Flygningar i Ö-vik

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

paddal
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Flygningar i Ö-vik

Inlägg av paddal »

Hej på er!
Jag forskar på flygets historia här i norra Ångermanland. Och nu har jag hittat en annons i Örnsköldsviks Allehanda från 1921 den 14 jan. Annonsens rubrik är, Flygningar i Örnsköldsvik, undertecknat av Nordiska luftrederiebolaget. Dom erbjuder konstflygning och fallskärmshopp samt passagerarflygningar.
Priset för en uppstigning är 50 kronor.
Nu till frågan om någon känner till Nordiska luftrederibolaget och deras verksamhet, och vilka hoppade fallsärm på den tiden?

Hälsningar
Alf Johansson
Bengt Ekbladh

Re: Flygningar i Ö-vik

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
>>Ett Norrländskt Flygbolag har på onsdagen ..((21-7-1920))..bildats i Sundsvall. Det har till ändamål att överta P.O. Flygkompaniets verksamhet. En rad bemärkta Norrlänningar står bakom inbjudan tillbolagets bildande, och bolaget har en slutgiltig karaktär av Norrländskt.I Norrland finns ju också fullt upp med uppgifter för lufttrafikväsendet.>>

Ovanstående är avskrift ur Arbetarbladet den 22-7-1920
Vidare den 9-8-1920 står följande::

>>Konstituerande bolagsstämma hölls i lördags ((7-8-1920)) i Sundsvall med P.O.Flygkompanieaktiebolaget.Till styrelse utsågs
landshövding G.Malm, Luleå,
ljt Otto Braathen,Svartvik
Disp. A.Prytz, Mörsil
Ljt P.O.Herrström, Stockholm
Advokat Sven Aronsson,Stockholm
Bland revisionssuppleanterna märks konsul Issao (otydligt)Westergren, Gävle.
Till bolagets verkställande dir. utsågs ljt Herrström och till vice verkställande dir:dir. Wahlberg, Stockholm>>

Tar ett till klipp ((31-8-1920)).
>>Flygtrafiken i Norrland. P.O.-kompaniet får koncession.Kunjl.Maj. har beviljat aktiebolaget för flygning i Norrland tillstånf att tom utgången av 1920 framföra luftfartyg till Härnösand och Haparanda. Bolagets chef är som bekant P.O.Herrström.>>

Kan det vara ovanstående bolag du menar?
Vill du kan jag se om jag hittar lite mer runt 14-1-1921

mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Flygningar i Ö-vik

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Det fanns oxså konkurenter::

http://www.boija.com/archive/flygcirkus1921.htm

>>En slaktare i Sollefteå startade, antagligen lockad av, som han trodde, de goda förtjänsterna, ett nytt flygföretag av samma art, som han kallade för Norrländska Luftrederiet. Här lyckades jag på senvintern 1921 få plats, som manager till en början, jag skulle senare få bli flygare. Rederiets maskinpark bestod av tre stycken Sopwithplan, därav två ensitsiga av typ “Dove”, avsedda enbart för uppvisningar samt en “Gnu”, som var femsitsig och med viken passagerarflygningarna skulle företagas. En hel del äventyr inträffade på hemvägen från England, bl a hade en av piloterna måst nödlanda i Tyskland och hade därvid oturen att hamna på gården till ett dårhus. Han påstod senare att doktorn hade gjort en hel del svårigheter att släppa honom därifrån, han tyckte piloten borde stanna kvar där. De samlades så småningom på Brunnsviken i Stockholm, jag övertog sysslan som färdledare, och så var cirkusen färdig att starta.>>

>>Det hade överenskommits om passagerareflygningar vid Trehörningsjö [nordväst om Örnsköldsvik],men.. >>

Börjar bli lite osäker om det blev flygningar just 14-1-1921 ?

Nordiska luftrederibolaget lyckas få ihop 50000:- för inköp av 4 plan av grosshandlare Carlsson i Sollefteå och driva flygtrafik.
Detta står 19-2-1921.

Nordiska luftrederibolaget skall söndag 27-2-1921 ha flyguppvisning i Sollefteå.
Flygare Johnstone, Sparrman och Andre.
Flygare Hawker skall flyga över en Sopwith från England.

Verkar vara lite "rörigt".
Står inget i Örnsköldsviks Allehanda om ovanstående?

mvh Bengt
Michael Gustafsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 apr 2008, 18:12

Re: Flygningar i Ö-vik

Inlägg av Michael Gustafsson »

Se artikeln "Flygardåd - fars och tragedi - flygturnéerna i Norrland 1921" i SFT 5/2012, samt kommentarer i brevlådan i nummer 6/2012.

Michael Gustafsson
paddal
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Flygningar i Ö-vik

Inlägg av paddal »

Hej!
Tack för uppgifterna. Det fanns två dagstidningar här i Ö-vik 1921. Skall besöka bibloteket och läsa Örnsköldsviks Postens exemplar från januari 1921.Får se om dom skrev något om flygningarna här.
Flygningarna i Trehörningsjö finns beskrivit i Arenbergs bok, men i Trehörningsjö finns det ingen dokumentation har kontaktat hembygdsföreningen där.
Har även varit i kontakt med Anundsjö hembygdsförening här blev det napp med ett foto på ett flygplan med skidor från 20 talet.

Hälsningar
Alf
paddal
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Flygningar i Ö-vik

Inlägg av paddal »

paddal skrev:Hej!
Tack för uppgifterna. Det fanns två dagstidningar här i Ö-vik 1921. Skall besöka bibloteket och läsa Örnsköldsviks Postens exemplar från januari 1921.Får se om dom skrev något om flygningarna här.
Flygningarna i Trehörningsjö finns beskrivit i Arenbergs bok, men i Trehörningsjö finns det ingen dokumentation har kontaktat hembygdsföreningen där.
Har även varit i kontakt med Anundsjö hembygdsförening här blev det napp med ett foto på ett flygplan med skidor från 20 talet.

Hälsningar
Alf
Hej Igen!
Efter att ha läst i Örnsköldsviks Posten från januari 1921 har jag hittat artiklar om passargerar flygningar här. Den första rapporten kom 18 jan där det rapporterades att Albatrossen fått problem med ett överhettat lager och tvingats att landa på Dysjön 1,5 mil norr om Ånge. Nästa rapport kom torsdag den 3 feb att löjtnant E. Ljungberg landat på isen i hamnen och passargerar flygningarna påbörjades direkt. Den förste passargeraren var ÖPs reporter, som senare beskrev upplevelsen tydligt i tidningen. Förseningen berodde på att piloten drabbads av en förkylning efter flygning i minus 30 grader och vilat upp sig i Sollefteå några dagar. Flygningarna fortsatte under veckoslutet med ett 10 tal flygningar, passargerar lisan finns också i tidningen. Men något fallskärmshopp blev det inte den här gången. Hopparen var tydligen bokad för andra uppvisningar.
Men några bilder finns inte.

Hälsningar
Alf
paddal
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Flygningar i Ö-vik

Inlägg av paddal »

Hej!
Efter många förfrågningar har jag hittat en bild med flygplan troligtvis från 1921 i Örnsköldsviks hamn. Bilden kommer från Själevads Hembygdsförenings arkiv. Kan någon läsare hjälpa mig med flygplan typ. Man kan skymta en flagga och ett S på kroppen.
Bilagor
e-post variant.jpg
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Flygningar i Ö-vik

Inlägg av Mats Averkvist »

Den ser ut precis som en bild jag har från Skellefteå. Finns i boken Svenskt civilregister, SFF sidan 212 och föreställer en Albatros B.IIa c/n 40, No 3080, ex tysk reg D.417.

Mer fakta på sidan 14 i samma bok.
paddal
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Flygningar i Ö-vik

Inlägg av paddal »

Tack Mats för dina upplysningar.
Har beställt boken i dag för vidare studier. Vi är flera som tittat på bilden och vi är övertygade om att maskinen står i den nuvarande gästhamnen i Ö-vik med lokstallarna i bakgrunden.
Är det en civil "kärra" när den är märkt med ett stort S på kroppen, man kan också skymta ett S på den undre vingen?
// Alf
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Flygningar i Ö-vik

Inlägg av Mats Averkvist »

Japp, civil.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"