Varför indragning av 1/ F7 ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Varför indragning av 1/ F7 ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej!
Nu kanske jag lurar någon läsare, det gäller faktiskt inte nuläget.
(fast man skulle faktiskt inte bli förvånad eller? )

Nej Tiden är runt 1945 !

Cit ur Lennart Anderssons utmärkta bok
Svenskt Militärflyg / Propellerepoken runt s157.

Det var tydligen 1/F7:s plan som var tänkta att hjälpa Danmark 1945 (15 st B17C)

>>Planen gick snart tillbaka till 1 / F7 . Inför vinterhalvåret 1945 / 46
Drogs denna div. In
2: o 3: / F 7 bytte sina B17 till A21A >>

Hade verklige 2/7 A21A ???
Tot. 30 lev till F7 men bara mellan februari o april 1948 fanns över 20 fpl. tillgängliga samtidigt.
Nästan alla väck augusti 1948
Sen kom B18B, men inte före mars 1949 hade F7 fler än 40 st.

Som mest runt 50 st B18B årsskiftet 1949-50
Räcker det till 3 krigsdiv. ? ( nja.. 3*18 = 54 st.)

Frågor:
Varför och när (datum) drogs 1 / 7 IN och När återuppsattes den?
Hade Även 2 / 7 verkligen A21A??

Enl. uppgifter skall 2 o 3 / F7 haft B18B ::även Första??

B17 fanns ju tillgängliga o kunde fylla ev. ”luckor ”Utnyttjades det??

Mina ”oändliga” frågor om F7 vid denna tid härrör från i mitt tycke de olika uppgifter som finns.

Tex. ”3 / F7 hade A21A-3 tiden 1948—51”

Min teori: den div. hade planen 1948 och ca 1950/51 lånade ett antal21:or från F6 (finns noterat)
För återinflygning på 21:an inför ankomsten av J/A21R

Troligt eller nån som sitter på ”sanningen”??

Hoppas verkligen på svar!

Mvh Bengt

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"