Slutfluget för Lansen och Draken?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Slutfluget för Lansen och Draken?

Inlägg av ecafrze »

Alf Ingesson-Thoor skriver på Facebook att det med största sannolikhet är slutfluget för Lansen och Draken, eftersom C F7 tycker att veteranverksamheten stör verksamheten med Gripen. Således gäller det nu att få till en civilregistrering av dessa. Jag skulle gärna se att SFF hjälper till med såväl kunskap som ekonomiska resurser för att säkerställa att dessa två typer kan fortsätta flyga. Jag skulle själv kunna tänka mig att skänka en tusenlapp för att hjälpa till. Vad tycker ni andra på detta forum?
Fredrik Zetterberg
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: Slutfluget för Lansen och Draken?

Inlägg av RobinW »

med tanke på att både J29 och Aj? 37 numera flyger under civilt register så borde det inte vara omöjligt att även få in J35 och J32 på civilt, dock tycker jag att det är taskigt utav CF7 att "sparka ut" veteranflygverksamheten han blir nog lite svartsjuk för att hans 39or inte har samma råstyrka och pondus som 35 & 32 ;)
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Slutfluget för Lansen och Draken?

Inlägg av ecafrze »

Det visar sig att en hel del av den informationen som spreds igår var felaktig, eller åtminstone ofullständig. MEN!! Verksamheten där nere på Såtenäs tuffar på trots ibland hård motvind. SFF har över 6000 medlemmar, SwAFhF har inte ens 500 stödmedlemmar.. Medlemskap tecknar man enkelt på http://swafhf.mamutweb.com/Shop/List/Medlemskap/8/1 och det kostar inte mer än 150:- per år! Hjälp till att hålla svensk flyghistoria flygande!!

MVH
Fredrik Zetterberg
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Slutfluget för Lansen och Draken?

Inlägg av Stellan »

Utmärkt, bli medlemmar alla ni som ännu inte är det.

När alla veteranplanen civilreggats kan de ju ingå i det kommande Civilflygmuseets flygande flotta :)
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"