"Mystisk" Saab 2000 siktad i Ängelholm idag
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans Jakobsson
- Kontakt:
"Mystisk" Saab 2000 siktad i Ängelholm idag
Jag fick just telefon av ett ögonvittne som sett en Saab 2000 landa på Ängelholms flygplats nu på förmiddagen. Enligt vittnet var flygplanet försett med den nya radarn på ryggen, men var vitmålad (eventuellt med dekor, avståndet var långt) och ska ha landat enligt Kullaflygs tidtabell vilket betyder ankommande från Bromma.
Den ska även ha setts i Ängelholm igår på tidtabellstider framför stationsbyggnaden.
Kombinationen tidtabellsflygning och radar på ryggen låter onekligen väldigt ovanlig. Kan någon här sprida lite ljus över gåtan, testflygningar från Saab låter ju som en trolig förklaring men varför skulle de följa Kullaflygs tidtabell? Har alla Saab 2000 som skulle byggas om till radarbärare levererats?
Tack på förhand
Hans J
Den ska även ha setts i Ängelholm igår på tidtabellstider framför stationsbyggnaden.
Kombinationen tidtabellsflygning och radar på ryggen låter onekligen väldigt ovanlig. Kan någon här sprida lite ljus över gåtan, testflygningar från Saab låter ju som en trolig förklaring men varför skulle de följa Kullaflygs tidtabell? Har alla Saab 2000 som skulle byggas om till radarbärare levererats?
Tack på förhand
Hans J
- Niklas Adolfsson
Re: "Mystisk" Saab 2000 siktad i Ängelholm idag
Mig veterligen har ingen av de nya Saab 2000 AEW&C till PAF levererats, utan bara en utan "planka" på taket för träningsbruk (ex. SE-045).
Det finns åtminstone en flygande individ (flög första gången våren 2008), men det är möjligt att de numera är två alt tre st.
SE-040, SE-49 samt SE-019 är allokerade för konvertering vad jag vet.
Mvh Niklas Adolfsson
Det finns åtminstone en flygande individ (flög första gången våren 2008), men det är möjligt att de numera är två alt tre st.
Mvh Niklas Adolfsson
- Hans Jakobsson
- Kontakt:
Tack för info. Jag antar att de tillhör Saab och enbart används för provflygningar? Undrar vad det var min bekant såg där nere egentligen...Niklas Adolfsson skrev:Mig veterligen har ingen av de nya Saab 2000 AEW&C till PAF levererats, utan bara en utan "planka" på taket för träningsbruk (ex. SE-045).
- Niklas Adolfsson
Ja de tillhör Saab, se: http://www.luftfartsstyrelsen.se/templa ... owner=2349.Hans Jakobsson skrev:Niklas Adolfsson skrev:Jag antar att de tillhör Saab och enbart används för provflygningar? .
En liten korrigering, det är gamla SE-019 som är exporterad till Pakistan och ej SE-045 (ännu).
Mvh Niklas
- Bengt Bergholm
- Kontakt:
Den har flugit här runt ESSL några veckor nu.
-
Det är 3 flygplan som är mer eller mindre färdigmodifierade och flyger omkring. 2 av dessa är färdiginredda och ett går med testutrustning ombord.
Ett 4:e står nerplockat i bestsåndsdelar och modifieras strukturellt för fullt nu.
Ett 4:e står nerplockat i bestsåndsdelar och modifieras strukturellt för fullt nu.
Saab 340,2000,BAe 146,RJ & ATP
- Niklas Adolfsson
Tack för infon! Du vet möjligtvis inte vilka individer det handlar omHenrik Nilsson skrev:Det är 3 flygplan som är mer eller mindre färdigmodifierade och flyger omkring. 2 av dessa är färdiginredda och ett går med testutrustning ombord.
Mvh
Niklas
-
SE-040Niklas Adolfsson skrev:Tack för infon! Du vet möjligtvis inte vilka individer det handlar omHenrik Nilsson skrev:Det är 3 flygplan som är mer eller mindre färdigmodifierade och flyger omkring. 2 av dessa är färdiginredda och ett går med testutrustning ombord.
Mvh
Niklas
SE-045
SE-049
SE-025 tror jag är den sista
019 är levererad till Pakistan som transport plan , ej möjligt att montera radar på denna
Bilder från ett annat forum http://www.historyofpia.com/forums/view ... hp?t=13648
Saab 340,2000,BAe 146,RJ & ATP
- Niklas Adolfsson
En av dessa radarkärror har tydligen totalförstörts av terrorister förra året!
http://www.thenews.com.pk/Todays-News-2 ... orth-$250m
[ Postad med iPad ]
http://www.thenews.com.pk/Todays-News-2 ... orth-$250m
[ Postad med iPad ]