När, var och flp-individ?
Hur gick det för besättning?
/Sven-Erik
![Bild](http://www.flyghistoria.org/image_forum/2012-06-18_002-1011275.jpg)
![Bild](http://www.flyghistoria.org/image_forum/2012-06-18_002-1107563.jpg)
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Hej.Sven-Erik Jönsson skrev:Vilket haveri är detta?
När, var och flp-individ?
Hur gick det för besättning?
/Sven-Erik
Användes väl på SK 6 . 9 och 11.Kjell Franzén skrev:De mörka kronorna långt ut på vingen (syns bäst på andra bilden - förstora!) tillsammans med den gul/röda målningen, kan det inte säga något om tidsepoken?...Kjell
Så rätt så, men av de , med begränsningen 1933-37, finns 10 + kandidater att välja på.Lennart A skrev:Kan inte uttala mig om flygplanstyp (Sk 9 eller Sk 11), efter som man inte kan se om vingarna varit monterade med pilform eller inte. Den gul-röda målningen fanns mellan hösten 1933 och våren 1937 och nationalitetsbeteckningen fram till sommaren 1937. Alltså bör haveriet ha skett före sommaren 1937.
Tyvärr finns det många Sk 9/Sk 11 att välja på...Lennart A
Vid leveransen från England var märkningen svarta kronor på vit rundel. Det finns foton på FV 5110 över engelsk mark publicerat både i Jane´s 1931 och i den senare De Havilland Aircraft since 1909 av A.J. Jackson. (Min upplaga från 1978).Fredric Lagerquist skrev:Jag gissar att haveristen är en Sk 9 eller Sk 11 som målats om till det gul-röda-färgschemat. Detta med tanke på hur kronmärket ser ut, utan vit ring. Även de tre första ASJA-tillverkade Sk 11A var silvermålande från början (levererades i mars 1935, FV-nr 597-599) , men frågan är om man någonsin målade om dem i gult-rött (?).
Resterande Sk 11A levererades i gult-rött av tillverkaren ASJA och bör ha fått kronmärket "svart på vitt" korrekt målade (FV-nr 511-520, 509, 510, 546-553, 589 och 590).
Sett denna form av kronmärkning på Sk 9 tidigare. Ett exempel finns på s.27 i "Kronmärkt", ett annat nedan.
Hej.Fredric Lagerquist skrev:Jag tror också att det havererade flygplanet är en Sk 9. De engelsktillverkade Sk 9 och Sk 11 målades om i gul och rött på Ljungbyhed efter det att nya direktiv kom 1933. I många fall (alla?) verkar det som att man vid F 5 att lägga kronorna på den vita tallriken.
Haveriplatsen tror jag också är Ljungbyhed. Så hur många alternativ finns det 1933 och framåt?
Om man tittar i Karlströms Skolflygplansritningar, det finns 2 utgåvor, så sägs om Sk 9::Lennart A skrev:Kan inte uttala mig om flygplanstyp (Sk 9 eller Sk 11), efter som man inte kan se om vingarna varit monterade med pilform eller inte. Den gul-röda målningen fanns mellan hösten 1933 och våren 1937 och nationalitetsbeteckningen fram till sommaren 1937. Alltså bör haveriet ha skett före sommaren 1937. Tyvärr finns det många Sk 9/Sk 11 att välja på...Lennart A