Flygplan märkt "72" på F 9.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Flygplan märkt "72" på F 9.
Hej!
Enligt muntliga uppgifter från min far och farbror var det första flygplanet som landade på Backamo en Tiger Moth märkt "72". Detta hade jag även hört berättas tidigare.
I kväll frågade jag min farbror om mer detaljer om det här, då jag var intresserad av att få reda på mer exakt när flygfältet på Backamo blev klart.
Enligt gamla tidningar från mars 1937 var de ursprungliga planerna att fältet skulle vara klart hösten 1938. Jag har hittat tidningsuppgifter från mars 1938 som uppger att förseningar medför att man troligen inte kommer att vara klara som planerat hösten 1939. Alltså ett år senare än vad den första artikeln angav.
Min farbror sa i kväll att fältet inte var klart innan kriget och att det under kriget var spärrat med hjälp av nedgrävda stolpar. Dessa stolpar beskrev han som som "telefonstolpar som var minst tre meter höga". Pappa var berättat för mig om spanska ryttare på fältet. Så det var uppenbarligen avspärrat trots att arbetena tydligen inte var avslutade.
Nåväl, den första landningen som skedde på Backamo skall ha varit enligt vad min farbror först sa ha skett mellan 1944-46 och att stolparna då fanns kvar så att planet landade mellan stolparna. Han sa att det var en Tiger Moth märkt "72". Han sa sen att det nog snarare var efter krigsslutet. Men han var inte säker.
Om vi antar att det handlar om en Sk 11 från F9 så fanns det en som var märkt "72" som jag läst att den havererade 1944-06-18 vid F 9. Det var Sk 11 nr 510.
Hur var det? Fanns det senare fler Sk 11:or märkt "72" vid F 9?
Min farbror talade även om ett andra flygplan som var av en annan sort och som han tror var märkt "64". Detta flygplan skulle haft större och smalare hjul, mindes han. Jag funderar på om det kan ha varit en Sk 12. F 9 hade en Sk 12 märkt "64" som finns på bild i boken "Vingat vapen över Göteborg" på sidan 82. I samma bok på sidan 28 finns en J 11 märkt "64" och bilden dateras i boken till 1941.
Sk 11 märkt "72" har alltså varit efter detta.
Kan det vara så att att flygplanet min farbror såg på Backamo var Sk 11 nr 510 märkt F 9-72 och tiden före 1944-06-18?
Eller fanns det ytterligare en Sk 11 märkt F 9-72 efter detta datum som, efter krigsslutet 1945 vilket min farbror ev. tror att det var, landade på Backamo.
Fanns det vid samma tid en Sk 12 märkt F 9-64?
Kan ni hjälpa mig avgränsa tidsperioden det kan handla om?
I boken "F 9 Kungl Göta flygflottilj" på sidan 41 finns en bild på en B 5 märkt F 9-72. Sidan handlar om 1944 så jag antar att efter Sk 11 nr 510 havererade så blev nästa F 9.72 en B 5.
Blev det rörigt?
OK. När fanns en Sk 11 märkt F9-72 och en Sk 12 märkt F 9-64?
Det vore intressant att ungefär kunna datera detta.
Tack på förhand.
Martin Hellberg, Backamo
Enligt muntliga uppgifter från min far och farbror var det första flygplanet som landade på Backamo en Tiger Moth märkt "72". Detta hade jag även hört berättas tidigare.
I kväll frågade jag min farbror om mer detaljer om det här, då jag var intresserad av att få reda på mer exakt när flygfältet på Backamo blev klart.
Enligt gamla tidningar från mars 1937 var de ursprungliga planerna att fältet skulle vara klart hösten 1938. Jag har hittat tidningsuppgifter från mars 1938 som uppger att förseningar medför att man troligen inte kommer att vara klara som planerat hösten 1939. Alltså ett år senare än vad den första artikeln angav.
Min farbror sa i kväll att fältet inte var klart innan kriget och att det under kriget var spärrat med hjälp av nedgrävda stolpar. Dessa stolpar beskrev han som som "telefonstolpar som var minst tre meter höga". Pappa var berättat för mig om spanska ryttare på fältet. Så det var uppenbarligen avspärrat trots att arbetena tydligen inte var avslutade.
Nåväl, den första landningen som skedde på Backamo skall ha varit enligt vad min farbror först sa ha skett mellan 1944-46 och att stolparna då fanns kvar så att planet landade mellan stolparna. Han sa att det var en Tiger Moth märkt "72". Han sa sen att det nog snarare var efter krigsslutet. Men han var inte säker.
Om vi antar att det handlar om en Sk 11 från F9 så fanns det en som var märkt "72" som jag läst att den havererade 1944-06-18 vid F 9. Det var Sk 11 nr 510.
Hur var det? Fanns det senare fler Sk 11:or märkt "72" vid F 9?
Min farbror talade även om ett andra flygplan som var av en annan sort och som han tror var märkt "64". Detta flygplan skulle haft större och smalare hjul, mindes han. Jag funderar på om det kan ha varit en Sk 12. F 9 hade en Sk 12 märkt "64" som finns på bild i boken "Vingat vapen över Göteborg" på sidan 82. I samma bok på sidan 28 finns en J 11 märkt "64" och bilden dateras i boken till 1941.
Sk 11 märkt "72" har alltså varit efter detta.
Kan det vara så att att flygplanet min farbror såg på Backamo var Sk 11 nr 510 märkt F 9-72 och tiden före 1944-06-18?
Eller fanns det ytterligare en Sk 11 märkt F 9-72 efter detta datum som, efter krigsslutet 1945 vilket min farbror ev. tror att det var, landade på Backamo.
Fanns det vid samma tid en Sk 12 märkt F 9-64?
Kan ni hjälpa mig avgränsa tidsperioden det kan handla om?
I boken "F 9 Kungl Göta flygflottilj" på sidan 41 finns en bild på en B 5 märkt F 9-72. Sidan handlar om 1944 så jag antar att efter Sk 11 nr 510 havererade så blev nästa F 9.72 en B 5.
Blev det rörigt?
OK. När fanns en Sk 11 märkt F9-72 och en Sk 12 märkt F 9-64?
Det vore intressant att ungefär kunna datera detta.
Tack på förhand.
Martin Hellberg, Backamo
Re: Flygplan märkt "72" på F 9.
Hej.
Först lite om vad F9 hade av Sk 11/11A och Sk 12.1943-44.
1 st. Sk 11 och 1 st. Sk 11A på uppbörd.
1:a Sk 12 ”dyker upp i juli-43.
(samt att en lånades från F5 mellan aug—okt.-43)
1944 alltså 3 plan, 2 Sk 11/11A och en Sk 12 tom. maj-44, då en Sk 11 utlånas till F11.
Den återkommer i juli efter att 510 havererat.
Kvar alltså 2 plan ,Sk 11 o Sk 12.
Sk 11- 564 måste varit nära kass. ca okt/nov-44.
Är ett tag upptagen som kasserat, men måste ha reparerats.
Finns ju kvar till haveri 1947-06-15.
I dec.-44 får F9:o 2 st. Sk12 och har nu 3st sådana + Sk 11-564.
Beträffande F9-64:var Sk 12—5779 så märkt.Vet ej exakt när hon kom från F5, men kvar till kass.1950-09-30.
F9 har haft:564, F9-91, -46, -71 och hav. 1947-06-15.
592, F9--??....kass.1952-11-15 och användes efteråt som vindmaskin.
510 F9-72.som hav som du sa 1944-06-18 vid F9.
Inga exakta tidsangivelser, men kanske ändå någon hjälp?
Personligen är jag intresserad av vad Sk 11 564 råkade ut för hösten 1944.
Var tydligen nära kass, men reparerades.
Mvh Bengt
Först lite om vad F9 hade av Sk 11/11A och Sk 12.1943-44.
1 st. Sk 11 och 1 st. Sk 11A på uppbörd.
1:a Sk 12 ”dyker upp i juli-43.
(samt att en lånades från F5 mellan aug—okt.-43)
1944 alltså 3 plan, 2 Sk 11/11A och en Sk 12 tom. maj-44, då en Sk 11 utlånas till F11.
Den återkommer i juli efter att 510 havererat.
Kvar alltså 2 plan ,Sk 11 o Sk 12.
Sk 11- 564 måste varit nära kass. ca okt/nov-44.
Är ett tag upptagen som kasserat, men måste ha reparerats.
Finns ju kvar till haveri 1947-06-15.
I dec.-44 får F9:o 2 st. Sk12 och har nu 3st sådana + Sk 11-564.
Beträffande F9-64:var Sk 12—5779 så märkt.Vet ej exakt när hon kom från F5, men kvar till kass.1950-09-30.
F9 har haft:564, F9-91, -46, -71 och hav. 1947-06-15.
592, F9--??....kass.1952-11-15 och användes efteråt som vindmaskin.
510 F9-72.som hav som du sa 1944-06-18 vid F9.
Inga exakta tidsangivelser, men kanske ändå någon hjälp?
Personligen är jag intresserad av vad Sk 11 564 råkade ut för hösten 1944.
Var tydligen nära kass, men reparerades.
Mvh Bengt
Re: Flygplan märkt "72" på F 9.
Hej!Martin Hellberg skrev:När fanns en Sk 11 märkt F9-72 och en Sk 12 märkt F 9-64?
På F 9 fanns
Sk 11 nr 510 märkt F9-72 till haveri 18.6.44
B 5 nr 7072 märkt F9-72 från november 1944, åtminstone till 1947
Sk 12 nr5779 märkt F 9-64 minst till 1946 (haveri 30.9.50, men då var den trol ommärkt)
Lennart A
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: Flygplan märkt "72" på F 9.
Tack Bengt!
Då skall det tydligen inte ha funnits fler än Sk 11 nr 510 som var märkta med nr 72.
Om det inte har handlat om en annan Sk 11 tillhörande nån annan flottilj så skulle det inneburit att händelsen som min far och farbror talat om skulle ha skett före 1944-06-18.
Enligt boken Vingat vapen över Göteborg fanns Sk 11 vid F 9 1940-47 och Sk 12 1944-53.
Detta innebär att det inte heller bör ha varit före 1944. Min farbror sa i går först mellan 1944 och 1946 och sen att det nog var efter krigsslutet alltså 1945-46. Min farbror var ca 10 år, född november 1935, så en möjlighet finns väl att en helt exakt tidsangivelse är svår att ge nu nästan 70 år senare.
Men det pekar nog ändå mot vår eller sommar 1944, tycker jag.
Vet du när Sk 12 tillfördes F 9?
Tack igen.
Martin
Då skall det tydligen inte ha funnits fler än Sk 11 nr 510 som var märkta med nr 72.
Om det inte har handlat om en annan Sk 11 tillhörande nån annan flottilj så skulle det inneburit att händelsen som min far och farbror talat om skulle ha skett före 1944-06-18.
Enligt boken Vingat vapen över Göteborg fanns Sk 11 vid F 9 1940-47 och Sk 12 1944-53.
Detta innebär att det inte heller bör ha varit före 1944. Min farbror sa i går först mellan 1944 och 1946 och sen att det nog var efter krigsslutet alltså 1945-46. Min farbror var ca 10 år, född november 1935, så en möjlighet finns väl att en helt exakt tidsangivelse är svår att ge nu nästan 70 år senare.
Men det pekar nog ändå mot vår eller sommar 1944, tycker jag.
Vet du när Sk 12 tillfördes F 9?
Tack igen.
Martin
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: Flygplan märkt "72" på F 9.
En sak till, under den här tiden var väl fortfarande skolflygplanen målade med mörk kropp och orange vingar?
Sk 11 och Sk 12 hade väl inte grön ovansida på vingarna i slutet av sin tid i FV? Fanns det undantag som hade detta? För orange vingar var väl det normala?
Martin
Sk 11 och Sk 12 hade väl inte grön ovansida på vingarna i slutet av sin tid i FV? Fanns det undantag som hade detta? För orange vingar var väl det normala?
Martin
Re: Flygplan märkt "72" på F 9.
Jo, det fanns en till: F2-72Martin Hellberg skrev:Då skall det tydligen inte ha funnits fler än Sk 11 nr 510 som var märkta med nr 72.
Sk 11 fanns 1940-juli 1947 och december 1950-november 1952Martin Hellberg skrev:Enligt boken Vingat vapen över Göteborg fanns Sk 11 vid F 9 1940-47 och Sk 12 1944-53.
Sk 12 fanns från juli 1943 till mars 1952
Lennart A
Re: Flygplan märkt "72" på F 9.
Kontakt säger:Martin Hellberg skrev:Tack Bengt!
Vet du när Sk 12 tillfördes F 9?
Sk 12 avlöstes successivt av Sk 25 och under 1944/45 avvecklades helt som skolplan vid F5.
Kvarvarande plan fördelades till flottiljerna som sambands- ”övrigt flygplan” och som bogserplan.
1:a Sk 12 vid F9 , som även Lennart säger, kom i juli 1943
I dec. 1944 har F9 3 stycken.(2 från F5)
Jan. 1945 kommer en från F8.
4 stycken Sk 12 har F9 ända tom. juli 1950, då en ”försvinner”.
Beträffande Sk 11 säger Kontakt:
Hösten 1940 utgick Sk 11/11A som skolplan vid F5 och ersattes av Sk 12 , ca. 20 överfördes till andra flottiljer som sambands-, väderspanings- och AFT plan samt senare som segelflygbogserare.
Första B 5 vid F9 dyker upp ca juni 1944 och det är 7009 från F4, märkning ??
Tex i dec 1944 fanns 6 st.
Varav minst 2 från F4 och en del från F6.
Beträffande målningen får experterna uttala sig.
Mvh Bengt
Re: Flygplan märkt "72" på F 9.
Vet inte hur Lennart tittar i sina tabeller, ?Lennart A skrev:....Martin Hellberg skrev:När fanns en Sk 11 märkt F9-72 och en Sk 12 märkt F 9-64?
Sk 12 nr5779 märkt F 9-64 minst till 1946 (haveri 30.9.50, men då var den trol ommärkt) Lennart A
MEN
Sk 12 5779 Kasserades nämnda datum alltså 1950-09-30... märkt F9-64
Orsak "dåligt skick" och drifttid då var ca 996 timmar.
mvh Bengt
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: Flygplan märkt "72" på F 9.
Tack för all hjälp!
Om man knyter samman all information skulle det kunna vara så att en Sk 11 märkt F 9-72 och därefter en Sk 12 märkt F 9-64 landade som första flygplan på Backamo nån gång mellan juli 1943 och den 18:e juni 1944. Kanske inte med full säkerhet bevisat men det finns en sannolik möjlighet.
Jag skall fråga min farbror om vad han tror om detta. Kanske kan han säga vilken årstid det var t.ex. eller något annat.
Jag återkommer när jag talat med honom igen.
Tack igen.
Martin Hellberg, Backamo
Om man knyter samman all information skulle det kunna vara så att en Sk 11 märkt F 9-72 och därefter en Sk 12 märkt F 9-64 landade som första flygplan på Backamo nån gång mellan juli 1943 och den 18:e juni 1944. Kanske inte med full säkerhet bevisat men det finns en sannolik möjlighet.
Jag skall fråga min farbror om vad han tror om detta. Kanske kan han säga vilken årstid det var t.ex. eller något annat.
Jag återkommer när jag talat med honom igen.
Tack igen.
Martin Hellberg, Backamo
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: Flygplan märkt "72" på F 9.
Hej!
Enligt mina anteckningar
Sk 11A nr 510. Överlämnat till F 9 1940-07-08 från F 5.
Haveri 1943-08-31 Vid Backamo. Orsak: ” Felbedömning”. Det uppstod skador å flygkroppens vänstra främre del vid bakre vingbeslaget. Kostnad 600:-. Var märkt 9-72 och tillhörde 1.div
Totalhaveri 1944-06-18 vid Säve, märkning 9-72
Leif Fredin
Enligt mina anteckningar
Sk 11A nr 510. Överlämnat till F 9 1940-07-08 från F 5.
Haveri 1943-08-31 Vid Backamo. Orsak: ” Felbedömning”. Det uppstod skador å flygkroppens vänstra främre del vid bakre vingbeslaget. Kostnad 600:-. Var märkt 9-72 och tillhörde 1.div
Totalhaveri 1944-06-18 vid Säve, märkning 9-72
Leif Fredin
Re: Flygplan märkt "72" på F 9.
Fint Leif.
Jag missade 510 / 1943-08-31.,hade även ingen platts noterad.
Värt att notera är att Sk 11A 510 hade samma motor vid de båda haverierna, GpM nr 8119.
Har du någon notering om :
av vad Sk 11 564 råkade ut för hösten 1944.
Var tydligen nära kass, men reparerades.
Mvh Bengt
Jag missade 510 / 1943-08-31.,hade även ingen platts noterad.
Värt att notera är att Sk 11A 510 hade samma motor vid de båda haverierna, GpM nr 8119.
Har du någon notering om :
av vad Sk 11 564 råkade ut för hösten 1944.
Var tydligen nära kass, men reparerades.
Mvh Bengt
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: Flygplan märkt "72" på F 9.
Hej Leif!
Intressant! Sk 11:an var alltså på Backamo 43-08-31. Och havererade...
Vet du mer om omfattning mm? Man får väl anta att den monterades ned och togs med lastbil till F 9 efteråt. Känner du till om det finns några foton?
Står det något om klockslag, besättning eller annat som kan vara av intresse?
Finns någon annan uppgift om att något flygplan skulle gått ned på Backamo tidigare?
Enligt de uppgifter jag fått var alltså fältet spärrat med stolpar för att förhindra att främmande flygplan tog sig ned.
Men det skulle visst ha varit möjligt att ta sig ned ändå. Antingen mellan avspärrningarna eller genom att man öppnade eller på något vis avlägsnade en del vid behov.
Jag skall höra mig för mer om det.
Martin
Intressant! Sk 11:an var alltså på Backamo 43-08-31. Och havererade...
Vet du mer om omfattning mm? Man får väl anta att den monterades ned och togs med lastbil till F 9 efteråt. Känner du till om det finns några foton?
Står det något om klockslag, besättning eller annat som kan vara av intresse?
Finns någon annan uppgift om att något flygplan skulle gått ned på Backamo tidigare?
Enligt de uppgifter jag fått var alltså fältet spärrat med stolpar för att förhindra att främmande flygplan tog sig ned.
Men det skulle visst ha varit möjligt att ta sig ned ändå. Antingen mellan avspärrningarna eller genom att man öppnade eller på något vis avlägsnade en del vid behov.
Jag skall höra mig för mer om det.
Martin
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: Flygplan märkt "72" på F 9.
Hej
Jag har på Krigsarkivet tagit fram haveriprotokollet på haveriet 31 augusti 1943 med Sk 11A nr 510 vid Backamo och kan komma med lite kompletteringar.
Besättning: Flygförare kapten Gösta Swanlund, flygspanare löjtnant Sten Olof af Geijerstam
Fpl startade från F 9 kl 1342 för flygning till Backamo. När ff kapten Swanlund rundade Backamo före landning upptäckte han att fältet var avspärrat, vilket inte hade meddelats av trafikledaren vid F 9 då flygningen förhandsmeddelades.
Backamo flygfält var vid tillfället spärrat med några spanska ryttare på mitten samt två diagonala rader av pålar.
Kapten Swanlund rundade fältet två gånger för att välja bästa landningssträcka. En av de ospärrade delarna (200 x 250 m) erbjöd goda landningsmöjligheter och han ansatte en landning på prov, drog på, gick runt och landade. Antagligen beroende på att han blev irriterad av de stora stolpraderna tog han ned farten till lägsta möjliga och när fpl just passerat fältgränsen sjönk planet igenom från 2-3 m höjd, varvid vänstra hjulet först träffade marken och flygplanet skadades.
Efter besiktning av flygplanets skador nedmonterades det och fraktades till F 9, där det reparerades.
Det fanns inga fotografier med i protokollet
Leif Fredin
Jag har på Krigsarkivet tagit fram haveriprotokollet på haveriet 31 augusti 1943 med Sk 11A nr 510 vid Backamo och kan komma med lite kompletteringar.
Besättning: Flygförare kapten Gösta Swanlund, flygspanare löjtnant Sten Olof af Geijerstam
Fpl startade från F 9 kl 1342 för flygning till Backamo. När ff kapten Swanlund rundade Backamo före landning upptäckte han att fältet var avspärrat, vilket inte hade meddelats av trafikledaren vid F 9 då flygningen förhandsmeddelades.
Backamo flygfält var vid tillfället spärrat med några spanska ryttare på mitten samt två diagonala rader av pålar.
Kapten Swanlund rundade fältet två gånger för att välja bästa landningssträcka. En av de ospärrade delarna (200 x 250 m) erbjöd goda landningsmöjligheter och han ansatte en landning på prov, drog på, gick runt och landade. Antagligen beroende på att han blev irriterad av de stora stolpraderna tog han ned farten till lägsta möjliga och när fpl just passerat fältgränsen sjönk planet igenom från 2-3 m höjd, varvid vänstra hjulet först träffade marken och flygplanet skadades.
Efter besiktning av flygplanets skador nedmonterades det och fraktades till F 9, där det reparerades.
Det fanns inga fotografier med i protokollet
Leif Fredin
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: Flygplan märkt "72" på F 9.
Hej Leif!
Bussigt att du skaffade den här informationen.
Tack!
Martin Hellberg, Backamo
Bussigt att du skaffade den här informationen.
Tack!
Martin Hellberg, Backamo