Hej, vrak vid Iggesund/Dukarsund från 1946

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Dykarn
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 mar 2013, 16:34
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Hej, vrak vid Iggesund/Dukarsund från 1946

Inlägg av Dykarn »

Hej. Jag är ny medlem här.
Jag har hört ett rykte om att det ska ha crashat ett flygplan i Iggesund/Dukarsund 1946. Det ska tydligen ha busflygit och tagit i trädtopparna för att sedan hjula över fjärden och sluta mot en ö. Båda piloterna dog.
Flygplanet ska ha varit Svenskt och kommit från Östersund.

Jag har letat på nätet men hittar ingen uppgift om detta, är det någon som vet något?
Det ska tydligen även finnas en del av flygplanet i ett garage här i trakten.

Då jag är dykare så är detta av stort intresse och vi kommer troligen att försöka hitta delar av det under sommaren. Men vore fint att få in lite mer information.

Mvh
Marcus
Martin Hellberg
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: Hej, vrak vid Iggesund/Dukarsund från 1946

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej!

Välkommen till forumet.

Antagligen avser du ett haveri vid Furuskär vid Iggesund 1945-08-05.
Fänrikarna Lennart Domeij (ff) och Staffan Holck-Clausen (fsig) omkom i B 17A nr 17348 märkt F 4-gul J.
Haveriorsaken anges som "kollision med träd, indisciplinär lågflygning".

Uppgifterna hämtade ur boken "In memoriam" av Bo Widfeldt.

Martin Hellberg, Backamo
Bengt Ekbladh

Re: Hej, vrak vid Iggesund/Dukarsund från 1946

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Ja välkommen.

Om du menar det plan och tidpunkt Martin nämner, så skrev en tidning följande( i sammandrag)::

B 17 törnade mot träd och exploderar. Två flygare omkom utanför Iggesund.
Söndagen 5/8 var det navigeringsövning.
Planet kom på låg höjd norrifrån och gjorde en vänstersväng genom det trånga Furuskärssundet. Därefter svänger man ånyo för att åter ta sig igenom sundet.
Föraren felbedömer troligen höjd och avstånd , för under svängen törnar man emot en grövre tall, som bryts.
Halva högervinge bryts här bort.
Föraren lyckas undvika koll. med en sommarstuga, men törnar mot två granar , som bryts av.
Planet störtar i sjön ca 50 m från en brygga, där nyss två damer stått.
Planet träffar vattenytan med landstället i luften och exploderar av utsprutande olja och bensin.
Vattendjupet är ca 3 m.
Sen följer skadebeskrivning av besättningen (utelämnas), utom att ”” föraren satt fastklämd, halvt utanför planet, så att det under dagen var omöjligt att få loss honom””

Haverirapporten har säkert mer detaljer eller andra uppgifter.

mvh Bengt
Dykarn
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 mar 2013, 16:34
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Hej, vrak vid Iggesund/Dukarsund från 1946

Inlägg av Dykarn »

Strålande :-)
Vart får jag tag på haveri rapporten?

Det var som jag trodde en B17! Riktigt trevligt, hoppas på mer info via rapporten.
Kommer bli en spännande sommar..
Bengt Ekbladh

Re: Hej, vrak vid Iggesund/Dukarsund från 1946

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Haverirapporten bör finns i Krigsarkivet i Stockholm,
men någon annan på forumet kan kanske ha en oxså?
Bengt
Dykarn
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 mar 2013, 16:34
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Hej, vrak vid Iggesund/Dukarsund från 1946

Inlägg av Dykarn »

Jag har kontaktat krigsarkivet. Tyvärr har dom ganska lång handläggningstid där..

Om någon annan har rapporten så vore jag väldigt tacksam om jag kunde få en kopia av den.
Mvh
Marcus
Dykarn
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 mar 2013, 16:34
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Hej, vrak vid Iggesund/Dukarsund från 1946

Inlägg av Dykarn »

Jag fick för en tid sedan haverirapporten. Flera sidor med vittnesberättelser och sedan kartor och några bilder.
Vi har varit på platsen och sökt med en sonar. Fick en bild som nästan ser ut som en vingtank eller dylikt och längre in i sundet en bild som man skulle kunna få till bakändan på en Saab B17 om man ser från canopyn och bakåt.
Kan mest sannolikt se trädet dom kolliderad med också. Sundet är VÄLDIGT smalt och att få för sig att flyga därigenom kräver nog lite galenskap..

Kommer att åka dit igen för att utföra dykningar.

Återkommer med resultatet.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"