Barkarby Fly-In

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Barkarby Fly-In

Inlägg av Stellan »

Någon som vet vilka kärror som kan tänkas dyka upp på Barkarby Fly-In den 7-8 juni, nästa helg? Någon Tiger Moth?

/Stellan
Bernt Olsson
Inlägg: 209
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:46
Ort: Hässelby/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bernt Olsson »

Hej! Jag vet i alla fall att Flygande Veteraners DC-3 Daisy kommer till EAA Fly In Barkarby 7-8 juni. Med detta goda väderläge så kommer nog en hel del flygplan från hela Norden.
Om ingen omprövning sker från politikerna i Järfälla så är det sista gången detta Fly In arrangeras på anrika Barkarbyfältet...Flygklubben är uppsagd från årsskiftet och Sveriges största flygklubb står utan fält. Flygklubben har ansökt om förlängning av avtalet samt uppvaktar andra myndigheter och kommuner om fortsättning av verksamheten.
Tilläggas kan att fältet används också av Frivilliga Flygkåren, en organisation inom totalförsvaret och utför sjöräddningsuppdrag, gränsbevakning, brandflyg med mera i samhället tjänst.

SFF Stockholm kommer ha ett infotält intill DC-3 Daisy. öppet hela dagen lördag 7 juni, välkomna till flyghistoriska Barkarby!

Bernt Olsson
SFF Stockholm
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Stellan (och andra)!

Det brukar ju delta flera hundra flygplan så rent statistiskt är chansen stor att du skall få se en eller flera Tiger Moth. Men jag har inte tillgång till någon inside info och ej heller hittat något genom googling e d. Som man ser av EAA:s lista är många Mothar experimentklassade.

Så kommer jag att tänka på Albert Engströms anekdot om pigan som möter den kärlekskranke Bobban och frågar efter en bagare. "Varför just en bagare?" blir då Bobbans motfråga. Alltså, varför just en Tiger Moth när det finns andra dubbeldäckare som ännu på sent 30-tal nykonstruerades för att se riktigt gammaldags ut. Tillverkaren visste ju vad som gick hem hos militära inköpare. (Detta är dock inget 30-talsexemplar). Tyvärr ser man inte i bilden den lilla hunden som vid ankomstlandningen satt i cockpit iklädd flygarhuva. Vill jag minnas.

2006 deltog åtminstone en Tiger Moth; Moth-konässörerna får berätta vilken individ det var. Sedan kan man ju roa sig med att räkna hur många andra plan som syns i bilden och av vad slag. Den som är i luften är ju lätt...

Mycket finns att se; är man litet flygtekniknörd så gör man förstås ett bildkollage av stjärtar man sett.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 07 jun 2008, 05:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Göran Hansson
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Inlägg av Göran Hansson »

Hej

Det är modernare än så, SE-XPS är en licensbyggd Bücker Jungmann som byggdes i Polen under 90-talet.

Jag hoppas Sveriges enda PO-2(CSS-13) som för övrigt också är licensbyggd i Polen unde 90-talet.

Paul Pinatos Fairchild F24 kommer säkert också.

De senaste åren så brukar antalet flygplan som kommer till Fly-inet var runt 350-400st flygplan.

Hoppas vi ses där

Göran
A real Engine is round
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Det finns vad jag minns flera bildreportage från EAA FlyIn's genom åren om man googlar på webben. Så har evenemanget täckts av SFF under "Aktuellt och senaste nytt" där utdelandet av SFF:s pris uppmärksammas. Se SFF hemsida.

Ett eget enkelt bidrag: http://larssundin.ownit.nu/EAA_2005.htm

Lars S
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Tack för det

Inlägg av Stellan »

Lasse, du har då koll på allt. Utom TM tycks det som... :P

Varför en bagare? Varför en TM? Ja, ibland får jag mina ryck och just nu är jag insnöad på TM och att få dokumentera bäst det går inför modellprojekten mina. Så enkelt var det med det. Vad det gäller bagaren skall grabben ha varit glad att hon inte ville ha mer än så!

/Stellan
Bernt Olsson
Inlägg: 209
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:46
Ort: Hässelby/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bernt Olsson »

Hej Stellan och alla andra Barkarbyintresserade
Jodå det finns minst en Tiger Moth, jag åkte förbi Barkarby idag och då hade SE-AMR landat.
För övrigt räknade vi till ett hundratal flygplan på flightline. Imorgon lördag 7 juni så fördubblas nog den siffran....Bl a kommer Vallentuna Aviatörförening med sin DC-3.
EAA Fly In 2008 väl värt ett besök!
SFF kommer att dela ut "Barkarbypriset" ett vandringspris som delas ut till flygplan med bästa vidmakthållandet av original, restaurering eller replikabygge som håller svensk flyghistoria, civil eller militär, levande och flygande. Vinnande objekt måste var minst 25 år (ej replika) och brukats i Sverige.

T-bana till Akalla eller bil via infart Hägerstalund. Ej via Ikea Barkarby som en medlem frågade via mail idag.
Hälsa gärna på oss i SFF-tältet som vi delar med Flygande Veteraner.
Intill står den glänsande DC-3 Daisy.


Med sommarhälsning
Bernt Olsson
SFF Stockholm
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"