Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Kenneth Göransson »

Tackar!

Söker ett, t o m i namnet, snabbt (= kortlivat) svenskt flygbolag; I skuggan av inrikesflygets avreglering var det åtgång på bolag. Gick ett i konkurs, kom det snart ett nytt på den svenska flyghimlen. Det jag söker var det första som inte hade egna koncessioner utan flög på operationellt tillstånd. Bolaget både bildades och kursade 1993 och använde totalt fyra maskiner.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Kenneth Göransson »

Det är tyst på svarandes bänk........

Bolaget flög med 4 Saab 340, bl a SE-KUU
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

SE-KUU flögs av bolaget Gotia Shuttle Express 1993. Dessförinnan hade Golden Air stått som innehavare medan man väntade på leverans av SE-KXC. Stod sedan avställt på Linköping från oktober 1992 tills Gotia Shuttle Express tog över det. Ägare var Handelsbanken. 4 mars 1994 avregistrerades flygplanet som exporterat till Malaysia, reg 9M-NSC.
Flygplanet kom sedan tillbaka till Sverige, registrerades 2007-08-28 och innehavare var Braathens Regional AB. Avregistrerades igen 2008-03-06, exporterad till Estland.
Mitt svar är Gotia Shuttle Express.

/Sven-Erik
SE-KUU på Säve, ca september 1993.<br />Foto ur SFF arkiv, Freddy Stenboms donerade samling
SE-KUU på Säve, ca september 1993.
Foto ur SFF arkiv, Freddy Stenboms donerade samling
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Kenneth Göransson »

Grattis! Rätt svar. De tre övriga Saab 340 som användes var SE-KXA, -KXB och -KXC

Sven-Erik: Du tar över spaken!
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Ett guldmärke delades för första gången ut i Sverige år 1944. Fram till november 1968 hade det delats ut till 145 olika utövare av denna flygsport.
Vem var det som erhöll detta första guldmärke och vad krävdes för att erhålla det?
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Mats Averkvist »

Utan att kolla någonstans och rätt ur minnet...

Guld-C diplom och Karl-Erik Övgård?

EDIT: Efter lite grundigare eftertanke så var nog Övgård senare och då blir mitt svar Stig Fägerblad.
Per Svantesson
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Per Svantesson »

Hej!
Jag håller på Åke Gävert.
Han har i alla fall höjden klar med 4570 m!
Mvh
Per S
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Mats har rätt svar med Stig Fägerblad.
Du har dock inte svarat på vad kravet var för att få guldmärket i segelflyg, men det gör jag åt Dig:
Det krävdes höjdvinst minst 5000 m, distansflygning minst 500 km och minst 300 km distansflygning med i förväg angivet mål.

Nu väntar vi på Mats Averkvists fråga.
/Sven-Erik
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Mats Averkvist »

I brist på annat tar jag en fråga från hemstaden...

Vilket år byggdes den s k "Gröna Hangaren" i Norrköping och av vem? Den som Norrköpings Automobil och Flygklubb har idag.

Kan det vara en av Sveriges äldsta hangarer?
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Kjell Franzén »

Hej! Jag vill bara hoppa in mitt i och säga att Sven-Erik har fel när det gäller Guld-C. Rätt svar är 3000 m höjdvinst, 5 timmars uthållighetsflygning och en distansflygning på minst 300 kilometer. 5000 meter höjdvinst, 500 km och 300 km med angivet mål ger vart och ett en diamant på Guld-C:et. Jag har själv Guld-C med två diamanter och jagat den tredje så jag vet men kollade just för säkerhets skull.
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Kjell Franzén »

Mats, det är ju en slamkrypare, menar Du ursprungligt uppförande eller på nuvarande plats?
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Kjell Franzén skrev 25 jan 2013, 21:46

Hej! Jag vill bara hoppa in mitt i och säga att Sven-Erik har fel när det gäller Guld-C. Rätt svar är 3000 m höjdvinst, 5 timmars uthållighetsflygning och en distansflygning på minst 300 kilometer. 5000 meter höjdvinst, 500 km och 300 km med angivet mål ger vart och ett en diamant på Guld-C:et. Jag har själv Guld-C med två diamanter och jagat den tredje så jag vet men kollade just för säkerhets skull.
Det finns kanske olika guldmärken med eller utan diamant. Jag har hämtat uppgiften från Yngve Norrvi's skrift "Segelflyg 68" sida 98.
Själv kom jag aldrig längre än till C-diplom och Segelflygcert innan jag gick över till motorflyg.
/Sven-Erik
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Kjell Franzén »

Nej! Det har alltid varit samma krav och det är guldmärket som är grunden med de lägre kraven sedan kan man bygga på med diamanter, en för varje av de högre prestationerna. Lustigt att Norrvi skrivit fel eller har Du tolkat hans skrift fel. Jag har inte hans bok här just nu men kolla på segelflygförbundets hemsida för rätt uppgifter. Jag har just gjort det för att se om det blivit några ändringar på senare år, men icke!
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Kjell Franzén »

Åter till Mats fråga. Den gröna hangaren uppfördes 1935 och stod då på en plats som nu är ungefär mitt på nuvarande flygplatsområde. Den ägdes av Norrköpings stad så det var väl förmodligen staden som stod som byggherre. När den flyttades till nuvarande plats kommer jag inte direkt ihåg, men det var väl före bygget av den s.k. atlantbanan, d.v.s. i princip nuvarande hårdgjorda bana. Men det kan också vara i samband med denna utvidgning.

Det är väl kanske inte den äldsta hangaren i Sverige men kanske den äldsta som fortfarande används för sitt ursprungliga ändamål!
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kan det ha varit firma K.G. Bergqvist (kan vara felstavat), som bla. byggde hangarer, detta ca 1935.
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Mats Averkvist »

Fel årtal mina herrar. Jo, Kjell jag menar ursprungligen...

Det var staden som höll i plånboken, men vem byggde och faktiskt konstruerade hangaren?

K.G. är riktigt Bengt, men sedan då? Och vad stod K för? Jo, första bokstaven i konstruktörens efternamn. En ursprungsman på flera sätt, inte minst inom xxxxxflyget... Den andre, de var två om det, hade bokstaven G som första bokstav i efternamnet, men han är inte en kändis.

Nu har ni fått många ledtrådar...
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Kjell Franzén »

Jag ska erkänna att fuskade lite men det blev alltså inte rätt ändå säger Du. Enligt praktverket "Svenskt flyg och dess män" så "Dessutom får klubben disponera den av staden byggda hangaren, som för närvarande ...." dessutom "Denna livliga flygverksamhet medförde att hangar- och expeditionsbyggnader redan år 1935 kom till utförande". Om detta inte stämmer så uppfördes expeditionsbyggnaderna när trafiken ökat och hangaren stod klar redan vid invigningen 9 september 1934.

Beträffande konstruktörerna så går jag bet. Antalet x i K:s verksamhet stämmer med "segel" så det kan varit Kipp men han kom inte in i segelflygverksamheten förrän 1936, men å andra sidan var han ingenjör och hade väl ett yrke innan han blev segelflyglärare. Men jag får nog ge mig på andra delen av frågan.
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Firman hette:
Firma K G-Byggnader
Resten verkar svårare.
Bengt
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Mats Averkvist »

Kjell du har svarat riktigt på årtalet och mannen. 1935 och Heinrich Kipp. Det var jag som läste fel årtal i hastigheten... Beklagar...

Helt riktig Firma Bengt.

Här följer utdrag ur mitt pågående bokprojekt om AB Flygplan:

"ÅSSA

1929 kom Kipp till Sverige. ”Egentligen hade han tänkt att fara längre ut i världen, det var mest en ren slump att han råkade hamna vid signalfabriken i Åtvidaberg”, skriver Ewald ”Eggen” Gustavsson i tidningen Flygning. Någon slump var det dock inte!

Åtvidabergs Spårväxlar och Signalfabriks AB, ÅSSA var ett gammalt anrikt företag. Verksamheten startades redan som Vagn- och Fabriks AB i Åtvidaberg 1908. Man tillverkade bl a vagnar och beslagna trähjul fram till 1920-talet. Bilarnas inträde gjorde att den tillverkningen minskade och så småningom upphörde. 1924 övertogs verksamheten av en tysk direktör Vogelgesang från Tyskland. Med följde också en Julius Kümmerle och hans son Julius Jakob ”Julle” Kümmerle. Fadern var Verkmästare och sonen efterträdde honom som sådan 1934. Åren 1924-1987 tillverkades en mängd produkter. Järnvägsväxlar och signalsystem till järnvägar, Smörjapparater till industrin, bl a gjordes sådana till SAAB:s flygplan och bilar. Åssa konstruerade också plåtbyggnader med fackverk i stål. Det var mest sidobyggnader för drivmedelsfordon på militära flygplatser, men också hangarer. De byggde bl a Nordisk Aerotjänsts sjöflyghangar som uppfördes 1937 i Lindö hamn utanför Norrköping. På 70-talet levererade Åssa två helikopterhangarer varav den ena till Västerviks flygplats.
”Julle” hade en kusin i Tyskland - Heinrich Kipp. Kipp besökte sin kusin i Åtvidaberg och fick anställning på Åssa som ingenjör. Han var till en början inneboende hos kusinen och dennes far. Vad han exakt gjorde på Åssa har varit svårt att få reda på då inget arkiv finns bevarat, men han arbetade troligen med konstruktion och ritning, förmodligen av plåtbyggnader. Man minns honom som en aktiv och trevlig person i Åtvidaberg. Kipp var bl a deltagare på en gymnastikuppvisning med redskap på idrottsplatsen och man bedårades av hans skicklighet. Det berättas också bland entusiasterna på nuvarande Åssa industrimuseum om en episod där Kipp och Werner Jüllig kom ihop sig om någonting. Kipp blev då så arg att han tog en rälsbit som han hade på skrivbordet och kastade i golvet. Märket i golvet lär finnas kvar än idag!

KG-byggnader

Till Åssa kom 1933 en ingenjör Karl Erik Grönlund från Linköping. Han och Kipp blev snabbt vänner och efter bara ett år slutade de på Åssa och flyttade båda två till Norrköping och startade firman KG-byggnader. De delade också lägenhet på Gamla Rådstugugatan. KG-byggnader höll till i lokaler på Jungfrugatan 6, på Saltängen, där de hade en verkstadslokal. När Norrköpings flygplats anlades behövde man en hangar och Norrköpings stadsfullmäktige tog beslut om tilldelning av 20 000kr till detta i juni 1935. Hangaren skulle få måtten 15,5 m (portbredd), 14 m djup och ha en fri höjd på 3,2 m. KG-byggnader blev anlitade för uppdraget att bygga denna. Kipp ritade och gjorde beräkningsunderlaget för hangaren under augusti månad. I själva verket fick den måtten 20 x 15 x 4,1 m. Hangaren uppfördes under hösten och invigdes vid en liten cermoni. Hangaren finns fortfarande kvar och kallas i folkmunn för ”Gröna hangaren”. Den disponeras idag av Norrköpings Automobil- och Flygklubb.

Norrköpings Turnförening

I flygklubben fanns också medlemmen och donatorn optiker Otto Neumann. Han hade hört om Kipps färdigheter på det gymnastiska området och de och några andra entusiaster beslutade att starta en turnförening. Kipp blev föreningens turninstruktör. Det första mötet var på Hugos konditori den 28 januari 1935. Det andra mötet ägde rum i herr Neumanns bostad den 18 februari där de beslutade att starta en insamling för att kunna köpa träningsredskap.
Kipp fick i uppdrag att skaffa träningsredskap från Tyskland, bl a ett räck och fyra golvplattor. Senare också en barr. Då klubben saknade ekonomiska medel till inköp gjordes avtal upp med KG-byggnader. Firman köpte redskapen för att sedan hyra ut dem till turnföreningen under två års tid. Därefter skulle redskapen kunna övertagas av föreningen.
I turnföreningen skall Kipp ha gjort en huvudstupa luftfärd som knäckte ett par revben. Det finns dock ingen sjukhusjournal i Norrköpingsområdet som bekräftar detta. Det är möjligt att det inte var så allvarligt. Efter detta lämnade han turnföreningen och lade ner sin själ i segelflyget istället."


Din boll Kjell
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Kjell Franzén »

Tackar!
När jag nyligen letade efter något i flygplatssammanhang så fann jag ett namn som jag aldrig förr hört på en mycket vanlig utrustning. Namnet var "gös" fast i förbindelse med ett annat ord. Benämningen användes tydligen allmänt vid denna tid som sammanfaller med min födelse, d.v.s i slutet av 30-talet. (Quizen är alltså inte när jag är född).

Däremot kan jag ge en ledtråd, utrustningens ena namndel delar namn med ena delen av namnet på platsen där jag just tillbringat 14 dagar och som också delar halva namnet med ena halvan av namnet på en utrustning som förr var vanlig på flygplan. Fast här talar jag om tre olika språk.

Alltså
1 flygplatsutrustningen
2 Var har jag varit
3 flygplansutrustningen
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Kjell Franzén »

Man ska nog inte tro på allt som guider säger på resmålen. Nu när jag googlat lite på ord så hör fråga 2 inte så självklart inte ihop med de övriga namndelarna även om man lätt förleds att tro att det finns ett samband i de latinska språken. Och namnet betyder inte det som guiderna säger heller. Eller som belackarna av platen också tycker.
arne wallen
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av arne wallen »

Har hört ordet gösstake på nånting, kommer inte för mitt liv ihåg vad.
ägare till en Ranger 440
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Kjell Franzén »

Lite närmar det sig. "Gös" i svenskan kommer tydligen från holländskan och är en sjömilitär term och används nog även civilt rätt ofta. Men det var inte rätt som svar på fråga 1.
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Gösen var väl en liten "flagga" som användes rätt tidigt
om de användes vid F2/ Hägernäs frågas men skule inte förvåna.

Har för mig sett något liknande , men just nu Nada..
Vild fantasi..Hansor?

Alltså ...?
1 flygplatsutrustningen
2 Var har jag varit
3 flygplansutrustningen

Kanske det pga. tiden sen ingen respontat du gör en ..vadå?

jag skulle kalla det ett förtydligande !
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Är Kjell Franzén närvarande skulle jag föreslå:
Förtydligande av frågan.
Dålig svarsrespons!
Eller helt enkelt en annan fråga/Quiz !

Quiz :en bygger på "en viss snabbhet" !

Kom igen!
Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"