S 31 Spitfire Udda spinnermålning

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bergwall

S 31 Spitfire Udda spinnermålning

Inlägg av Bergwall »

Hej,
Efter att ha studerat ganska många S 31-bilder så har jag lagt märke till en liten märklig sak på några bilder som visar spinnrarna. De verkar i vissa fall vara målade med två olika "huvudkulörer" där den ena sannolikt inte är PRU. Kika på följande bilder.

En bild från en journalfilm på youtube, "Glimtar ur flygvapnet" från 1951. Ser inte inre delen av spinnern mörkare ut? Eller är det en effekt av att propellern snurrar och de svarta propellerbladen "färgar"av sig? Eller är det de egna expermenten med egenblandad PRU ?
Bild
Bild

Här är en bild från Krigsarkivet (återfinns även i Ahlbergs bok och kompendie). 31032 som står på näsen, jag tror att året är 1952. Ser inte inre delen av spinnern ljusare ut än det PRU-blå som är på motorn? Är det vanlig kronmärksblå? Ett försök att måla över den tidigare "långa" spinnermålningen av divisionskulören med vanlig kronmärksblå? Främre delan av spinnern är väl sannolikt gul (och vitt band) bakre delen skulle kunna vara divisionsgrön, då grön brukar befinna sig i den lite ljusare delen av gråskalan jämfört med blå. Men det är förstås väldigt beroende på vad man har för film och inte minst om man använt sig av filter.
Bild

En annan bild från samma händelse, också från Krigsakrivet. Här kanske inte skillnaden är lika tydlig. Samsades divisionerna på flygplan under tiden på Enstaberga, dvs skulle man målat vissa flygplan med två divisonerns kulörer, gul och grön? Kanske långsökt?
Bild

Ett annat exempel men betydligt sämre bild. Det kanske är tveksamt om man över huvud taget kan använda sig av den här bilden för att säga något. Hela bilden finns i "Över land och hav". Om man ändå ska ge sig på en tolkning, så ser ju bakre delen ljusare ut än främre.
Bild

Allt det här kan förstås vara ett symtom av att "övertolka" bilder, en fotograf sa till mig en gång att en bild kan vara värre en tusen lögner vilket det säkert ligger mycket i, men någon sorts förklaring hade ändå varit fint att få. Jag har frågat två S 31-förare men ingen av dem kunde komma ihåg att man hade två olika kulörer på spinnern eller att man delat flygplan mellan divisionerna eller liknanade.

All information som kan sprida lite ljus i det här tar jag tacksamt emot.

Hälsningar
Robert
Användarens profilbild
Per Björkqvist

Re: S 31 Spitfire Udda spinnermålning

Inlägg av Per Björkqvist »

Hej Robert!
Det finns ytterligare en spinner bevarad och det är på F 11 Flygmuseum i Nyköping, de kan ha två st förresten,är osäker.
Den är lite oxiderad och urblekt i färgen men det går att se bra på vissa ställen, rätt nyans,och originalfärg är det.
De har också ett landställsben till S 31 som är målat i samma färg...kanhända de har mer grejor också.
Användarens profilbild
RobinW

Inlägg av RobinW »

på F11 museum finns ett antal föremål med blå färg kvar. däribland 1spinner med röd spets.
förmodligen ommålad i en hemmablandad kulör någon gång i början av 50 talet. man kan fläckvis se den ursprungligare pru blåa färgen fläckvis.

det finns 2 spinners till en med gul spets som hänger på väggen i flygplanhallen monterad med blad o allt. svårt att säga något om färgen på den. och en med grön spets som ser ut att ha legat i skogen ett antal år. den är ganska illa åtgången bucklig o dan men man kan även på den skönja minst 2 olika blåa kulörer,

det finns ett antal fälgar 4-6st som alla utom en tror jag är målade i lite varierande blå kulör (variationen kan också bero på längre tids förvaring utomhus) med en silverfärg under.
ett par landställ varav minst det ena är så gott som nytt och det har en ljusgrå kulör. det andra som står i museibyggnaden är blåmålat. vad jag har förstått så var ex hjulen vid leverans målade i silverfärg förmodligen för att fästa på aluminiumet. och detta målades senare över med hemmablandad blå kulör.

detta med de svenska S31ornas färg kommer att diskuteras sålänge det finns S31intresse. enligt vad jag läst så när man skulle måla om flygplanen så fanns ingen färdig PRU blå utan man tog o skvätte med lite av varje tills man fick fram något som dög. så om man inte menar en hyfsat nylevererad "nymålad i engelsk färg" S31a så finns det inget rätt och fel sålänge man är inne på blått.

för att slutligen försöka svara på din fråga. har aldrig hört talas om att man skulle delat flygplanen mellan divisionerna och därför märkt spinnern i 2 färger. så det är nog en illusion som skapas av att ljuset bryts av antingen propellern eller reflekteras annorlunda i spinnern och motorhuven

Robin Wennerberg. som så fort jag kommer åt jobbar ideellt på F11 museum.
Användarens profilbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke »

Hej,

en bild på spinnern från F 11-museet.

Mvh

Micke
spinner.jpg
Micke Axelsson
Bergwall

Inlägg av Bergwall »

Hej!
Tack för alla svar. Intressant att landstället är grått (Silver dope?) det är en fråga bland modellbyggare som brukar återkomma med jämna mellanrum.

Stort tack för hjälpen.

Hälsningar Robert
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"