Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
När inträffade detta haveri?
1992-03-31
vilken registrering hade flygplanet?
5N-MAS
var gjordes nödlandningen?
Istres.
1992-03-31
vilken registrering hade flygplanet?
5N-MAS
var gjordes nödlandningen?
Istres.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9947
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej Bengt!
Ditt svar är helt rätt.
Här en länk till haveriutredningen http://www.bea.aero/docspa/1992/5n-s920 ... 20331.html. Den är dock på franska, men har Ni som jag begränsade kunskaper i det språket, prova med Googles översättare, som jag tyckte fungerade tämligen bra. I slutet av utredningen finns en mängd intressanta foton.
Artikeln var publicerad i SFT nr 2/2000 sida 4-5. Jag skrev att svar var möjligt att finna på SFF:s hemsida och går man in på rubriken Publikationer > SFF Publikationer - sök artiklar och söker sedan i databasen på Ingemar Berglund, så får man upp att det finns en artikel med rubrik ”Två motorer saknas” i SFT nr 2/2000. Är man då SFF medlem och har erhållit logginuppgifter för SFF bildarkiv, så kan man där under rubrik publikationer läsa de flesta av SFF utgivna tidskrifterna, bl.a. detta nummer. Om inte allt för länge kommer samtliga nummer finnas där.
Nu väntar vi på Bengts fråga.
/Sven-Erik
Ditt svar är helt rätt.
Här en länk till haveriutredningen http://www.bea.aero/docspa/1992/5n-s920 ... 20331.html. Den är dock på franska, men har Ni som jag begränsade kunskaper i det språket, prova med Googles översättare, som jag tyckte fungerade tämligen bra. I slutet av utredningen finns en mängd intressanta foton.
Artikeln var publicerad i SFT nr 2/2000 sida 4-5. Jag skrev att svar var möjligt att finna på SFF:s hemsida och går man in på rubriken Publikationer > SFF Publikationer - sök artiklar och söker sedan i databasen på Ingemar Berglund, så får man upp att det finns en artikel med rubrik ”Två motorer saknas” i SFT nr 2/2000. Är man då SFF medlem och har erhållit logginuppgifter för SFF bildarkiv, så kan man där under rubrik publikationer läsa de flesta av SFF utgivna tidskrifterna, bl.a. detta nummer. Om inte allt för länge kommer samtliga nummer finnas där.
Nu väntar vi på Bengts fråga.
/Sven-Erik
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej.
Våra flottiljer har ju under tidens gång, ibland ombeväpnats mellan jakt , bomb/attack eller spaning ( i olika kombinationer).
Min fråga är::
Vilka flottiljer tänker jag på?
Vi begränsar tiden till mellan 1945 och ca 1972.
Samt undantar F 21, som tidvis hade en division av varje slag.
Alltså, vilka flottiljer "bytte inriktning" avseende flygslag nämnda tid?
Bonus om du anger tidpunkt.Exakt är nog svårt ,då ombeväpningar skedde under en något utsträck period.
Dvs. inte alla divisionerna samtidigt.
Bengt
Våra flottiljer har ju under tidens gång, ibland ombeväpnats mellan jakt , bomb/attack eller spaning ( i olika kombinationer).
Min fråga är::
Vilka flottiljer tänker jag på?
Vi begränsar tiden till mellan 1945 och ca 1972.
Samt undantar F 21, som tidvis hade en division av varje slag.
Alltså, vilka flottiljer "bytte inriktning" avseende flygslag nämnda tid?
Bonus om du anger tidpunkt.Exakt är nog svårt ,då ombeväpningar skedde under en något utsträck period.
Dvs. inte alla divisionerna samtidigt.
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej,
Utan att ha exakta tiden för övergångarna så tror jag att det är följande:
F1 gick från bomb (B 18) till jakt (nattjakt) (J 30) sent 40-tal
F3 gick från spaning (S 16) till jakt (J 22?)
F4 gick från bomb (B4/B5?) till jakt (?)
F15 gick från jakt (J 29) till attack (A 32) 1960
Jag förutsätter att övergång från bomb till attack inte räknas som förändring.
Utan att ha exakta tiden för övergångarna så tror jag att det är följande:
F1 gick från bomb (B 18) till jakt (nattjakt) (J 30) sent 40-tal
F3 gick från spaning (S 16) till jakt (J 22?)
F4 gick från bomb (B4/B5?) till jakt (?)
F15 gick från jakt (J 29) till attack (A 32) 1960
Jag förutsätter att övergång från bomb till attack inte räknas som förändring.
Hälsningar
//EK
//EK
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Björn har rätt hittills.
Dock vill jag ha en flottilj till.
Dock vill jag ha en flottilj till.
-
- Inlägg: 3386
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
F12 från bomb (B 17) till jakt (J 21). Har inte årtalet nu på stört, men bör ha varit tidigast 1945.
Björn kan få den om det skulle vara rätt
/Lars Larsson
Björn kan få den om det skulle vara rätt
/Lars Larsson
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Lars har rätt, jag saknade F12, Kalmar, som "gick" , från B 17 till J 21,
några år senare var det nog.
Nu skrev ju Lars:: Björn kan få den om det skulle vara rätt .
Det räddade mig lite från hur jag skulle "döma".
Alltså Björn, kom med din klurighet.
mvh Bengt
några år senare var det nog.
Nu skrev ju Lars:: Björn kan få den om det skulle vara rätt .
Det räddade mig lite från hur jag skulle "döma".
Alltså Björn, kom med din klurighet.
mvh Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej,
De första provflygplanen för SAAB 32 och 35 (32-1 resp. 35-1) hade något gemensamt när det gällde hur dom var utrustade.
Vilken var den gemensamma nämnaren för dessa båda individer?
De första provflygplanen för SAAB 32 och 35 (32-1 resp. 35-1) hade något gemensamt när det gällde hur dom var utrustade.
Vilken var den gemensamma nämnaren för dessa båda individer?
Hälsningar
//EK
//EK
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
32-1 resp. 35-1 hade Rolls-Royce Avon RA 21 //RM 5A.Björn Ek skrev:Hej,
De första provflygplanen för SAAB 32 och 35 (32-1 resp. 35-1) hade något gemensamt när det gällde hur dom var utrustade.
Vilken var den gemensamma nämnaren för dessa båda individer?
Kan det vara det du menar?
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej Bengt,
Ja du är på rätt spår.
Visserligen hade inte 32-1 en renodlad RM5 motor utan en tidigare version av RR Avon (RA2).
Det var dock en annan intressant detalj som dessa båda "förstlingar" hade gemensamt, eller inte hade kanske man skulle kunna säga.
Ja du är på rätt spår.
Visserligen hade inte 32-1 en renodlad RM5 motor utan en tidigare version av RR Avon (RA2).
Det var dock en annan intressant detalj som dessa båda "förstlingar" hade gemensamt, eller inte hade kanske man skulle kunna säga.
Hälsningar
//EK
//EK
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej,
Eftersom Bengt tangerat svaret och aktiviteten är låg så tycker jag att vi låter bollen rulla vidare.
Det jag sökte var det faktum att både 32-1 och 35-1 saknade EBK!
Jag kan bara tänka mig vilka startsträckor och dåliga stigprestanda direkt efter start dessa båda maskiner måste ha haft.
Du får ta den Bengt.
Eftersom Bengt tangerat svaret och aktiviteten är låg så tycker jag att vi låter bollen rulla vidare.
Det jag sökte var det faktum att både 32-1 och 35-1 saknade EBK!
Jag kan bara tänka mig vilka startsträckor och dåliga stigprestanda direkt efter start dessa båda maskiner måste ha haft.
Du får ta den Bengt.
Hälsningar
//EK
//EK
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
>>Faktum att både 32-1 och 35-1 saknade EBK!>>
Ähh, borde man kunnat räkna ut!
Innan jag återkommer, en fråga:.
Fanns inga tankar på att förse dem med Startraketer, liknande vad som provades på 29:an?
Nu blev ju detta tydligen ingen succe.
Är det pga. att ebk blev mer vanlig/effektivare ?
mvh Bengt
Ähh, borde man kunnat räkna ut!
Innan jag återkommer, en fråga:.
Fanns inga tankar på att förse dem med Startraketer, liknande vad som provades på 29:an?
Nu blev ju detta tydligen ingen succe.
Är det pga. att ebk blev mer vanlig/effektivare ?
mvh Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hangarfartyg ”i luften”.
Låter kanske lite udda, men fenomenet fanns ett tag.
Frågan blir: : namn på ”fartygen”...(4 stycken)
Flygplanstyp?
Bonus: hur många plan/fartyg?
Bengt
Låter kanske lite udda, men fenomenet fanns ett tag.
Frågan blir: : namn på ”fartygen”...(4 stycken)
Flygplanstyp?
Bonus: hur många plan/fartyg?
Bengt
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 26 jan 2010, 22:04
- Ort: Alingsås
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Ett fenomen känt från filmens värld, med mer eller mindre fiktion inblandat också..
USS Los Angeles
USS Macon
USS Acron
USS Shenandoah
Flygplanet borde vara Curtis Sparrowhawk!
Det är alltså luftskepp som användes som ''moderskepp'' åt jaktflyg jag gissar på!
Bonusen går jag däremot bet på..
//Johan
USS Los Angeles
USS Macon
USS Acron
USS Shenandoah
Flygplanet borde vara Curtis Sparrowhawk!
Det är alltså luftskepp som användes som ''moderskepp'' åt jaktflyg jag gissar på!
Bonusen går jag däremot bet på..
//Johan
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Du "gissar" helt rätt.Johan Jonasson skrev:Ett fenomen känt från filmens värld, med mer eller mindre fiktion inblandat också..
USS Los Angeles
USS Macon
USS Acron
USS Shenandoah
Flygplanet borde vara Curtis Sparrowhawk!
Det är alltså luftskepp som användes som ''moderskepp'' åt jaktflyg jag gissar på!
Bonusen går jag däremot bet på..//Johan
För söker man på Flygande hangarfartyg kommer svaret som 1:a
(som jag försökte dölja genom rubriken)
Något om ballongerna:
USS Akron….hav. 1933 utanför New Jersey
USS Macon….hav 11 febr. 1935
USS Los Angeles , ex LZ126… ur tjänst 1931 och skrotas 1940
USS Shenandoah kraschade i sept. 1925
Ur Illustrerad vetenskap 5/2007
De små jaktplan var Curtiss XF9C-1 Sparrowhawk.
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=26&t=21877
Amerikanerna hade några oortodoxa idéer, som tex flygande hangarfartyg. USS Akron och USS Macon genomgick tester där dom var moderfartyg åt små jaktplan, Curtiss XF9C-1 Sparrowhawk.
Amerikanerna använde dessutom en zeppelinare, USS Los Angeles, som togs som krigsbyte från tyskarna. De sistnämnda användes dock inte under kriget. Akron och Macon kraschade, Los Angeles skrotades och ett fjärde luftskepp, USS Shenandoah kraschade även den. Alla dessa fyra var luftskepp med en stel konstruktion, i samma stil som Hindenburg, R100 och R101.
USS Macon 240 meter lång med 83 besättningsmän och plats för fem Curtiss F9C-2 Sparrowhawk flygplan var ett flygande hangarskepp stort som Titanic.
Flygplanen startade och "landade" med hjälp av krokar som också drog dem tillbaka ombord.
1933 flög hon till sitt hem vid Moffet field
(hangaren som byggdes enbart för detta skepp syns än idag från higway 101).
De följande två åren kunde invånarna i trakten regelbundet se den enorma silverfisken i skyn.
1935 på väg hem från ett uppdrag råkade hon ut för ett oväder som skadade det övre rodret.
Luftskeppet började sjunka och besättningen hoppade i livbåtarna, alla utom två överlevde.
USS Macon var en del i militärens "lättare än luft" program, av fyra byggda skepp krashade tre.
Nu, 70 år senare startar Maritime Museum of Monterey m fl. en undersökning av vrakplatsen.
Hittills har man kartlagt vrakdelar med sonar och nästa år återvänder dom för att fotografera och bestämma vilket skick lämningarna är i.
Enligt uppgift 5 plan/fartyg?
Du skriver:
>>mer eller mindre fiktion inblandat också.. >>Filmen alltså, eller finns frågetecken?
Quizen till Johan
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 26 jan 2010, 22:04
- Ort: Alingsås
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Ja, i filmens värld har det ju förekommit mer och mindre verklighetstrogna varianter på temat.
Kommer på rak arm att tänka på The Avengers och Iron Sky - om man går åt det mer utstuderat fiktiva hållet.
Iallafall är det ett bland många spännande kapitel i flyghistorian, kul med lite annorlunda ideer!
Nu till en lite mer jordnära fråga då!
Begreppet muskelflygplan, som jag gillar, har ju nästintill myntats de sista åren.
Bland dessa finner man bland annat Piper Comanche 400 med Lycoming IO-720 i nosen.
Frågan blir då, nämn en flygplanstyp som fanns både med denna ''muskelmotor'' och med Continentals Tiaramotor?
Ledtråd: Har funnits på svenskt register i båda varianterna.
Kommer på rak arm att tänka på The Avengers och Iron Sky - om man går åt det mer utstuderat fiktiva hållet.
Iallafall är det ett bland många spännande kapitel i flyghistorian, kul med lite annorlunda ideer!
Nu till en lite mer jordnära fråga då!
Begreppet muskelflygplan, som jag gillar, har ju nästintill myntats de sista åren.
Bland dessa finner man bland annat Piper Comanche 400 med Lycoming IO-720 i nosen.
Frågan blir då, nämn en flygplanstyp som fanns både med denna ''muskelmotor'' och med Continentals Tiaramotor?
Ledtråd: Har funnits på svenskt register i båda varianterna.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej.
Lutar åt Piper Pawnee?
PA-25 hade väl Continental Tiara 6-285
PA-36 Pawnee Lycoming IO-720
Eller är jag ute och cyklar?
Bengt
Lutar åt Piper Pawnee?
PA-25 hade väl Continental Tiara 6-285
PA-36 Pawnee Lycoming IO-720
Eller är jag ute och cyklar?
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej,
PA36 Pawnee Brave eller "plåt-pawnee" som den populärt kallades hade Continental Tiara motorn (285HP växlad) från början.
En riktig "skitmotor" som ständing rasade. Med Lycoming IO-720 blev det bättre ställt med tillförlitligheten.
PA36 Pawnee Brave eller "plåt-pawnee" som den populärt kallades hade Continental Tiara motorn (285HP växlad) från början.
En riktig "skitmotor" som ständing rasade. Med Lycoming IO-720 blev det bättre ställt med tillförlitligheten.
Hälsningar
//EK
//EK
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 26 jan 2010, 22:04
- Ort: Alingsås
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Full pott till Björn och halv till Bengt! Det var PA-36 Brave jag tänkte på.
PA-25 hade O-540 eller i de allra första versionerna samma 150 hp motor som SuperCub.
PA-36 hade Tiaran eller IO-720, har ett svagt minne av att det fanns en variant med IO-540 också, men det ska jag låta vara osagt.
De sista PA-36 lämnade svenskt register 1990.
Jag har sett PA-36 kallas både Pawnee II, Pawnee Brave och bara Brave, vet du Björn vilket som var det officiella namnet?
Din fråga, Björn!
PA-25 hade O-540 eller i de allra första versionerna samma 150 hp motor som SuperCub.
PA-36 hade Tiaran eller IO-720, har ett svagt minne av att det fanns en variant med IO-540 också, men det ska jag låta vara osagt.
De sista PA-36 lämnade svenskt register 1990.
Jag har sett PA-36 kallas både Pawnee II, Pawnee Brave och bara Brave, vet du Björn vilket som var det officiella namnet?
Din fråga, Björn!
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Har Björn kanske grunnat på något som kan "fresta" oss ?Johan Jonasson skrev:........
Jag har sett PA-36 kallas både Pawnee II, Pawnee Brave och bara Brave, vet du Björn vilket som var det officiella namnet?
Din fråga, Björn!
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Björn verkar inte ha tid,Bengt Ekbladh skrev:Har Björn kanske grunnat på något som kan "fresta" oss ?Johan Jonasson skrev:........
Jag har sett PA-36 kallas både Pawnee II, Pawnee Brave och bara Brave, vet du Björn vilket som var det officiella namnet?
Din fråga, Björn!
kanske Johan Jonasson har något som vi kan tänka till om?
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 26 jan 2010, 22:04
- Ort: Alingsås
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Jag ska försöka klura ut något bra
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 26 jan 2010, 22:04
- Ort: Alingsås
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Vi fortsätter på det civila spåret!
Nu söker vi namnet på en tysk man, som medverkat till att föra flyget ordentligt framåt i Sverige.
Vad heter mannen och enhetstypen han konstuerade?
Nu söker vi namnet på en tysk man, som medverkat till att föra flyget ordentligt framåt i Sverige.
Vad heter mannen och enhetstypen han konstuerade?
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
En gammel seilflyger prøver seg med Egon Scheibe og Bergfalke II/55
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 26 jan 2010, 22:04
- Ort: Alingsås
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Helt rätt, såklart var det Scheibe som först huserade på München-Riem och sederma i Dachau.
Misstänkte att en segelflygare skulle kunna detta
Din tur!
Misstänkte att en segelflygare skulle kunna detta
Din tur!