FFVS J 22 - Svedinos - Memorial Flight

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Samuel
Inlägg: 34
Blev medlem: 16 sep 2010, 20:29

FFVS J 22 - Svedinos - Memorial Flight

Inlägg av Samuel »

Jag funderade över vad som händer med den J 22:a som befinner sig i Frankrike för restaurering till flygdugligt skick. Memorial Flight Associations hemsida har ju inte uppdaterats på mycket länge. Jag skickade ett mejl till dem och fick följande upplysande svar:

"Hi Sam,

Well this is true the J22 page has not been updated for a while...

Don't worry, we keep working on the aircraft. The engine has been removed and studied closely (it is a former French Hawk 75 engine, with french inscriptions). We even managed to find the original 1939 orders.

The cockpit has also been completely disassembled.
We have also managed to get the missing electric engines (for the flaps, etc.). So all the equipment is now complete.

The problem is that the wings have to be completely rebuilt, and a big part of the fuselage structure as well.
The structure is made of steel tubes, but the wing spars are quite large and we are not able to build them ourself.

We are considering having the wings and fuselage structures made by a sub-contractor. Our major concern though, is to find enough funds to do it ! We are now looking for a sponsor that would be able to pay for that rebuild. The best option would be that the company that make the structure sponsors us, but we haven't found anybody yet.
As you can guess, restoring a J22 is much more expensive than any WW1 machine.

The fuselage shall be soon disassembled in order to get a precise idea of the structure condition.

We will try update the website and the J22 section as soon as possible.


Best Regards,

Cyrille MANILEVE
Memorial Flight Association"
Bengt Ekbladh

Re: J 22

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Är det J22. 22149 vi pratar om?
F3-gul-S,,Ex Svedino, men i så fall även använt som "vindmaskin" ?

Det om motorn är en sak att kolla, någon som har nummret?
Eller har jag misstagit mig?

Bengt
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: J 22

Inlägg av Leif Fredin »

Hej
Angående fpl J 22 nr 22149 så kasserades fpl 1950-11-07 med motor typ TWC-3 nr 3637. Denna motor finns med i en lista över ”franska” motorer i en skrivelse, nr MO H 229:122 daterad 1943-05-29, i Flygförvaltningens handlingar. Enligt kassationsskrivelsen: ” Fpl skall transporteras till Provskjutningscentralens skjutbana i Karlsborg för att åstadkomma fartvind vid avslutande brandprov under tiden 27/11-1/12 1950.

Troligen är väl samma motor kvar.

Leif Fredin
Samuel
Inlägg: 34
Blev medlem: 16 sep 2010, 20:29

Re: J 22

Inlägg av Samuel »

Det förefaller mig som om "kalenderbitaruppgifter" är viktigare för en del av forumets läsare än det faktum att det kanske kommer att finnas en flygande J 22 i luften i Sverige om några år. Bara en reflektion... :-)
Sam
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: J 22

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Samuel skrev:Det förefaller mig som om "kalenderbitaruppgifter" är viktigare för en del av forumets läsare än det faktum att det kanske kommer att finnas en flygande J 22 i luften i Sverige om några år. Bara en reflektion... :-)
Sam
Om några år är väl lite väl bra. När flygplanet väl att färdigt så har Memorial Flight Association depositionsrätt under x antal år. Men självklart är det ändå helt fantastiskt...

Sedan finns det väl kanske fler J 22-projekt, om det nu är så du tänker?
Bengt Ekbladh

Re: J 22

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Samuel skrev:Det förefaller mig som om "kalenderbitaruppgifter" är viktigare för en del av forumets läsare än det faktum att det kanske kommer att finnas en flygande J 22 i luften i Sverige om några år. Bara en reflektion... :-) ...Sam
Tack för det.
Jag frågade vem du frågade om och därpå kom ett annat svar.
Är du inte intresserad av det är upp till dig.

Du får väl ursäkta att jag trängde mig in på din fråga.
Bengt
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: J 22

Inlägg av Erik »

Tack Samuel. Bra att du kontaktade dem för att få den senaste infon och dessutom delgav forumet svaret. Jag har själv undrat hur det gått, så det var kul att få lite färsk information.
Samuel
Inlägg: 34
Blev medlem: 16 sep 2010, 20:29

Re: J 22

Inlägg av Samuel »

Du får väl ursäkta att jag trängde mig in på din fråga.
Bengt
Jag har inte frågat om något. :-)

Sam
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9948
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: FFVS J 22 - Svedinos - Memorial Flight

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Projektet att restaurera Svedinos J 22 till flygande skick har nu en egen hemsida:

http://www.j22-project.com/

Hoppas verkligen att vi skall få se den i luften så småningom.

/Sven-Erik
Per f
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 mar 2017, 23:40

Re: FFVS J 22 - Svedinos - Memorial Flight

Inlägg av Per f »

Nån som hört nåt mer om detta?
Klas Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: FFVS J 22 - Svedinos - Memorial Flight

Inlägg av Klas Andersson »

Var för ett par månader sedan på ett föredrag som hölls av en person som har djup kunskap om veteranflyg i Sverige ,
och denne berättade att han hört att fransmännen gett upp !! och att planet nu är tillbaka hos Björn / Svedinos !????
anledningen skulle vara oöverstigliga problem att renovera vingkonstruktionen ! (fackverk konstruktion an rör )

Någon som kan bekräfta /dementera ?

(låter för mig märkligt ! när Australiensarna nyss gjort en flygbar ! Mosquito av de ruttna rester som fanns i Californien !
och som FV museum ett tag ägde, allt går ! bara tid och pengar som styr !! :-) )
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: FFVS J 22 - Svedinos - Memorial Flight

Inlägg av Lars Sundin »

Klas Andersson skrev: ...
anledningen skulle vara oöverstigliga problem att renovera vingkonstruktionen ! (fackverk konstruktion an rör )

J 22:ans vingbalk var högst speciell. I Flyghistorisk Revy nr 35 om 22:an skriver biträdande konstruktionschefen Sven V Werner om "Minnen från konstruktionsarbetet. Av de ca 10 sidorna handlar nästan de flesta om hur man skulle bygga vingbalken som material-och svetstekniskt var högst speciell. Involverade företag var Sandviken, SEE Fabriks AB ("avknoppning" från Sandviken; bra på pilbågar och spjut)och Aga.

Har man inte en kyld jigg blir nog balken inte vad man tänkt sig!. Och reparation kan man nog glömma.


Se https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... tsjigg.jpg och http://ffvsj22.se/J22/Tillverkning.html

https://digitaltmuseum.se/021016315274/ ... -sandviken och https://www.arbetarbladet.se/artikel/al ... -sandviken
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9948
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: FFVS J 22 - Svedinos - Memorial Flight

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Den information som jag har fått är att flygplanet är tillbaka i Sverige. Orsak är som angavs ovan svårigheten att ta fram en ny vingbalk.
T J Johansen
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:27

Re: FFVS J 22 - Svedinos - Memorial Flight

Inlägg av T J Johansen »

Kikket litt på Wikipedia siden om J22. Der står det at bortsett fra Svedino maskinen og to som er eid av Flygväpenmuseum (en utlånt til F10), så finnes det deler av to til som er under restaurasjon til en flygende J22. Stemmer dette, og hva er ståa rundt denne/ disse?

Mvh

Trygve
Sarcasm is humor with an attitude!
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: FFVS J 22 - Svedinos - Memorial Flight

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Trygve!

Kanske du kan finna en del information här om ett J 22-projekt i Stockholmstrakten. Jag har tidigare i tråden hänvisat till denna sajt eller i varje fall till en annan sida i den.

http://ffvsj22.se/index.html och http://ffvsj22.se/DONATIONER.html , kanske fler ändå. Det är inte alltid lätt att hitta rätt eller hitta allt!
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"