Civil flygutbildning tidigt 1970-tal
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Civil flygutbildning tidigt 1970-tal
I början av 1970-talet lanserade SAAB en variant av SAAB 105, 105CT, som var dedikerad för utbildning och omskolning inom den civila luftfarten. Dessa idéer hade ju figurerat redan i Erik Bratts första utkast till det som kom att bli SAAB 105. 105CT beställdes inte av något bolag och rent spontan känns det som användningsområdet och den tänka marknaden kändes något smal.
Nu undrar jag:
Fanns det vid tiden andra flygplanstyper som var specialiserade på detta område? Sålde de i så fall bra?
Eller ”nöjde man sig” vid tiden med att lösa utbildning och in-/omskolning med hjälp av simulatorer plus flygning i mindre jetflygplan, t.ex businessjets? Dessa kunde ju även göra ”riktig nytta” genom att användas för att transportera passagerare och gods.
Det kommer mer om 105CT i 105-boken.
Nu undrar jag:
Fanns det vid tiden andra flygplanstyper som var specialiserade på detta område? Sålde de i så fall bra?
Eller ”nöjde man sig” vid tiden med att lösa utbildning och in-/omskolning med hjälp av simulatorer plus flygning i mindre jetflygplan, t.ex businessjets? Dessa kunde ju även göra ”riktig nytta” genom att användas för att transportera passagerare och gods.
Det kommer mer om 105CT i 105-boken.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 24 feb 2008, 23:44
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Re: Civil flygutbildning tidigt 1970-tal
Hej!
Intressant fråga, men jag tror inte man hade några speciella skolflygplan för civil luftfart. De allra flesta förarna kom ju från flygvapnet och omskolades nog direkt på den typ den skulle flyga + teori och i viss utsträckning simulator. ( Link-trainer? )
I flygklubbarna utbildade man ju piloter i "sportflygplan", dvs. Piper Cub, Piper PA-28, Cessna 170 och liknande. Ytterst få privatflygare blev antagna och utbildade till piloter i de stora flygbolagen. Det var ju tacksamt att plocka välutbildad personal från flygvapnet. Jag tror detta gällde i övriga världen på samma sätt som här.
Detta är ju inte svar på din fråga, bara lite egna funderingar.
Per Kruuse
Intressant fråga, men jag tror inte man hade några speciella skolflygplan för civil luftfart. De allra flesta förarna kom ju från flygvapnet och omskolades nog direkt på den typ den skulle flyga + teori och i viss utsträckning simulator. ( Link-trainer? )
I flygklubbarna utbildade man ju piloter i "sportflygplan", dvs. Piper Cub, Piper PA-28, Cessna 170 och liknande. Ytterst få privatflygare blev antagna och utbildade till piloter i de stora flygbolagen. Det var ju tacksamt att plocka välutbildad personal från flygvapnet. Jag tror detta gällde i övriga världen på samma sätt som här.
Detta är ju inte svar på din fråga, bara lite egna funderingar.
Per Kruuse
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Civil flygutbildning tidigt 1970-tal
Tack för svar.
Men låt säga pilotaspiranten var helt grön vad gäller jet- och trafikflygplan (d.v.s inte f.d flygvapenpilot). Hur gick man då till väga? Typkurs, simulator kombinerat med inflygning på typen och sedan "praktik" som co-pilot?
Men låt säga pilotaspiranten var helt grön vad gäller jet- och trafikflygplan (d.v.s inte f.d flygvapenpilot). Hur gick man då till väga? Typkurs, simulator kombinerat med inflygning på typen och sedan "praktik" som co-pilot?
Re: Civil flygutbildning tidigt 1970-tal
Sivile jet-treningsfly har det vel ikke vært mange av.En viss bruk av businessjets til skoling har funnet sted; kommer i farten på Learjet i Singapore Airlines og tror KLM har brukt Citation. Lufthansa har brukt Cheyenne turboprop til avsluttende routetraining i Europa ( etter grunnskole i USA).
Sivil pilotutdanning kan grovt deles i to retninger:Man må selv velge skole og betale selv fram til sertifikat, og da vil kostnader begrense seg til billigste tomotors fly. Alternativt er man blandt de som velges ut og tilbys sponset program og da kan man håpe på noe dyrere flytyper, men altså bare skjelden ren jet, før man via simulator og et antall landingsrunder går ut på line ( flyr passasjerer)
Sivil pilotutdanning kan grovt deles i to retninger:Man må selv velge skole og betale selv fram til sertifikat, og da vil kostnader begrense seg til billigste tomotors fly. Alternativt er man blandt de som velges ut og tilbys sponset program og da kan man håpe på noe dyrere flytyper, men altså bare skjelden ren jet, før man via simulator og et antall landingsrunder går ut på line ( flyr passasjerer)
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Civil flygutbildning tidigt 1970-tal
Tack för svar.
Jag har blivit tipsad om att Rijksluchtvaartschool i Nederländerna använde sig av Morane-Saulnier M.S. 760 1962-1974. Denna påminner ju om SAAB 105 hade ungefär samma mått.
Dessutom har jag blivit tipsad om att British Airways (nog) hade sin egen flygskolor.
Fanns det fler jetflygplan likt Morane-Saulnier M.S. 760, förutom nämnda LearJet och Citation, som användes vid civila flygskolor eller flygbolag, för att eleverna skulle för jet-erfarenhet?
Vad jag är ute efter är en uppfattning om hur stor marknaden för SAAB 105CT egentligen var.
Jag har blivit tipsad om att Rijksluchtvaartschool i Nederländerna använde sig av Morane-Saulnier M.S. 760 1962-1974. Denna påminner ju om SAAB 105 hade ungefär samma mått.
Dessutom har jag blivit tipsad om att British Airways (nog) hade sin egen flygskolor.
Fanns det fler jetflygplan likt Morane-Saulnier M.S. 760, förutom nämnda LearJet och Citation, som användes vid civila flygskolor eller flygbolag, för att eleverna skulle för jet-erfarenhet?
Vad jag är ute efter är en uppfattning om hur stor marknaden för SAAB 105CT egentligen var.
Re: Civil flygutbildning tidigt 1970-tal
Jepp, det finns åtminstone en till som jag känner till: Aermacchi MB-326D användes av Alitalia för skolning (fyra stycken enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Aermacchi_MB-326) De började på 60-talet, hur länge de höll på vet jag inte men det går kanske att googla upp! Eller så kollar man i bokhyllan, enligt en bok jag har där anges följande:
Maskinerna användes 1963-1967, skolningen avslutades på grund av höga kostnader. Maskinerna var speciellt instrumenterade för att likna Caravellen (vilken bedrift, måste varit mycket som skulle pressas in i den lilla cockpiten). Efter 1967 konverterades dessa maskiner till "vanlig" militär skolkonfiguration och såldes till italienska flygvapnet.
Här finns en bild:
http://www.airliners.net/photo/Alitalia ... 0074481/L/
Hälsningar
Magnus
Maskinerna användes 1963-1967, skolningen avslutades på grund av höga kostnader. Maskinerna var speciellt instrumenterade för att likna Caravellen (vilken bedrift, måste varit mycket som skulle pressas in i den lilla cockpiten). Efter 1967 konverterades dessa maskiner till "vanlig" militär skolkonfiguration och såldes till italienska flygvapnet.
Här finns en bild:
http://www.airliners.net/photo/Alitalia ... 0074481/L/
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 24 feb 2008, 23:44
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Re: Civil flygutbildning tidigt 1970-tal
Hej igen !
Kommer att tänka på Fouga Magister, har den använts i civila sammanhang ?
Fast där sitter piloterna ju i tandem, kanske inte så önskvärt i civila sammanhang ?
Per
Kommer att tänka på Fouga Magister, har den använts i civila sammanhang ?
Fast där sitter piloterna ju i tandem, kanske inte så önskvärt i civila sammanhang ?
Per