Hej!
En intressant länk om nedskjutningen av Korean Airlines Boeing
Korean Boeing was shot down in Karelia, Russia in 1978, with a lot of civil passengers on-board. The pilots of the plane had mysteriously altered the route so that came deep inside Russian territory. Two and a half hours they were escorted by Russian jet fighters not responding to any radio contact or visual contact attempts.
http://englishrussia.com/?p=1961#more-1961
Korean Boeing shot down 1978
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 24 feb 2008, 20:31
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Korean Boeing shot down 1978
Carl-Johan Lagerkvist
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
The Korean Boeing
Intressant läsning och intressanta bilder!
Vad var då anledningen till varför den koreanska besättningen ej svarade på varken radio eller visuell kommunikation?
Jag ställer mig lite undrande till varför man tvingade ner planet med hjälp av en "missile". Verkar lite bryskt, även för ryssar.
Om man nu bara ville skada flygplanet, t.ex genom att skjuta bort ena vingspetsen, borde automatkanon varit mer precist. Med mindre risk för att skada passagerare eller övriga delar av flygplanet.
Om det var en IR-robot som avfyrades, skulle den lika gärna kunna sökt sig till en av motorerna. Detonationen skulle i så fall kunnat slita bort stora delar av en vinge, med kraftfulla roll-tendenser och /eller försämrad/utebliven skevroderfunktion som följd. Detta skulle i sin tur leda till försvårad möjlighet till en säker nödlandning eller till totalhaveri.
I detta fall verkar det som att splitter från roboten har trängt in i kabinen och dödat två passagerare. Dock ser det ut som om förvånansvärt lite splitter har träffat den vänstra yttre motorn.
Vad var då anledningen till varför den koreanska besättningen ej svarade på varken radio eller visuell kommunikation?
Jag ställer mig lite undrande till varför man tvingade ner planet med hjälp av en "missile". Verkar lite bryskt, även för ryssar.
Om man nu bara ville skada flygplanet, t.ex genom att skjuta bort ena vingspetsen, borde automatkanon varit mer precist. Med mindre risk för att skada passagerare eller övriga delar av flygplanet.
Om det var en IR-robot som avfyrades, skulle den lika gärna kunna sökt sig till en av motorerna. Detonationen skulle i så fall kunnat slita bort stora delar av en vinge, med kraftfulla roll-tendenser och /eller försämrad/utebliven skevroderfunktion som följd. Detta skulle i sin tur leda till försvårad möjlighet till en säker nödlandning eller till totalhaveri.
I detta fall verkar det som att splitter från roboten har trängt in i kabinen och dödat två passagerare. Dock ser det ut som om förvånansvärt lite splitter har träffat den vänstra yttre motorn.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Korean Air Lines Boeing HL7429 på Aviation Safety Network
Aviation Safety Network har följande om händelsen den 20 april 1978 på sin webbsite med en hel del data.
http://aviation-safety.net/database/rec ... 19780420-1
Sedan har vi den andra nedskjutningen av en KAL den 1 sept 1983 då 269 personer omkom.
http://aviation-safety.net/database/rec ... 19830901-0
/Sven-Erik Jönsson
http://aviation-safety.net/database/rec ... 19780420-1
Sedan har vi den andra nedskjutningen av en KAL den 1 sept 1983 då 269 personer omkom.
http://aviation-safety.net/database/rec ... 19830901-0
/Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 04 jun 2008, 12:03
Man undrar vem det var som inte pratade med vem egentligen. Följande site ger en inte helt ovesäntligt annorlunda bild av händelsen:
http://heninen.net/flight-902/english.htm
http://heninen.net/flight-902/english.htm
Om det stämmer så är det för mig tämligen häpnadsväckande att som på englishrussia (och wikipedia för den delen) överhuvudtaget beskriva händelsen utan att ens nämna detta.According to words of liner commander Kim Chang Ky, the interceptor approached his plane from the right side (the ICAO rules demand that it such cases the interceptor should approach intruder from the left side). Kim Chang Ky declared that he lessened plane speed and switched on landing lights, that meant that he was ready to follow the interceptor for forced landing. Attempts of the Boeing commander to contact with the interceptor on 121.5 MHz were fixed by Rovaniemi (Finland) airport control tower. Soviet official statment was that the plane did not follow the demand for forced landing.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: The Korean Boeing
Jag har bara hört talas om händelsen som ju verkat väldigt bisarr, men när jag nu ögnar några av de texter som det hänvisas till, så får man intrycket att jaktplanpiloterna såg att det var ett trafikplan, men att man på högre befälsnivå inte insåg eller i varje fall inte trodde detta, och till sist lydde piloterna order. Ungefär så.Emil Lindberg skrev:
.............
Jag ställer mig lite undrande till varför man tvingade ner planet med hjälp av en "missile". Verkar lite bryskt, även för ryssar.
......
Även fallet med 747:an utanför Korea handlade om felidentifiering. Det var väl så att man i Sovjet var van vid amerikanska militära inträngningar eller försök/provokationer och utgick från att det även nu handlade om sådant.
Lars S, spekulerande