Varför…..så tyst om ?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Varför…..så tyst om ?
Hej!
(jag läser tidigare inlägg o fortsätter med)
……..S 100B ARGUS ??
Vi sägs ha ett mycket avancerat spaningssystem , som ju exporteras till en del stater.
Mycket (det mesta?) är ju hemligt ,
Men NÄR ? såg du en relativt nytagen bild eller notis om S-100B?
(utom ett på marken)…
Används dessa i sitt ”rätta” ursprungligt tänkta element?
Eller är de , vad heter det hangar…….( prinssessor?)
Samma med ”Tankningsplanet 8400X”
Hangarjuveler kanske det kallas
Brist på … vad ? eller en jäkla antal flygtimmar?
Bengt
(jag läser tidigare inlägg o fortsätter med)
……..S 100B ARGUS ??
Vi sägs ha ett mycket avancerat spaningssystem , som ju exporteras till en del stater.
Mycket (det mesta?) är ju hemligt ,
Men NÄR ? såg du en relativt nytagen bild eller notis om S-100B?
(utom ett på marken)…
Används dessa i sitt ”rätta” ursprungligt tänkta element?
Eller är de , vad heter det hangar…….( prinssessor?)
Samma med ”Tankningsplanet 8400X”
Hangarjuveler kanske det kallas
Brist på … vad ? eller en jäkla antal flygtimmar?
Bengt
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Varför…..så tyst om ?
Hangardrottningar brukar vi benämna dem.Bengt Ekbladh skrev: Men NÄR ? såg du en relativt nytagen bild eller notis om S-100B?
(utom ett på marken)…
Används dessa i sitt ”rätta” ursprungligt tänkta element?
Eller är de , vad heter det hangar…….( prinssessor?)
Samma med ”Tankningsplanet 8400X”
Hangarjuveler kanske det kallas
Jo, S 100B flyger. Jag ser dem lite då och då. Men deras tjänst är, med all rätt, omhuldad med sekretess.
Ang. TP 84 som modifierats för lufttankning kan nog Henrik Bergman svara på detta.
Re: Varför…..så tyst om ?
Ställ dig vid FV museum eller Frösslevägen en hel vardag så kommer nog din oro om begränsat flyguttag på dessa individer och andra maskiner från hangarerna bredvid att stillas.Bengt Ekbladh skrev:Hej!
(jag läser tidigare inlägg o fortsätter med)
……..S 100B ARGUS ??
Vi sägs ha ett mycket avancerat spaningssystem , som ju exporteras till en del stater.
Mycket (det mesta?) är ju hemligt ,
Men NÄR ? såg du en relativt nytagen bild eller notis om S-100B?
(utom ett på marken)…
Används dessa i sitt ”rätta” ursprungligt tänkta element?
Eller är de , vad heter det hangar…….( prinssessor?)
Samma med ”Tankningsplanet 8400X”
Hangarjuveler kanske det kallas
Brist på … vad ? eller en jäkla antal flygtimmar?
Bengt
Jag vet inte vad du menar med actionbilder, men en enkel sökning på Airliners.net (Saab 340, Sweden - Air Force) gav detta resultat med blandat OS/TP 100A/C och S 100B/D, där vissa S 100B/D har taklåda och andra inte. Notera även att vissa flygplan har blank lack och svarta kronmärken.Bengt Ekbladh skrev:Vore fint med lite nyare actionbilder på dessa
Dessutom hade F7/TSFE en artikel om ASC 890 för en vecka sedan.
Tackar för bildtippsen.
Det finns ju faktiskt några från i år.
Så man kan notera ev. förändringar
Actionbilder med TP/S plan är väl lite svåra, menar nya ex. ”övningsfoton” o inte bara start/land eller parkerade.
F7 artikeln verkar ju ha något frågetecken (min markering)
>>På Malmen går personalen i väntans tider. Det system man i dag arbetar med, FSR 890, Ett flygande spaningsradarsystem, kommer inom ??? att ersättas med ett nytt system benämnt ASC 890, ASC är en förkortning för Airborne Surveillance and Control. Just nu modifieras flygplanen till ASC 890 och kommer att levereras runt midsommar i år.>>
>>Redan 2009 kommer ASC 890 att ha begränsad operationsförmåga, för att 2011 nå full operationsförmåga.>>
>>Flygstridsledning från luften var tidigare inte möjligt i och med att det gamla systemet FSR 890, saknade operatörsplatser i flygplanet.>>
Det sista har jag missat helt eller trott annat, har detta alltså varit känt?
Grekerna hyrde ju radarkärror för några år sen.
Blev de nöjda?
De bytte väl ut själva planet men köpte systemet ?
Grek-hyrningen var väl inte US inspirerat för att de inte visste hela prestandan på systemet ?
Sista fråga : Vad står Pluset för i nedanstående?
Saab Tp100C (340B/Plus
Bengt
Det finns ju faktiskt några från i år.
Så man kan notera ev. förändringar
Actionbilder med TP/S plan är väl lite svåra, menar nya ex. ”övningsfoton” o inte bara start/land eller parkerade.
F7 artikeln verkar ju ha något frågetecken (min markering)
>>På Malmen går personalen i väntans tider. Det system man i dag arbetar med, FSR 890, Ett flygande spaningsradarsystem, kommer inom ??? att ersättas med ett nytt system benämnt ASC 890, ASC är en förkortning för Airborne Surveillance and Control. Just nu modifieras flygplanen till ASC 890 och kommer att levereras runt midsommar i år.>>
>>Redan 2009 kommer ASC 890 att ha begränsad operationsförmåga, för att 2011 nå full operationsförmåga.>>
>>Flygstridsledning från luften var tidigare inte möjligt i och med att det gamla systemet FSR 890, saknade operatörsplatser i flygplanet.>>
Det sista har jag missat helt eller trott annat, har detta alltså varit känt?
Grekerna hyrde ju radarkärror för några år sen.
Blev de nöjda?
De bytte väl ut själva planet men köpte systemet ?
Grek-hyrningen var väl inte US inspirerat för att de inte visste hela prestandan på systemet ?
Sista fråga : Vad står Pluset för i nedanstående?
Saab Tp100C (340B/Plus
Bengt
Ordet som saknas borde väl vara kort som i "inom kort". Hur som helst har de ju beskrivit tidschemat för införande i artikeln.
Att operatörsplatser saknades i S 100B har varit allmänt känt ända sedan de togs i tjänst. De två flygplan som var i Grekland modifierades med operatörsplatser och när de kom hem blev de därmed S 100D. Även detta gick att läsa om i öppna källor.
Att bilder tas vid start/landning eller på parkerade flygplan är väl naturligt, det är ju då det finns människor med kamera i närheten. Det är inte så ofta man får se bilder på trafikflygplan på hög höjd heller.
Säga vad man vill om Wikipedia, men det brukar vara ett bra ställe att börja leta efter information. Bland annat har de information om Saab 340 (inklusive 340B plus).
Även mil.se har en sökfunktion:
Ytterligare en artikel om S 100, från den tiden då specialflygenheten tillhörde F 17. En ännu äldre artikel från radarflygdivisionen, som det tydligen hette den gången, också från när det tillhörde F 17.
Att operatörsplatser saknades i S 100B har varit allmänt känt ända sedan de togs i tjänst. De två flygplan som var i Grekland modifierades med operatörsplatser och när de kom hem blev de därmed S 100D. Även detta gick att läsa om i öppna källor.
Att bilder tas vid start/landning eller på parkerade flygplan är väl naturligt, det är ju då det finns människor med kamera i närheten. Det är inte så ofta man får se bilder på trafikflygplan på hög höjd heller.
Säga vad man vill om Wikipedia, men det brukar vara ett bra ställe att börja leta efter information. Bland annat har de information om Saab 340 (inklusive 340B plus).
Även mil.se har en sökfunktion:
Ytterligare en artikel om S 100, från den tiden då specialflygenheten tillhörde F 17. En ännu äldre artikel från radarflygdivisionen, som det tydligen hette den gången, också från när det tillhörde F 17.
7st lösryckta fraser ur länkarna ovan !!
>>sysslar vi även med……., exportstöd, utprovningsverksamhet>>
>>stöttar industrin med exportstöd.>>
>>Radardivision bemannar även vårt Open Skies flygplan…. Detta är en växande verksamhet med uteslutande internationell tjänst>>
>>ASC : Flygvapnet kommer att ha två stycken flygplan operativa år 2009.
De är en utveckling av nuvarande koncept FSR 890 främst med avsikt att vara anpassat för internationella insatser.>>
>>förändring med ASC framgent blir Link 16 som är ett NATO system för kommunikation mellan flygplan.>>
>>genom att JAS39 Gripenplan från Stridsflygenhet 01, SE 01 skyddar radarflyget.>>
>> är att leverera radarbild för att förbättra låghöjdstäckningen i det missionsområde som Svenska insatsförband verkar inom.>>
Bra , men bortom territorialgränsen!!
Detta är vår inriktning numera.
Personalen /militären får ju anpassa sig efter den som har hand om den verkliga STYR-spaken!!!
Hur förankrat är det bland ”gemene man” tro ??
Naturligtvis kan vi ”ta hem” planen , men till vad??
Få flygbaser är ett frestande mål, och har tom. utslagits förr.
Då / förr , FV +100 krigsflygbaser samt civila.
NU civila och någon krigsbas.
Vägbas användning numera ?? UPPHÖRT ??
En liten fundering bara, är jag Ensam??
Bengt
>>sysslar vi även med……., exportstöd, utprovningsverksamhet>>
>>stöttar industrin med exportstöd.>>
>>Radardivision bemannar även vårt Open Skies flygplan…. Detta är en växande verksamhet med uteslutande internationell tjänst>>
>>ASC : Flygvapnet kommer att ha två stycken flygplan operativa år 2009.
De är en utveckling av nuvarande koncept FSR 890 främst med avsikt att vara anpassat för internationella insatser.>>
>>förändring med ASC framgent blir Link 16 som är ett NATO system för kommunikation mellan flygplan.>>
>>genom att JAS39 Gripenplan från Stridsflygenhet 01, SE 01 skyddar radarflyget.>>
>> är att leverera radarbild för att förbättra låghöjdstäckningen i det missionsområde som Svenska insatsförband verkar inom.>>
Bra , men bortom territorialgränsen!!
Detta är vår inriktning numera.
Personalen /militären får ju anpassa sig efter den som har hand om den verkliga STYR-spaken!!!
Hur förankrat är det bland ”gemene man” tro ??
Naturligtvis kan vi ”ta hem” planen , men till vad??
Få flygbaser är ett frestande mål, och har tom. utslagits förr.
Då / förr , FV +100 krigsflygbaser samt civila.
NU civila och någon krigsbas.
Vägbas användning numera ?? UPPHÖRT ??
En liten fundering bara, är jag Ensam??
Bengt