S31 haveri?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

stuka2
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 okt 2012, 21:06

S31 haveri?

Inlägg av stuka2 »

hur många S 31 or havererade?
mvh peter
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: S31 haveri?

Inlägg av Lars Larsson »

Hej,

Nio + en som inte havererade men fattade eld vid landningen pga läckande bränslepump.Om jag räknat rätt. :D

31002 på F11 1949-06-15
31004 på F11 1951-01-24
31010 på F15 1952-09-26
31021 på F11 1953-08-12
31027 på Bromma 1951-06-03 (den som fattade eld)
31030 vid Sanda 1952-05-14
31031 vid Mora 1953-06-15 (enda fallskärmshoppet från en S 31)
31038 på F11 1954-03-18
31041 på F11 1949-05-12
31046 på F8 1950-08-01


/Lars L
Bengt Ekbladh

Re: S31 haveri?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Det smög sig in några småfel.

31002 på F11 1949-06-15 ... Obs kasseras 1955-08-20
(31004) på F11 1951-01-24 ... planet var 31005
(31010) på F15 1952-09-26 ... planet var 31011, Enda dödshaveriet med S 31
31021 på F11 1953-08-12... kolliderar på marken med 31007., som repareras.
31027 på Bromma 1951-06-03... (den som fattade eld)
31030 vid Sanda 1952-05-14
31031 vid Mora 1953-06-15 ...(enda fallskärmshoppet från en S 31)
31038 på F11 1954-03-18
31041 på F11 1949-05-12
31046 på F8 1950-08-01

Angående 31004:
pga. reservdelsbrist kom 31004 egentligen aldrig i operativ tjänst hos F11,hade endast 11 flygtimmar, men ändå kasseras hon inte förrän 1951-12-18.
Ulf.A
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 dec 2012, 19:28

Re: S31 haveri?

Inlägg av Ulf.A »

Hej .
Den enda dödsolyckan med en S31a som slutade fatalt för föraren inträffade med 31011 den 26 september 1952 när han på basen för inflygning på F15 Söderhamn vek sig på grund av kraftig bakning .Det inträffade även annan dösolycka men då var det en flygtekniker som kom i vägen för en uttaxande s31a den 9 december 1948
Bengt Ekbladh

Re: S31 haveri?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Bengt Ekbladh skrev:.....
Angående 31004:
pga. reservdelsbrist kom 31004 egentligen aldrig i operativ tjänst hos F11,hade endast 11 flygtimmar, men ändå kasseras hon inte förrän 1951-12-18.
Reviderar ovanstående lite efter att ha kollat vad som jag hittade på Krigsarkivet.

S 31 31004 F11, godkänd 1949-01-05.
Då S 31 började levereras till F11,undanställdes 2 plan för att underlätta reservdelsbristen.
1 plan har senare kunnat iordningställas.((vet ej vilket som avses)).
Det andra (=31004) har ej inom rimlig tid och rimliga kostnader iordningställts och kasseras därför 1951-12-18.
Bengt
stuka2
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 okt 2012, 21:06

Re: S31 haveri?

Inlägg av stuka2 »

Tack för det ! mycket snabba svar som valigt, hatten av
mvh peter
Bergwall
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 okt 2008, 16:31

Re: S31 haveri?

Inlägg av Bergwall »

Hej,
Här är några bilder från två Spitfire-haverier. 31031 var med om ett smärra haverier innan totalkraschen i trakterna kring Mora. Föraren vid det tidigare tillfället, -Schylström, berättar själv i en kort notis i (nya) SFT 6/2012, sidan 55 om hur det gick till.
Bild
Flygplanet hade röd spinner enligt Schylström själv. Förutom avbrutet landställ och avslagna blad, blev även vingen kraftigt veckad och kylaren deformerd. Flygplanet demonterades och fördes på lastbil åter till F11.

Några bilder som kanske inte bidrar så jättemycket till detaljstudie men kan måhända vara av intresse om någon vill se hur fältet på F17 såg ut 1951.
Bild
Bild
Bild
Bild

Haveriet med 31005
Bild
Bild
Bild
Bild

Beträffande haveriet med 31011 fick jag omständigheterna kring haveriet berättade av föraren som flög det andra flygplanet från F11 (båda förarna från femte div.). Landningen (som alltid företogs i konstant sväng) skedde i lågt, starkt motljus samtigt som propellern gav upphov till inteferens. Detta sammantaget gjorde så alla visuella intryck var praktiskt taget noll, vilket troligtvis var en stor orsak till haveriet.

Hälsningar
Robert Bergwall
Senast redigerad av Bergwall den 16 jan 2014, 11:32, redigerad totalt 2 gånger.
Bengt Ekbladh

Re: S31 haveri?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Toppen Robert Bergwall för bilderna.
Kjellf4
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 dec 2012, 16:51

Re: S31 haveri?

Inlägg av Kjellf4 »

Vid haveriet i närheten av Mora var Bengt Palmqvist förare. Han var under många år anställd vid Luftfartsinspektionen och under otalia fikastunder berättade han om detta haveri. Hans tanke var när motorproblemen uppenbarade sig att i glidflykt nå Orsa Tallhed men kraftigt oljeläcka smetade ner vindruta och huv så pass att han inte hittade flygplatsen utan fick hoppa på låg höjd. Vid hemkomsten till F 11 så pekade någon teknikerchef på en annan Spit och sa att han kunde ta den också och haverera, men lägg den i sjön så vi slipper bärga. Spitten var då på väg ut men Bengt flög en med helt nyrenoverad motor. Orsaken var en glömd plugg i oljesystemet.
Bengt Ekbladh

Re: S31 haveri?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack för bilder och berättelser.
Blir dock lite konfunderad då jag kollar vad Krigsarkivet säger: Något stämmer inte!
31031 från F11 nödlandade på F1 , Västerås 1951-03-08, problem med oljetemperatur och tryck.
Motornummret var 64024.
Nästa gång 31031 dyker upp är 1951-05-09
Här sägs:
Vänster ställ av, vänster vinge veckad, propeller samt diverse skadat vid landning F17.
Samma motor är installerad, inga kostnadsuppgifter är angivet.

Dock på annat ställe berättas om 31031:s haveri 1951-05-09.kort och gott , landställ av vid landning F17.
Det skall finnas 31 Bilder, här uppges att motor är RR66 nr 65714, den hade 124 flygtimmar och planet på 223 timmar, .kostnad uppgavs till 20000:-

Nästa gång. 31031 ”dyker upp är 1951-09-17: under flygning till F12 , motorstörning och nödlandning F11.
Kostnaden för motorn beräknades till 8000:-
Motorn är i detta fall nr. 64024, med 124 flygtimmar….!!!
Mycket konstigt, jämför 1951-05-09-och flygtiden ! (annat motornummer men samma flygtid).

31031 råkar redan 1951-10-22 ut för något som beräknas kosta 717:-
Antar att det sker på F11 ?, men det sker tydligen någonstans mellan ”Gamla och Nya bana 16.(är det på F11?).
Motornummer i detta fall nr. 64024.

Slutligen sägs om totalhaveriet 1953-06-15:
Navigeringsflygning, fallskärmsutprång motorskärning , sen ”rök” pga. O (noll) oljetryck.
5 km nv. Mora kyrka. Kostnaden beräknades till 61750:-
PG Palmqvist fick sår i pannan.
Flygtid för planet 288 timmar samt för motorn 287 timmar.
Värt att notera är att motorn nr. 64024 anges vara inmonterad sen 4/1950
Här kan man undra varifrån uppgiften av annan motor finns 19510509.
Bagateller kanske?

Men haveridatumet varkar vara 510509 snarare än i mars.
Får nog be Leif F om hjälp .

Mvh Bengt Ekbladh
Kjellf4
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 dec 2012, 16:51

Re: S31 haveri?

Inlägg av Kjellf4 »

Jag har bara Bengts berättelse att gå på när det gäller att det var en nottställd motor. han brukade ta det som exempel på hur farligt det var med för mycket arbete på en flygmaskin. "Om något kan gå fel så kommer det förr eller senare att göra det"! Det är möjligt attdet "bara" var en nyservad motor. Berättelsen kan ju blivit något påbättrad under årens gång, men jag har ett mycket starkt minne av att Bengt framhöll att det var första flygningen med en nyöversedd motor. Bengt har ju skrivit om detta några gånger, även i SFT om jag minns rätt. Kanske ska vi kontrollera vad det står där.

Om Bengt lever ännu, bor han i Karlstadstrakten men hur det är med hans minne vet jag inte. Han bör vara en bra bit över 80 vid det här laget!
Bengt Ekbladh

Re: S31 haveri?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Med respeket vad du säger:

31031 med motor 64024 verkar ju varit samtida.
Dock med eventuell liten avvikelse i maj -51?

Men just datumet stämmer inte, Inte 1951-03-09

Utan att det skedde samma datum i Maj.(=510509)
minnena kan ju skena eller.
Det blev ju UA i loggen.
RR66 nr 65714... är den närvarande?...eller bara tillfällig?

Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"