Jag såg nyligen en gammal journalfilm från F 8. I filmen, som enligt uppgift var från 1960, så kan man bl.a. se att kanslihuset är maskeringsmålat och därtill till viss del täckt med murgröna.
När jag rotade lite bland foton från F 8 ifrån denna tid så hittade jag även ett fotografi daterat 1954 som även visade det maskeringsmålade kanslihuset.
Jag undrar nu om något här vet när man maskeringsmålade kanslihuset på F 8, samt om detta var något som man gjorde vid fler flottiljer vid denna tid?
[ Postad med iPhone ]
Maskeringsmålat kanslihus.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Maskeringsmålat kanslihus.
Varför fråga, får ändå inga svar..
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Maskeringsmålat kanslihus.
Finns det verkligen INGEN på detta forum som vet om det förekom maskeringsmålning av byggnader på flygflottiljerna under ovan nämnda period?!
[ Postad med iPhone ]
[ Postad med iPhone ]
Varför fråga, får ändå inga svar..
Re: Maskeringsmålat kanslihus.
Hej.Fredrik Lager skrev:Finns det verkligen INGEN på detta forum som vet om det förekom maskeringsmålning av byggnader på flygflottiljerna under ovan nämnda period?!
Maskeringsmålning av byggnader borde höra till krigsåren ?
Har kollat i flottiljböcker och inte hittat några kanslihus så målade.
En del av dem var ju av tegel Åtminstone de vid F3 ,F5, F13 , F14 och F15, säkert fler?
Och dessa målades väl knappast.
Har för mig läst att hangarer fick ”camo”, men enda bilder jag hittade var :
Hangar 81 vid F21., med ER IIIb på taket och B17 på plattan.
Samt en ”jordkulehangar” också vid F21.Äldre bild då portarna har fönster.
Vidare en vaktkur på F11.
F6 kanslihus var väl av trä.
1960 och maskeringsmålning ”låter” lite sent, 1954 kan kanske stämma ?
Nu kan det säkert finnas andra bilder i fpl-typböckerna, vi får väl se.
Mer eller sämre bilder på kanslihus finns på de flesta flottiljer, men de är oftast av yngre datum och verkar vara vitrappade.
Bengt
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Maskeringsmålat kanslihus.
Tack för ditt inlägg Bengt!
Jag har funderat en hel del på det här med maskeringsmålningen. Den journalfilm jag såg är daterad till 1960, om allt material i filmen är från detta år kan jag inte säga, men jag antar att så är fallet, då denna typ av journalfilm ska avhandla vad som hänt under året (har jag hört iaf).
Sekvensen där det maskeringsmålade kanslihuset återfinns visar ett utlandsbesök från det Amerikanska flygvapnet. Datumet för detta besök måste finnas dokumenterat någonstans gissar jag!
Du har nog rätt i att man inte målat om tegelhus, det känns "bökigt". F 8's kanslihus ytterlager är puts, och detta underlag är väl mer lämpligt för ommålning.
Ska se om jag har någon bild att lägga upp här, det kan dock vara så att mina bilder är för stora för att lägga upp!
[ Postad med iPhone ]
Jag har funderat en hel del på det här med maskeringsmålningen. Den journalfilm jag såg är daterad till 1960, om allt material i filmen är från detta år kan jag inte säga, men jag antar att så är fallet, då denna typ av journalfilm ska avhandla vad som hänt under året (har jag hört iaf).
Sekvensen där det maskeringsmålade kanslihuset återfinns visar ett utlandsbesök från det Amerikanska flygvapnet. Datumet för detta besök måste finnas dokumenterat någonstans gissar jag!
Du har nog rätt i att man inte målat om tegelhus, det känns "bökigt". F 8's kanslihus ytterlager är puts, och detta underlag är väl mer lämpligt för ommålning.
Ska se om jag har någon bild att lägga upp här, det kan dock vara så att mina bilder är för stora för att lägga upp!
[ Postad med iPhone ]
Varför fråga, får ändå inga svar..
Re: Maskeringsmålat hus.
Litet sidospår kanske men.
Kan nedanstående stämma?
Hämtat från Fortifikationsverkets tidskrift ”Öppet hus”nr 2 / 2012.
http://www.fortifikationsverket.se/Docu ... lowres.pdf
Kulturhantverksgruppen, framför en av sina favoritbyggnader med Sveriges första kamouflagemålade fasad.
Motortorpedbåtsverkstaden ute på Lindholmen.
– Äntligen får jag visa er en av mina
favoritbyggnader! Den byggdes på 50-talet och är ett statligt byggnadsminne. Det är Sveriges första kända kamouflagemålade byggnad.
Kan nedanstående stämma?
Hämtat från Fortifikationsverkets tidskrift ”Öppet hus”nr 2 / 2012.
http://www.fortifikationsverket.se/Docu ... lowres.pdf
Kulturhantverksgruppen, framför en av sina favoritbyggnader med Sveriges första kamouflagemålade fasad.
Motortorpedbåtsverkstaden ute på Lindholmen.
– Äntligen får jag visa er en av mina
favoritbyggnader! Den byggdes på 50-talet och är ett statligt byggnadsminne. Det är Sveriges första kända kamouflagemålade byggnad.
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Maskeringsmålat kanslihus.
En än gång, tack Bengt för dina inlägg!
Jag ska nu ägna mig åt att göra en högst personlig reflektion.
När jag för en liten stund sedan loggade i på forumet så hade denna tråd visats 381 gånger (5/3 14:00), och ut av dessa 381 sidvisningar så har det resluterat i två svar. Båda från Bengt. Jag ställde i mitt fösta inlägg två frågor, när man maskeringsmålade kanslihuset på F 8, samt om detta även förekom på andra flottiljer under samma tid. Att jag inte fått svar på den första frågan har jag viss förståelse för. Det är en specifik fråga om ett speciofikt förband och kan således vara svår att svara på, men jag vägrar att acceptera att INGEN har klarat av att svara på den senare frågan. Detta är ett forum som innehåller en så stor och bred kompetens om Sveriges flyghistoria att det närmast borde vara statistiskt omöjligt att ingen vet svaret.
Men detta fenomen är tyvärr ingen nyhet. Jag har ganska många vänner som är flyghistoroskt intresserade, och det finns tyvärr en ganska bred uppfattning bland dem, och även bland vänner till mina vänner, att det inte längre är någon större idé att ställa frågor på detta forum då man sällan får något svar. Och om man nu får svar så är det inte sällan inlindat i någon slags dryg attityd eller annan tråkig översittarton, och speciellt då om frågan kan uppfattas som "dum" av någon "expert". Nu finns det säkert några av er som nu läser det här som tänker "neeej, men sådär är det ju inte här, nu sitter han allt och hittar på", men nej det gör jag tyvärr inte. Det finns många med mig som uppfattar detta forum på just detta sätt, något som förstås är väldigt tråkigt.
När jag för ett gäng år sedan var "ny i branchen" så var detta forum en skattkista! Det fanns många intressanta och givande diskussioner, vissa deltog man i medans andra deltog man mer passivt i form av läsare. Så tycker inte jag det är längre. Många som deltog i diskussioner då gör inte det längre, av vilken anledning kan man säkert spekulera även om jag har min bild ganska klar för mig.
För mig har detta forum förvandlats från en skattkista till ett slutet sällskap för ett fåtal ingåendes i klubben för inbördes beundran. Det finns några eldsjälar kvar som vägrar ge upp sin kunskapstörst, Bengt är en av dem och det finns naturligvis fler, men för mig så har lågan slutligen slocknat.
Med dessa ord så tackar jag för mig här på forumet och önskar er alla lyckat till med era framtida flyghistoriska äventyr!
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Jag ska nu ägna mig åt att göra en högst personlig reflektion.
När jag för en liten stund sedan loggade i på forumet så hade denna tråd visats 381 gånger (5/3 14:00), och ut av dessa 381 sidvisningar så har det resluterat i två svar. Båda från Bengt. Jag ställde i mitt fösta inlägg två frågor, när man maskeringsmålade kanslihuset på F 8, samt om detta även förekom på andra flottiljer under samma tid. Att jag inte fått svar på den första frågan har jag viss förståelse för. Det är en specifik fråga om ett speciofikt förband och kan således vara svår att svara på, men jag vägrar att acceptera att INGEN har klarat av att svara på den senare frågan. Detta är ett forum som innehåller en så stor och bred kompetens om Sveriges flyghistoria att det närmast borde vara statistiskt omöjligt att ingen vet svaret.
Men detta fenomen är tyvärr ingen nyhet. Jag har ganska många vänner som är flyghistoroskt intresserade, och det finns tyvärr en ganska bred uppfattning bland dem, och även bland vänner till mina vänner, att det inte längre är någon större idé att ställa frågor på detta forum då man sällan får något svar. Och om man nu får svar så är det inte sällan inlindat i någon slags dryg attityd eller annan tråkig översittarton, och speciellt då om frågan kan uppfattas som "dum" av någon "expert". Nu finns det säkert några av er som nu läser det här som tänker "neeej, men sådär är det ju inte här, nu sitter han allt och hittar på", men nej det gör jag tyvärr inte. Det finns många med mig som uppfattar detta forum på just detta sätt, något som förstås är väldigt tråkigt.
När jag för ett gäng år sedan var "ny i branchen" så var detta forum en skattkista! Det fanns många intressanta och givande diskussioner, vissa deltog man i medans andra deltog man mer passivt i form av läsare. Så tycker inte jag det är längre. Många som deltog i diskussioner då gör inte det längre, av vilken anledning kan man säkert spekulera även om jag har min bild ganska klar för mig.
För mig har detta forum förvandlats från en skattkista till ett slutet sällskap för ett fåtal ingåendes i klubben för inbördes beundran. Det finns några eldsjälar kvar som vägrar ge upp sin kunskapstörst, Bengt är en av dem och det finns naturligvis fler, men för mig så har lågan slutligen slocknat.
Med dessa ord så tackar jag för mig här på forumet och önskar er alla lyckat till med era framtida flyghistoriska äventyr!
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Varför fråga, får ändå inga svar..