Trevliga flygplansregistreringar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Fler trevliga flygplanregistreringar?

Inlägg av Robert Widmark »

När jag såg bilden av SE-CPT (ägd av en SAS-capt) så går det ju att spinna vidare.
Själv klarar jag bara de sista två bokstäverna
FO First Officer
FE Flight Engineer
AH Air Hostess

någon klyftig läsare kan kanske hitta på en bra förata bokstav
Här ett första förslag: SE.PAX vilket förståss är en Passagerare.
Men det går nog inte med SE-LÄK (läkare)
nej nu slutar jag...
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Robert!

Jag skall försöka hitta på något kul. Tills dess, SE-CPT ägs av Tekniska Högskolans Flygklubb, ej av ballongföraren m m Hans Åkerstedt. Enligt vad som framgår av officiella papirer och dokumenter.

Av http://thf.for.ths.kth.se/flygplan.htm kan man inse att detta är inte en vanlig Super Cub även om den kallas PA-18, utan snarare ett mellanting mellan vanlig Cub och Super Cub.

Kostar nästan 1100 spänn i timmen för icke medlemmar. Det är dyrt att flyga och bränsleskatt blir det.

Lars S
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1778
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Super Cub

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Lars Sundin skrev: Av http://thf.for.ths.kth.se/flygplan.htm kan man inse att detta är inte en vanlig Super Cub även om den kallas PA-18, utan snarare ett mellanting mellan vanlig Cub och Super Cub.
Är det en Piper PA-18 så är det en Super Cub: Den första varianten av Super Cub, med en 95-hästars Continental C-90, tillverkades 1950-61. Sedan tillkom andra motoralternativ "längs med" och därför kallades de av Piper för Super Cub 95, - 105, - 125, -135 och -150 beroende på vad som satt i nosen.

SE-CPT är en Super Cub 95 tillverkad 1959 (tillsammans med ytterligare 487 stycken PA-18 detta år).
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1778
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Tysk regspaning

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Här är några tyska exempel....

Bild

Bild

Bild

Undrar om det inte finns andra möbler än bara stolar ombord på den sista kärran..?
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Lars Sundin skrev:Hej Robert!

Jag skall försöka hitta på något kul. Tills dess, SE-CPT ägs av Tekniska Högskolans Flygklubb,...
Lars S
Hej Robert! Det är inte lätt att vara kul när man anstränger sig för att vara det. Men om man skall pliktskyldigast titta på några tekniska högskolar så har vi ju eller har haft både SE-CTH, -KTH och -LTH.

En gång kunde jag inte låta bli att att över Östra Vålådalen radioanropa Spatzen SE-TKA med "Kalle Anka"; vi låg båda just under ett molntäcke och hade väl svårt att bestämma oss för hur vi skulle stiga vidare men hade ingen lust att träffas så att säga. Det tyckte jag var roligt. Men han hade ingen radio.

Två klubbkamrater var ett tag ägare av SE-AIC, och en av dem nämnde vid något tillfälle att det fanns något adminstrativt cirkulär från Myndigheten som hette "Air Information Circular". Detta plan har en lång intressant historia bakom sig som man ser när man googlar. Det sägs t o m ha skevroder av J-2-versionens utförande; fint som snus.

Lars S
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Skevrodren

Inlägg av Robert Widmark »

Verkar intressant, Lasse. Hur fungerar skevrodren på SE-AIC?
Kan man tänka sig att flygledarpersonalen disponerar ett fpl med registreringen SE TWR?
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Robert!

Jag kollade men fann ingen SE-TWR.

Nu är det ju så, att jag har alltid uppfattat trafikledare som sittande i mörklagda rum (på min tid i alla fall) tittande på sina radarskärmar och som sedan i sin inre föreställningsvärld ser hur planen susar fram på olika höjder och så skall stigas eller sjunkas genom andra plans nivåer. En gång gjordes detta dessutom utan radar men var nog så knepigt när man bara hade positionsrapporteringar via radio att gå efter.

Så har jag uppfattat trafikledarens specialbegåvning. Litet som att jonglera med bollar fast bara i huvudet så att säga.

I TWR placeras de trafikledare som måste se planen ;-)

Men det fick ju andra förkortningar i branschen och jag fick träff på registreringar som SE-TMA, -ILS, -DME, -FIR och -LOC.

You got to keep 'em separated!

Lars S
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

SE-TMA

Inlägg av Robert Widmark »

En Fullträff! (trodde jag), Vid kontroll visade det sig att jag stället äkt SE-TME (en SF28): äv TMD fast nu är vi långt ifrån TMA. tyvärr..
Däremot SAS flygklubbs Cub SE-ATZ (Air Traffic Zone) - nu blev det träff!
Äntligen!
thorjh
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Inlägg av thorjh »

Tjena Robban !

Det första namnet jag fick lära när jag kom till Stockholm på slutet av förtiotalet var : SE-NAP . Men det är väl säkert sen länge bekannt och eventuellt kommenterat .
Har den kärran nånsinn funnits ?
Thor
thorjh
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Inlägg av thorjh »

Hej Robban !

Det är tydligt att man börjar bli gammal . Mitt närmaste exempel borte vara kärran som jag 53-54 ommålade och fick registrerat i Sverige
(helt gratis) var Cuben som en stockholmsk konfektionshandlare köpte från Norge .
När jag ringde Luftfartsinspektionen utifrån Bromma svarade killen medan
han skrattade : "Det här handlar ju om konfektion så då får det ju bli :
SE-BYX ; ha ha ha." Och så blidde det . Den kärran har vi ju redan skrivit mycket om tidligare .
Betrf. Air Trafic Zone ; den Cuben har jag flugit många timmar med på
femtiotalet .
Thor
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

SE- NAP SE-BYX

Inlägg av Robert Widmark »

Hej Thorjh!
Nej, NAPpen har jag varken hört talas om, ännu mindre flugit.
Lika illa är det med BYXen.
Däremot minns jag det facila priset som SAS flygklubb debiterade för sin CUb. 18 kronor i timmen (airborntime).
Vissa saker fastnar i minnet men att lära sig när Karl X11 dog - det gick bara inte!
Martin Hellberg
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej!

När jag läste om de nyss nämnda registreringarna kom jag att tänka på SE-BCL där ägaren skämtsamt påpekade att han inte behövde kunna BCL utantill för den hade han ju ändå med sig.... :-)

Karl XII dog 30 november 1718. Men som en slamkrypare kan man även säga att det var den 11 december eftersom det beror på vilken kalender man går efter. Den Gregorianska kalendern infördes i Sverige 1753. Innan dess använde man sig av den Julianska kalendern.
Mer om det kan man bl.a. läsa om här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gregorianska_kalendern

Martin Hellberg, Backamo.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

När Stinson 108-1 Voyager 150 SE-BCL är på tapeten kan jag inte låta bli att visa denna bild, från EAA Fly-In år 2000, tagen med min digitalkamera med en halv miljon pixel.

Bild


Jag har fler bilder, bl a en som nog är tagen på Backamo 1987 och visande planet plus en "Kalle". Men den bilden är inte min. Det är lätt att hitta bilder på webben av denna prydliga flygmaskin.

BCL= Bestämmelser för Civil Luftfart. Eller kanske "Bibeln för Civiliserad Luftfart"; hur den numera är samordnad med högre makters (EU) räggler och paschaser är jag inte klar över.

Lars S
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

BCL

Inlägg av Robert Widmark »

Den civilicerade BCL har en militär motsvarighet - OSF (Ordnings och Säkerhetsföreskrifter för Flygvapnet).
Kanske finns det någon rik major som äger SE-OSF?
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Chefen fö Flygvapnet

Inlägg av Robert Widmark »

Chefen för Flygvapnet ska naturligvis också ha en civilreggad JAS SE-CFV.
Den chansen har inte CA och CM. Men kanske skulle CKA kunna tänka sig något liknande?
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

SE-NAP

Inlägg av Robert Widmark »

Apropå Slottssenap så fick jag i natt ett bra förslag från Thorjh
(vad dricker Thor?)
Sen kan man spåna vidare och föreslå ett reklamsläp på SENAP med texten:
Vad tror ni jag har på korven? sa kungen
Senap som smakar som senap ska smaka såklart - SSSSSSlottssenap!

Det var givetvis Sju Ess som kungen hade smetat på (Thors amn.).
Själv tror jag att Ers Höghet kallar allt för Slottssenap - det blir litet ståndsmässigare då.

Det är i alla fall en fin reklam som SE-NAP släpar på!
Användarens profilbild
Kenneth Johansson
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla
Kontakt:

Pratar man om BCL så måste (?) man ju nämna BCK

Inlägg av Kenneth Johansson »

Som gammal Gustavsvikspojke ringer en klocka när jag läser om SE-BCL. Arne Tengler hade ju en likadan (väl?) med registreringen SE-BCK.

Se bild!

http://www.flickr.com/photos/kenjohan/2 ... 034592570/

Hälsningar

Kenneth
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Kenneth!

Jo enligt FR 36 (B-registret) är -BCK och -BCL samma "typ" eller vad det nu heter bland flyghistoriker av det rätta virket. Den första är #863, den andra #2103.

Intressanta är ju även mopeden till höger (Nymans/Crescent?) och fenan/sidrodret till vänster; i alla fall för oss som var med på den tiden.

Molnen var också vackrare på 50-talet.

Lars S
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inlägg av Robert Widmark »

Hej Lsse!
Vid åsynen av molngatan suger det kanske i temiktarmen
Men - som det brukade stå i gamla flygtidningar - var är vi?
Användarens profilbild
Robert Widmark
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

I natt...

Inlägg av Robert Widmark »

...avgjordes den bästa flygplansregistreringen (Tradewinds G-TRAD och G-WIND). Jag vann alltså.
P.g.a. mötets tvivelaktiga karaktär så hemligstämplas notan med gästlista i etthundra år (det blev tyvärr dyrare än beräknat för den lilla mörkhåriga saken hade fler bra grejer på agendan).
Då protesttiden gick ut nu på morgonen (0800) så tas ingen hänsyn till vidare förslag.
Meddelas härmed.

B. Iskervalle
ordf.
Vid protokollet
L.Urad
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Många tankar och mycket att svara på. Men det får nog bli ett mail.

Lasse S
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1778
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

...men det finns ju massor av passande/trevliga/märkliga/speciella/funktionella registreringar kvar ju :shock: Ett exempel på det sistnämnda är denna, bilden är tagen den gånga helgen på Barkarby...

Bild
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

SE-REA Godfred Viking, sedan LN-RFK

Inlägg av Lars Sundin »

Själv tyckte jag registreringen SE-REA på en stor Airbus var kul.

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=124166

Den minimalistiska SAS-loggan man ser kallades väl informellt något syftande på Rubiks kub?

Den blev sedan norsk-reggad LN-RFK. RFK fanns i Karlsborg såsom RFN fanns i Vidsel.


Lars S, som minns när jetplan hette reaplan
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1778
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

SE-REG

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Nämner du REA, Lasse...ja, då ska ju självfallet även SE-REG upp här:

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=181317

Numera är denna Airbus A321-232, Svipdag Viking, reg LN-RKK.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-REA Godfred Viking, sedan LN-RFK

Inlägg av Lars Sundin »

Lars Sundin skrev: .........

Den minimalistiska SAS-loggan man ser kallades väl informellt något syftande på Rubiks kub?
.......
Strängt taget är detta inte SAS:s logotyp utan det som blev kvar av de tre mer klassiska vapensköldarna i de tre ländernas färger. Sedan försvann väl dessa helt. Helt säkert har mycket sagts om detta stegvisa försvinnande med spirituella/roliga/sarkastiska ord.

Själva logotypen är snarare de tre bokstäverna SAS, utformade på ett visst sätt. Om detta kan man bl a läsa på webben:“The SAS logo was designed in 1947 by Rune Monö and modified in 1998 by Stockholm Design Lab. The colour is blue (Pantone 2738). Additional colours are silver (Pantone 877), dark grey (Pantone Warm Gray 9), grey ((Pantone Warm Gray 5), light grey (Pantone Warm Gray 1) and red (Pantone 172). SAS uses its proprietary typeface Scandinavian, designed by Stockholm Design Lab.”
Bild

Hur det såg ut på den gamla goda tiden: http://www.musante.dk/sasflyhis/sfs0104 ... mage60.htm (Detta bildspel och f ö hela denna danska sajt rekommenderas).

Vad OY-SAS var för en, får den intresserade leta upp själv, liksom LN-SAS. SE-SAS var en kortlivad Grunau Baby före mitten av 40-talet.

Om flygbolagsloggor kan läsas på http://www.logodesignlove.com/airline-logo-designs . I SFT nr/2006 har Hans Norman (ej Norrman som anges om jag har fattat det hela rätt) skrivit om den retromålade Airbus 319 OY-KBO.

Om Rune Monö, som avled 2007 kan man läsa bl a på http://www.chalmers.se/sections/om_chal ... /rune-mono och http://www.ica-historien.se/teman/artik ... 020208.pdf

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"