Hur betecknas svenska flygplan EGENTLIGEN?!?!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Hur betecknas svenska flygplan EGENTLIGEN?!?!
Jag fick nyss på tafsen (förmodligen med rätta..) för att jag meddelat att Tarangus nya plastmodell blir en Tunna i 1/72. Jag skrev J29A/B (A och B ser ju lika ut exteriört) men detta är alltså fel! Jag har nog alltid skrivit ihop beteckningarna, J29A, J35F, JA37 med mera.. Men hur ska det egentligen vara? J35 F eller J 35F eller J 35 F?!? JA37 eller JA 37?
Tacksam för klargörande!
MVH
Fredrik
Tacksam för klargörande!
MVH
Fredrik
Fredrik Zetterberg
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Hur betecknas svenska flygplan EGENTLIGEN?!?!
Antar att det är jag som gett dig på "tafsen"
När det handlar om svenskt miltärflyg och om det ska skrivas korrekt vad det gäller beteckningar så ska det vara ett mellanslag mellan flygslagsbeteckning och nummer. Däremot kommer versionsbokstav direkt efter numret. Dvs exvis J 29F.
Att skriva J29F är inte rätt...och J-29F ger mig rentav rysningar Ok, dessa skrivningar kan man väl stå ut med på olika ställen som forum, facebook etc på webben, man förstår vad folk menar. Men hamnar det i tryck tappar man s a s i trovärdighet, det är en skönhetsfläck. Det är som om du byggde en J 29-modell och använde fel typsnitt på fenkoden eller målar Draken-kamuflaget med brunt istället för blått. Störigt eller hur.
Tänkte att det borde stå rätt på kartongen när den nya Tunnan-modellen kommer ut. Något som jag för övrigt ser fram emot
Med referens till rubriken så finns det andra svenska flygplan också som skrivs med bindestreck. Tänker på MFI-9, MFI-10 och MFI-15.
När det handlar om svenskt miltärflyg och om det ska skrivas korrekt vad det gäller beteckningar så ska det vara ett mellanslag mellan flygslagsbeteckning och nummer. Däremot kommer versionsbokstav direkt efter numret. Dvs exvis J 29F.
Att skriva J29F är inte rätt...och J-29F ger mig rentav rysningar Ok, dessa skrivningar kan man väl stå ut med på olika ställen som forum, facebook etc på webben, man förstår vad folk menar. Men hamnar det i tryck tappar man s a s i trovärdighet, det är en skönhetsfläck. Det är som om du byggde en J 29-modell och använde fel typsnitt på fenkoden eller målar Draken-kamuflaget med brunt istället för blått. Störigt eller hur.
Tänkte att det borde stå rätt på kartongen när den nya Tunnan-modellen kommer ut. Något som jag för övrigt ser fram emot
Med referens till rubriken så finns det andra svenska flygplan också som skrivs med bindestreck. Tänker på MFI-9, MFI-10 och MFI-15.
Re: Hur betecknas svenska flygplan EGENTLIGEN?!?!
Hej Fredric!
Tackar för snabbt svar! Mycket riktigt så var det du som föranledde frågan. Men rätt SKA vara rätt. Trovärdigheten är viktig. Men jag inser ju samtidigt att det står fel på alla Lansen-kartonger.. Ajajajaj.. Nåväl, misstag är till för att rättas!
MVH
Fredrik Zetterberg
Tackar för snabbt svar! Mycket riktigt så var det du som föranledde frågan. Men rätt SKA vara rätt. Trovärdigheten är viktig. Men jag inser ju samtidigt att det står fel på alla Lansen-kartonger.. Ajajajaj.. Nåväl, misstag är till för att rättas!
MVH
Fredrik Zetterberg
Fredrik Zetterberg
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Hur betecknas svenska flygplan EGENTLIGEN?!?!
Är det TP 100 eller Tp 100 ?
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9949
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Hur betecknas svenska flygplan EGENTLIGEN?!?!
Det har berättats för mig, att innan datorns tid, gällde Sk 25 eller Tp 47, flygplan som kommit till efter att dator introducerats i försvaret skrivs TP 100, AJ 37 osv. Sista typen innan datorn var enligt de uppgifter jag fått Safir, så den skrivs Sk 50.
Man ser även felskrivningar när det gäller flottiljer, som också alltid skall ha mellanslag mellan F och siffran, t.ex. F 13.
Vi sökning i register, t.ex. i vårt bildarkiv, så är det känsligt för mellanslag eller utelämande av sådant. Det innebär att söker man på TP100 eller AJ37, så skall man inte få några träffar, får man det så är det på felskrivningar. Söker man enligt det officiella sätt som typerna skrivs på, så blir det däremot många träffar.
/Sven-Erik
Man ser även felskrivningar när det gäller flottiljer, som också alltid skall ha mellanslag mellan F och siffran, t.ex. F 13.
Vi sökning i register, t.ex. i vårt bildarkiv, så är det känsligt för mellanslag eller utelämande av sådant. Det innebär att söker man på TP100 eller AJ37, så skall man inte få några träffar, får man det så är det på felskrivningar. Söker man enligt det officiella sätt som typerna skrivs på, så blir det däremot många träffar.
/Sven-Erik
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Hur betecknas svenska flygplan EGENTLIGEN?!?!
Före datorns tid tog slut i o m införandet av STRIL 60. Datorn tog helt enkelt "bara" versaler"Sven-Erik Jönsson skrev:Det har berättats för mig, att innan datorns tid, gällde Sk 25 eller Tp 47, flygplan som kommit till efter att dator introducerats i försvaret skrivs TP 100, AJ 37 osv. Sista typen innan datorn var enligt de uppgifter jag fått Safir, så den skrivs Sk 50.
Man ser även felskrivningar när det gäller flottiljer, som också alltid skall ha mellanslag mellan F och siffran, t.ex. F 13.
Vi sökning i register, t.ex. i vårt bildarkiv, så är det känsligt för mellanslag eller utelämande av sådant. Det innebär att söker man på TP100 eller AJ37, så skall man inte få några träffar, får man det så är det på felskrivningar. Söker man enligt det officiella sätt som typerna skrivs på, så blir det däremot många träffar.
/Sven-Erik
Jag brukar utgå i vilken tid jag skriver om. Så enkelt uttryckt; före 1965: Sk 50. 1965 och efter: SK 50.
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Hur betecknas svenska flygplan EGENTLIGEN?!?!
Här finns en liknande tråd
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=3658
Apropå det där med bindestreck eller ej:
J 22
J-22
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=3658
Apropå det där med bindestreck eller ej:
J 22
J-22
Re: Hur betecknas svenska flygplan EGENTLIGEN?!?!
Saab resp SAAB är ett närbesläktat problem. Det gäller att hålla reda på om man skriver om Svenska Aeroplan AB = SAAB, eller om Saab AB. Om jag minns rätt bytte man namn 1965.
Lennart A
Lennart A
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Hur betecknas svenska flygplan EGENTLIGEN?!?!
Hm... När blev det SAAB- / Saab-Scania då? Namnet återfinns ju på många flygrelaterade dokument från företaget.Lennart A skrev:Saab resp SAAB är ett närbesläktat problem. Det gäller att hålla reda på om man skriver om Svenska Aeroplan AB = SAAB, eller om Saab AB. Om jag minns rätt bytte man namn 1965.
Och "får" man förkorta "SAAB- / Saab-Scania" till "SAAB / Saab"?
Så, ska det vara t.ex
SAAB 105?
Saab-Scania 105?
eller
Saab AB 105?
För inte kan man väl "klippa och klistra" hur som helst?
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Hur betecknas svenska flygplan EGENTLIGEN?!?!
Ungefär som det beskrivs i Svenskt Militärflyg 1911-2005 (Svenska Vingar 1)Sven-Erik Jönsson skrev:Det har berättats för mig, att innan datorns tid, gällde Sk 25 eller Tp 47, flygplan som kommit till efter att dator introducerats i försvaret skrivs TP 100, AJ 37 osv.
/Sven-Erik
Vet inte vad man har haft för underlag eller utgångspunkt i boken i fråga om årtal men efter Tp 81 kommer TP 82 :)I samband med systematisk användning av databehandling inom Försvarets Matrielverk och flygvapnet samt utveckling av Saab 37 Viggen i mitten av 60-talet ändrades och kompletterades typslag med flera bokstäver, som nu skrivs med versaler: AJ, AJS, AJSH, AJSF, HKP, JA, JAS, SK, SF, TP, FPL där respektive bokstav vanligen anger flygplanets olika uppggifter (SH havsövervakning, SF fotospaning).
...
Officiellt skrivs flygplanens beteckningar med mellanslag mellan flygslagsbeteckning och typnummer medan typnummer och versionsbokstav skrivs utan mellanslag. Exempel J 35J, JAS 39A, HKP 6B etc.
Angående Safiren har man valt SK 50 i rubriken men anväder både Sk 50 och SK 50 i texten där SK 50 refererar till senare år.
Re: Hur betecknas svenska flygplan EGENTLIGEN?!?!
När det gäller mellanslag eller inte skall man nog vara försiktig med att vara FÖR kategorisk. Det finns åtskilliga officiella dokument från Flygvapnet där man skrivit t.ex. "J26" och inte "J 26". Det gäller även en eller annan förteckning över militära typbeteckningar, som är det som officiellt styrde frågan, så även internt i FV fanns det nog en viss flexibilitet. Speciellt gällde det tiden fram till 40-talet.
Att däremot skriva t.ex. "J-26" är dock en styggelse som borde föranleda skampåle.
/Leif Hellström
Att däremot skriva t.ex. "J-26" är dock en styggelse som borde föranleda skampåle.
/Leif Hellström
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Re: Hur betecknas svenska flygplan EGENTLIGEN?!?!
Som "rikslikare" när det gäller flygplansbeteckningar för aktuella svenska och utländska flygplan, transkriberingar av bl a ryska flygplanstillverkare m m, använder Försvarsmakten men även övriga, som t ex SFF i SFT, boken Flygplankort. Sålunda skriver vi för svenska flygplansbeteckningar flygslag, mellanslag, nummer och version utan mellanslag, t ex J 32B. Så är också vårt bildarkiv konstruerat. Flottiljbeteckningar skrivs med mellanslag, t ex F 3.
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: Hur betecknas svenska flygplan EGENTLIGEN?!?!
Det kan även vara värt att påpeka att det inte handlar enbart om flygplan, helikoptrar och flottiljer, utan att det är frågan om ett övergripande system för i stort sett allt inom försvaret som har fått en egen svensk militär beteckning. Det gäller alltså även saker som RM 8, RB 04, KPIST 45B och I 19 i Boden för att ta några exempel. Dessutom är det som redan skrivits ovan frågan om en beteckning och inte alls förkortningar som många tror. "TP" i TP 84 är alltså ingen förkortning för Transport 84 utan en egen separat beteckning. Vanligast verkar vara att man tror att det verkligen heter "Helikopter 10" (eller nån annan siffra) om helikoptrar, men nån sådan beteckning finns alltså inte!
Ibland ser man argumentet att "På Försvarmaktens websida står det ju......." men det beror på att dessa sätts ihop av okunniga webmasters som inte egentligen kan nåt om det de skriver in. Samma sak gäller Flygvapenmuseum som nu i flera år av okunnighet och/eller arrogans påstår att man har en "TP79001" utställd! En ren fantasibeteckning som aldrig existerat, någonsin!
Ibland ser man argumentet att "På Försvarmaktens websida står det ju......." men det beror på att dessa sätts ihop av okunniga webmasters som inte egentligen kan nåt om det de skriver in. Samma sak gäller Flygvapenmuseum som nu i flera år av okunnighet och/eller arrogans påstår att man har en "TP79001" utställd! En ren fantasibeteckning som aldrig existerat, någonsin!