Brandbekämpningsflyg
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:36
- Ort: Falun
Brandbekämpningsflyg
Med tanke på den senaste tidens alla skogsbränder så dök en fundering upp.
Hur är det med brandbekämpningsflyg i Sverige, och Skandinavien och norra Europa över huvud taget? Finns det några särskilda vattenbombare eller är det bara räddningstjänsternas och försvarsmakternas helikoptrar som används?
Och hur är det med samordnade resurser? Sker det bara vid eventuella bränder i gränsområdena eller efter särskild förfrågan eller finns det någon sorts flygpool som kan användas?
Hur är det med brandbekämpningsflyg i Sverige, och Skandinavien och norra Europa över huvud taget? Finns det några särskilda vattenbombare eller är det bara räddningstjänsternas och försvarsmakternas helikoptrar som används?
Och hur är det med samordnade resurser? Sker det bara vid eventuella bränder i gränsområdena eller efter särskild förfrågan eller finns det någon sorts flygpool som kan användas?
- Stig Kjellman
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
- Ort: Landskrona
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Vi är nog många som på sistone noterat att samhället behöver flyg i samband med skogsbränder, både för att i tid upptäcka dem samt för att bekämpa dem.
Lyckligvis stöds nu åter bevakningsflyget, se http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=433 Men stödet beslutas visst ännu bara år från år.
Lars S
Lyckligvis stöds nu åter bevakningsflyget, se http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=433 Men stödet beslutas visst ännu bara år från år.
Lars S
- Kenneth Johansson
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
- Ort: Kumla
- Kontakt:
Martin Mars waterbomber
Det kanske kan vara av intresse att se vad som finns att tillgå på annat håll: http://www.youtube.com/watch?v=V_l1AiYZiog
Hälsningar
Kenneth
Hälsningar
Kenneth
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:36
- Ort: Falun
Det finns ju ett stort antal sajter som behandlar brandbekämpningsflyg, både verkliga och i modellform. Här är några av dem:
http://www.wildlandfire.com/photos.htm
http://www.smokejumpers.com/
http://www.fs.fed.us/fire/people/smokejumpers/
http://www.alaskasmokejumpers.com/
http://scalefirebombers.com//forum/
http://scalefirehouse.com/home.html
http://www.scalefirebombers.com/index2.html
Och man måste ju inte välja en Il 76 med 11 000 gallons tank, men nog tycker jag ibland att det kanske skulle vara bra med något som kan ta större vattenvolym än en Hkp 4.
http://www.wildlandfire.com/photos.htm
http://www.smokejumpers.com/
http://www.fs.fed.us/fire/people/smokejumpers/
http://www.alaskasmokejumpers.com/
http://scalefirebombers.com//forum/
http://scalefirehouse.com/home.html
http://www.scalefirebombers.com/index2.html
Och man måste ju inte välja en Il 76 med 11 000 gallons tank, men nog tycker jag ibland att det kanske skulle vara bra med något som kan ta större vattenvolym än en Hkp 4.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
På Madrid-Cuatro Vientos står två Catalinor, EC-EVK och -FMC, och verkar "lediga".
http://www.catalina.org.uk/catalina-lat ... 7-a22.html
http://www.aviationcorner.net/show_photo.asp?id=55508
http://www.catalina.org.uk/catalina-lat ... 7-a22.html
http://www.aviationcorner.net/show_photo.asp?id=55508
-
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 27 feb 2008, 13:33
Oväntat fynd
Gjorde ett oväntat fynd på vänsterbloggaren Jinges spalt där han propagerar för svenskt brandflyg och ställer det mot C17-inköpen.
http://jinge.se/index.php/allmant/brand ... sheten.htm
Mvh/Thomas Å
http://jinge.se/index.php/allmant/brand ... sheten.htm
Mvh/Thomas Å
Stig Kjellman skrev:Tyvärr....stämman tyckte att det blev för dyrt. En eller flera Bombardier kunde sitta bra.
Men man kanske kunde använda de C-17 som stämman beslöt köpa in. Tar många kubik vatten.
Jag har släktingar som bor i Åsa i norra Halland, där en av dagens bränder äger rum
Vad är det för stämma du pratar om..? Mig veterligen har vi för övrigt inte köpt in några C-17, vi leasar dom av NATO, ihop med andra Europeiska länder.
Re: Brandbekämpningsflyg
Mikael Fredriksson skrev:Med tanke på den senaste tidens alla skogsbränder så dök en fundering upp.
Hur är det med brandbekämpningsflyg i Sverige, och Skandinavien och norra Europa över huvud taget? Finns det några särskilda vattenbombare eller är det bara räddningstjänsternas och försvarsmakternas helikoptrar som används?
Och hur är det med samordnade resurser? Sker det bara vid eventuella bränder i gränsområdena eller efter särskild förfrågan eller finns det någon sorts flygpool som kan användas?
Hej,
Räddningstjänsterna i landet har, mig veterligen, inga egna helikoptrar att sätta in. Försvaret bidrar i mån av tillgång med helikoptrar, sen anlitar räddningstjänsterna civila operatörer, förmodligen med stöd av räddningstjänstlagen.
Samordning vid brand i gränsområdena har jag aldrig hört talas om, kanske främst på grund av att jag aldrig hört talas om bränder i dessa områden.
För övrigt anser jag att brandbekämpningsflygplan motsvarande Bombardier CL-415 vore kanon. :)
- Stig Kjellman
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
- Ort: Landskrona
Förlåt om jag var otydlig och skämtsam, stämman är naturligtvis regering/riksdag, där frågan var uppe för några år sedan.Najk skrev:Vad är det för stämma du pratar om..? Mig veterligen har vi för övrigt inte köpt in några C-17, vi leasar dom av NATO, ihop med andra Europeiska länder.
Regeringen (den nuvarande) har beslutat att köpa in eller leasa C-17, pengarna är det väsentliga, inte om man kallar det leasing, som bara är ett fint ord för hyra.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Övervakningen
Det gäller ju också att snabbt kunna upptäcka skogsbränder samt att kunna dirigera brandkåren till rätt plats. Det statliga stödet till bevakningsflyg har återkommit efter några års uppehåll. En stor skogsbrand nära Boden 2006 blev mycket dyr och ledde till ett "omtänk".
Se http://www.n.lst.se/n/amnen/Krisberedsk ... ndflyg.htm för litet information om hur bevakningen sker i Halland.
Lars S
Se http://www.n.lst.se/n/amnen/Krisberedsk ... ndflyg.htm för litet information om hur bevakningen sker i Halland.
Lars S
- Stig Kjellman
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
- Ort: Landskrona
Man hyrde in plan på 90-talet. Före Acrobattiden på statliga verk, men ett sammandrag finns här. Projektnamnet var "Skopan".
http://www.srv.se/shopping/srv_ShowItem____16008.aspx
http://www.srv.se/shopping/srv_ShowItem____16008.aspx
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
- Ort: Trondheim, Norge
http://www.helitrans.no/disimg/slokking%20skogbrann.jpg
Norge har et dedikert skogbrannhelikopter i perioden 15.April til 24.August, stasjonert på Torp flyplass ved Sandefjord.
En Bell 214B fra selskapet HeliTrans, innleid av Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap.
Forsvaret bidrar med Bell 412 helikoptere hvis disse er disponible.
I tillegg chartres sivile maskiner på ad-hoc basis, som regel AS350 Ecureil.
De førstnevnte har vært nesten kontinuerlig i aksjon de siste dagene, med store skogbranner på Østlandet.
Fra 1977 til 1985 var en Catalina innleid fra Avalon Aviation i USA i beredskap på Fornebu.
Operert gjennom det Norske selskapet Haydn Air Charter.
Erfaringene med denne var visstnok ikke helt gode.
Catalinaen er jo ikke noen "rakett", og for å finne store nok sjøer med brukbare innflygingsforhold,
måtte en av og til langt av sted for å fylle vann.
1977: C-FHNF
1978-1985: C-FHNH
Foto av sistnevnte:
http://www.seabee.info/images/noah/C-FHNH-001-740.jpg
Jan
Norge har et dedikert skogbrannhelikopter i perioden 15.April til 24.August, stasjonert på Torp flyplass ved Sandefjord.
En Bell 214B fra selskapet HeliTrans, innleid av Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap.
Forsvaret bidrar med Bell 412 helikoptere hvis disse er disponible.
I tillegg chartres sivile maskiner på ad-hoc basis, som regel AS350 Ecureil.
De førstnevnte har vært nesten kontinuerlig i aksjon de siste dagene, med store skogbranner på Østlandet.
Fra 1977 til 1985 var en Catalina innleid fra Avalon Aviation i USA i beredskap på Fornebu.
Operert gjennom det Norske selskapet Haydn Air Charter.
Erfaringene med denne var visstnok ikke helt gode.
Catalinaen er jo ikke noen "rakett", og for å finne store nok sjøer med brukbare innflygingsforhold,
måtte en av og til langt av sted for å fylle vann.
1977: C-FHNF
1978-1985: C-FHNH
Foto av sistnevnte:
http://www.seabee.info/images/noah/C-FHNH-001-740.jpg
Jan
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jag tror tidningen MACH hade litet kring denna verksamhet.Stig Kjellman skrev:Man hyrde in plan på 90-talet. Före Acrobattiden på statliga verk, men ett sammandrag finns här. Projektnamnet var "Skopan".
http://www.srv.se/shopping/srv_ShowItem____16008.aspx
Vidare fann jag en gammal tråd hos G-kraft med en bild att gotta sig åt: http://www.g-kraft.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=13726. Jag har också hört berättas några skrönor från denna tid; bl a flög man väl en gång alltför nära Drottningholms slott där den konungsliga familjen hade sitt säte, vilket orsakade uppståndelse hos säkerhetsvakterna.
Lars S
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:26
- Ort: Svartsjö
Vill man ta i riktigt ordentligt finns ju denna att tillgå...
http://www.youtube.com/watch?v=QfCwChAg ... re=related
Dennna kärran har faktist en liten svenskanknytning. Motorerna till Evergreens 747-200 servades på Linta under flera år fram till nedläggningen. Är jag inte helt felunderättad var en av de sista JT9 som kördes i cell 3 innan nedläggningen en JT9D-7 (kan ha varit en -7J eller -7AH) från Evergreen.
http://www.youtube.com/watch?v=QfCwChAg ... re=related
Dennna kärran har faktist en liten svenskanknytning. Motorerna till Evergreens 747-200 servades på Linta under flera år fram till nedläggningen. Är jag inte helt felunderättad var en av de sista JT9 som kördes i cell 3 innan nedläggningen en JT9D-7 (kan ha varit en -7J eller -7AH) från Evergreen.
Stig Kjellman skrev:Förlåt om jag var otydlig och skämtsam, stämman är naturligtvis regering/riksdag, där frågan var uppe för några år sedan.Najk skrev:Vad är det för stämma du pratar om..? Mig veterligen har vi för övrigt inte köpt in några C-17, vi leasar dom av NATO, ihop med andra Europeiska länder.
Regeringen (den nuvarande) har beslutat att köpa in eller leasa C-17, pengarna är det väsentliga, inte om man kallar det leasing, som bara är ett fint ord för hyra.
Jo, visst, leasing är ett annat ord för hyra, helt rätt.....? För övrigt var C-17 på tapeten redan med förra regeringen, då inköp av en eller två, så här ska man nog akta sig för att kasta sten i glashus. Den ena är varken bättre eller sämre än den andra i den frågan.
Det är stor skillnad på att köpa in och hyra. Hyr du så pratar vi inte om samma pengar helt plötsligt. Hyr du dessutom ihop med någon annan blir kostnaden givetvis ännu lägre. Sen har Sverige ett väldigt behov av C-17, så jag tror inte på att byta det ena mot det andra. Optimalt hade självklart varit inköp av brandbekämpningsflyg OCKSÅ, men nånstans måste man prioritera vart pengarna ska gå. Det finns inte hur mycket pengar som helst, och våra helikoptrar räcker faktiskt rätt långt i dagsläget...
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen