Civilt Luftfartsmuseum - vänförening under bildande!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

ing
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 apr 2009, 08:26

Civilt Luftfartsmuseum - vänförening under bildande!

Inlägg av ing »

Läget idag är att representanter för de tre orterna Arlanda, Skavsta och Siljansnäs i slutet av januari kommer att föredra sina respektive förslag om hur man vill organisera ett civilt luftfartsmuseum för Regeringens utredare, Hans Rode. De tre orterna har valts av utredaren eftersom man på dessa orter har uttryckt intresse av att visa de ”kultur-historiskt intressanta samlingarna inom luftfarts-området”. Om inget av förslagen visar sig möjligt att genomföra återstår ett fjärde alternativ; förrådsställning på annan ort än Arlanda. Låt oss hoppas att detta inte blir aktuellt...

Under februari månad analyseras de olika förslagen och detta kommer att resultera i en rekommendation om placering av flygsamlingarna. I beredningen av de olika förslagen deltar SFF och vi är positiva till förslag, oavsett ort, som uppfyller styrelsens synpunkter som finns på hemsidans Aktuellt och Senaste nytt. SFF har som bekant deltagit i båda de tidigare utredningarna om ett civilt luftfartsmuseum och deltar även i denna tredje utredning, som skall redovisas till Trafikverkets GD Gunnar Malm den 20 mars varefter utredningen överlämnas till regeringen, (Näringsdepartementet), för slutligt beslut.

Ett civilt luftfartsmuseum, oavsett ort, kommer att behöva stort ideellt stöd för att fungera. Det krävs insatser både för renovering och vård av föremål liksom guidning och skapande av utställningar. Många områden lämpar sig för ideella insatser med det kunnande och erfarenheter som finns, inte minst bland SFFs medlemmar. Därför har tankarna om att skapa en Vänförening till ett blivande Luftfartsmuseum väckts inom SFF. Föreningen bör vara nationell, med tanke på att vi pratar om ett nationellt civilt luftfartsmuseum. Praktiskt blir det kanske ändå så att de mest aktiva medlemmarna kommer från närområdet till ett blivande museum, men det finns utrymme för alla, såväl privatpersoner som företag och organisationer.

Här finns ett utomordentligt tillfälle att göra en praktisk och värdefull insats för att den civila luftfartens utveckling i Sverige skall bli tydliggjord för alla. Och för att skapa en entusiasm för flyg och teknik-utveckling bland besökarna. Det är ett upplevelse-centrum för civilt flyg som skall skapas och i detta finns stor plats för insatser från engagerade och kunniga flyg-entusiaster! Med andra ord - som skräddarsytt för SFF-medlemmar!

Om du är intresserad av att gå med i en vänförening till det blivande luftfartsmuseet, hör av dig till SFF kansli, per mail, brev eller telefon!

Stieg Ingvarsson
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Civilt Luftfartsmuseum - vänförening under bildande!

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Kjell Franzén skrev i tråden om "Viggenprototypen skrotad":
av Kjell Franzén » 04 jan 2013, 11:31

Många var tydligen mycket upprörda av Viggenprototypen men ingen har tagit upp frågan om utredningsdirektiven i frågan om ett ev. civilt museum. I Lokinds redogörelse på "Aktuellt och senaste nytt" finner man bl.a. följande:

"I särskilda direktiv har angivits att samlingarna ska minskas (”gallras”) i omfattning för att slutligen bestå av flygplan och andra föremål av särskilt kulturhistoriskt värde.

Enligt utredarens direktiv ska samlingarna i samtliga fyra alternativ minskas i omfattning (”gallras”) d v s ett 20-tal flygplan och annan flygrelaterad materiel av särskilt kulturhistoriskt värde ska skiljas ut för utställningsändamål. Övriga flygplan och föremål ska enligt direktiven avvecklas. En diskussion om detta utredningsdirektiv har begärts. Svensk Flyghistorisk Förening motsätter sig ”gallring” som leder till avveckling eller skrotning av flyghistoriskt värdefulla flygplan och andra föremål."

Den samling som finns nu ska alltså gallras från en redan nu relativt liten samling till storleksordningen av ett av våra privata flygmuseum. Resten ska avyttras eller skrotas!

Var finns folkstormen och alla 6000 medlemmarnas engagemang nu?
I Arlandasamlingarna finns minst 35 flygplan som verkligen är intressanta och värda att sparas och visas i ett civilt luftfartsmuseum. Inom SFF måste vi alla hjälpas åt att kämpa på alla tänkbara sätt, för att ingen hårdare gallring än så får ske. Ett museum med endast 20-tal flygplan skulle aldrig bli särskilt attraktivt för besökare och därmed finns stor risk att ett sådant museum inte skulle överleva i längden.
/Sven-Erik
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Civilt Luftfartsmuseum - vänförening under bildande!

Inlägg av ecafrze »

Räkna med mig! Jag anmäler mig "på plats" nästa jag jag är i närheten av kansliet! Utmärkt initiativ, nu hoppas jag bara att museet hamnar i Stockholm..
Fredrik Zetterberg
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Civilt Luftfartsmuseum - vänförening under bildande!

Inlägg av Mats Averkvist »

ing skrev:Därför har tankarna om att skapa en Vänförening till ett blivande Luftfartsmuseum väckts inom SFF. Stieg Ingvarsson
Det som idag är Arlanda-samlingarna har redan idag en vänförening nämligen Arlanda Flygsamlingars Vänner som idag gör ett fantastiskt arbete med renoveringar, arkivering underhåll osv. Alla är välkomna att bli medlem och delta i detta arbete. Jag ser därför inget behov av att "skapa en ny" vänförening, men hellre att bygga vidare och utveckla den som redan finns.

http://arlandaflygsamlingar.se/
ing
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 apr 2009, 08:26

Re: Civilt Luftfartsmuseum - vänförening under bildande!

Inlägg av ing »

Om Trafikverkets slutliga rekommendation blir att bygga vidare på Arlanda Flygsamling till ett större civilt Luftfartsmuseum, så håller jag med om att det naturliga är att verka för att dagens Arlanda Flygsamlingars Vänner blir en större förening med nationell räckvidd och större resurser. Vi vet ännu inte vad rekommendationen om lokalisering blir, och de olika orterna kommer att presentera sina förslag först i vecka 4.
Tanken är att förmå SFF medlemmar över hela landet att engagera sig för ett civilt luftfartsmuseum, (oavsett var det placeras) och därmed visa upp ett starkt stöd när regeringen slutligen skall agera på Trafikverkets rekommendation. Det skulle också öka chanserna att få in ett större statligt kapital om man kan visa upp ett kraftfullt ideellt stöd till ett civilt luftfartsmuseum, det är min bedömning.
Stieg Ingvarsson
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Civilt Luftfartsmuseum - vänförening under bildande!

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Är detta SFF-utspel förankrat hos Arlanda Flygmuseums Vänner?
Kurt Ivarsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 jan 2013, 09:47

Re: Civilt Luftfartsmuseum - vänförening under bildande!

Inlägg av Kurt Ivarsson »

Stieg Ingvarson slår in öppna dörrar med sitt förslag om en ny nationell vänförening för ett kommande svenskt civilt flygmuseum. En sådan vänförening finns redan - Arlanda Flygsamlingars Vänner (AFV) - med cirka 300 medlemmar spridda över hela landet!
Oavsett var ett kommande museum placras, så kommer Arlandasamlingarna att utgöra grunden, men..den kunskap och den kompetens som AFV byggt upp under mer än 10 års renovering och restaurering av samlingarna kan komma att spolieras vid en eventuell flytt.
Vår förhoppning är att ett kommande museum förblir på Arlanda och att den nu existerande vänföreningen skall växa ytterligare - bland annat med hjälp av SFF!
afv-såklart
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 jan 2013, 13:11

Re: Civilt Luftfartsmuseum - vänförening under bildande!

Inlägg av afv-såklart »

Som medlem av Arlanda Flygsamlingars Vänner står jag förundrad över SFF Stieg Ingvarssons agerande i frågan om Samlingarnas placering och vidare öden.
Ingenting som görs därifrån har någon förankring hos Arlanda Flygsamlingars Vänner. Att bilda en ny vänförening utan att kontakta de närmast berörda är ungefär detsamma som att underkänna den existerande föreningens legitimitet eller berättigande.
Stieg Ingvarsson tycks dessutom sakna kunskap i beslutsordning när han efter ett informellt möte - på ministernivå!!! - kungör att beslut har fattats om placeringen av Arlandasamlingarna i Nyköping. Det är anmärkningsvärt att Stieg Ingvarsson inte går ut och förklarar det felaktiga i hans tidigare inlägg. Jag uppmanar därför Stieg Ingvarsson att göra ett inlägg om den desinformation han har spridit. Det är inget svaghetstecken att medge fel - men det är svagt att inte göra det, när det är rör sig om uppenbar felinformation.

Ulrich Hild
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Civilt Luftfartsmuseum - vänförening under bildande!

Inlägg av ecafrze »

Kära flygvänner,

Det finns väl inga hinder för att SFF (som är en betydligt större förening) gör sitt yttersta för att samla frivilliga krafter till ett civilt flygmuseum? Inte heller sker ju detta i strid med nuvarande vänförening! Tvärtom, om de som anmäler sig frivilliga till SFF (undertecknad inräknad) så småningom slussas in i eller slås ihop med Arlandasamlingarnas vänförening, så är väl endast detta av godo?

Min uppfattning, efter att personligen ha träffat SFF:s ordförande med fler, är att det endast föreligger ett intresse att i möjligaste mån hjälpa till. Således, begrav stridsyxan och se detta initiativ så positivt som det är!
Fredrik Zetterberg
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Civilt Luftfartsmuseum - vänförening under bildande!

Inlägg av Mats Averkvist »

ecafrze skrev:Kära flygvänner,

Det finns väl inga hinder för att SFF (som är en betydligt större förening) gör sitt yttersta för att samla frivilliga krafter till ett civilt flygmuseum? Inte heller sker ju detta i strid med nuvarande vänförening! Tvärtom, om de som anmäler sig frivilliga till SFF (undertecknad inräknad) så småningom slussas in i eller slås ihop med Arlandasamlingarnas vänförening, så är väl endast detta av godo?

Min uppfattning, efter att personligen ha träffat SFF:s ordförande med fler, är att det endast föreligger ett intresse att i möjligaste mån hjälpa till. Således, begrav stridsyxan och se detta initiativ så positivt som det är!
Det är ingen som har något imot SFF:s agerande i det du nämner här. Det som många av oss ifrågasätter är den ignorans som Stieg Ingvarsson uttrycker när han vägrar att inkludera föreningen Arlanda Flygsamlingars Vänner.
afv-såklart
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 jan 2013, 13:11

Re: Civilt Luftfartsmuseum - vänförening under bildande!

Inlägg av afv-såklart »

Att först köra över för att sedan vilja "hjälpa till" är vad jag kallar för bakvänt. Om SFF's medlemmar gör vad som är möjligt för att behålla nuvarande placering av Samlingarna är mycket vunnet - inte minst i kostnadsväg. Tiden det tar för att först bygga upp hangarer, sedan flytta och slutligen placera alla föremålen kommer att fördröja ett möjligt intjänande med många år. Antalet besökare kommer förmodligen inte heller blir så stort, när Samlingarna hamnar i bushen. Men vem vet; kanske utkommenderas SFF's medlemmar att envar en gång per år besöka Samlingarna? ;-) Det skulle ni kunna göra redan här och nu!

Ulrich Hild
ing
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 apr 2009, 08:26

Re: Civilt Luftfartsmuseum - vänförening under bildande!

Inlägg av ing »

Mitt syfte med inlägget är enbart att försöka öka antalet medlemmar som stöder ett nationellt luftfartsmuseum. Ambitionen är ju att bygga på dagens samlingar men med bl a ett utökat öppethållande till 6 heldagar i veckan och med syftet att skapa ett upplevelsecentrum för en bred allmänhet. Detta kräver ett ökat stöd av ideellla krafter! Av ett tidigare inlägg framgår det att jag inte alls exkluderar AFV, tvärtom handlar det ju om att öka antalet stödmedlemmar som kan stötta ett luftfartsmuseum. Om regeringen bestämmer att Arlanda skall fortsätta att vara lokalisering för flygsamlingarna så innebär det ju ett tillskott med nya stödmedlemmar till dagens ca 300 i AFV till en större grupp som kan stötta ett framtida större museum.
v[quote="ing"]Om Trafikverkets slutliga rekommendation blir att bygga vidare på Arlanda Flygsamling till ett större civilt Luftfartsmuseum, så håller jag med om att det naturliga är att verka för att dagens Arlanda Flygsamlingars Vänner blir en större förening med nationell räckvidd och större resurser. Vi vet ännu inte vad rekommendationen om lokalisering blir, och de olika orterna kommer att presentera sina förslag först i vecka 4. Tanken är att förmå SFF medlemmar över hela landet att engagera sig för ett civilt luftfartsmuseum, (oavsett var det placeras) och därmed visa upp ett starkt stöd när regeringen slutligen skall agera på Trafikverkets rekommendation. Det skulle också öka chanserna att få in ett större statligt kapital om man kan visa upp ett kraftfullt ideellt stöd till ett civilt luftfartsmuseum, det är min bedömning.
Stieg Ingvarsson
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"