Teknikland i Östersund är räddat!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bernt Olsson
Kontakt:

Teknikland i Östersund är räddat!

Inlägg av Bernt Olsson »

Teknikland i Optand med Jämtlands flyg & lottamuseum fortsätter som vanligt i sommar!
Länsmuseet Jamtli har nu genom Landstingets försorg köpt Tekniklands fastigheter och nu kan
verksamheten fortsätta! Efter all bedrövelse med Tillväxtverket, konkurs etc.
Teknikland ingår i Sveriges militärhistoriska arv och har
förutom flygmuseet ett bra militärmuseum med jämtländsk militärhistoria från A4, I5 och F4.
Jämtlands flygmuseum, som SFF Jämtland/Härjedalen byggt upp, har för övrigt fått en exklusiv
utmärkelse Recommend Museum från "Federation Aeronautiqe Internationale"
Dessutom har Jemtlands Veteranbilklubb en egen hall med veteranfordonsrariteter.
Optand bjuder även på intressanta omgivningar, en flygbas från 40-talet (fält 26) med
ladvärn kvar. Det var även vägbas på 90-talet,på intilliggande E 14/45, med taxibanor kvar.
Så det finns mycket att titta på för en flygintresserad.
Väl värt ett besök!

http://www.teknikland.se/
Bengt Ekbladh

Re: Teknikland i Östersund är räddat!

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Låter ju toppen!
Bara att grattulera.
Hoppas inget går snett bara.
Bengt
ecafrze

Inlägg av ecafrze »

Enligt uppgifter på Tekniklands Facebooksida så är Viggenhallen köpt av SFF? Stämmer detta? Jag undrar nämligen om det inte är Jämtlands Flyghistoriska Förening som köpt den..?
Fredrik Zetterberg
Användarens profilbild
Lennart Berns

Inlägg av Lennart Berns »

Det handlar säkert om SFF regionavdelning Jämtland/Härjedalen. Någon Jämtlands Flyghistoriska Förening känner jag inte till. Men hur som helst är det bra att detta till slut rett ut sig! Vi står i stor tacksamhetsskuld till dem som jobbat för den här lösningen, inte minst ledningen för SFF-J/H! SFF har genom åren sponsrat vingen till Norseman, PS 41:an och en monitor i Viggenhallen, om jag nu minns rätt, skönt att de även framgent kan avnjutas på ort och ställe.
ecafrze

Inlägg av ecafrze »

Ja, det är en rejäl lättnadens suck! Även om jag faktiskt inte varit där än, men det ska bli så fort jag bara kan. Har bara hört gott om det.

Tack för klargörandet, Lennart. Jag misstänkte att det var så som du beskrev, men det hade inte gjort mig något om SFF hade deltagit aktivt i räddningen, tvärtom!
Fredrik Zetterberg
Bernt Olsson
Kontakt:

Inlägg av Bernt Olsson »

ecafrze skrev:Enligt uppgifter på Tekniklands Facebooksida så är Viggenhallen köpt av SFF? Stämmer detta? Jag undrar nämligen om det inte är Jämtlands Flyghistoriska Förening som köpt den..?
Det är lokalregionen SFF Jämtland/Härjedalen som köpt Viggenhallen, den ligger på deras mark också.
När det gäller namnet "Jämtlands Flyghistoriska Förening" (som finns bl a på Tekniklands hemsida) så får mina jämtlandskompisar svara, tror det var något med bildandet av Teknikland...

Med vänlig hälsning
Bernt Olsson
Användarens profilbild
Per Björkqvist

Inlägg av Per Björkqvist »

Ett litet klargörande om dagsaktuellt läge kan ju vara på sin plats :D !
Vad gäller namnet på föreningen så är det precis som Bernt skriver...SFF J/H=Regionavdelning Jämtland/Härjedalen.
Att det står så där på Tekniklands hemsida är direkt felaktigt, och i princip en gissning av ledningen på vad en av fd delägarna egentligen har för organisationsnamn!!
Som det ser ut idag...så har Jamtli(Länsmuseet) köpt marken som är på "den andra sidan vägen"(garnisonsmuseum och veteranbilsmuseum) och tänker fortsätta att driva det som finns där, som Teknikland,inklusive Kronan-byggnaden som är reception/entré-café mm.
Om SFF J/H kommer att delta i samarbetet är inte bestämt och inte heller i vilken omfattning.
Det kan innebära att Jämtlands Flyg-och Lottamuseum återuppstår och körs i helt egen regi av regionavdelningen.
Vad gäller Viggenhallen så väntar SFF J/H på klartecken från konkursförvaltaren om att få köpa loss denna...och detta klartecken borde komma vilken dag som helst.
Detta är i stora drag det som gäller för Läget I Stort!
Olsson

Inlägg av Olsson »

Bara ett litet klarläggande. "Jämtlands Flyghistoriska Förening" är det ingen av oss som känner till, det får Teknikland stå för. Sedan är inte köpet av Viggenhallen klart. Jag pratade med konkursadvokaten i går, och fortsättning följer kommande vecka. Så i slutet på nästa vecka så finns det förhoppningsvis besked. Mycket av den information som förekommit har varit felaktig, men vi ska försöka att komma med utförligare information när allt är klart.
/Bertil Olsson
Olsson

Inlägg av Olsson »

Hej Pelle
Tydligen så skrev vi svar samtidigt, men våra tankar var väldigt lika.
/Bertil
Användarens profilbild
Per Björkqvist

Inlägg av Per Björkqvist »

Hej Bertil!
Ibland blir det som det blir!
Det ska bli spännande att se vart detta leder...men bra kommer det att bli, det håller jag bägge tummarna för.
Bernt Olsson
Kontakt:

Inlägg av Bernt Olsson »

Tack för klargörande från SFF J/H! Regionavdelningen gör ett enastående jobb och hoppas alla bitar faller på plats
och det blir rejält med besök på flygmuseet nu i sommar!
Jag borde ha skrivit när jag startade denna tråd i onsdags "enligt Länstidningen, Östersundsposten och Teknikland på Facebook"
där jag hämtade uppgifterna om Viggenhallen bl a.
Nåväl, man blir så ivrig att nå ut med goda nyheter till Forumläsarna och de presumtiva besökarna. Efter allt elände vi har läst om.

Om det är någon som undrar varför jag som bor i Hässelby är så intresserad och vurmar extra för detta flygmuseum inkl
krigsflygfältmiljön runtom så beror det på att jag följt med utvecklingen sedan Hans Björkqvist och SFF J/H startade det hela 1994.
Dessutom är jag jämtlänning och vistas mycket på hemmagården i Ragunda, så det har blivit många Optandbesök. Även med gruppresor
med Flygande Veteraners DC-3 Daisy.

Bästa hälsningar
Bernt Olsson
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"