SE-DBO, Douglas DC-9-21
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9938
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
SE-DBO, Douglas DC-9-21
SE-DBO
Typ: Douglas DC-9-21
c/n: 47361/488
Tillverkad år 1969
Registrerad 1969-05 AB Aerotransport, Bromma (levererad 1969-05-01)
Eo 69-05 Scandinavian Airlines System "Siger Viking"
Avreg 1990-10-11 Överfört till Danmark, reg OY-KIC, åter till Sverige
Registrerad 1991-06-18 AB Aerotransport, Stockholm
Eo 1991-06-18 Scandinavian Airlines System "Siger Viking"
Innehavare 1991-08-19 Nordic East International Airways, Stockholm-Arlanda (återlämnat 1992-06-01, ersatt av SE-DID)
1991-12-25 Använt som journalistfpl vid Paris-Dakar-rallyet som nr."25" (på nosen) till 1992-01-16
1994-09-02 Credit Lyonnais/PK Air Finance, Luxemburg
Innehavare 1994-09-02 AB Aerotransport, Stockholm
Eo 1994-09-02 Scandinavian Airlines System "Siger Viking"
Avreg 1995-04-27 Sålt till USA, reg N127NK (ferryflugen FBU-KEF-SFJ 1995-04-27, YFB 1995-04-28)
Typ: Douglas DC-9-21
c/n: 47361/488
Tillverkad år 1969
Registrerad 1969-05 AB Aerotransport, Bromma (levererad 1969-05-01)
Eo 69-05 Scandinavian Airlines System "Siger Viking"
Avreg 1990-10-11 Överfört till Danmark, reg OY-KIC, åter till Sverige
Registrerad 1991-06-18 AB Aerotransport, Stockholm
Eo 1991-06-18 Scandinavian Airlines System "Siger Viking"
Innehavare 1991-08-19 Nordic East International Airways, Stockholm-Arlanda (återlämnat 1992-06-01, ersatt av SE-DID)
1991-12-25 Använt som journalistfpl vid Paris-Dakar-rallyet som nr."25" (på nosen) till 1992-01-16
1994-09-02 Credit Lyonnais/PK Air Finance, Luxemburg
Innehavare 1994-09-02 AB Aerotransport, Stockholm
Eo 1994-09-02 Scandinavian Airlines System "Siger Viking"
Avreg 1995-04-27 Sålt till USA, reg N127NK (ferryflugen FBU-KEF-SFJ 1995-04-27, YFB 1995-04-28)
-
- Inlägg: 1581
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: SE-DBO, Douglas DC-9-21
SE-DBO c/n 47361 , line number 488 , date of manufacture 15 april 1969
Några tillägg till c/n 47361:
1990-10-10 sista flygning i trafik som SE-DBO Frankfurt/FRA-Oslo/FBU
1990-10-11 i trafik som OY-KIC Oslo/FBU-Frankfurt/FRA
1991-06-18 sista flygning i trafik som OY-KIC Bergen/BGO-Köpenhamn/CPH
1991-06-19 i trafik som SE-DBO Köpenhamn-Stockholm-Arlanda/ARN
1991-08-09 sista flygning i SAS trafik Köpenhamn/CPH-Oslo/FBU
1991-08-15 överlämnad i Oslo på lease till Nordic East , skylt i cockpit: "This aircraft is leased from SAS to Nordic Inter-National Airways"
1992-06-01 återlämnad till SAS
1992-07-02 åter i SAS trafik Oslo/FBU-Frankfurt/FRA
1995-03-25 sista flygning i SAS trafik Arlanda/ARN-Oslo/FBU , TT 50630 timmar , 62313 cycles
1995-04-26 återlämnad i Oslo till ägaren Credit Lyonnais/PK Airfinance
1995-04-27 reg. SE-DBO avförd
1995-05 registrerad N127NK på N127NK Aircraft Performance Systems , White Plains, NY
1995-05-19 leased till Spirit Airlines
Intressant artikel om maskinens senare historia , se artikel i Airways Magazine:
https://airwaysmag.com/special-flights/ ... perations/
Några tillägg till c/n 47361:
1990-10-10 sista flygning i trafik som SE-DBO Frankfurt/FRA-Oslo/FBU
1990-10-11 i trafik som OY-KIC Oslo/FBU-Frankfurt/FRA
1991-06-18 sista flygning i trafik som OY-KIC Bergen/BGO-Köpenhamn/CPH
1991-06-19 i trafik som SE-DBO Köpenhamn-Stockholm-Arlanda/ARN
1991-08-09 sista flygning i SAS trafik Köpenhamn/CPH-Oslo/FBU
1991-08-15 överlämnad i Oslo på lease till Nordic East , skylt i cockpit: "This aircraft is leased from SAS to Nordic Inter-National Airways"
1992-06-01 återlämnad till SAS
1992-07-02 åter i SAS trafik Oslo/FBU-Frankfurt/FRA
1995-03-25 sista flygning i SAS trafik Arlanda/ARN-Oslo/FBU , TT 50630 timmar , 62313 cycles
1995-04-26 återlämnad i Oslo till ägaren Credit Lyonnais/PK Airfinance
1995-04-27 reg. SE-DBO avförd
1995-05 registrerad N127NK på N127NK Aircraft Performance Systems , White Plains, NY
1995-05-19 leased till Spirit Airlines
Intressant artikel om maskinens senare historia , se artikel i Airways Magazine:
https://airwaysmag.com/special-flights/ ... perations/
Senast redigerad av Rolf Larsson den 30 nov 2020, 12:12, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: SE-DBO, Douglas DC-9-21
Accepterad av SAS 690501
Uthyrd till Nordic East International Airways 910815-920601
[Luftens Vikingar]
N127NK används av Perris Valley Skydiving för fallskärmshoppning! Man har ersatt aktertrappan med nån slags ramp
http://www.youtube.com/watch?v=zmImnArlghQ
N127NK har också medverkat i filmen från år 2000 Say it isn't so, med faketitlar "Big Country Air"
/Roger
Uthyrd till Nordic East International Airways 910815-920601
[Luftens Vikingar]
N127NK används av Perris Valley Skydiving för fallskärmshoppning! Man har ersatt aktertrappan med nån slags ramp
http://www.youtube.com/watch?v=zmImnArlghQ
N127NK har också medverkat i filmen från år 2000 Say it isn't so, med faketitlar "Big Country Air"
/Roger
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9938
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 1581
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: SE-DBO, Douglas DC-9-21
Foto Tommy Lakmaker Arlanda/ARN 1990-10-13
Foto Tommy Lakmaker Arlanda/ARN 1992-01-23 med "25 transair" på nosen
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9938
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 3978
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-DBO[1]+[2] Douglas DC-9-21
Första inregistreringsdatum skall vara 19690514 AB Aerotransport, Bromma
Source credit: Riksarkivet & LFV Centralarkivet
Source credit: Riksarkivet & LFV Centralarkivet