En B2 mindre!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 537
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Lennart Berns »

Så här skriver AV Web idag på morgonen:

The B-2 Spirit "Stealth Bomber" that crashed Saturday, Feb., 23, at Andersen Air Force Base, Guam, was on fire prior to the crash, according to a report cited by the Air Force Times. The fire, which was reported shortly after takeoff, was followed by an uncommanded and uncontrollable roll to the right. The aircraft crashed between the ramp and taxiway at approximately 10:45 a.m. local time, and not before both pilots had safely ejected. One of the pilots suffered spinal compression and as of Thursday remained in the hospital. The crashed aircraft, the Spirit of Kansas, a part of the 509th Bomber Wing, had more than 5,000 flight hours. The remaining fleet is not "grounded" but under a "safety pause," according to the Air Force -- the aircraft could be called to service if tasked with a mission. During the safety pause, six B-52s have arrived "to replace" the remaining three B-2s in Guam.
Danne
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:39

Inlägg av Danne »

Kommer sakna "Spirit of Kansas" då det var den maskin man stod och begapade på Fairford 1997 och som man av en trevlig besättning fick en guidad tur kring.

Ämnet diskuteras även här: Kraschad B-2
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Modell av B-2 Spirit Stealth Bomber

Inlägg av Hans O. Sandström »

Lägger in en liten bild på en B-2 Spirit modell ur samlingen.

Mvh Hans SFF Småland


Bild
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Haveri B-2 "Spirit of Kansas"

Inlägg av Emil Lindberg »

Här finns en hel del information om haveriet, samt filmer och animationer på haveriet

http://www.acc.af.mil/accspecialreports ... nboard.asp

Fukt i flygplanets luftdatasystem verkar ha varit orsaken.

Moisture in the aircraft's Port Transducer Units during air data calibration distorted the information in the bomber's air data system, causing the flight control computers to calculate an inaccurate airspeed and a negative angle of attack upon takeoff. According to the report, this caused an, "uncommanded 30 degree nose-high pitch-up on takeoff, causing the aircraft to stall and its subsequent crash".

I filmen/länken "B-2 crash from security camera" får man först se en normal takeoff med en annan B-2, och sedan "Spirit of Kansas´" takeoff. Här ser man den mycket kraftigare upptagningen "uncommanded 30 degree nose-high pitch-up on takeoff".
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"