”Städning” på F8 NU ??

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

”Städning” på F8 NU ??

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Vad händer på F8 nu ?
På Fort o bunker påstås:

http://www.webvoter.net/se/webforum/tre ... ge=0&hpp=5

Ledningscentralen (på baksidan av IKEA) är ju igenfylld sen länge. Berghangaren finns kvar men är fortfarande skyddsobjekt. Däremot verkar området minskats ner. Man kan i stort sett komma fram till hangaren och röra sig runt robotplatserna utan att passera några skyltar.

De verkar dock ha påbörjat städning av området och robotplattorna och andra betongkonstruktioner är uppmärkta (för rivning).

Spring o kolla , eller rapportera

Bengt
Användarens profilbild
Niklas Börjesson
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 feb 2008, 21:49
Ort: Järfälla

Inlägg av Niklas Börjesson »

Stämmer som du säger. Minns inte exakt tidpunkt nu men för någon eller några månader sedan påbörjade FortV återställandet av området inom det gamla krigsbasområdet. Man hade tidigare märkt upp allt som skulle återställas och haft en upphandling på arbetet.

Lv värn från andravärldskrigets dagar, kopplingsplintar för bas/bann kabel. värnkanoner m.m. återställs för att i framtiden kunna öppna upp det för allmänheten. Områderna kring By 84, 97, TL-Torn, bergplattan samt hangarinfarter är dock fortfarande Skyddsobjekt. Hur än mycket mycket sorligt. Enligt uppgift skulle Rb68 plattorna få vara kvar, om det stämmer vet jag ej men man kan bara hoppas.

Ägandeförhållanderna är lite lustiga då kommunen äger så gott som all mark utom just hangarberget med viss omnejd. Lyckligt viss finns det fortfarande många rester av flottiljverksamheten utanför statens område, som tex Hästa Klack (som förövrigt var nära att stryka med i byggnadsplaner under nittiotalet).

Att man kan gå ända fram till hangarinfarten är en saning med modifikation. Området är inte SO skyltat men dock inhängnat (gamla krigsbas inhängnaden) och obehöriga äger ej tillträde då det är kommunens mark (vara av vissa delar uthyrt) Dock är staketet fullt av hål och att ta sig in på området utan att forcera något är inget problem. Hur än patrulleras området frekvent av skyddsvakter och man bör nog inte klampa in på statens område hur som helst.

Mvh
/Niklas
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tackar.
Kan inte du hindra dem?
Skämt åsido , rivningslusten finns kvar alltså.

Fråga:

Hästa Klack ?

Har ingen aning vad det är.

Kan du beskriva.

Bengt
Användarens profilbild
Niklas Börjesson
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 feb 2008, 21:49
Ort: Järfälla

Inlägg av Niklas Börjesson »

Funderade länge och bestämt på att åka ut och krama ett värn och sjunga "we shall overcome" men la ned projektet.

Hästa Klack, eller Stötpunkt 1, ligger precis söder om Hangar 5. På andra sidan vägen som löper parallelt med 06-24. Uppe på höjden finns flertalet värn för luftvärn, grk samt "vanliga" skyttevärn. Kan ses på Eniros flygfoton.

Stödpunkter finns även bl.a på Dragonbacken (delvis plomberat men i bra skick) och Ålsta Höjden (fint skick men patrulleras av tjurar, f.d PJ-21 ställning).

Mvh
/N
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tackar Niklas

Jag är väl en av de få som ej beträtt F8:a mark (vilken nesa)

Tycker du ska ta ”tjurarna vid hornen” (hoppfullt avsågade spetsar)

Skämt åsido, tack för info. Hoppas mycket är dokumenterat ”från fornstora dar”.

Bengan
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Niklas Börjesson skrev: ...
Hästa Klack, eller Stötpunkt 1, ligger precis söder om Hangar 5. På andra sidan vägen som löper parallelt med 06-24. Uppe på höjden finns flertalet värn för luftvärn, grk samt "vanliga" skyttevärn. Kan ses på Eniros flygfoton.
...

Mvh
/N
Apropå Hästa Klacks belägenhet och skepnad, en bergshöjd dock ej av sydnorrländska mått, så skymtar den på bilden på http://sofie.jfog.net/blanketter/CgiTex ... 00&Recnr=9

Lars S, som nyss såg bilden i sammanhang med studier kring Barkarbys historia
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"