Haveri med B 17 nr 17017

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9950
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Jag är tacksam om uppgifter om när och var detta haveri har inträffat. Även pilot och orsak är intressant. Har tyvärr ingen möjlighet att fn söka i Krigsarkivet.
Enligt boken om B 17 av Bo Widfeldt/Åke Hall, så godkändes B 17C nr 17017 den 1943-11-19, tillhörde F 12 Kalmar och kasserades 1947-05-12 då typen utgår.
Har flygplanet reparerats efter detta haveri?
/Sven-Erik
Bild
Bild
Bild
Bild
Bengt Ekbladh

Re: Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
B 17C 17017 , samt 7 plan till verkar den 30 januari 1945
ha måst nödlanda pga dåligt väder / bränslebrist
17017 hade då motor 6815

Detta gav en snabbkoll.
Vet ej platsen.
Ej heller om fotona är från detta tillfälle.

Skall kolla mer senare idag.

mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Nödlandningen 1945-01-30 verkar ju inte passa med dina bilder med hänsyn till avsaknad av snö.

17017 hade en oljeläcka i motorn 1944-05-24 och landar.

Har inga fler data här heller tyvärr.

Återkommer om jag hittar mer.
mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Bengt Ekbladh »

17017 verkar inte ha någon flottiljbet. (F12) och ingen förbandsbet.
enbart kronmärke o serienummer.

Bild 1 har kaserner / huslänga i bakgrunden.
Bild 3 har i bakgrunden någon sorts staket / hinder ?

Det kan inte vara någon händelse före leverans?

Bengt
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9950
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Helt klart har haveriet inträffat på ett flygfält. På bild 3 med propellern kan man tydligt se fältmarkering invid staketet. Det finns ingen flottiljbeteckning eller kod på flygplanet på någon av bilderna. Kan det ha varit innan flygplanet levererades? Nog borde väl det ha funnits kod-märkning när det var på förband?
Ser tacksamt fram mot vad det går att komma fram till.
/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kan det vara i Kalmar?
Eller är det Linköping?

Någon som känner igen bakgrunden på bild 1 och 3 ?
Byggnader och staket.

Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Sven-Erik Jönsson skrev:Jag är tacksam om uppgifter om när och var detta haveri har inträffat. Även pilot och orsak är intressant. Har tyvärr ingen möjlighet att fn söka i Krigsarkivet.
Enligt boken om B 17 av Bo Widfeldt/Åke Hall, så godkändes B 17C nr 17017 den 1943-11-19, tillhörde F 12 Kalmar och kasserades 1947-05-12 då typen utgår.
Har flygplanet reparerats efter detta haveri?
/Sven-Erik
Bild
Sticker väl ut hakan lite när jag hävdar att bilden ovan användes i SAAB:s annonskampanj
""Säkrare nödlandning--Buklandning""
Annonskampanjen var bla. införd i Svensk Flygtidning 1944
Bild finns i boken F7 Gripen flottiljen (1996) sid 78.

Jag har inga scann. möjligheter, så kan nån. lägga in annonsen vore det bra som jämförelse för oss.

Skillnaden mellan Svens foto och annonsen är bla.
3-bladig propeller, något stukad är på plats
Motorkåpan hel!
Vingroten oskadd.
Ett huvud syns i cokpit.

Likhet:
Enbart tre kronor märkning.
Kolla rodret vänster vinge.
SAMT husen i bakgrunden---exakt samma "husrad"

Tillkommit är väl lite buskar o gräs.

Nu säger detta ju inte När haveriet ägde rum, men enligt mig är likheten slående.
Returscheringstekninken fanns ju även då.

mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Är det ingen som har tillgång till scanner Och tillgång till ovan/nedan sagda annons?
Så vi kan jämföra "Svens" foto och av mig anförda "likhet" ?

mvh Bengt
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 537
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Lennart Berns »

Bilderna är med 99 % sannolikhet tagna på Saab-fältet. Tycker mig känna igen husen i bakgrunden sedan den tid vi segelflög på fältet i slutet av 1950-talet.
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9950
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack för alla svar och kommentarer!
Jag har tittat på bilden i boken och håller med om att foto i annonsen är taget i exakt samma vinkel mot flygplanet och ser ut att kunna vara samma plats. Det är därför möjligt att man använt det fotot som jag har i denna fråga som utg.mtrl när de skapat annonsen, men eftersom annonsen har rubriken "säkrare nödlandning - buklandning", så kan de inte visa ett så skadat flygplan som detta och därför retuscherat. Vi kan ju konstatera att bilden med största sannolikhet är tagen på Saabfältet. Eftersom fpl inte är märkt med flottiljsiffra och kod så är det möljigt att det inträffat innan flygplanet kom ut på flottilj och blev därför reparerat. Vore ju roligt om någon så småningom kan bekräfta.
/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Sven-Erik Jönsson skrev:........ Eftersom fpl inte är märkt med flottiljsiffra och kod så är det möljigt att det inträffat innan flygplanet kom ut på flottilj och blev därför reparerat. Vore ju roligt om någon så småningom kan bekräfta./Sven-Erik
Tack för bekräftelsen av min "annons-teori"

Om man tittar på leveransdatum på de 77 st. B17C , ser det ut så här.

Provflygplanet 17102 lev. 1942-02- 20 till dåvarande FC.
17203-237 ,också dessa tillverkade i Trollhättan lev. 194303----194308.

Av de som byggdes i Linköping , 17017--17057 lev. alla (Utom 2 st.) 194303--194310.

Undantagen var 17017 0ch 17018 , som lev. 1943-11-08 respektive 1944-09-19

Det troligaste är att 17017 hade en buklandning vid Saab/L just före leverans och därefter måste reppareras.
vad 17018 beträffar , kan ju även "hon" råkat ut för samma sak eller kanske övertagit någon roll 17017 skulle haft?

Svaret ligger hos den som har tillgång till Saab handlingar !

mvh Bengt
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Leif Fredin »

Lite kortfattat vad jag har funnit om 17017.
1942-12-15. Haveri vid provflygning till följd av motorstopp. Inga uppgifter om besättningen.
Reparation påbörjad januari 1943, klar juli 1943. Lades in i serien så leverans blev efter fpl 17057. En del modifiering infördes. Levererat till F 12 1943-11-12 och godkänt av KFF 1943-11-19.

Leif Fredin
Bengt Ekbladh

Re: Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej Leif.

Du har inget "liknande" om 17018 ?

mvh Bengt
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9950
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack Leif för uppgifterna om haveriet med 17017.
/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Bild av annonsen som nämns i inlägget finns nu på FB om B 17

Vet inte om länken dit funkar, men det går ju att söka annars på B17 sidan

https://www.facebook.com/groups/564636356885536/
Bengt Ekbladh

Re: Haveri med B 17 nr 17017

Inlägg av Bengt Ekbladh »

17017:s lite av hennes vidare öden:
17017 var en B 17C alltså med en Piaggio på 1000 hk i nosen.
Hörde till Kalmar flottiljen hela tiden.

1944-05-24 får planet en oljeläcka och måste landa.

1945-01-30 måste planet nödlanda pga. dåligt väder (var? ) Det gjorde även 7 andra plan (hela divisionen?)
17017 hade då motor nr. 6815 monterad.

Finns mera data om 17017 ? i så fall emotses det !
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"