Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Inlägg av Bengt Ekbladh »

De flesta flottiljerna hade ju någon räddnings / patrullbåt för bla. haveriräddning till sjöss i närheten av respektive flottilj.

Var dessa av en ”standard”typ , eller varierade det mellan flottiljerna?

Jag utgår ifrån att följande INTE hade sådana resurser
F3, F5, F8, F13, F16,
Rätta mig.!

Ovanstående föranlett av notis , sommaren 1962:

>>F15 har nyligen fått byta ut sin ” pansaraktigt krigsmålade båt” mot en som man fått från F2, där den tidigare varit i tjänst>>.Den nya är ”blänkande vit”

>>Den skall huvudsakligen användas som målbogserare för skjutmål till havs och som räddningsfarkost>>

Alltså: någon med ”marin flygbåts information”?
Ex typer , bilder etc.
Bengt

Något reportage har jag sett från någon/några flottiljer, men var?
Per Svantesson
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57

Inlägg av Per Svantesson »

F 21 hade åren efter kriget en snygg Boghammarbåt på c:a 7meters längd. Den var halvdäckad med liten kapp. Två stycken (Volvo)-Penta 6-cylindriga ED på, i bilutförande, på 90 hp snurrade de två propellrarna. Normalt var den förtöjd vi flottiljens brygga i Lulviken(där fanns en gånggrind, som vi modellflygare fick använda för vårt linkontrollflygande).
Båten var snabbast i Luleå i sin storleksklass - men sedan fanns det ju några "galoscher" också. Jag tror att överste von Porat föredrog båt över Södra Fjärden framför bil - det tog mycket längre tid eftersom ångfärjan TRAFIK var inblandad och det var väl stadens långsammaste!
Om man nu minns rätt!
Per S
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 536
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Lennart Berns »

Utan att ha rotat vidare i ämnet minns jag att F 4 och några andra flottiljer hade en Smuggler-version som räddningsbåt, en båt som jag tror konstruerades av SFF f d styrelsemedlem Sigurd Isacson. Räddningsbåtarna försvann successivt och ersattes av helikoptrar. Om någon forskat i ämnet tror jag det skulle vara intressant för många med en artikel i SFT.
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej

F7 har en Targa 31 i mycket fint skick.
Den modifierades för några år sedan, så den uppfyller alla krav för en räddningsbåt.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Mikael Stockman
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:02
Ort: Trollhättan

Räddningsbåt

Inlägg av Mikael Stockman »

Hej!

På 1970/1980-talet hade F7 en gyllene gulbrunaktig plastbåt, försedd med ett stort vackert blågult nationalitetsmärke m/40 som lyste upp fördäckets ovansida. (Kanske var det detta som senare gav idén till att förse de svenska ubåtarna med FV nationalitetsmärke m/40?). ;-)

Denna farkost var av typen "Smuggler" och ryktet sa att det var Vänerns snabbaste båt, vilket kanske ibland behövdes för att hinna fram i tid till haverister i detta stora innanhav och för att jaga bort badgäster från bombmålen innan Viggarnas last gjorde det. ;-)

Några få lyckliga värnpliktiga blev anförtrodda att få göra sin grundutbildning på detta fartyg och fick den fina titeln "båtstyrare". Tror de tillhörde mål- och dukningstroppen. Så småningom byttes denna skönhet ut mot en modernare dito av annan typ.

I Vättern fanns förr i världen en ombyggd (avskalad) fd motortorpedbåt T26 för bevakning od kring bomb-/skjutmål. Borttagningen av onödig vikt gjorde båten mycket snabb. Denna mtb/vedettbåt kan ev ha tillhört F6 eller FMV försöksstation i Karlsborg? Fartyget är nu återbyggt till T26 ursprungsutförande och ett fullt fungerande veteranfartyg.

Såg för ett antal år sedan en "kronmärkt Smuggler" hos en båtfirma i närheten av Karlsborg. Kanske hade den sitt ursprung på F6 eller F7?

/Mvh Mikael Stockman
Mikael Stockman
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:02
Ort: Trollhättan

Sigurd Isacson

Inlägg av Mikael Stockman »

Hej igen!

Sigurd Isacson, som Lennart B nämner ovan, är bland annat konstruktören bakom de framgångsrika fritidsbåtarna "Flipper".

/Mvh Mikael S
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Lennart Berns skrev: ...
Om någon forskat i ämnet tror jag det skulle vara intressant för många med en artikel i SFT.
Jag roade mig med att kika i det gamla forumet där ämnet "räddningsbåtar" också varit uppe. Det verkar som Stig-Arne Jacobson har forskat i ämnet (adress, se Eniro eller nedan). Här några klipp från forumet, det äldsta från december 2002:

- Om någon känner till Flygvapnets räddningsbåtar före Smugglern, i första hand mahognybåtarna från Hjalmar Johansson, Långedrag, men också den föregående plywoodbåten och de små campingbåtarna med utombordsmotor, vore det trevligt att få höra något om tjänstetid för de olika båtarna o s v.

- Hej Stig-Arne! Glöm nu inte bara bort att även Arméflyget haft en egen räddningsbåt. Jag har nämnt detta i boken om Arméflygets historia och det finns t o m en jättestor färgbild på s. 281 på denna båt, som efter förbandets flytt till gamla F 3 Malmen överläts (eller såldes) till Räddningstjänsten (eller vad de nu heter idag) i Nyköping, där den fortfarande lär befinna sig!
Hälsningar
Jan Waernberg

- Som före detta båtstyrare (detta typiskt fyrkantigt militära ord) och båtintresserad är jag intresserad av att komma i kontakt med alla som vet något om räddningsbåtarna, särskilt på F 7. Det gäller i första hand de båtar som kan ha använts före den Traungkonstruerade, Sverrebyggda båten och dess efterträdare, konstruerad av Ruben E Östlund och byggd av Hjalmar Johansson, Långedrag. De båtar som användes på F 7 var en Archimedes campingbåt, en båt av Pettersson/Kristinehamnare och en spetsgattad bohustyp, de båda senare kan ha varit inhyrda. Gamla båtstyrare, även från andra flottiljer, är välkomna på tel 0502-320 09 eller per brev, adress Rösand Skrivaretorp, 544 92 Hjo.

- 610710 var jag inblandad i egenskap av båtstyrare i F 7 räddningsbåt. Vi larmades från en nordligare position i utkanten av riskområdet för Såtenäsmålet. En skogvaktare (tror jag) från Vänersnäs, som förmodligen redan var ute på sjön, hann dock före oss och plockade upp kadetten ur Brandsfjordens vågor. 32:an slog ner på Vänersnäs, där brand uppstod. Brandbilarna hade alltså långt att åka, Såtenäs-Grästorp-Flo-Munkesten-Vänersnäs, men de värnpliktiga njöt förmodligen av att få dundra rakt igenom Grästorp med siréner, rotationsljus och hela härligheten.


Det sista var nog från Stig-Arne J det också.

Lars S
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej!
Fint gensvar.
Någon ”standard typ” verkar inte varit genomgående, eller ?!

Kan man tänka sig att respektive Flottilj Chefer ofta valde lokala alternativ?

När kan de första ha ”dykt” upp ?

Bengt

Sen var det det där :finns bilder?
Bengt Persson
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 aug 2008, 20:19

Inlägg av Bengt Persson »

F6 hade en egen räddningsbåt i alla fall 1990 men kommer
inte ihåg hur den såg ut tyvärr.
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Var räddningsbåtarna bestyckade?
Hur ”skyddades” farkosterna , då de ju ofta låg lite avsides från respektive flottilj?
Även om Hkp fanns/ tillkom , behöll man väl ofta ”flytetygen”?
De första typerna?
Samt vilka flottiljer har inte haft dessa räddningsbåtar?
Bengt
Gander64
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:36

Re: Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Inlägg av Gander64 »

Hej, som "Båtförare" på F6 Karlsborg 1984 - 85, så har jag en del information runt denna "forumtråd". Vi tillhörde Räddningstjänsten på flottiljen, men var fysiskt placerade på FMV för Sjöräddning och skjutmålsbevakning. Mycket riktigt hade det funnits en Smuggler som räddningsbåt, men denna hade bytts ut till en marin variant av Storebro 34. Båten var inte målad i Marinens kamouflagefärg utan helt vit. Ombygganden bestod i att bakom styrhytten fanns ett helt tomt "Lastutrymme" över motorerna. Lastutrymme fanns även under durken. Båten var utrustad med 2st. TAMD-dieslar på CA: 200 hk vardera. Marschfart 28 knop. För räddningsuppdrag var akterspegeln fällbar ned till vattenytan. Fallskärmsjägarna utnyttjade denna möjlighet för att träna landning i kallt vatten under vintertid :-) .
Såg i tråden att det var skrivet något om en T26:a. Helt rätt, denna båt var ett monster som de civilanställda på båtvarvet modifierat. 12 tums kopparrör rakt ut i akterspegeln från motorerna och över vattenlinjen (mäktigt ljud). Båten var även lättad från allt som var "onödigt". Enligt ryktet hade man vid ett tillfälle nar Vättern låg spegelblank fått upp båten i 67 knop!? Motorerna var 2 till antalet och Italienska bensinare på 3500 hk om jag inte missminner mig.
Gander64
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:36

Re: Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Inlägg av Gander64 »

Om ni är intresserade, för framtiden, skall jag leta efter fotografier och har jag inte det själv så har jag fortfarande kontakt med 2 av mina båtförarkamrater?
Det jag vet är att det fanns 2 st. systerbåtar som, pga av att de flesta båtförarna kom från Göteborg, var döpta till Ada och Beda. Sedan fanns det en en Storö 40 i sjöbevakningsflottan. Henne har jag "flugit" med under en storm på Vättern. Hela båten var ur sjön såpass att motorvarvet stegrades. Vi hade specialstolar med dämpare och säkerhetsbälte i alla dessa båtar. En intressant och lärorik tid i livet.
Bengt Ekbladh

Re: Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Toppen Gander64 ,Välkommen på forumet.
Ser framemot vad du har att berätta och ev. visa.
Tack för info.
mvh Bengt
Gander64
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:36

Re: Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Inlägg av Gander64 »

Hej Bengt. Några av de mest spännande delar jag har som minnen är vintern -84 - -85 som var väldigt kall, såpass att Vättern frös till och att en av Hydrokoptrarna väcktes till liv. Den största vi hade, hade plats för en femmanna besättning. En flygmotor på 600hp (troligen engelsk) och maxade över 200 km/t. Bromsarna bestod av ett hydraldrivet stålspett på vardera sidan farkosten. Stora ytor täcktes snabbt, men inte en trevlig åktur. Njurbälte hade underlättat. Isen skruvade ibland upp sig flera meter. Hydrokoptern ersatte båtarna för att bevaka skjutområden från isfiskare och för räddningen av Viggenpiloter. Känns ännu inte som jag är i området som innebär skyddsvärd information (Säkerhetsskada sedan 25 år i branschen).
Per Svantesson
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57

Re: Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Inlägg av Per Svantesson »

Hej!
Klicka in på: http://www.bogbat.se/Sve-Batar.html -och njut en stund!
Precis i början av den övre filmen visas en båt, som liknar den F 21 hade i slutet av 40-talet. Den hade två sexcynlindriska PENTA EC, som i bilutförande gav nästan 90 hp. Båten var snabbast staden och användes ofta av överste von Porat för att komma snabbt till jobbet. Det fanns båtplats både vid Oskarsvarv och i Lulviken, den med egen grind in till fältet. Det här var före bron blev byggd och att ta sig över älven kunde ta tid eftersom man fick vackert vänta på att Ångfärjan TRAFIK skulle dyka upp.
Vi grabbar med tre-fyra hästar till förfogande gillade skarpt när "flygarna" drog på och kanske nådde 25-30 knop! Ja, ja det var då det, nu blåser nästan vem som helst iväg med farter långt däröver.
Synd att man inte har några bilder.
/Per S
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Inlägg av Mats Averkvist »

F 13 hade en båt som låg ute vid Arkösund på 50-talet. Den användes mest till SäkMat-övningar...eller när man skulle bada...

Bild
Gander64
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:36

Re: Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Inlägg av Gander64 »

Nu har jag hittat bilder som tillhör den senare delen av flyghistorien, när det mesta fungerade, som årtionden innan. Har jag fel om jag påstår att efter jag avslutade min tjänst i flygvapnet 1987 (var krigsplacerad på F6 tills 1988) att efter det så blev det mesta förändrat? Känns lite tråkigt!. jag har nu letat upp bilder så att ni kan få en bild av de båtar som tillhörde MIN vardag när jag tjänstgjorde som piloternas flygräddare.
flygräddningsbåt.jpg
Flygräddningsbåt2.jpg
Som lite kuriosa så lägger jag med vår stora båt. Samma som Kung Carl XVI Gustaf då ägde. Dock var dennai Marinutförande. Dock utrustad med Flybridge vilket jag inte var med om att använda under min tid. Finns en bra historia om den. :-)
Sjöbevakningsbåt Victoria.jpg
Gander64
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:36

Re: Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Inlägg av Gander64 »

Måste göra ett tillägg: "Victoria" var något specialbyggd. Båten hade i "stäven" där stäven möter botten. 80 lager plast. CA: 8 cm tjocklek. För att kunna bryta is om så behövdes. SÅ Victoria var gränsen mellan att rädda i sjön eller ta till Hydrokopter.
All min inkallade "övertid" i räddningstjänsten hamnade i slutet av månaderna, då piloterna var tvungna att köra kvällsflygningar för att flyga upp flygbränsle!? :-)
Var rätt OK att ligga i båten då dessa var utrustade med kojplatser och värmare. Man lyssnade dock alltid efter flyglarmet (sirenen) i båthamnen.
NU tror jag att ni har en bra bild av flygräddningen på F6 under 80-talet.
Fastän, det känns mera som att jag har tillbringat min tjänstgöringstid i Marinen. Chefen vi hade på FMV var Örloggskapten!?
Gander64
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:36

Re: Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Inlägg av Gander64 »

Notera att vi alltid körde under "örloggsflagg"! Dock var alltid våra vapen inlåsta på förläggningen. Som ett svar på en tidigare fundering om det fanns beväpning.
Bengt Ekbladh

Re: Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Gander64 skrev:Notera att vi alltid körde under "örloggsflagg"! Dock var alltid våra vapen inlåsta på förläggningen. Som ett svar på en tidigare fundering om det fanns beväpning.
Dock var alltid våra vapen inlåsta på förläggningen::Vilken nytta gjorde de där?

Verkligen fin respons. Tackar.
Berätta gärna om hur båtarna användes.
Samt eventuella olika episoder som inträffat.

Men hur är läget nu?
Finns båtarna kvar i Vänern, Luleå skärgård och Blekinge?

Samt när dök de första upp ?
Var det vid F2 eller i Karlskrona ?

Mvh Bengt
Gander64
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:36

Re: Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Inlägg av Gander64 »

Laddade, skrev ungefär 2 A4 i text. Skulle skicka in allt. Var utloggad!?
Tar nog ett tag innan jag lyckas mobilisera igen :-(
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Inlägg av Klas Andersson »

känner igen det problemet ! när man skrivit ett stycke och ska förhansgranska -skicka ,så ...poff ! är det borta !! :twisted:

numera så skriver jag bara lite och laddar sen upp det ! sen kan man gå in och redigera =skriva mera ,
hur många gånger som helst !och "skicka" ett litet stycke i taget

skriver man ett långt stycke så inträder ofelbart för mig "Murphys lag " !
alltså det försvinner nästan med säkerhet ! innan man hunnit "Skicka" :?
Bengt Ekbladh

Re: Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Skriv inte på denna sida om det är ett lite längre inlägg.
Använd tex. Word och klistra in när du är klar.
Flera ggr. när man håller på att formulera sig, och det ibland tar ett tag
kan man vara utloggad annars.
Men ibland funkar bakåt/uppgradera,men chansa inte.
Bara att ta nya tag!
Bengt
mats_kista
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 feb 2013, 03:20

Re: Flygflottiljernas ”marina”delar (patrullbåtarna)

Inlägg av mats_kista »

F7 räddningsbåt var på 1990 talet en smuggler med 2 volvo B30 motorer med marintoppar.
Den byttes ut 1993 mot en targa 35 med enbart en volvo penta med duoprop ( vilket jag protesterade mot ).
Jag förordade 2 caterpillar med vattenjet men tyvärr så sparadedes det in och blev ett 1 motoralternativ
vilket senare med STÖRRE kostnader efter ett par år byggdes om till 2 motorer ( enligt hörsägen ).
Tjänstgjorde som Chef Båtgrupp 1993.
Smugglern såldes till Lars Erik Nilsson ( som tjänstgjorde som bevch / räled på F7 ) och vi fraktade
den till Karlsborg genom Göta kanal där den senare verkade i civil regi.
Jag utbildade den första besättningen i navigation och sambandstjänst ( se bilden ) för sedan efter
fullgjort jobb överflyttas till rekrytkompaniet.
Jag slutade på F7 1994. Jag står längst till vänster.
Bilagor
Första besättningen
Första besättningen
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"