SE-CFR (2)
Typ: Douglas DC-3A-456
c/n: 13647
Tillverkad år 1943
Fd 42-92864 (USAAF C-47A-15-DK), LN-IAH, LN-IKH ("Hallvard Viking.")
Registrerad 1957-09-21 AB Aerotransport, Bromma
Innehavare 1957-09-21 Linjeflyg AB, Bromma
Avregistrerad 1960-07-28 Sålt till FV, reg.nr 79007 kod F 8-77, F 3-77, F 13-77, F 13-797, överfört till Flygvapenmuséum 1982-12-19
SE-CFR (2), Douglas DC-3A-456
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9941
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: SE-CFR[2] Douglas DC-3C
SE-CFR[2] enligt min DB. Obs! citerade USAAF serial och typ är inkorrekta. Rolf Larsson hade själv inspekterat plåten i kärran 1976 och därmed kunde bekräfta att denna Dakota är c/n 13647 dvs fd 42-93796 som anges av norska LTF i deras dokumentation enligt Kay Hagby.
SE-CFR[2]
Douglas DC-3C
C/n 13647
YoM 1943/44
Ex 42-93706 (USAAF C-47A-25-DK)>(DC-3C)LN-IAH>LN-IKH (Canx 19570921, last reg owner, Det Norske Luftfartsselskap AS, Oslo)
195708xx Res AB Aerotransport, Bromma
195708xx Appl for Reg AB Aerotransport, Bromma
19570921 CofA #1296/70
19570921 Reg CofR #1179 AB Aerotransport, Bromma, Op: Linjeflyg AB, Bromma
19590627 Incident, Bromma Airport, puncture on landing, unquantified damage to landing gear (TAT 18984)
19600705 Purchase Agreement, AB Aerotransport, Bromma/Flygvapnet (KFF)
19600728 Canx sold to Flygvapnet (Tp79) Fv79007>code F8-77>F3-77>F13-77?>F13-797
19810731 (TAT 30918)
19821219 Transfer to FVM (Flygvapenmuseum), Linköping>(Displayed/Left to corrode outside FVM)
Reference credits: Riksarkivet & Kay Hagb'ys "Fra Nielsen & Winther til Boeing 747"
SE-CFR[2]
Douglas DC-3C
C/n 13647
YoM 1943/44
Ex 42-93706 (USAAF C-47A-25-DK)>(DC-3C)LN-IAH>LN-IKH (Canx 19570921, last reg owner, Det Norske Luftfartsselskap AS, Oslo)
195708xx Res AB Aerotransport, Bromma
195708xx Appl for Reg AB Aerotransport, Bromma
19570921 CofA #1296/70
19570921 Reg CofR #1179 AB Aerotransport, Bromma, Op: Linjeflyg AB, Bromma
19590627 Incident, Bromma Airport, puncture on landing, unquantified damage to landing gear (TAT 18984)
19600705 Purchase Agreement, AB Aerotransport, Bromma/Flygvapnet (KFF)
19600728 Canx sold to Flygvapnet (Tp79) Fv79007>code F8-77>F3-77>F13-77?>F13-797
19810731 (TAT 30918)
19821219 Transfer to FVM (Flygvapenmuseum), Linköping>(Displayed/Left to corrode outside FVM)
Reference credits: Riksarkivet & Kay Hagb'ys "Fra Nielsen & Winther til Boeing 747"
Senast redigerad av Paul R Compton den 17 aug 2013, 10:42, redigerad totalt 1 gång.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9941
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-CFR (2), Douglas DC-3A-456
Via Nils Olof Andersson och Håkan Andersson har jag fått denna bild tagen medan den var LN-IKH, innan flygplanet blev SE-CFR.
Tack Nils Olof för att Du lät oss få ta del av bilden.
Tack Nils Olof för att Du lät oss få ta del av bilden.
-
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: SE-CFR (2), Douglas DC-3A-456
Det rör sig här alltså om två ombytta identiteter:
Cn 12712 ex USAAF 42-92864 och cn 13647 ex USAAF 42-93706.
Båda planen konverterades 1945-1946 av Canadair till DC-3A-456 på uppdrag av det Norske Luftfartselskap AS och fick registreringarna LN-IAG repektive LN-IAH. Det var i samband med detta som de bytte identiteter (påmålades fel registreringsbokstäver?) och det har skapat bry efteråt.
Vad vi vet är att ID-skylten på fd SE-CFR visar att det är cn 13647 dvs fd 42-93706 ”som anges av norska LTF i deras dokumentation enligt Kay Hagby”. ”Rolf Larsson hade själv inspekterat plåten i kärran 1976”. (Svensk Flyghistorisk Forum)
Historien för cn 13647 blir då:
USAAF 42-93706 Douglas C-47A-25-DK Skytrain
1945-1946 hos Canadair för konvertering till DC-3A-456.
1946.09.21 registrerad LN-IAH på Det Norske Luftfartselskap AS, döpt ”Nordheim”.
1948.08.01 DNL blir sammmanslaget med SAS. Omdöpt till ”Hallvard Viking”.
1949.04.30 omregistrerad efter skada LN-IKH på SAS.
1957.09.21 omregistrerad SE-CFR på AB Aerotransport (Linjeflyg).
1960.07.28 sålt till Flygvapnet sn 79007.
1982.12.19 till Flygvapenmuseum, Malmen.
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 6700389678
https://www.flickr.com/photos/70364571@N05/15979874411/
Historien för cn 12712 blir:
USAAF 42-92864 Douglas C-47A-15-DK Skytrain
1945-1946 hos Canadair för konvertering till DC-3A-456.
1946.09.21 registrerad LN-IAG på Det Norske Flyselskap AS.
1948.08.01 DNL blir sammanslaget med SAS. Omdöpt till ”Guttorm Viking”.
1948.11.13 omregistrerad efter skada LN-IKG på SAS.
1953.08.21 omregistrerad CF-HGL på Maritime Central Airways
1978.04.21 omregistrerad N37906 på Southern Flyer Inc.
2011.01.21 avregistrerad
Cn 12712 ex USAAF 42-92864 och cn 13647 ex USAAF 42-93706.
Båda planen konverterades 1945-1946 av Canadair till DC-3A-456 på uppdrag av det Norske Luftfartselskap AS och fick registreringarna LN-IAG repektive LN-IAH. Det var i samband med detta som de bytte identiteter (påmålades fel registreringsbokstäver?) och det har skapat bry efteråt.
Vad vi vet är att ID-skylten på fd SE-CFR visar att det är cn 13647 dvs fd 42-93706 ”som anges av norska LTF i deras dokumentation enligt Kay Hagby”. ”Rolf Larsson hade själv inspekterat plåten i kärran 1976”. (Svensk Flyghistorisk Forum)
Historien för cn 13647 blir då:
USAAF 42-93706 Douglas C-47A-25-DK Skytrain
1945-1946 hos Canadair för konvertering till DC-3A-456.
1946.09.21 registrerad LN-IAH på Det Norske Luftfartselskap AS, döpt ”Nordheim”.
1948.08.01 DNL blir sammmanslaget med SAS. Omdöpt till ”Hallvard Viking”.
1949.04.30 omregistrerad efter skada LN-IKH på SAS.
1957.09.21 omregistrerad SE-CFR på AB Aerotransport (Linjeflyg).
1960.07.28 sålt till Flygvapnet sn 79007.
1982.12.19 till Flygvapenmuseum, Malmen.
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 6700389678
https://www.flickr.com/photos/70364571@N05/15979874411/
Historien för cn 12712 blir:
USAAF 42-92864 Douglas C-47A-15-DK Skytrain
1945-1946 hos Canadair för konvertering till DC-3A-456.
1946.09.21 registrerad LN-IAG på Det Norske Flyselskap AS.
1948.08.01 DNL blir sammanslaget med SAS. Omdöpt till ”Guttorm Viking”.
1948.11.13 omregistrerad efter skada LN-IKG på SAS.
1953.08.21 omregistrerad CF-HGL på Maritime Central Airways
1978.04.21 omregistrerad N37906 på Southern Flyer Inc.
2011.01.21 avregistrerad
-
- Inlägg: 1587
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: SE-CFR (2), Douglas DC-3A-456
SE-CFR , Karlstad , foto Kjell Andersson