Julgransflygning!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Henrik Bergman
Julgransflygning!
F 7:s 2:a division planerar för att genomföra julgransflygning torsdagen den 13 december. Ett förbehåll är som alltid väderförutsättningarna, men om allt går som det ska och vädrets makter står flottiljen bi så startar man från Såtenäs någon gång mellan 14.00 och 14.30 för att flyga genom större delen av Västra Götalands län. "Julgranen" är också den sista officiella flygningen med JAS 39 A och B vid flottiljen.
Planerad färdväg är: Skara-Skövde-Karlsborg-Lidköping-Trollhättan-Vänersborg-Göteborg-Grästorp,
innan man slutligen landar igen på Såtenäs cirka kl. 15.30.
Planerad färdväg är: Skara-Skövde-Karlsborg-Lidköping-Trollhättan-Vänersborg-Göteborg-Grästorp,
innan man slutligen landar igen på Såtenäs cirka kl. 15.30.
- Niklas Adolfsson
Re: Julgransflygning!
Kul, men tyvärr fel sida Vättern för min del! :(
Nån som vet om en likadan planeras över Östergötland? (Flygskolan?)
[ Postad med iPad ]
Nån som vet om en likadan planeras över Östergötland? (Flygskolan?)
[ Postad med iPad ]
-
Blev passerad av årets bästa julgran strax efter tre när de flög över Alingsås på föredömlig höjd, vackert!
Synd bara att man ser så lite av flygvapnet i luften numera..
Hoppas på lite fina fotografier på granen, 105an var ju med också!
Synd bara att man ser så lite av flygvapnet i luften numera..
Hoppas på lite fina fotografier på granen, 105an var ju med också!
-
Ingen aning om Flygskolan,men dom kör ju alltid samma gamla vanliga varv Bor i fel hörn av Östergötland så att säga om man vill se flygande julgranar. Mvh David
- Emil Lindberg
-
Ingen gran över E-län http://www.corren.se/ostergotland/linko ... tikel.aspx Mvh David
- Tony Damberg
- Kontakt:
Några bilder från årets julgransflygning, tyvärr mycket brus på grund av att det snabbt slog om från soligt väder till mer disigt väder då planen flög in över F 7 för landning:
God fortsättning på jul- och nyårshelgerna
önskar
Tony Damberg
/Vargön
God fortsättning på jul- och nyårshelgerna
önskar
Tony Damberg
/Vargön
Hej och god fortsättning
Vilka individer(Tillv,nr) var det som gjorde denna sista JasA/B flygning? Någon som vet för det kan väl inte vara hemligt?
Vad händer med dessa flygplan, Blir de förrådställda som reservmaskiner, eller nedplockade för att vara delar till kommande ombyggnader till C/D enheter eller något annat alternativ,?
Någon som vet ?
Ulf
Vilka individer(Tillv,nr) var det som gjorde denna sista JasA/B flygning? Någon som vet för det kan väl inte vara hemligt?
Vad händer med dessa flygplan, Blir de förrådställda som reservmaskiner, eller nedplockade för att vara delar till kommande ombyggnader till C/D enheter eller något annat alternativ,?
Någon som vet ?
Ulf
-
Hej!ulf skrev:Hej och god fortsättning
Någon som vet ?
Ulf
Vilka individer som flög (mer än 39807 och 39131) vet jag tyvärr inte men även jag är nyfiken på om någon har information om det?
Angående framtiden för de här flygplanen så låter det mest sannolikt av vad jag sett och hört att de kommer demonteras och att delar från dem sedan kommer användas för att bygga nya 39C och D individer.
Personligen tycker jag det vore väldigt bra om åtminstone en 39A och en 39B sparades.
Mvh
Emma
- Tony Damberg
- Kontakt:
Dessa individer har jag fotograferat efter julgransflygningen den 13 december 2012:
39807 (svartmålad översida och fena, med 3. FU-kompaniets fågel Fenix på fenan
39131 (målad i "Viggenkamouflage)
39810
39811?
39203
39204
39813
39205
SAAB 105, fena märkt "21"
samt ytterligare två individer som jag ej kunnat identifiera
hoppas det kan vara till någon hjälp,
med vänliga hälsningar
Tony Damberg
/Vargön
39807 (svartmålad översida och fena, med 3. FU-kompaniets fågel Fenix på fenan
39131 (målad i "Viggenkamouflage)
39810
39811?
39203
39204
39813
39205
SAAB 105, fena märkt "21"
samt ytterligare två individer som jag ej kunnat identifiera
hoppas det kan vara till någon hjälp,
med vänliga hälsningar
Tony Damberg
/Vargön
-
Julgranen har börjat "barra". I går, den 30/12 klockan 15.07 passerade två 39:or Landskrona, riktning söderut. Jag skriver "två 39:or" då antalet är rätt men någon "rote" var det inte. De verkade mest leka.
Hej
Tack för ditt svar. Det verkar således vara den första individen i delserie 2 ,A-modellen (131) som har många timmar.Tror jag såg en uppgift för ganska länge sedan, att den hade passerat 2000 timmar. Sedan är det 3 maskiner (203,204,205) som hör till de sist tillverkade. Den sista A-individen är 206.
Jag gissar att de kommer att få olika "slutdestinationer", med tanke på att de senast tillverkade säkert har mycket mindre flygtimmar och har ett nyare Fadec-system och säkert andra modifieringar som införts under årets lopp. Är det någon som vet vart de tar vägen om det nu inte är en hemlighet jag frågar om.
Gott nytt år till er som gör denna hemsida så intressant att läsa och följa
Ulf
Tack för ditt svar. Det verkar således vara den första individen i delserie 2 ,A-modellen (131) som har många timmar.Tror jag såg en uppgift för ganska länge sedan, att den hade passerat 2000 timmar. Sedan är det 3 maskiner (203,204,205) som hör till de sist tillverkade. Den sista A-individen är 206.
Jag gissar att de kommer att få olika "slutdestinationer", med tanke på att de senast tillverkade säkert har mycket mindre flygtimmar och har ett nyare Fadec-system och säkert andra modifieringar som införts under årets lopp. Är det någon som vet vart de tar vägen om det nu inte är en hemlighet jag frågar om.
Ulf
-
ulf skrev:Hej
Ulf
39131 passerade 2000 flygtimmar 2010 ( http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuell ... ta-Gripen/ ) och hade åtminstone fram till slutet av Augusti 2012 (senaste tillfället jag såg flygplanet) samma målning som på bilden i artikeln. Exakt hur många flygtimmar 131 har hunnit få ihop innan sista flygningen vet jag inte.
Så vitt jag vet kommer flygplanen fördelas mellan de olika flottiljerna. Ett par av dem är redan flyttade från F7.
Jag får också passa på att önska ett gott nytt år
/Emma
- Emil Lindberg
För att invänta demontering vid Försvarsmaktens flygverkstäder ja.Emma Persson skrev:Så vitt jag vet kommer flygplanen fördelas mellan de olika flottiljerna. Ett par av dem är redan flyttade från F7.
-
Emil Lindberg skrev:För att invänta demontering vid Försvarsmaktens flygverkstäder ja.Emma Persson skrev:Så vitt jag vet kommer flygplanen fördelas mellan de olika flottiljerna. Ett par av dem är redan flyttade från F7.
Tack för förtydligandet så det inte blir några felaktigheter i informationen . För att även förtydliga mitt förra inlägg så menade jag inte att flygplanen skulle användas vidare på flottiljerna. Det jag menade var att vissa 39A och B kommer/har redan flyttats för att, precis som du säger, demonteras (jag nämnde demontering som mest sannolik framtid för planen i tidigare inlägg).
Mvh
Emma