Bokstavsmärkning av FV flyg
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Björn Bäcklund
Bokstavsmärkning av FV flyg
Fanns det något fastställt mönster för hur flottiljerna individmärkte planen under "bokstavsepoken"? Att färgen på bokstaven anger vilken division den tillhör är ju klart men hur var det med bokstäverna i sig. Satt och tittade i Tunnanboken för att se om jag hittade något mönster. Jag hade alltid trott att varje division hade plan märkt från A till H eller hur många plan nu en division hade men sen kom jag att tänka på att det ju funnits plan med bokstäver högre i nummerordningen.
Eller låg flottiljens alla plan bokstavsordning med en bokstav knuten till ett visst plan och att man sen bara ändrade färgen på bokstaven beroende på vilken division den tillhörde. Det skulle kunna förklara att man hade två st A på F3 men i olika färg. Men då skulle inte dessa två kunna tjänstgöra på samma division så det verkar också osannolikt. Jag kan inte finna någon logik i det hela.
Eller låg flottiljens alla plan bokstavsordning med en bokstav knuten till ett visst plan och att man sen bara ändrade färgen på bokstaven beroende på vilken division den tillhörde. Det skulle kunna förklara att man hade två st A på F3 men i olika färg. Men då skulle inte dessa två kunna tjänstgöra på samma division så det verkar också osannolikt. Jag kan inte finna någon logik i det hela.
- Fredrik Lager
Re: Bokstavsmärkning av FV flyg
Det där med märkning är en svårbegriplig soppa vars regler jämt och ständigt ändrades! :)
Ett tips är dock att införskaffa den utmärkta boken "Kronmärkt", vars författarduo jag i skrivande stund tyvärr glömt namnet på.
Boken finns relativt billigt hos bl.a. Adlibris.
[ Postad med iPhone ]
Ett tips är dock att införskaffa den utmärkta boken "Kronmärkt", vars författarduo jag i skrivande stund tyvärr glömt namnet på.
Boken finns relativt billigt hos bl.a. Adlibris.
[ Postad med iPhone ]

Varför fråga, får ändå inga svar..
Björn, har läst och krafsat i mig i huvudet men jag finner egentligen inget svar på din fråga i boken Kronmärkt. Kanske författare Hellström läser detta och kan lösa frågans innebörd. Dock verkar det som att man övergick till nummer istället för bokstäver för att lösa problematiken med att behöva märka om vid de tillfällen som flygplansindivider bytte hemmatillhörighet. Så någon logik måste ju funnits. Tror jag...
Man sa/säger att en division bestod av 8 st.plan ,(9 för bomb förband) ”i luften”.= insatsberedd.
OK säg de var märkta A-H.
Men vad gör du om det blir ett ”mank” på säg motorn eller vapnet i ett plan?...
Nu hade varje division ”reservplan”.
Normalt hade en division 18 st.(16) plan totalt.(en 3 divisioners flottilj hade normalt inklusive stabsplan närmare 60 plan. (jämför gärna beställningar, där man se att 60 per flottilj ofta förekommer).
Därmed sagt att de flesta av bokstäverna finns dokumenterade inom samma division.
Bokstäver som sällan/aldrig användes var väl….Q, U,
I ibland. och X.Y,Z fanns väl bara vid F19?
Å;Ä Ö har jag för mig förekommit sparsamt.
Det finns oxså uppgifter att en divisions 1:a levererade plan Inte fick A utan någon annan bokstav, och där har jag ingen förklaring.
Sen var ju en divisions flygplanstyrka inte konstant en längre tid pga. haverier och omfördelningar i FV.
Med detta sagt så förekommer många bokstavsmärkningar per division och är du intresserad av någon viss typ kan man studera dess tabell.
Bengt
OK säg de var märkta A-H.
Men vad gör du om det blir ett ”mank” på säg motorn eller vapnet i ett plan?...
Nu hade varje division ”reservplan”.
Normalt hade en division 18 st.(16) plan totalt.(en 3 divisioners flottilj hade normalt inklusive stabsplan närmare 60 plan. (jämför gärna beställningar, där man se att 60 per flottilj ofta förekommer).
Därmed sagt att de flesta av bokstäverna finns dokumenterade inom samma division.
Bokstäver som sällan/aldrig användes var väl….Q, U,
I ibland. och X.Y,Z fanns väl bara vid F19?
Å;Ä Ö har jag för mig förekommit sparsamt.
Det finns oxså uppgifter att en divisions 1:a levererade plan Inte fick A utan någon annan bokstav, och där har jag ingen förklaring.
Sen var ju en divisions flygplanstyrka inte konstant en längre tid pga. haverier och omfördelningar i FV.
Med detta sagt så förekommer många bokstavsmärkningar per division och är du intresserad av någon viss typ kan man studera dess tabell.
Bengt
Några centrala bestämmelser om vilka bokstäver som skulle användas inom varje enhet fanns, mig veterligen, aldrig. Det var ju också egentligen oväsentligt, så länge kombinationen färg+bokstav var unik inom en flottilj vid varje givet tillfälle.
Sannolikt var det någon verkmästare på Avdelning 6 på respektive flottilj som i praktiken ansvarade för tilldelningen av koderna. Man kan förmoda att olika personer hade olika idéer om hur det skulle skötas på bästa sätt och därför blev det lite olika system på olika ställen, och vid olika tidpunkter. Många började bevisligen på A och jobbade sig uppåt medan andra verkar ha hittat på någon annan sekvens. Vissa flottiljer använde aldrig bokstaven "I" medan andra gjorde det. och så vidare. Jag tror inte det är någon större vits att försöka hitta några övergripande mönster i det hela: det finns helt enkelt inte några.
Att man gick över till nummer 1964 hade vad jag förstår inte så mycket med märkningen som sådan att göra, utan snarare införandet av Stril-60, där tekniken hade lättare att arbeta med nummer än bokstäver.
/Leif Hellström
Sannolikt var det någon verkmästare på Avdelning 6 på respektive flottilj som i praktiken ansvarade för tilldelningen av koderna. Man kan förmoda att olika personer hade olika idéer om hur det skulle skötas på bästa sätt och därför blev det lite olika system på olika ställen, och vid olika tidpunkter. Många började bevisligen på A och jobbade sig uppåt medan andra verkar ha hittat på någon annan sekvens. Vissa flottiljer använde aldrig bokstaven "I" medan andra gjorde det. och så vidare. Jag tror inte det är någon större vits att försöka hitta några övergripande mönster i det hela: det finns helt enkelt inte några.
Att man gick över till nummer 1964 hade vad jag förstår inte så mycket med märkningen som sådan att göra, utan snarare införandet av Stril-60, där tekniken hade lättare att arbeta med nummer än bokstäver.
/Leif Hellström
Det var något i texten på sid 53 som fick mig att förstå det som att man började ändra märkningen innan STRIL 60, sedan står ju kopplingen klarare i texten. Ber om ursäkt om jag missuppfattat något.
Det är sant att det förekom en del experiment redan före Stril-60 men det var först i och med att systemet var under införande som frågan ledde till en mer allmän ändring. Kanske det faktum att Stril-60 var "på g" var en bidragande orsak till att F 1 fick tillåtelse att experimentera, även om det inte står så uttryckligen i handlingarna. Det kanske helt enkelt fanns flera, samtida och goda skäl att gå ifrån bokstäverna.
/Leif Hellström
/Leif Hellström