J 35A1 och J 35A2.
I senaste SFT 1/2013 finns enligt mig nya beteckningsuppgifter.
Dessa är J 35A1 och J 35A2.
I detta fall avses J 35A1 vara 35001-065, samt J 35A2 vara 35066-090.
Och detta är ju en logisk beteckning om man sen tittar på hur J 35B (35 prim och senare 35B)kallades.
J 35D1 och D2 var beteckningen innan alla instrument var installerade,, och det blev 35D
Och ursprungligen betecknades blivande J 35F som 35B3.
I sammanhanget kan man fråga sig om Spaningsplanen ocxså hade olika beteckningar i början.
(Ombyggda 35D och nytillverkade S 35E).
Nåväl, ursprungsfrågan är:
35A1 respektive 35A2, egentligen helt logiskt,
Men varför har man inte sett/hört av det tidigare?
Ny forskning eller?
Bengt
J 35A1 och J 35A2
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: J 35A1 och J 35A2
Hittar -A1 och -A2 i Widfeldts Draken-bok. Ser inget tryckår men ny är den då rakt inte, sålunda är det inget nytt påhitt. Om beteckningarna används någon annan gång vet jag inte.
Re: J 35A1 och J 35A2
Helt rätt, missade sid 43 i boken.Stellan skrev:Hittar -A1 och -A2 i Widfeldts Draken-bok. Ser inget tryckår men ny är den då rakt inte, sålunda är det inget nytt påhitt. Om beteckningarna används någon annan gång vet jag inte.
Tack Stellan.
Men i övrigt är väl beteckningen rätt okänd?
Vad säger ni?
Något som användes i FV?
Bengt
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 01 aug 2010, 21:46
Re: J 35A1 och J 35A2
Vanligare är väl "A lång" och "A kort".
Re: J 35A1 och J 35A2
När det gäller tillägg till typbeteckningen användes systemet med "prim", etc, bara på J 35B och J 35F. Något motsvarande för J 35A eller J 35D stötte jag aldrig på i det digra material jag gick igenom vid arbetet med "Fienden i öster!". Sannolikt en efterkonstruktion, alltså.
Lennart A
Lennart A
Re: J 35A1 och J 35A2
J 35A1 förekommer med stavningen A:1 i detta inglasade fotografi. Samma finns för J 29 A:1 (vingluftbromsar) och J 29 A:2 (kroppsluftbromsar). Har även för mig att det finns Saab 17B1 och Saab 17B2 med olika kabinform.