Mitt eget flyghistoriska intresse har nog kostat mig 100 000 timmar och närmare en miljon kronor, det fick jag fram när jag summerade häromdagen, dock mest till den civila sidan. Jag har nog gjort mer än de flesta, mest i bakgrunden dock, för att hålla historiska flygplan i luften. Jag har haft många fingrar med i att flygplan från Tummelisan till ex-mil jet flyger/eller har flugit civilt i Sverige.
Kjell
Nu är det ju så att Mikael Parr är CFVM och därmed den som är ytterst ansvarig (och får lön därefter) för de beslut som fattas hos FVM. Därför har jag svårt att känna sympati för argument som "sparka på den som redan ligger".
Som statstjänsteman har man ramar för verksamheten, direktiv och budget att hålla. jag sympatiserar inte med en del beslut och inriktning på FVM just nu, men det är en pågående trend inom museeivärlden att man ska bort från "prylsamlingar som står och dammar igen".
Om vi på den tiden då jag var engagerad i luftfartsmuseinämnden fått pengar skulle vi haft ett civilt luftfartsmuseum för längesedan. Vi hade ritningar och tomt klara, ritningarna kostade ett flygplan som Björn Lövgren nog fick för billigt, men det var enda sättet att få pengar till arkitekten, och det fanns ingen annan villig köpare i Sverige på den tiden. Inte någon var villig att bidra på den tiden till bygge och drift heller.
F.ö. så ritades redan tidigare en museum på Arlanda av byggnadsavdelningen på Arlanda, det var fullständiga byggnadsritningar, men då Sörensen presenterade planerna (och ritningarna) i pressen så sa regeringen nej, luftfartsverkets intjänade pengar (från bl. a. utländska bolag) fick, enligt internationella överenskommelser, inte användas på ett sådant sätt. Annars var nog detta det närmaste ett civilt luftfartsmuseum som vi någonsin varit och nog kommer att vara tycks det.
En "vitbok" från min sida. Jag röstade inte för att sälja till Björn, men trösten var att han muntligt förband sig att låta utställa flygplanet vid en eventuell temautställning i ett ev. kommande flygmuseum. Dessutom fanns ju ett annat ex i FVM samlingar och dessutom ansågs typen inte spelat så stor roll inom svensk civil luftfart, i grunden militärt flygplan dessutom. Nu har vi facit, flygplanet har gått till England - men det kan nog bli flygande igen!
Intressant också att en sådan museitillskyndare som Nils Söderberg ansåg att ex. mil flygplan som Tiger Moth och Sk 12 inte skulle ta upp plats i ett civilt museum. De var ju aktuella för att spara när han var aktiv i debatten.
Många var tydligen mycket upprörda av Viggenprototypen men ingen har tagit upp frågan om utredningsdirektiven i frågan om ett ev. civilt museum. I Lokinds redogörelse på "Aktuellt och senaste nytt" finner man bl.a. följande:
"I särskilda direktiv har angivits att samlingarna ska minskas (”gallras”) i omfattning för att slutligen bestå av flygplan och andra föremål av särskilt kulturhistoriskt värde.
Enligt utredarens direktiv ska samlingarna i samtliga fyra alternativ minskas i omfattning (”gallras”) d v s ett 20-tal flygplan och annan flygrelaterad materiel av särskilt kulturhistoriskt värde ska skiljas ut för utställningsändamål. Övriga flygplan och föremål ska enligt direktiven avvecklas. En diskussion om detta utredningsdirektiv har begärts. Svensk Flyghistorisk Förening motsätter sig ”gallring” som leder till avveckling eller skrotning av flyghistoriskt värdefulla flygplan och andra föremål."
Den samling som finns nu ska alltså gallras från en redan nu relativt liten samling till storleksordningen av ett av våra privata flygmuseum. Resten ska avyttras eller skrotas!
Var finns folkstormen och alla 6000 medlemmarnas engagemang nu?
Det är mycket bra att SFF i ett tidigt skede motsatt sig utgallring, vilket är en markat skillnad jämfört 37-1 ärendet! Jag förutsätter (och det är ju bristen av detta som i stort hela denna tråd handlar om) att SFF:s representanter (vilka de nu är?) delger alla sina medlemmar (läs vänder på alla brickor) för att finna lösning. Först när vi "allmänna medlemmar" vet omfattning och vad som är aktuellt att försvinna finns möjlighet till analys, konkret handla och omfördela i vårt dagliga flyghistoriska arbete.
Jag har nog gjort mer än de flesta, mest i bakgrunden dock, för att hålla historiska flygplan i luften. Jag har haft många fingrar med i att flygplan från Tummelisan till ex-mil jet flyger/eller har flugit civilt i Sverige.
Med bakgrund av ovan kan vi väl utgå ifrån att du med tillgängliga resurser, ditt enorma engagemang och handlingskraft (vilka i alla fall hos mig givit en stor förhoppning inför framtiden) med full kraft kommer medverka till att en lösning kommer till stånd.
Tycker helt klart att en en diskussion om Arlandasamlingarnas framtid är jätteviktig! En sak är säker: SFF har i den frågan haft en helt annan roll, är betydligt mer engagerat och öppet, jämfört med fallet som denna forumtråd handlar om: Viggen-prototyp 37-1.