Skillnad J21A-3 kontra A21A-3 bildmässigt
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Skillnad J21A-3 kontra A21A-3 bildmässigt
Hej!
Kan man MED avskärmad flottiljsiffra avgöra skillnaden mellan J21A-3 –A21A-3 vid en yttre besiktning
Dvs utan ex. jaktraketkapsel eller raketställ.
Och kan man vara ”Säker ” på att alla F6 kärror blev mod. till A-”version”
Många F6 kärror var ju ex. F9 jakt
Skillnad i cockpit på instrumenteringen antar jag.
Alltså:
Alla A21A-3 modifierades , eller J21A-3 kunde även förekomma som ex. övn.plan? (på F6 alltså)
Yttre skillnader vid ”naket” plan?
Eller har jag missuppfattat och det inte fanns någon skillnad alls,
varken yttre eller "inre"
Bengt
Tilläggsfråga:
Hade alla 21:or 3siffrigt nr på noshjulsluckan, jmf
http://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/112J21.htm
377 på F9-bN
Kan man MED avskärmad flottiljsiffra avgöra skillnaden mellan J21A-3 –A21A-3 vid en yttre besiktning
Dvs utan ex. jaktraketkapsel eller raketställ.
Och kan man vara ”Säker ” på att alla F6 kärror blev mod. till A-”version”
Många F6 kärror var ju ex. F9 jakt
Skillnad i cockpit på instrumenteringen antar jag.
Alltså:
Alla A21A-3 modifierades , eller J21A-3 kunde även förekomma som ex. övn.plan? (på F6 alltså)
Yttre skillnader vid ”naket” plan?
Eller har jag missuppfattat och det inte fanns någon skillnad alls,
varken yttre eller "inre"
Bengt
Tilläggsfråga:
Hade alla 21:or 3siffrigt nr på noshjulsluckan, jmf
http://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/112J21.htm
377 på F9-bN
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Uppfattningen jag har fått är att J 21A-3 och A 21A-3 är precis samma flygplansvariant, fast med olika beteckningar, d v s byggda som attackplan från början. De som gick från F 9 till F 6 var tillverkade senare och borde väl knappast ha byggts som enbart jaktplan utan hamnade väl där först av nån annan anledning.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jag kikade i FR 29 för skillnader. Det fanns ju en del variationer på kylklaff-arrangemanget innan det kom en slutlig lösning (eller man gav upp), men detta var ju före A 21. A 21 hade ju också anordningar för bombfällning och raketskjutning, vilket ju medförde en del attiraljer i cockpit samt en bombfäste mitt under kroppen (som måhända var borttagbart) och andra upphängningsanordningar.
Jag vet inte om fälltankar förekom vid J 21, ej heller om A 21 hade något riktigt bombsikte (à la Wilkenson).
A 21 byggdes och levererades som A 21; jag har inte läst om någon komplettering av gamla J 21 så det blev en A 21.
För ett tag sedan fick jag från Krister Karling denna bild, som inte säger något om yttre skillnad mellan J 21 och A 21 men kan vara trevlig ändå. Sommarläger F 6 sommaren 1951. Notera det vita solskyddet (tyggardin) som skulle hjälpa flottiljchefen att hålla huvudet kallt i stridens hetta. Något sådant fanns inte på de andra planen, vad jag minns.
Lars S
Jag vet inte om fälltankar förekom vid J 21, ej heller om A 21 hade något riktigt bombsikte (à la Wilkenson).
A 21 byggdes och levererades som A 21; jag har inte läst om någon komplettering av gamla J 21 så det blev en A 21.
För ett tag sedan fick jag från Krister Karling denna bild, som inte säger något om yttre skillnad mellan J 21 och A 21 men kan vara trevlig ändå. Sommarläger F 6 sommaren 1951. Notera det vita solskyddet (tyggardin) som skulle hjälpa flottiljchefen att hålla huvudet kallt i stridens hetta. Något sådant fanns inte på de andra planen, vad jag minns.
Lars S
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
”A 21 byggdes och levererades som A 21”
21284 till och med 21295 samt 21197 levererades mellan 22 maj till 27 november 1947 och godkändes faktiskt som B 21A-3.
21296 levererades den 12 december 1947 och godkändes som A 21A-3. 21298 – 21343 levererades också som A 21A-3, resten som J 21A-3.
Detta kanske har mer med kuriosa än flyghistoria att göra, ”men så står det” i handlingarna.
Leif Fredin
21284 till och med 21295 samt 21197 levererades mellan 22 maj till 27 november 1947 och godkändes faktiskt som B 21A-3.
21296 levererades den 12 december 1947 och godkändes som A 21A-3. 21298 – 21343 levererades också som A 21A-3, resten som J 21A-3.
Detta kanske har mer med kuriosa än flyghistoria att göra, ”men så står det” i handlingarna.
Leif Fredin
>>>Uppfattningen jag har fått är att J 21A-3 och A 21A-3 är precis samma flygplansvariant, fast med olika beteckningar, d v s byggda som attackplan från början. De som gick från F 9 till F 6 var tillverkade senare och borde väl knappast ha byggts som enbart jaktplan utan hamnade väl där först av nån annan anledning.Urban F>>>
Tack Urban, Leif o Lars
En utläggning bara:
Serie 4 och 5 av flygplan 21 betecknades väl B21A-3 (s 40 FR 29), (21102 samt 21284—21402)
Senare (när?) ändrades epitetet Bomb till Attack, men var ju exakt samma plan.
21284—21343 lev till F6 (o F7) (60)st.
21344—21402 lev till F9 (59) st., samt provfpl 21101
senare kom ett 30-tal att lev till F6 o resten fördelas på F12 / F15
Ur FR 29
B21A-3 21102 (1)
B21A-3 serie 4 21284--21342 (59)
B21A-3 serie 5 21343--21402 (60)
Var alltså F9 os jaktplan ÄVEN sk. Attack plan? , eller om man vill F6 plan även Jaktplan ??
Enbart beroende på beväpningsalternativ
Enhetsplan??
DVS med resurser att beväpnas med tex. attack raketer?
Ingen skillnad i cockpit????
J epitetet bara en fråga om baseringen / förbandstillhörighet ??
Finns inte bilder på cockpit från en J21A-3 resp. A21A-3 som bekräftar eller dementerar?
Intressant med en kommentar från piloter
Många siffror , hoppas ni orkar läsa o klarlägga hoppas jag.
MIN slutsatts (rätta mig)
21:an skulle ju i ursprungliga planerna tillverkas i fler ex. än som det blev.
(en flottilj 21A-2 försvann ur materielplanen ca 1946-10)
(sen försvann ju också andra flottiljen J21R)
Ändrad inriktning i FV (övergång till rea, samt frigivning av B18B vid F1 pga J30.)
B/A21-A3 tänkt till F6 o F7. (119/120 ex.)
Blev hälften ett tag till F9
Vad säger ni?
Bengt
Tack Urban, Leif o Lars
En utläggning bara:
Serie 4 och 5 av flygplan 21 betecknades väl B21A-3 (s 40 FR 29), (21102 samt 21284—21402)
Senare (när?) ändrades epitetet Bomb till Attack, men var ju exakt samma plan.
21284—21343 lev till F6 (o F7) (60)st.
21344—21402 lev till F9 (59) st., samt provfpl 21101
senare kom ett 30-tal att lev till F6 o resten fördelas på F12 / F15
Ur FR 29
B21A-3 21102 (1)
B21A-3 serie 4 21284--21342 (59)
B21A-3 serie 5 21343--21402 (60)
Var alltså F9 os jaktplan ÄVEN sk. Attack plan? , eller om man vill F6 plan även Jaktplan ??
Enbart beroende på beväpningsalternativ
Enhetsplan??
DVS med resurser att beväpnas med tex. attack raketer?
Ingen skillnad i cockpit????
J epitetet bara en fråga om baseringen / förbandstillhörighet ??
Finns inte bilder på cockpit från en J21A-3 resp. A21A-3 som bekräftar eller dementerar?
Intressant med en kommentar från piloter
Många siffror , hoppas ni orkar läsa o klarlägga hoppas jag.
MIN slutsatts (rätta mig)
21:an skulle ju i ursprungliga planerna tillverkas i fler ex. än som det blev.
(en flottilj 21A-2 försvann ur materielplanen ca 1946-10)
(sen försvann ju också andra flottiljen J21R)
Ändrad inriktning i FV (övergång till rea, samt frigivning av B18B vid F1 pga J30.)
B/A21-A3 tänkt till F6 o F7. (119/120 ex.)
Blev hälften ett tag till F9
Vad säger ni?
Bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hej Bengt! Jag har inte hängt med i alla dina frågor, men när jag nu ögnar ditt inlägg känner jag igen de funderingar som ändå dykt upp hos mig. En attack/bomflottilj kunde nog öva många moment med plan som inte hade "full attack/bomb-potential".
En artikel på webben som du nog läst men som kan intressera andra som försökt hänga med och inte har FR 29 är en text i från ett nummer av Kontakt, se http://hem.passagen.se/hankri/21_1.htm, inklusive Ragnar Ignells (f d Nilsson) syn på J 21 och på A 21.
Jag brukar oftast kalla typen A 21 (eftersom den var ju mest lyckad i den rollen; en artighet) i samtal med flygfolk och vanligt folk men bland flyghistoriker är det ju så speciellt noga med orden. Men jag är (försöker vara) trogen min mors uppmaning "man skall inte märka ord" (utan hålla sig till väsentligheter). Eller om det var när hon råkade trampa i klaveret...
Vad beträffar "J 21" och vingspetstankar är min tvekan att sådana förekommit baserad på att jag helt enkelt inte sett några bilder. Och att det kanske inte var taktiskt nödvändigt. Planet lyckades väl ändå aldrig komma upp på höjd i tid...
Dessa tankar kunde för attackändamål fyllas med napalm om jag fattat rätt. FR 29 talar också om två tankstorlekar; antar båda satt i vingspetsarna.
Lars S
En artikel på webben som du nog läst men som kan intressera andra som försökt hänga med och inte har FR 29 är en text i från ett nummer av Kontakt, se http://hem.passagen.se/hankri/21_1.htm, inklusive Ragnar Ignells (f d Nilsson) syn på J 21 och på A 21.
Jag brukar oftast kalla typen A 21 (eftersom den var ju mest lyckad i den rollen; en artighet) i samtal med flygfolk och vanligt folk men bland flyghistoriker är det ju så speciellt noga med orden. Men jag är (försöker vara) trogen min mors uppmaning "man skall inte märka ord" (utan hålla sig till väsentligheter). Eller om det var när hon råkade trampa i klaveret...
Vad beträffar "J 21" och vingspetstankar är min tvekan att sådana förekommit baserad på att jag helt enkelt inte sett några bilder. Och att det kanske inte var taktiskt nödvändigt. Planet lyckades väl ändå aldrig komma upp på höjd i tid...
Dessa tankar kunde för attackändamål fyllas med napalm om jag fattat rätt. FR 29 talar också om två tankstorlekar; antar båda satt i vingspetsarna.
Lars S
Hej L S !
Du måste väl hänga med?
Förstår om du o andra är ”less”på min sifferexercis
MEN
Cit ur länken du nämner:
>>Under åren 1947-48 tillfördes de båda attackflottiljerna F6 Karlsborg och F7 Såtenäs A21A-3.
Från januari 1954 ersattes A21A-3 vid F6 med SAAB 29B,
medan F7 fick sina 21A utbytta mot 21R från 1951.>>
Tittar / litar man då på tabellerna i FR29 , finns A21 på F7 bara från maj 1947 till aug. 1948, som mest 20 st.samtidigt.
På 3:e div F7 (en del påstår även 2:a hade den)!?!
Sen har jag uppgifter om fpl. Lån (21:or) från F6 ca 1950/51 (krigsarkivet)
För återinflygning på 21:an inför J21R??
Nu har jag ju flera 21 trådar ute o detta blir en liten samman-bluddring.
Ex Indragning av 1:a div 1945/46 :varför?
Först hösten 1949 fanns över 50 st. B18B på flottiljen
Samt B/A21-A3 och J21A-3 ”samma plan?
Tack för napalm noteringen.
Det med >> i klaveret...>>får du utveckla
Bengt
F7 1945--51 är för mig "något luddig"
Du måste väl hänga med?
Förstår om du o andra är ”less”på min sifferexercis
MEN
Cit ur länken du nämner:
>>Under åren 1947-48 tillfördes de båda attackflottiljerna F6 Karlsborg och F7 Såtenäs A21A-3.
Från januari 1954 ersattes A21A-3 vid F6 med SAAB 29B,
medan F7 fick sina 21A utbytta mot 21R från 1951.>>
Tittar / litar man då på tabellerna i FR29 , finns A21 på F7 bara från maj 1947 till aug. 1948, som mest 20 st.samtidigt.
På 3:e div F7 (en del påstår även 2:a hade den)!?!
Sen har jag uppgifter om fpl. Lån (21:or) från F6 ca 1950/51 (krigsarkivet)
För återinflygning på 21:an inför J21R??
Nu har jag ju flera 21 trådar ute o detta blir en liten samman-bluddring.
Ex Indragning av 1:a div 1945/46 :varför?
Först hösten 1949 fanns över 50 st. B18B på flottiljen
Samt B/A21-A3 och J21A-3 ”samma plan?
Tack för napalm noteringen.
Det med >> i klaveret...>>får du utveckla
Bengt
F7 1945--51 är för mig "något luddig"
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hej Bengt!Bengt Ekbladh skrev:Hej L S !
Du måste väl hänga med?
Förstår om du o andra är ”less”på min sifferexercis
MEN
...
...
Det med >> i klaveret...>>får du utveckla
Bengt
F7 1945--51 är för mig "något luddig"
Jo, men jag har nu börjat förstå vartåt du syftar. Alltid roligt när någon försöker sig på en analys, som ju är nästa steg efter det mödosamma detaljfakta-insamlandet, som är den nivå där många stannar. Och inget ont i det, och jag förstår fuller väl nöjet och stoltheten i att "ha varenda siffra rätt". Men den detaljkunskapen får inte användas till att slå folk i huvudet med. Även om det kanske inte är avsikten - men det finns tydligen ett ideal att man på ett forum som vårt skall vara kortfattad, ett ideal som gör att skribenter som i andra sammanhang uttrycker sig högst nyanserat verserat, förefaller litet grova. Jag har alltför många flygvänner som drar sig för att visa sig på detta forum. Och även de tunga gubbarnas inlägg saknas - men det är nog av andra skäl. Intressant sak, men det får vi ta en annan gång.
F 7 är okänt för mig medan F 6 vet jag ju litet mer om genom att min farbror tjänstgjorde där, jag har två böcker om flottiljen, samt var på sommarläger 1951 där. Krister Karling tredje från vänster, jag längst till vänster och så Ragnar Ignell mitt i. Som långt senare berättat om de problem han hade med några av glada killarna på bilden som beslöt sig för att kvällstid utforska Karlsborgs frestelser.
Min mor, vars något begränsade simultankapacitet och sinnesnärvaro jag ärvt, kände sig ibland pressad av makens och de två sönernas påpekanden "Ha, nu har du sagt fel igen!" och försvarade sig då med "man skall inte märka ord" och menade att man skulle se till avsikten och andan i det hon sade, inte de ord hon råkade använda. Ungefär så.
Lars S