanet 32502, vilken användes för räddningssytemprov, att få förarstolen modifierad varför förarbunden fallskärm kom att användas in till den allra sista flygningen 1981-06-11.
Hälsningar
//EK
Peder Thorell
Inlägg: 80
Blev medlem: 29 feb 2008, 09:26

Re: J 32B och stolsbunden fallskärm?

Inlägg av Peder Thorell »

Hej Björn, och tack för ett uttömmande svar.
Jag håller på med byggandet av en J 23B och ville veta hur stolarna ska var beskaffade. Givetvis är de medskickade stolarna försedda med integrerad fallskärm och nödpacke, vilket ställer till det en del. Men vad jag förstår, byttes den första mjuka nödpacken mot en hårdare variant och jag har för mig att den modifieringen kom tidigare, eller har jag fel?

MVH//Peder
Håkan Andersson
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 jan 2010, 21:44

Re: J 32B och stolsbunden fallskärm?

Inlägg av Håkan Andersson »

Ytterligare en skärmtyp tillkom 1996 då man bytte ut fask 54 mot fask 58 som är den typ vi använder i dag. Man tog även bort fastbindningsremmarna så numera behöver vi bara spänna fast oss i fallskärmsselen då denna är fast i stolen
MVH
Håkan Andersson
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: J 32B och stolsbunden fallskärm?

Inlägg av Björn Ek »

Peder Thorell skrev:Men vad jag förstår, byttes den första mjuka nödpacken mot en hårdare variant och jag har för mig att den modifieringen kom tidigare, eller har jag fel?
Hej Peder,

Det stämmer. Ursprungligen hade man en mjuk nödpacke (Typ 105) med livbåt vilken förbands med fallskärmsselen via sadelgjord, metallöglor och karbinhakar.
Den mjuka packen tenderade dels att vådaöppnas, och delst ökades risken för ryggskador vid utskjutning. Därför togs en ny packe (Typ 107) i hårt glasfibelaminat fram. Denna hade en beklädnad på själva sittytan som var klarblå i färgen, och materialet påminde mycket om det som våtdräkter för dykare är tillverkat utav. Senare (sent 80-tal) kom denna beklädnad succesivt att bytas ut mot en svart dito. Den nya nödpacken Typ 107 infördes under 1964.
Håkan Andersson skrev:Ytterligare en skärmtyp tillkom 1996 då man bytte ut fask 54 mot fask 58 som är den typ vi använder i dag. Man tog även bort fastbindningsremmarna så numera behöver vi bara spänna fast oss i fallskärmsselen då denna är fast i stolen
MVH
Håkan Andersson
Hej Håkan,

Mycket intressant. Då jag inte längre har kontakt med dom gamla klenoderna hade denna modifiering gått mig förbi.
I slutet på min SAAB:era påbörjades en liknande modifiering för SK 60 för att slippa både fallskärmssele och fastbindningremmar.
En klar förbättring kan jag tänka mig.
Hälsningar
//EK
Håkan Andersson
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 jan 2010, 21:44

Re: J 32B och stolsbunden fallskärm?

Inlägg av Håkan Andersson »

Hej Björn
Klart en bra förbättring. En fråga till dig ang. nödpackar : våran J29F flyger utan nödpacke,vi har letat efter en utan att hitta någon,vad jag förstår så var det en "mjuk" nödpacke i 29:an. Vet du kanske något om det gjordes någon mod till "hård" nödpacke i slutet på 29:ans karriär och om det finns någon att få tag i ? Jag har hittat en "mjuk" på FV-museum men det är inget alternativ då det här med ryggskador vid en ev. utskjutning inte är så bra. Vi håller på och tittar på att ev. bygga om en 60 packe men det är ett stort jobb då tjockleken på packen måste halveras.
MVH
Håkan Andersson
Bengt Ekbladh

Re: J 32B och stolsbunden fallskärm?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Beträffande Lansen, finns följande upplysning på facebook/F15::

""A32 modifierades nån gång i senare delen av 60-talet så att skärmarna satt kvar i stolarna"".

Finns närmare upplysning om saken beträffande A32A?

Bengt
Håkan Andersson
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 jan 2010, 21:44

Re: J 32B och stolsbunden fallskärm?

Inlägg av Håkan Andersson »

Skärmarna låg nog bara lösa i stolen,när du sen satte dig i fpl fick du först spänna fast fallskärmen och sedan fastbindningsremmarna
MVH
Håkan
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: J 32B och stolsbunden fallskärm?

Inlägg av Björn Ek »

Bengt Ekbladh skrev:Beträffande Lansen, finns följande upplysning på facebook/F15::

""A32 modifierades nån gång i senare delen av 60-talet så att skärmarna satt kvar i stolarna"".

Finns närmare upplysning om saken beträffande A32A?

Bengt
Hej Bengt,

Säkert bara en förväxling i tidsuppfattning när något egentligen skedde. Det är ju trots allt 40 år sedan!
Hälsningar
//EK
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: J 32B och stolsbunden fallskärm?

Inlägg av Björn Ek »

Håkan Andersson skrev:Hej Björn
Klart en bra förbättring. En fråga till dig ang. nödpackar : våran J29F flyger utan nödpacke,vi har letat efter en utan att hitta någon,vad jag förstår så var det en "mjuk" nödpacke i 29:an. Vet du kanske något om det gjordes någon mod till "hård" nödpacke i slutet på 29:ans karriär och om det finns någon att få tag i ? Jag har hittat en "mjuk" på FV-museum men det är inget alternativ då det här med ryggskador vid en ev. utskjutning inte är så bra. Vi håller på och tittar på att ev. bygga om en 60 packe men det är ett stort jobb då tjockleken på packen måste halveras.
MVH
Håkan Andersson
Hej Håkan,

Nej någon hård packe togs aldrig fram till 29:an. Man använde sig av samma mjuka packe som i 32:an, alltså Typ 105.
Med tanke på detta borde det gå att modifiera en 32-packe, alltså Typ 107, till 29:an. Det borde inte vara mycket som felar i storlek.
Nödpacken till SK 60, Typ 108, borde vara mer olik och därför svårare att modifiera.
Hälsningar
//EK
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"