Bildfråga haveri Sk 11
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Bildfråga haveri Sk 11
Vilket haveri är detta?
När, var och flp-individ?
Hur gick det för besättning?
/Sven-Erik
När, var och flp-individ?
Hur gick det för besättning?
/Sven-Erik
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Hej.Sven-Erik Jönsson skrev:Vilket haveri är detta?
När, var och flp-individ?
Hur gick det för besättning?
/Sven-Erik
Står det 63 på vingen eller vilket nr. är det?
Bengt
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Här en detaljförstoring på det som Du tolkar till att det skulle kunna vara 63. Det är tveksamt, sannolikt något annat som syns och jag tror inte att man märkte flygplan-nr här på vingens ovankant. 63 stämmer inte heller mot någon Sk 11 eller Sk 9.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Spryglarna på övervingen (som syns bra på bilderna) är ju vinkelräta mot balkarna/framkanten, alltså är det en Gipsy Moth och ingen Tiger Moth. Det skulle ju kunna vara en civil Moth men det finns ingen märkning på vingen. Ballongdäcken ger att det är en DH 60 T och inte någon tidigare variant av 60 Moth som alla hade smalare däck och större hjul. Alltså bör det vara en Sk 9.
Kjell
Kjell
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Det som syns på vingens ovansida är inte 63 eller något nummer överhuvudtaget utan överdelen av fästet/metallförstärkning för den "Flying wire" som ses hänga ner på bilderna. Bakre fästet syns också tydligt på bilderna. Om bilden förstoras invid tanken går det nog att se sprinten/mekanismen för lossning av främre vingfästet för fällning av vingstället bakåt. Denna anordning finns på DH 60 men inte på DH 82 Tiger Moth.
Kjell
Kjell
Re: Bildfråga haveri Sk 11
En sak till. Det kan noteras att den synliga vingen inte har plywood på framkanten under duken vilket stämmer med DH 60 T/Sk 9. De Tiger Mottar som jag kommit i kontakt med, t.ex. den jag varit med och renoverat har haft plyvood på framkanten, men jag är inte säker på hur det var med Sk 11. I varje fall de första, som var en direkt utveckling ur DH 60 T bör i detta avseende haft samma vingkonstruktion.
Kjell
Kjell
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Jag ska korrigera mig själv innan någon annan gör det. Tänkte inte klart mitt i natten. Och jag som har renoverat både 60, 82 och 87 vingar borde veta bättre. Spryglarna sitter vinkelrätt mot framkant/balkar även på den pilvingade DH 82 Tiger Moth, även om de inte borde göra det av aerodynamiska skäl! Att de gjorde så på prototypen är inte så svårt att förstå om man sett hur denna prototyp togs fram med användning av 60-vingar ooch såg (och med samma typgodkännande, också Tigern betecknades ju 60 T i begynnelsen) men svårare är att förstå varför inte denna rätt lätt korrigerade svaghet rättades under resans gång, det byggde ju i alla fall drygt 8000 exemplar av Tiger Motten. Men det hade väl också att göra med typgodkännandet som ju hämmar både smärre och större modifieringar.
Vad jag menar med svaghet är att luftströmmen vid normal flygning får en mycket konstig profil att strömma över (då duken av dukspänningen dras ner mellan spryglarna) med förmodligen dålig aerodynamisk effekt medan profilen blir rätt på ena vingparet vid vingglidning (och oren flygning) medan det andra paret får en än sämre profil. Om framkanten inte har plywoodklädsel (som på bilderna ovan) blir det ännu värre.
Sedan har jag kontrollerat min uppgift om ballongdäck i min DH-litteratur. Det finns andra DH 60 versioner av senare årgång som även har dessa hjul, alltså inte bara 60T. Ibland finns både ock.
Kjell
Vad jag menar med svaghet är att luftströmmen vid normal flygning får en mycket konstig profil att strömma över (då duken av dukspänningen dras ner mellan spryglarna) med förmodligen dålig aerodynamisk effekt medan profilen blir rätt på ena vingparet vid vingglidning (och oren flygning) medan det andra paret får en än sämre profil. Om framkanten inte har plywoodklädsel (som på bilderna ovan) blir det ännu värre.
Sedan har jag kontrollerat min uppgift om ballongdäck i min DH-litteratur. Det finns andra DH 60 versioner av senare årgång som även har dessa hjul, alltså inte bara 60T. Ibland finns både ock.
Kjell
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Tack Kjell för Din hjälp. Jag skulle gissa att bilden kan vara tagen på Ljungbyhed, men det är en gissning.
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Skall vi enas om en sak?
Är det ett totalhaveri?
eller är det "något" som kunde återuppbyggas?
Bilderna säger nog ,att det är kört för planet , eller?
Haverirer där planet senare visade sig kunna "återbyggas" finns .
Är detta en SK 9 eller en SK 11?
Planen hade ju en tendens att "plumsa ned här o var" i dåtid.
Ljungbyheds trakten är ju ett troligt ställe.
Vilken fpl. typ är det?
Är det ett totalhaveri?
eller är det "något" som kunde återuppbyggas?
Bilderna säger nog ,att det är kört för planet , eller?
Haverirer där planet senare visade sig kunna "återbyggas" finns .
Är detta en SK 9 eller en SK 11?
Planen hade ju en tendens att "plumsa ned här o var" i dåtid.
Ljungbyheds trakten är ju ett troligt ställe.
Vilken fpl. typ är det?
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51
Re: Bildfråga haveri Sk 11
De mörka kronorna långt ut på vingen (syns bäst på andra bilden - förstora!) tillsammans med den gul/röda målningen, kan det inte säga något om tidsepoken?
De blå fårskinnsfodrade overallerna togs väl i bruk i mitten ev 30-talet eller vet någon modellnumret? Måste ju också säga något om tiden!
Motorn mellan hjulen (på bild 1), är det inte en Gipsy II (skorstensmotor) sedd underifrån och propellerflänsen uppåt?
Kjell
De blå fårskinnsfodrade overallerna togs väl i bruk i mitten ev 30-talet eller vet någon modellnumret? Måste ju också säga något om tiden!
Motorn mellan hjulen (på bild 1), är det inte en Gipsy II (skorstensmotor) sedd underifrån och propellerflänsen uppåt?
Kjell
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Användes väl på SK 6 . 9 och 11.Kjell Franzén skrev:De mörka kronorna långt ut på vingen (syns bäst på andra bilden - förstora!) tillsammans med den gul/röda målningen, kan det inte säga något om tidsepoken?...Kjell
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Kan inte uttala mig om flygplanstyp (Sk 9 eller Sk 11), efter som man inte kan se om vingarna varit monterade med pilform eller inte. Den gul-röda målningen fanns mellan hösten 1933 och våren 1937 och nationalitetsbeteckningen fram till sommaren 1937. Alltså bör haveriet ha skett före sommaren 1937. Tyvärr finns det många Sk 9/Sk 11 att välja på...
Lennart A
Lennart A
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Så rätt så, men av de , med begränsningen 1933-37, finns 10 + kandidater att välja på.Lennart A skrev:Kan inte uttala mig om flygplanstyp (Sk 9 eller Sk 11), efter som man inte kan se om vingarna varit monterade med pilform eller inte. Den gul-röda målningen fanns mellan hösten 1933 och våren 1937 och nationalitetsbeteckningen fram till sommaren 1937. Alltså bör haveriet ha skett före sommaren 1937.
Tyvärr finns det många Sk 9/Sk 11 att välja på...Lennart A
Tror nog att "fallet" kan lösas.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Några möjliga flygplan?
DH 82 Tiger Moth, Fv-nr 596, c/n 3141
1937-04-02 Totalhaveri byig vind i förening med olämplig manöver för hävande av studs vid landning i grupp.
DH 82 Tiger Moth, Fv-nr 591
1937-11-23 Totalhaveri, spinn, föraren hoppade på 600 m, fpl slog ned syd Magleröd (Materöd?) Fpl märkt F 5–11.
DH 82 Tiger Moth, Fv-nr 567, c/n 3112
1935-09-06 Totalhaveri vid Eket, Näsbo Härad
DH 82 Tiger Moth, Fv-nr 597
1938-11-28 Totalhaveri Åstorp, fpl märkt F 5–16
Kadett Erik A Larsson och kadett C A Sterky omkom.
Detta haveri skulle enligt ovan vara efter att den gul-röda målningen användes och kan kanske då bortses från.
Vilka av ovan kan sorteras bort som troliga?
DH 82 Tiger Moth, Fv-nr 596, c/n 3141
1937-04-02 Totalhaveri byig vind i förening med olämplig manöver för hävande av studs vid landning i grupp.
DH 82 Tiger Moth, Fv-nr 591
1937-11-23 Totalhaveri, spinn, föraren hoppade på 600 m, fpl slog ned syd Magleröd (Materöd?) Fpl märkt F 5–11.
DH 82 Tiger Moth, Fv-nr 567, c/n 3112
1935-09-06 Totalhaveri vid Eket, Näsbo Härad
DH 82 Tiger Moth, Fv-nr 597
1938-11-28 Totalhaveri Åstorp, fpl märkt F 5–16
Kadett Erik A Larsson och kadett C A Sterky omkom.
Detta haveri skulle enligt ovan vara efter att den gul-röda målningen användes och kan kanske då bortses från.
Vilka av ovan kan sorteras bort som troliga?
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Ytterligare några möjliga haverister
Sk 11, DH 82 Tiger Moth, Fv-nr 5565
Totalhaveri 1934-03-09 vid Bonarp. Kollision vid förbandsflygning, ff gjorde fallskärmshopp från låg höjd och omkom.
Sk 11A, DH 82 Tiger Moth, Fv-nr 518
Totalhaveri 1936-11-03 Brandsberga, Ljungbyhed efter spinn. Ff omkom efter misslyckat fallskärmshopp.
Sk 11, DH 82 Tiger Moth, Fv-nr 5565
Totalhaveri 1934-03-09 vid Bonarp. Kollision vid förbandsflygning, ff gjorde fallskärmshopp från låg höjd och omkom.
Sk 11A, DH 82 Tiger Moth, Fv-nr 518
Totalhaveri 1936-11-03 Brandsberga, Ljungbyhed efter spinn. Ff omkom efter misslyckat fallskärmshopp.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Jag gissar att haveristen är en Sk 9 eller Sk 11 (ej Sk 11A) som målats om till det gul-röda-färgschemat. Detta med tanke på hur kronmärket ser ut, utan vit ring. Även de tre första ASJA-tillverkade Sk 11A var silvermålande från början (levererades i mars 1935, FV-nr 597-599) , men frågan är om man någonsin målade om dem i gult-rött (?). Jag betvivlar det.
Resterande Sk 11A levererades i gult-rött av tillverkaren ASJA och bör ha fått kronmärket "svart på vitt" korrekt målade (FV-nr 511-520, 509, 510, 546-553, 589 och 590).
Sett denna form av kronmärkning på Sk 9 tidigare. Ett exempel finns på s.27 i "Kronmärkt", ett annat nedan.
Resterande Sk 11A levererades i gult-rött av tillverkaren ASJA och bör ha fått kronmärket "svart på vitt" korrekt målade (FV-nr 511-520, 509, 510, 546-553, 589 och 590).
Sett denna form av kronmärkning på Sk 9 tidigare. Ett exempel finns på s.27 i "Kronmärkt", ett annat nedan.
Re: Bildfråga haveri Sk 11
>>DH 82 Tiger Moth, Fv-nr 567, c/n 3112
1935-09-06 Totalhaveri vid Eket, Näsbo Härad >>
Skall väl ha hamnat/kolliderat med ett stenröse.
Inget sådant syns på fotot, men kan kanske vara utanför bilden?
1935-09-06 Totalhaveri vid Eket, Näsbo Härad >>
Skall väl ha hamnat/kolliderat med ett stenröse.
Inget sådant syns på fotot, men kan kanske vara utanför bilden?
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Ju mer jag tittar på bilderna ju mer övertygad blir jag att det är en Sk 9. Jag skrev tidigare att man såg tydligt undersidan på skorstensmotorn men jag menade motorinklädningen på undersidan. Propekkern är helt borta, bara flänsen syns. Jämför inklädningen med bilden som Fredrik skickat in!
F.ö har tydligen haveriet inträffat på eller omedelbart intill ett flygfält då flera personer på ena bilden är flygklädda i fårskinnsoverall (hette inte modellen M/36?) och läderhjälm. Det är knappast troligt att flera åkte iväg till en haveriplats utanför fältet iklädda obekväma flygställ! Egentligen otänkbart, så ett haveri utanför fältets gränser eller dess omedelbara närhet helt kan uteslutas.
Dessutom är det besättning till minst två flygplan vilket tyder på att det var en flygplats med verksamhet med öppna flygplan.
Kjell
F.ö har tydligen haveriet inträffat på eller omedelbart intill ett flygfält då flera personer på ena bilden är flygklädda i fårskinnsoverall (hette inte modellen M/36?) och läderhjälm. Det är knappast troligt att flera åkte iväg till en haveriplats utanför fältet iklädda obekväma flygställ! Egentligen otänkbart, så ett haveri utanför fältets gränser eller dess omedelbara närhet helt kan uteslutas.
Dessutom är det besättning till minst två flygplan vilket tyder på att det var en flygplats med verksamhet med öppna flygplan.
Kjell
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Hej.
Är det någon som har info om haveriet med Sk 9 5557 som gick ner någonstans 1932-09-27.
Ingen omkom och inget fallskärmssprång.
Troligen en del skador på ombordvarande.
Var hände det, samt info om besättningen frågas.
Är det någon som har info om haveriet med Sk 9 5557 som gick ner någonstans 1932-09-27.
Ingen omkom och inget fallskärmssprång.
Troligen en del skador på ombordvarande.
Var hände det, samt info om besättningen frågas.
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Vid leveransen från England var märkningen svarta kronor på vit rundel. Det finns foton på FV 5110 över engelsk mark publicerat både i Jane´s 1931 och i den senare De Havilland Aircraft since 1909 av A.J. Jackson. (Min upplaga från 1978).Fredric Lagerquist skrev:Jag gissar att haveristen är en Sk 9 eller Sk 11 som målats om till det gul-röda-färgschemat. Detta med tanke på hur kronmärket ser ut, utan vit ring. Även de tre första ASJA-tillverkade Sk 11A var silvermålande från början (levererades i mars 1935, FV-nr 597-599) , men frågan är om man någonsin målade om dem i gult-rött (?).
Resterande Sk 11A levererades i gult-rött av tillverkaren ASJA och bör ha fått kronmärket "svart på vitt" korrekt målade (FV-nr 511-520, 509, 510, 546-553, 589 och 590).
Sett denna form av kronmärkning på Sk 9 tidigare. Ett exempel finns på s.27 i "Kronmärkt", ett annat nedan.
Kjell
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Jag tror också att det havererade flygplanet är en Sk 9. De engelsktillverkade Sk 9 och Sk 11 målades om i gul och rött på Ljungbyhed efter det att nya direktiv kom 1933. I många fall (alla?) verkar det som att man vid F 5 skippat att lägga kronorna på den vita tallriken s a s.
Haveriplatsen tror jag också är Ljungbyhed. Så hur många alternativ finns det 1933 och framåt?
Haveriplatsen tror jag också är Ljungbyhed. Så hur många alternativ finns det 1933 och framåt?
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Hej.Fredric Lagerquist skrev:Jag tror också att det havererade flygplanet är en Sk 9. De engelsktillverkade Sk 9 och Sk 11 målades om i gul och rött på Ljungbyhed efter det att nya direktiv kom 1933. I många fall (alla?) verkar det som att man vid F 5 att lägga kronorna på den vita tallriken.
Haveriplatsen tror jag också är Ljungbyhed. Så hur många alternativ finns det 1933 och framåt?
Förutom vad jag nyss frågade om::
Är det någon som har info om haveriet med Sk 9 5557 som gick ner någonstans 1932-09-27.
Ingen omkom och inget fallskärmssprång.
Troligen en del skador på ombordvarande.
Var hände det, samt info om besättningen frågas.
Så hittar jag bara dessa:
1936-08-06, med 5109/ märkt F 5-3, men det sker vid Ryds gård utanför Linköping, samt att man damp ner i en skog.
1936-09-29, 561- F 5-5 :reservoff. havererar vid landningsmanöver efter höjdprov och synes ha förorsakats av materielfel, flygplanet skadades.
Föraren på Ängelholms Lassarett.Haveriet skedde "vid Ljungbyhed"
Om detta sa FV haverikommission dagen efter?? följande utlåtande.
Fel på manöverorganen eller materielen i övrigt har inte förelegat.
Flygplanet är avsevärt skadat.
Så snabbt jobbade Hav. kommisionen i dåtid!
OBS ovanstående är mest tidningsuppgifter ...
Vad har ni om olyckan 1932-09-27 ?
Bengt
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Nu kan det ju finnas ett enkelt sätt att ta reda påt.
Kolla lokaltidningen/arna.
Ofta efter någon dag sen haveriet inträffat kan det finnas en bild.
Skulle gärna emotse vad som hände med haveriet med Sk 9 5557 som gick ner någonstans 1932-09-27.
mvh Bengt
Kolla lokaltidningen/arna.
Ofta efter någon dag sen haveriet inträffat kan det finnas en bild.
Skulle gärna emotse vad som hände med haveriet med Sk 9 5557 som gick ner någonstans 1932-09-27.
mvh Bengt
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Totalhaveri med Sk 9 DH 60T Moth Trainer 5112.
Levererades 11 aug 1931, havererade 1 sept 1931, tot 45,05 flygtimmar. Avancerad flygning i tregrupp, fpl 5106 och 5112 kolliderade, föraren Björn Behm i 5106 omkom, föraren i 5112 Lage Thunberg räddade sig med fallskärm.
Enligt en notering jag har skulle haveriet med 5106 vara det enda dödliga haveri med Sk 9.
Sk 9, Fv-nr 5112 efter haveriet
Bild på Sk 9 med Fv-nr 5109, notera kronmärkning. Enligt notering är detta foto från 1931.
Har tyvärr inget foto med 5557.
Är det övertygande att bilderna överst på den okända haveristen är ett flygplan målat i gul-röda färgschemat?
/Sven-Erik
Levererades 11 aug 1931, havererade 1 sept 1931, tot 45,05 flygtimmar. Avancerad flygning i tregrupp, fpl 5106 och 5112 kolliderade, föraren Björn Behm i 5106 omkom, föraren i 5112 Lage Thunberg räddade sig med fallskärm.
Enligt en notering jag har skulle haveriet med 5106 vara det enda dödliga haveri med Sk 9.
Sk 9, Fv-nr 5112 efter haveriet
Bild på Sk 9 med Fv-nr 5109, notera kronmärkning. Enligt notering är detta foto från 1931.
Har tyvärr inget foto med 5557.
Är det övertygande att bilderna överst på den okända haveristen är ett flygplan målat i gul-röda färgschemat?
/Sven-Erik
Re: Bildfråga haveri Sk 11
Om man tittar i Karlströms Skolflygplansritningar, det finns 2 utgåvor, så sägs om Sk 9::Lennart A skrev:Kan inte uttala mig om flygplanstyp (Sk 9 eller Sk 11), efter som man inte kan se om vingarna varit monterade med pilform eller inte. Den gul-röda målningen fanns mellan hösten 1933 och våren 1937 och nationalitetsbeteckningen fram till sommaren 1937. Alltså bör haveriet ha skett före sommaren 1937. Tyvärr finns det många Sk 9/Sk 11 att välja på...Lennart A
>>Till att börja med (1932-35)var hela flygplanet silverdopat och med svartvitt kronmärke samt övrig märkning i svart. Sidorodret hade blåa och gula fält.På bilderna Sk 9 med det gula och röda färgschemat från perioden 1932-40, här har blått kronmärke utan gul ring redan införts.Från slutet av 30-talet infördes nytt färgschema med pansargrå kropp och orange vingar och stabilisatot>>
Ovanstående tolkar jag som att silverdopat Och gul-rött schema fanns en tid parallelt?
Rätt eller fel?
Beträffande Sk 11 var tydligen de Engelsbyggda silverdopade 1932-35.
mvh Bengt