SFA Trollet - hur många tillverkades?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
SFA Trollet - hur många tillverkades?
Från SFF kronologi:
Efter freden förväntas en efterfrågan på mindre motorer för civilt bruk och SFA börjar konstruera en 4-cylindrig
luftkyld flygmotor ”Trollet” om 145 hk. Någon sådan efterfrågan uppstod dock ej och ingen tillverkning
påbörjades.
I en stilla undran i augustivärmen: Hur många exemplar tillverkades av flygmotorn (obs!) SFA Trollet?
Sedan en naturlig följdfråga: Vart tog de vägen? Överlevande exemplar, var finns de?
(En senare variant av motorn hamnade senare i Ikv 103.)
Efter freden förväntas en efterfrågan på mindre motorer för civilt bruk och SFA börjar konstruera en 4-cylindrig
luftkyld flygmotor ”Trollet” om 145 hk. Någon sådan efterfrågan uppstod dock ej och ingen tillverkning
påbörjades.
I en stilla undran i augustivärmen: Hur många exemplar tillverkades av flygmotorn (obs!) SFA Trollet?
Sedan en naturlig följdfråga: Vart tog de vägen? Överlevande exemplar, var finns de?
(En senare variant av motorn hamnade senare i Ikv 103.)
Re: SFA Trollet - hur många tillverkades?
Totalt Levererades 230 B44 motorer,första serien B42 monterades i lkw103.En starkare sexcylinder version B61 ca 230 hk effekt baserad på samma cylinderar nådde aldrig serieproduktion endast tre prototyper tillverkades.
-
Ja Bandvagns motorerna finns flera bevarade ! jag har fixat fram 2 stycken tilll "Föreningen Laurin" i Lysekil
M,a,o "Skandia Verken" som tillverkade motorerna på" Licens " åt Flygmotor !! eftersom man inte hade kapaciteten i Trollhättan
Skandiaverken var en komplett motorfabrik som även hade eget gjuteri .
tillverkade främst större "tändkulemotorer" och Dieselmotorer till båtar
MEN ! dessa Bandvagns motorer skiljer sig rejält från Flygmotorn ! de har ett svänghjul ,modell Lastbil i bakkant ,
ifram på motorn sitter 2 st Scintilla magneter , så även blocket är helt olikt flygmotorn ,så även vevaxeln och förgasare
jag har bara sett teckningar på den tänkta flygmotorn !! osäker på om någon verkligen tillverkades !!??
var väl tänkt till Safiren ,men blev för tung vill jag minnas ?
ska leta fram några bilder på Bandvagnsmotorn i mina gömmor !
den ena versionen hade en Volvo Lastbilsväxellåda monterad
på svänghjulskåpan
den andra hade nån sorts centrifugal koppling ? och drev sedan vägellådan med en grov tandad rem !
i Försvaret kalldes de för "tvättmaskinen " eftersom de liknade en väldigt gammaldags tvättmaskin ! när alla fläktkåpor var monterade
M,a,o "Skandia Verken" som tillverkade motorerna på" Licens " åt Flygmotor !! eftersom man inte hade kapaciteten i Trollhättan
Skandiaverken var en komplett motorfabrik som även hade eget gjuteri .
tillverkade främst större "tändkulemotorer" och Dieselmotorer till båtar
MEN ! dessa Bandvagns motorer skiljer sig rejält från Flygmotorn ! de har ett svänghjul ,modell Lastbil i bakkant ,
ifram på motorn sitter 2 st Scintilla magneter , så även blocket är helt olikt flygmotorn ,så även vevaxeln och förgasare
jag har bara sett teckningar på den tänkta flygmotorn !! osäker på om någon verkligen tillverkades !!??
var väl tänkt till Safiren ,men blev för tung vill jag minnas ?
ska leta fram några bilder på Bandvagnsmotorn i mina gömmor !
den ena versionen hade en Volvo Lastbilsväxellåda monterad
på svänghjulskåpan
den andra hade nån sorts centrifugal koppling ? och drev sedan vägellådan med en grov tandad rem !
i Försvaret kalldes de för "tvättmaskinen " eftersom de liknade en väldigt gammaldags tvättmaskin ! när alla fläktkåpor var monterade
-
Så här ser den ena versionen ut ! Motorn kan nu ses på Museet i lysekil[
Den här var sönderskjuten ! men jag hittade senare en körbar på en skrot ! som nu ochså kan ses på museet
attachment=4]67617_20.JPG[/attachment]
Den här var sönderskjuten ! men jag hittade senare en körbar på en skrot ! som nu ochså kan ses på museet
attachment=4]67617_20.JPG[/attachment]
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Tack för info om motorn som hamnade i Ikv:n. Men frågan handlade om flygmotorn Trollet. Jo, den har faktiskt tillverkats. Men, som sagt, hur många? Och vart tog dessa vägen?
-
Hittade en bild i den här boken !
Rimligen borde det finnas ett exemplar på Volvos museum i Göteborg ? eller har dom ett litet museum i Trollhättan ochså ?
finns inga produktionssiffror alls i boken för denna motor
Rimligen borde det finnas ett exemplar på Volvos museum i Göteborg ? eller har dom ett litet museum i Trollhättan ochså ?
finns inga produktionssiffror alls i boken för denna motor
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Tack för bilderna, Klas.
Jag tror inte att Trollet-motorn kom att testas i ett flygplan, man borde ha läst det någonstans i så fall. Eller..?
Jag tror inte att Trollet-motorn kom att testas i ett flygplan, man borde ha läst det någonstans i så fall. Eller..?
Hej. citat::Fredric Lagerquist skrev:Tack för bilderna, Klas.
"Därmed var SFA.s period som tillverkare av kolvmotorer ...slut
Förutom av den lilla 4-cylindriga Trollet som skulle stanna på marken..."
Jetmotorerna stod för dörren.
Lite bakgrund.
Pga metallarbetarstrejken 2--7 /.1945 försenas mycket bla. tillverkningen av DB605
samt proppeller tillverkningen av VDM , höger respektive vänster gående, beroende om de var avsedda för
21:an eller 18.
Flera bolag var inblandade (tex B-M o Pentaverken)
Namnet Trollet fick sitt namn efter födelse orten:Trollhättan.
Man hoppades tydligen på motor till Safir?
4 cylindrig boxer motor på 145-150 hk.
Visades på Parisutställlningen 1946
Prismässigt måste projektet läggas i malpåse.
Men
IKV 103 behövde 105 motorer som lev. 1956-7, tillverkade hos Skandiaverken i Lysekil.==B42
Pbv 301 behövde ersätta Scania-Vabis motorn och det blev B44 = en Trollet...230 ex.
dessa byggdes av Flygmotor.
Planer fanns på en "Super Trollet" till en lkv med 230 hk o beteckningen B61 ,
men endast 3 provex. byggdes.
Det finns ju någon annan Volvo bok, så vem vet?
Var Trollet i luften?
Mina uppgifter kommer från:
Volvo i uniform //2010
mvh Bengt
Trollet på flygmässa i Paris. Motor syns ovanför damen på bilden.(sid 30)
>> "Trollet", visades på en utställning i Paris och väckte mycket stort tekniskt intresse.
Detta intresse svarade inte mot någon större köplust och projektet fick vila tills vidare.
Fredsslutet år 1945 aktualiserade även exportaffärer av olika slag, vilka emellertid inte i
någon större utsträckning realiserades.
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/7B00F ... istory.pdf
PBV301, där "Trollet" till slut hamnade. Ett märkligt öde för en flygmotor
(sid 26)
Fredric Lagerquist skrev:
Fanns någon kandidat att prova Trollet i?
>> "Trollet", visades på en utställning i Paris och väckte mycket stort tekniskt intresse.
Detta intresse svarade inte mot någon större köplust och projektet fick vila tills vidare.
Fredsslutet år 1945 aktualiserade även exportaffärer av olika slag, vilka emellertid inte i
någon större utsträckning realiserades.
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/7B00F ... istory.pdf
PBV301, där "Trollet" till slut hamnade. Ett märkligt öde för en flygmotor
(sid 26)
Fredric Lagerquist skrev:
Fanns någon kandidat att prova Trollet i?
- Mats Averkvist
- Kontakt:
Det finns en notis om Trollet i Flyg nr 2/1947 och en teknisk artikel i Flyg nr. 5/1947.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Notisen från Flyg 2/1947.
Så här står det i 5/47Mats Averkvist skrev:Det finns en notis om Trollet i Flyg nr 2/1947 och en teknisk artikel i Flyg nr. 5/1947.
>>SFA F-541-A Trollet som är fyrcylindrig och på 140hk.
Motorn utställdes som bekant i höstas i Paris för att man skulle få
den bedömd ur försäljningssynpunkt.
Än har Trollhättebolaget inte beslutat sig för någon serietillverkning--
man är nämligen inte alldeles övertygad om att det skulle bli
ekonomiskt bärande.>>
Sen kommer en del teknisk info.
bla effekt o bränsleförbrukningskurvor.
samt 2 foton.
Har Fredric Lagerquist tillgång till nr 5/47 kansk en scanning kommer?
mvh Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Artikeln från Flyg nr 5/1947 om SFA Trollet.
Bra Fredric skall kolla om jag hittar nått mer att förtälja,Fredric Lagerquist skrev:Artikeln från Flyg nr 5/1947 om SFA Trollet.
Vore ju intressant veta motorns öden.
Återkommer om något hittas.
mvh Bengt
Enligt en uppgift jag fått av en f.d anställd på Flygmotor i Trollhättan och tillika tidigare medlem av FHR finns/fanns det ett exemplar av flygmotorn Trollet utställt i receptionen på fabriken i Trollhättan. Dock skulle inte denna motor vara komplett invändigt. Vad som saknades kunde dock min sagesman inte tala om.
Det är inte särskilt ovanligt att flygmotorer finner vägen till militära fordon som stridsvagnar, det finns många exempel, mest kanske gäller det den amerikanska M 4 Shermanstridsvagnen som hade en 9 cylindrig luftkyld stjärnmotor Continental R975-C1. Enligt vissa uppgifter byggdes det ca 53 000 motorer för olika stridsfordon. Detta lär vara orsaken till att man fortfarande (?) kan köpa fabriksnya cylindrar från lagerhyllorna. Det var åtgång på just cylindrar p.g.a bristande kylning på vissa cylindrar och därför stor produktion.
Det är inte särskilt ovanligt att flygmotorer finner vägen till militära fordon som stridsvagnar, det finns många exempel, mest kanske gäller det den amerikanska M 4 Shermanstridsvagnen som hade en 9 cylindrig luftkyld stjärnmotor Continental R975-C1. Enligt vissa uppgifter byggdes det ca 53 000 motorer för olika stridsfordon. Detta lär vara orsaken till att man fortfarande (?) kan köpa fabriksnya cylindrar från lagerhyllorna. Det var åtgång på just cylindrar p.g.a bristande kylning på vissa cylindrar och därför stor produktion.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Tack för infot, Kjell!
Minns att du (?) skrev något om Trollet i EAA-Nytt för x antal år sedan. Skulle det vara möjligt att idag - med bl a utgångspunkt i de motor som satt i olika stridsfordon - att återskapa en SFA F-541-A Trollet som fungerar?
Minns att du (?) skrev något om Trollet i EAA-Nytt för x antal år sedan. Skulle det vara möjligt att idag - med bl a utgångspunkt i de motor som satt i olika stridsfordon - att återskapa en SFA F-541-A Trollet som fungerar?
Andy (om jag minns rätt person) var inne på att skapa en flygmotor av Skandiaverkens motor och fick, så vitt jag minns, tillgång till några motorer, men fann att det nog inte gick. För mycket var för tungt i fordonsversionen. Det som väl skulle vara möjligt är väl att få motorn i Trollhättan komplett med innanmäte från en fordonsmotor. Förmodligen är det samma motor som finns på bild och som varit med på utställningar.
Någon annan inom EAA-sfären har fått tag på någon eller några motorer för att göra ett försök, just nu kommer jag inte på vem, men någon som var/är rätt aktiv. Efterlysning kanske?
Annars finns det ju exempel på motorer från markutrustning som blivit flygmotorer med viss framgång.
Någon annan inom EAA-sfären har fått tag på någon eller några motorer för att göra ett försök, just nu kommer jag inte på vem, men någon som var/är rätt aktiv. Efterlysning kanske?
Annars finns det ju exempel på motorer från markutrustning som blivit flygmotorer med viss framgång.