SFA Trollet - hur många tillverkades?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1837
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Från SFF kronologi:

Efter freden förväntas en efterfrågan på mindre motorer för civilt bruk och SFA börjar konstruera en 4-cylindrig
luftkyld flygmotor ”Trollet” om 145 hk. Någon sådan efterfrågan uppstod dock ej och ingen tillverkning
påbörjades.


I en stilla undran i augustivärmen: Hur många exemplar tillverkades av flygmotorn (obs!) SFA Trollet?

Sedan en naturlig följdfråga: Vart tog de vägen? Överlevande exemplar, var finns de?

(En senare variant av motorn hamnade senare i Ikv 103.)
Totte
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 feb 2008, 16:25
Ort: Bollnäs

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Totte »

Totalt Levererades 230 B44 motorer,första serien B42 monterades i lkw103.En starkare sexcylinder version B61 ca 230 hk effekt baserad på samma cylinderar nådde aldrig serieproduktion endast tre prototyper tillverkades.
Klas Andersson
Inlägg: 75
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Klas Andersson »

Ja Bandvagns motorerna finns flera bevarade ! jag har fixat fram 2 stycken tilll "Föreningen Laurin" i Lysekil
M,a,o "Skandia Verken" som tillverkade motorerna på" Licens " åt Flygmotor !! eftersom man inte hade kapaciteten i Trollhättan

Skandiaverken var en komplett motorfabrik som även hade eget gjuteri .
tillverkade främst större "tändkulemotorer" och Dieselmotorer till båtar

MEN ! dessa Bandvagns motorer skiljer sig rejält från Flygmotorn ! de har ett svänghjul ,modell Lastbil i bakkant ,
ifram på motorn sitter 2 st Scintilla magneter , så även blocket är helt olikt flygmotorn ,så även vevaxeln och förgasare

jag har bara sett teckningar på den tänkta flygmotorn !! osäker på om någon verkligen tillverkades !!??

var väl tänkt till Safiren ,men blev för tung vill jag minnas ?

ska leta fram några bilder på Bandvagnsmotorn i mina gömmor !
den ena versionen hade en Volvo Lastbilsväxellåda monterad
på svänghjulskåpan
den andra hade nån sorts centrifugal koppling ? och drev sedan vägellådan med en grov tandad rem !
i Försvaret kalldes de för "tvättmaskinen " eftersom de liknade en väldigt gammaldags tvättmaskin ! när alla fläktkåpor var monterade
Klas Andersson
Inlägg: 75
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Klas Andersson »

Så här ser den ena versionen ut ! Motorn kan nu ses på Museet i lysekil[
Den här var sönderskjuten ! men jag hittade senare en körbar på en skrot ! som nu ochså kan ses på museet
attachment=4]67617_20.JPG[/attachment]
67617_21.JPG
67617_22.JPG
67617_23.JPG
67617_24.JPG
Bilagor
67617_20.JPG
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1837
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Tack för info om motorn som hamnade i Ikv:n. Men frågan handlade om flygmotorn Trollet. Jo, den har faktiskt tillverkats. Men, som sagt, hur många? Och vart tog dessa vägen?
Klas Andersson
Inlägg: 75
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Klas Andersson »

Hittade en bild i den här boken !
Rimligen borde det finnas ett exemplar på Volvos museum i Göteborg ? eller har dom ett litet museum i Trollhättan ochså ?
finns inga produktionssiffror alls i boken för denna motor
skanna0003.jpg
skanna0002.jpg
skanna0001.jpg
skanna0004.jpg
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1837
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Tack för bilderna, Klas.

Jag tror inte att Trollet-motorn kom att testas i ett flygplan, man borde ha läst det någonstans i så fall. Eller..?
Bengt Ekbladh

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Fredric Lagerquist skrev:Tack för bilderna, Klas.
Jag tror inte att Trollet-motorn kom att testas i ett flygplan, man borde ha läst det någonstans i så fall. Eller..?
Hej. citat::
"Därmed var SFA.s period som tillverkare av kolvmotorer ...slut
Förutom av den lilla 4-cylindriga Trollet som skulle stanna på marken..."
Jetmotorerna stod för dörren.

Lite bakgrund.
Pga metallarbetarstrejken 2--7 /.1945 försenas mycket bla. tillverkningen av DB605
samt proppeller tillverkningen av VDM , höger respektive vänster gående, beroende om de var avsedda för
21:an eller 18.
Flera bolag var inblandade (tex B-M o Pentaverken)

Namnet Trollet fick sitt namn efter födelse orten:Trollhättan.
Man hoppades tydligen på motor till Safir?
4 cylindrig boxer motor på 145-150 hk.
Visades på Parisutställlningen 1946
Prismässigt måste projektet läggas i malpåse.
Men
IKV 103 behövde 105 motorer som lev. 1956-7, tillverkade hos Skandiaverken i Lysekil.==B42
Pbv 301 behövde ersätta Scania-Vabis motorn och det blev B44 = en Trollet...230 ex.
dessa byggdes av Flygmotor.
Planer fanns på en "Super Trollet" till en lkv med 230 hk o beteckningen B61 ,
men endast 3 provex. byggdes.

Det finns ju någon annan Volvo bok, så vem vet?
Var Trollet i luften?

Mina uppgifter kommer från:
Volvo i uniform //2010

mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Trollet på flygmässa i Paris. Motor syns ovanför damen på bilden.(sid 30)
>> "Trollet", visades på en utställning i Paris och väckte mycket stort tekniskt intresse.
Detta intresse svarade inte mot någon större köplust och projektet fick vila tills vidare.
Fredsslutet år 1945 aktualiserade även exportaffärer av olika slag, vilka emellertid inte i
någon större utsträckning realiserades.

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/7B00F ... istory.pdf

PBV301, där "Trollet" till slut hamnade. Ett märkligt öde för en flygmotor
(sid 26)

Fredric Lagerquist skrev:
Jag tror inte att Trollet-motorn kom att testas i ett flygplan, man borde ha läst det någonstans i så fall. Eller..?
Fanns någon kandidat att prova Trollet i?
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1297
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Mats Averkvist »

Det finns en notis om Trollet i Flyg nr 2/1947 och en teknisk artikel i Flyg nr. 5/1947.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1837
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

003.jpg
Notisen från Flyg 2/1947.
Bengt Ekbladh

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Mats Averkvist skrev:Det finns en notis om Trollet i Flyg nr 2/1947 och en teknisk artikel i Flyg nr. 5/1947.
Så här står det i 5/47
>>SFA F-541-A Trollet som är fyrcylindrig och på 140hk.
Motorn utställdes som bekant i höstas i Paris för att man skulle få
den bedömd ur försäljningssynpunkt.
Än har Trollhättebolaget inte beslutat sig för någon serietillverkning--
man är nämligen inte alldeles övertygad om att det skulle bli
ekonomiskt bärande.>>

Sen kommer en del teknisk info.
bla effekt o bränsleförbrukningskurvor.
samt 2 foton.

Har Fredric Lagerquist tillgång till nr 5/47 kansk en scanning kommer?

mvh Bengt
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1837
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Artikeln från Flyg nr 5/1947 om SFA Trollet.
SFA Trollet
SFA Trollet
Bengt Ekbladh

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Fredric Lagerquist skrev:Artikeln från Flyg nr 5/1947 om SFA Trollet.
Bra Fredric skall kolla om jag hittar nått mer att förtälja,
Vore ju intressant veta motorns öden.
Återkommer om något hittas.
mvh Bengt
Kjellf4
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 dec 2012, 16:51

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Kjellf4 »

Enligt en uppgift jag fått av en f.d anställd på Flygmotor i Trollhättan och tillika tidigare medlem av FHR finns/fanns det ett exemplar av flygmotorn Trollet utställt i receptionen på fabriken i Trollhättan. Dock skulle inte denna motor vara komplett invändigt. Vad som saknades kunde dock min sagesman inte tala om.

Det är inte särskilt ovanligt att flygmotorer finner vägen till militära fordon som stridsvagnar, det finns många exempel, mest kanske gäller det den amerikanska M 4 Shermanstridsvagnen som hade en 9 cylindrig luftkyld stjärnmotor Continental R975-C1. Enligt vissa uppgifter byggdes det ca 53 000 motorer för olika stridsfordon. Detta lär vara orsaken till att man fortfarande (?) kan köpa fabriksnya cylindrar från lagerhyllorna. Det var åtgång på just cylindrar p.g.a bristande kylning på vissa cylindrar och därför stor produktion.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1837
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Tack för infot, Kjell!

Minns att du (?) skrev något om Trollet i EAA-Nytt för x antal år sedan. Skulle det vara möjligt att idag - med bl a utgångspunkt i de motor som satt i olika stridsfordon - att återskapa en SFA F-541-A Trollet som fungerar?
Kjellf4
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 dec 2012, 16:51

Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?

Inlägg av Kjellf4 »

Andy (om jag minns rätt person) var inne på att skapa en flygmotor av Skandiaverkens motor och fick, så vitt jag minns, tillgång till några motorer, men fann att det nog inte gick. För mycket var för tungt i fordonsversionen. Det som väl skulle vara möjligt är väl att få motorn i Trollhättan komplett med innanmäte från en fordonsmotor. Förmodligen är det samma motor som finns på bild och som varit med på utställningar.

Någon annan inom EAA-sfären har fått tag på någon eller några motorer för att göra ett försök, just nu kommer jag inte på vem, men någon som var/är rätt aktiv. Efterlysning kanske?

Annars finns det ju exempel på motorer från markutrustning som blivit flygmotorer med viss framgång.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"