Bildfråga haveri Sk 11

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Beträffande bilder i samtida tidningar finns tex. en som visar "skrotet" efter kollisionen 1931-11-10, mellan Sk 9 1553 och 2554.
>>Under övningsflygning med flygkårens på Ljungbyhed elever, som fn. genomgå en flygkurs vid första flygkåren i Västerås, inträffade en kollision.......
Det sker över fältet i Hässlö.
Av förarna får underljt. Wennerström "en del skador i huvudet" medan flygläraren fänrik Sundgren synes oskadd.

Bildtexten säger:De havererade maskinerna efter olyckan.
Bilden = "otydlig , mörk, man ser en stjärt i luften , 7 personer runtomkring samt kronmärken å ovansidan en vinge.

Inget liknande Sven Eriks bild.
Samt omöjligt säga ev. annan märkning.

Det vore absolut nödvändigt att veta nått om vad som hände Sk 9 5557 som gick ner någonstans 1932-09-27.
Hittar inget i blaskorna, enda stället som anger det är i Svenskt Militärflyg s. 297.
Lennart kanske vet var det hände?

Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Sen finns det kanske en annan metod att söka.
Hvar 8:e dag, har någon kollat ?

mvh Bengt
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Kjell Franzén »

Jag har ett bestämt minne av att det finns en "Kontakt" med temat Sk 9! Hittar inte mitt eget ev. ex men någon annan har väl samlingar av detta utmärkta organ. Där borde i så fall kösningen finnas.
Kjell
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Skall kolla i eftermiddag,Kontakt hade nr. om både Sk 9 o Sk11.
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Jag frågade om var haveriet med Sk 9 5557 hände som gick ner någonstans 1932-09-27.
Det hände i Bjärslöf, låter Skånskt?.

Enligt Kronmärkt målade F5 om en Sk 11 i aluminium grå kropp och vingar och stabbe i gult..
Troligen samma plan målades senare i mörkt gröngrått.(1933)
1936 levereras fortfarande plan i annan kulör än röd-gul.
Under 1937 sker ändring till att alla lev. röd-gula.

Men de befintliga Motharna börjar inte målas om förrän från 1939
Beträffande Sk 11 fanns en riktlinje (som inte fullt ut tillämpades) och den var att plan tillhörande Stabens Flygavdelning skulle vara silverfärgade medan F5 planen skulle målas röd/gula.
En del av ovan är hämtat från Kontakt.

Det fanns viss motsättning mellan F5 och Flygledningen angående målning och märkning.
Och man tillämpade inte reglerna helt ordermässigt.
Blev vi klokare?
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Finns ett Bjärlöv ca 8 km nordväst om Kristianstad.

/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Har för mig att någon på forumet sagt sig inneha många haverirapporter, om dessa täckte vad Sven söker vore det ju ”bingo”.Dessa innehåller ju ofta många bilder.!

Har ett tag ”samlat” på tidningsurklipp över haverier.
Beträffande här sökta olyckor saknar jag närmare upplysningar.

Haverier med Sk 9 som jag inte har någon tidningsnotis om är::
1932-09-27…5557… vid Bjärslöf

Sk 11,11A
1936-01-11…eller-01-10….6511… vid Barkarby
1936-10-27….5566…. vid Näsbyfältet Skåne?
1937-04-02….5596…. vid F5
1939-02-22….5598… eller hände det 1938-02-22?...Grangärde , Dalarna

Skall vi även ta Sk 7 saknas närmare uppgifter om.
1930-12-14….nr 51..vid Sjögestad utanför Linköping.. blev senare SE-ADZ.(inte mycket kvar av ursprunget)
1936-04-17….552 vid Barkarby

Värt att notera är nog att i vissa fall är datumen något osäkra eller felaktiga, därav ej hittade.
Har någon vidare info vore det värdefullt …Och kan ju bidra till ev.” lösning” av fallet vi försöker lösa.

Mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kjell Franzén skrev:Ju mer jag tittar på bilderna ju mer övertygad blir jag att det är en Sk 9. Jag skrev tidigare att man såg tydligt undersidan på skorstensmotorn men jag menade motorinklädningen på undersidan. Propekkern är helt borta, bara flänsen syns. Jämför inklädningen med bilden som Fredrik skickat in!

F.ö har tydligen haveriet inträffat på eller omedelbart intill ett flygfält då flera personer på ena bilden är flygklädda i fårskinnsoverall (hette inte modellen M/36?) och läderhjälm. Det är knappast troligt att flera åkte iväg till en haveriplats utanför fältet iklädda obekväma flygställ! Egentligen otänkbart, så ett haveri utanför fältets gränser eller dess omedelbara närhet helt kan uteslutas.

Dessutom är det besättning till minst två flygplan vilket tyder på att det var en flygplats med verksamhet med öppna flygplan.
Kjell
Tänkte citera lite av vad tidningar skrev om kollisionen 1934-03-09.
Det var en div. bestående av 3 tregrupper, 2 av planen kolliderar,det är
5565 och 5595, varav det förra totalhavererar och en pilot dör pga av att han hoppar på för låg höjd.
Plan 5595 landar i omedelbar närhet av det störtade planet.
Platsen var Bonarp.

Kan förkara så många flygare på platsen enligt ett av fotona.
Men nu var det i detta fall Sk 11:or så...?

Tillägg::Tycker ni att vissa uppgifter Inte stämmer....så stämmer det!..(beträffande vissa datum)
Kontakt o Sv. Militärflyg kontra Memorial o Hopp i nöd o lust
Har valt de senare då de oxså stämmer med vissa pressuppgifter

mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Bengt Ekbladh »

ÄR övertygad om att det efterfrågade haveriet och därmed säkert
liknande foton finns i det planets haverirapport.

Vill ingen på forumet delge (som har rapporterna ..!)
så kommer åtminstone jag så småning om att hitta det, tar säkert tid , men...ja vadå ett sådatn "nersläpp" bör väl beskrivas närmare?

tills vidare ...mvh Bengt
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack Bengt, jag är mycket tacksam för Dina ansträngningar att finna någon bekräftelse på vilket haveri detta är.
Det är kanske fler som tar del av senaste inläggen efter helgerna, och vi får kanske mer uppgifter då.

/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Sven-Erik Jönsson skrev:Tack Bengt, jag är mycket tacksam för Dina ansträngningar att finna någon bekräftelse på vilket haveri detta är.
Det är kanske fler som tar del av senaste inläggen efter helgerna, och vi får kanske mer uppgifter då./Sven-Erik
Ja där ser man !...?
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Jag har idag i ett helt annat fotoalbum funnit samma bild som den först inlagda med notering "aspirant Lennart Nilssons haveri". Har letat i boken "Hopp i nöd och lust" samt i Bo Widfeldts bok "In Memoriam" men inte hittat något.
/Sven-Erik
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Leif Fredin »

Hej!

Sk 11 nr 596,
Haveri 1937-04-02 vid Ljungbyhed
Förare:Kadett E. Lennart Nilsson
Orsak till haveri: Byig vind i förening med olämplig manöver för hävande av studs vid landning.

Skador flygplan: Totalhaveri.
Skador motor: Främre cyl. skadad samt diverse smärre skador.
Skador besättning: -
Beräknad repkostnad: 11000:-
Märkning 5-15

Leif Fredin
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Stort Tack Leif för Din hjälp. Det är alltid så mycket roligare när man har omständighet och fakta om ett foto och det har vi nu.
Flygplanet ser dock totalkvaddat ut, men man riktade väl upp kroppen och ersatte vingarna med nya. På den tiden fick man tycligen mycket för pengarna.
Och tack Alla som försökt hjälpa till.
/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Sven-Erik Jönsson skrev:Stort Tack Leif för Din hjälp. Det är alltid så mycket roligare när man har omständighet och fakta om ett foto och det har vi nu.
Flygplanet ser dock totalkvaddat ut, men man riktade väl upp kroppen och ersatte vingarna med nya. På den tiden fick man tycligen mycket för pengarna.Och tack Alla som försökt hjälpa till./Sven-Erik
Sorry Sven-Erik.
Sk 11 nr 596 kasserades 1937-05-11 med ca 1250 flygtimmar.
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 20 jan 2013, 00:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveri Sk 11

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Helt rätt Bengt!
Läste dåligt i hastigheten, det framgår av Leifs svar att det var totalhaveri, det var väl motorn som fått smärre skador frånsett en cylinder.
Förvånansvärt att det inte blev personskador som rapporterades.
/Sven-Erik
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"